× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۸,۰۸,۰۱
4415

در طول تاریخ همیشه هنرهای کلاسیک محبوبیت خاص خود را داشته و همواره آثار کلاسیک توجه علاقه مندان به هنر  و کلکسیونرهای زیادی به خود جلب نموده. امروزه به خصوص طی 10 سال اخیر محبوبیت بازار خودروهای کلاسیک در جهان بسیار افزایش یافته که برخی از خودروهای کلاسیک پرطرفدار و خاص با مبلغ های نجومی معامله شده اند. در واقع برخلاف تصور عموم ارزش برخی از خوردوهای کلاسیک بسیار بیش از آخرین مدل خودروهای لوکس می باشند . یکی از دلایل محبوبیت این خودروها کمیاب و خاص بودن آن ها می باشد، در واقع از آنجایی که صنعت خودروسازی با سرعت زیادی در حال پیشرفت می باشد، خط تولید این وسایل نقلیه ای قدیمی مدت هاست که دیگر متوقف  شده است. در ضمن این نمونه های کلاسیک نشان دهنده دوران خاص و همچنین قطعه ای از تاریخ صنعت خودرو هستند و به عنوان یک اثر هنری شناخته می شوند که برخی از کلکسیونرها حاضرند ارقام بسیار بالایی را برای خرید آن ها  پرداخت کنند. برخی از این مدل ها همچون  بسیاری از فراری های دهه 1960 میلادی، بسیار کمیاب و ارزشمند هستند و  به راحتی می توانند چندین میلیون دلار در حراج به فروش برسند. شاید گمان کنید که این ارقام بسیار بالا می باشند ولی به یاد داشته باشید، بسیاری از این اتومبیل های کلاسیک نسخه محدود (اغلب یکی از تعداد انگشت شماری) هستند. 

حراجی اتومبیل


برای ارزش گذاری اتومبیل های کلاسیک از معیارهای زیادی برای تعریف یک خوروهای کلاسیک استفاده می شود از جمله: از سال تولید و ساخت آن، تا مدت زمانی که به عنوان یک خودروی سواری خدمت کرده است، همچنین کارکرد  آن،  مالکان پیشین و حتی اشخاصی که سوار این خودروهای شده اند. به نظر می رسد این  عوامل مهم ترین معیار  برای قیمت گذاری این خوردروهای زیبا محسوب مى شوند، البته مدل و مشخصات فنی  همچنین حفظ سلامت و ترمیم آن نیز بسیار قابل اهمیت می باشند.
بسیاری از این خودروهای گران قیمت تحت محافظت در موزه های اتومبیل مى باشند که تنها به ثروتمندان فرصت تست رانندگی داده می شود. ولی تعداد محدود از این مدل های کلاسیک تحت مالکیت شخصی می باشند و در حراجی های مشهور یا حراجی های خصوصی برای خرید به مزایده گذاشته می شوند.
در این جا 10 تا از خودروهای کلاسیک که به بالاترین قیمت تا کنون در حراج های عمومی معامله شده اند را معرفی خواهیم نمود. این  فهرست شامل  خودروهای کلاسیک می باشد که به صورت عمومی فروخته شده اند و باور بر این است که هم اکنون رکورد گرانترین خودروهای کلاسیک تغییر یافته است. این رکورداران جدید در فروش های خصوصی فروخته شده اند و بنابراین اطلاعات موثقی از بهای معامله موجود نمی باشد که تنها می توان قیمت ها را تخمین زد. 

1.فراری 250 جی‌تی‌او  1962 (1962 FERRARI 250 GTO)

قیمت: 48.4 میلیون دلار
توسط خانه حراجی : ار ام ساتبیز (RM Sotheby's) 
تاریخ فروش : ماه آگوست 2018 میلادی

گرانترین ماشین های جهان


در حال حاضر رکورد جهانی گرانترین خودروی کلاسیک که تاکنون در حراجی عمومی فروخته شده، متعلق به یک فراری 250 جی‌تی‌او 1962 میلادی است که به مبلغ 48.4 میلیون دلار توسط حراج ار ام ساتبیز  در بخش مزایده هاى همایش پبل بیچ کانکورز دلیگانس (Pebble Beach California) به فروش رسیده است. 
جی تی او که مخفف " Gran Turismo Omologato " است، به عنوان یکی از مشهورترین  فراری های تمام دوران شناخته می شود.  فراری تنها 39 عدد از این مدل را بین سال های 1962 میلادی و 1964 میلادی برای انطباق با مقررات سخت فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (FIA) در آن زمان تولید نمود که امروزه این مدل های فراری ها یکی از پرچمداران مسابقات و مزایده ها می باشند و در بیش از 300 مسابقه برنده شده اند . 
این فراری 250 جی‌تی‌او  سومین خودروی تولید شده از این  مجموعه مى باشد که بسیاری از قطعات اصل (اولیه) آن به صورت سالم حفظ شده است. در سال 2000 میلادى، این خودرو توسط گرگ وتن (Greg Whitten)، مدیر اجرایی سابق شرکت مایکروسافت ( Microsoft) خریداری شده بود که به گفته کارشناسان مبلغ پرداخت شده توسط گرگ وتن جهت خرید این خودرو کمتر، از یک دهم قیمت فروش در 2018 میلادی بوده است.
حراجی ار ام ساتبیز این خودرو  را "مهمترین و افسانه ای ترین اتومبیل جهان" می نامد.  اگرچه حراجی ار ام ساتبیز فاش نکرد که مالک جدید خوش شانس این خوروی  بی نظیر چه کسی می باشد، ولی با فروش این خودرو اعتبار خود را ا فزایش داد و در ضمن  اجازه شرکت در برخی از معتبرترین رویدادهای جهانی اتومبیل سازی را نیز به دست آورد.

گرانترین خودرو ها


البته بنا به گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی (CNBC)،  یکى دیگر از فراری جی‌تی‌او 250 که به هولى گرایل (Holy Grail model) مشهور است، در بهار 2018 میلادی در فروشى به صورت خصوصى به بیش از 70 میلیون دلار به فروش رسید. این خودرو فرارى با رنگ نقره ای و زرد بسیار کمیاب است و یکی دیگر از ویژگی های مهم این خودرو سلامت کامل فنی آن می باشد که با وجود رکورد و پیروزى در مسابقات هرگز تصادف نکرده است. این خودرو  توسط یک کلکسیونر آلمانى در معامله خصوصى به نام دیوید مک نیل فروخته شده است که وی بنیانگذار شرکت سازنده کفپوش و لوازم جانبى خودرو  ودر تک (WeatherTech) است و همچنین مالک تیم اتومبیلرانى به نام ودر تک مى باشد . 
مالکان فرارى جى تى او 250 عضو  باشگاه جی تی او (GTO Club) می باشند و اعضای این باشگاه بزرگترین کلکسیون هاى فراری مى باشند که از جمله طراح مشهور رالف لورن (Ralph Lauren) ، سرمایه دار کانادایى لورنس استروا (Lawrence Stroll) و رابسون والتون (Rob Walton) وارث و رئیس هئیت مدیره  شرکت وال مارت (Walmart) و  دیوید مِک نیل (David MacNeil) اعضای مشهور این باشگاه هستند.

2. فراری 250 جی‌تی‌او برلینتا  1963 (1963 FERRARI 250 GTO BERLINETTA)

قیمت: 38 میلیون دلار
توسط خانه جراجی :  بونامز (Bonhams) 
تاریخ فروش : ماه اوت 2014 میلادی

گرانترین ماشین های جهان


در اوت 2014 میلادی، خانه حراج بونامز مفتخر به کسب  فروش گرانترین خودرو (تا آن زمان) شد که تا 2018 میلادی به عنوان رکورددار جهان در این خصوص شناخته می شد.  فراری 250 جی‌تی‌او برلینتا  اولین فراری جی تی او بود که پس از سال ها توسط مالکیت خصوصی به حراج گذاشته شد و فروش قبلی آن به صورت خصوصی بوده است. جالب اینجاست که در تاریخ سالگرد درگذشت انزو فراری (Enzo Ferrari)، طراح و سازنده این خودرو به مبلغ بیش از 38 میلیون دلار توسط حراجی بونامز به فروش رسید. آنچه آن را خاص می نماید، پیشینه درخشانش  در مسابقات می باشد و همچنین در طول 5 دهه توسط مالک خود از رسیدگی (تعمیر) و نگهداری بسیار عالی برخوردار بوده. این خودروی کمیاب برای رکورد شکنی همه ی خصوصیات لازم را داشت، ولی با این حال چهار سال بعد بونامز شاهد شکسته شدن این رکورد بود.

3.  فراری 335S (1957 ferrari 335 sport scaglietti)

قیمت : 35.7 میلیون دلار
خانه حراج :آرتکیوریال (Artcurial)
تاریخ فروش : ماه فوریه 2016 میلادی

گرانترین خودرهای جهان


در 5 فوریه 2016 میلادی، خودروی 335S یکی دیگر از مدل های کلاسیک فراری می باشد که توسط حراج آرتکیوریال در پاریس سرانجام به مبلغ 35.7 میلیون دلار فروخته شد. این یک مدل خودروی مخصوص مسابقات اتومبیلرانی بود که توسط سازنده ایتالیایی فراری (Ferrari) بین سال های 1957 میلادی و 1958 میلادی تولید می شد و از این مدل تنها در مجموع چهار اتومبیل تولید شده است. فراری  335S دارای موتور V12 می باشد که حداکثر توان 390 اسب بخار (291 کیلو وات) در 7400 دور در دقیقه بود و  می توانست با حداکثر سرعت حدود 300 کیلومتر در ساعت (190 مایل در ساعت) برسد.

4. مرسدس بنز W196 -  1956 (1954 MERCEDES-BENZ W196)

قیمت : 29.6 میلیون دلار
توسط خانه جراجی : بونامز (Bonhams)  
تاریخ فروش : ماه جولای 2013 میلادی

حراجی خودرهای لوکس جهان


مرسدس بنز W196 یک اتومبیل مسابقه ای فرمول یک است که بین سال های 1954 میلادی تا 1955 میلادی تولید می شد. این خودرو توسط رانندگان سرشناسی همچون استیرلینگ ماس (Stirling Moss) و خوان مانوئل فانخیو (Juan Manuel Fangio) موفق به کسب دو پیروزی پیاپی یکی در آلمان و دیگری در سوئیس  شد، در کل این خودرو برنده  9 تا از 12 مسابقات شده است.
در دسامبر سال 1955 میلادی، پس از حضور در 5 مسابقه  اتومبیلرانی مشهور جهان سرانجام این خودرو بازنشسته شد که تا سال 2013  میلادی جزء موزه مرسدس بنز (Mercedes-Benz Museum) در آلمان بود.  در سال 2013 میلادی، خبری مبنی بر فروش این مرسدس بنز W196 به مبلغ 29.6 میلیون دلار توسط حراجی بونامز اعلان شد.

5. فراری 290 ام. ام. مدل 1956 (1956 FERRARI 290 MM BY SCAGLIETTI)

قیمت: 28 میلیون دلار
خانه حراج: ار ام ساتبیز (RM Sotheby's) 
تاریخ : ماه دسامبر 2015 میلادی

اتومبیل های گران جهان


در 2015 میلادی  فراری 290 ام. ام (Ferrari 290 MM)، با قیمتی بالغ بر 28 میلیون دلار توسط حراجی ار ام ساتبیز فروخته شد.  فراری 290 ام. ام یکی از بهترین خودرو‌های مسابقات شناخته می‌شد و این خودروی مشهور با رانندگى خوان مانوئل فانخیو   در مسابقه 156 میل میلگلیا ( 156 Mille Miglia race) چهارم شد. در واقع  فراری 290 ام. ام (Ferrari 290 MM) در ابتدا مختص این راننده اسطوره‌ای ساخته شد بود که این خودرو در طول دورانی که در مسابقات شرکت نمود هرگز تصادف نکرد. از این مدل تنها 4 دستگاه  برای شرکت در مسابقات میل میلگلیا  ساخته شد و به نام ام ام "MM" شناخته می شوند که از مسایقات میل میلگلیا  الهام گرفته شده است.

6. فراری 275 جی. تی. بی اس. ان. آ. آر. تی اسپایدر 1967 (1967 FERRARI 275 GTB/4 S N.A.R.T. SPIDER BY SCAGLIETTI)

قیمت: 27.5 میلیون دلار
حراج خانه: ار ام آکشن (RM Auctions) 
تاریخ فروش : ماه آگوست 2013 میلادی

حراجی اتوموبیل های لوکس


در سال 2013 میلادی، یکی از این مدل های فراری به مبلغ 27.5 میلیون دلار به فروش رسید. این خودرو بین سالهای  1964 میلادى و 1968 میلادى تولید شده است و به سبک کوبه با دو در تولید شد که به نام اسپایدر شناخته می شود. این خودروی زیبا از بدو تولید در سال 1967 میلادی، تنها یک مالک داشته و سپس در حراج ار ام  در سال 2013 میلادی در مونتری، کالیفرنیا برای مزایده حضور یافت. با توجه به شرایط خودرو و این حقیقت که تنها 10 تا از این مدل های خاص تولید شده است، که تمامى این خصوصیات موجب شد  به مبلغ پیشنهادی باورنکردنی 27.5 میلیون دلار به فروش برسد و به دومین خودرو گران فروخته شده  در آن زمان تبدیل شد. با این حالحراجی  ار ام اعلان نمود که تمام عواید حاصل از این حراج برای امور خیریه بوده است.

7. فراری 275 جی. تی. بی سی اسپشیال  1964 (1964 FERRARI 275 GTB/C SPECIALE BY SCAGLIETTI)

قیمت: 26.4 میلیون دلار
حراج خانه: ار ام آکشن (RM Auctions) 
تاریخ فروش : ماه آگوست 2014 میلادی

اتومبیل های گران در حراجی


در سال 2014 میلادی، فراری 275 جی. تی. بی سی اسپشیال  1964 به مبلغ 26.4 میلیون دلار شگفت انگیز فروخته شد. تنها از این مدل فراری سه نمونه ساخته شده است که توسط خود مائورو فرفیری (Mauro Forghieri) ساخته شده بودند. از جمله کمیاب بودن و تاریخچه مالک خوب این امکان را برای پیشنهاد نهایی 26.4 میلیون دلار توسط حراج ار ام   در بخش مزایده هاى حراج هفته پبل بیچ کانکورز مونتری در کالیفرنیا  فراهم کرد که با به این مبلغ بالا به  فروش برسد.

8.  استون مارتین DBR1 ساخت 1956(1956 ASTON MARTIN DBR1)

قیمت: 22.5 میلیون دلار
حراج خانه: ار ام ساتبیز (RM Sotheby's) 
تاریخ فروش : ماه آگوست 2017 میلادی

حراجی اتومبیل ها


در 2017 میلادی یک خودروی انگلیسی استون مارتین DBR1 در مزایده حراج ار ام ساتبیز  به مبلغ 22.5 میلیون دلار به فروش رسید.  این خودرو همچنان گرانترین خودروی بریتانیایی است که تاکنون در حراج فروخته شده است و اولین سری از مدل‌های مسابقه‌ای استون مارتین می باشد. در سال 1959 میلادی، این ماشین زیبا با رانندگی تونی بروکس (Tony Brooks) و استرلینگ ماس ( Stirling Moss) موفق به قهرمانی در  رقابت 1000 کیلومتر نوربرگ رینگ (Nürburgring 1000 KM) شده است و همچنین این خودروی   در لمانز 1956 میلادی هم حضور داشت. خانه حراج ار ام ساتبیز این خودرو را به عنوان "مهمترین مدل در تاریخ استون مارتین" معرفى نمود . 

9.  وزنبرگ SSJ مدل 1935 (1935 DUESENBERG SSJ)

قیمت: 22 میلیون دلار
خانه حراج: گودینگ و  کمپانی (Gooding and Company)
تاریخ فروش : ماه آگوست 2018 میلادی

حراجی انومبیل های گران


در حراجی کنکو دلگانس بپل بیچ 2018 میلادى مونته‌ری کالیفرنیا در کنار رکورد تاریخی فروش 48.4 میلیون دلاری فراری 250GTO، یک خودروی وزنبرگ SSJ مدل 1935 با 22 میلیون دلار باورنکردنی در حراجی به فروش رسید. گرچه در صدر این فهرست اتومبیل های اسپرت ایتالیایی که به پیشنهادات بالاتری از این نمونه زیبا آمریکایی قرار دارند، ولی دوسنبرگ SSJ عنوان گران ترین خودروی آمریکایی را از آن خود کرده و در ضمن قدیمی ترین اتومبیل در این فهرست می باشد که به عنوان گران‌ترین خودروی تولید شده پیش از جنگ جهانی دوم هم شناخته می شود. 
تنها دو این نسخه از مدل به صورت سفارشی ساخته شده که در جریان برگزاری هفته خودرویی مونته ری یکی از دو دستگاه دوسنبرگ SSJ موجود در جهان توسط حراجی گودینگ و  کمپانی به حراج گذاشته شد. در واقع این خودرو پیش از فروش در حراج تنها دو مالک دیگر داشته که یکی از آن ها گری کوپر (Gary Cooper) هنرپیشه سرشناس و فقید آمریکایی بوده است. خودروی وزنبرگ SSJ 1935با موتور J-563  خارق العاده ترین خودروهای عصر کلاسیک است با  اینکه بیش از 80 سال از تولید این خودرو گذشته هنوز هم از همه نظر در شرایط عالی می باشد.  در زیر کاپوت آن یک موتور 6.9 لیتری 8 سیلندر خطی سوپرشارژ قرار گرفته که می تواند 400 اسب بخار قدرت تولید کند برای دهه 30 میلادی واقعا شگفت انگیز بوده و وزن سبک اتاق این خودرو توانایی دستیابی به سرعت بیش از 140 مایل (معادل 225 کیلومتر) در ساعت را فراهم می نماید.

10. جگوار دی-تایپ  1995 (1955 JAGUAR D-TYPE)

قیمت: 21.8 میلیون دلار
خانه حراج: ار ام ساتبیز (RM Sotheby's) 
تاریخ فروش : ماه آگوست  2016 میلادی

گرانترین اتومبیل های جهان


در سال 2016 میلادی، خودرو جگوار دی-تایپ  1995توسط  در مونته‌ری کالیفرنیا حراجی به مبلغ  21.8 میلیون دلار فروخته شد.  در واقع خودرو جگوار دی-تایپ راه حل پیروزی در مسابقه لمان 24 ساعته برای جگوار در سال 1954 میلادی بود که این خودرو های جگوار به طور خاص برای مسابقات لمان 24 ساعته طراحی شده که بین سالهای 1954 میلادی تا 1957 میلادی تولید می شدند که حدود 90 دستگاه از این مدل تولید شد. این مدل خودروها با طراحی و ساخت عجیب و منحصر به فرد خود در مسابقات لمان 1954 میلادى شرکت کردند و سه سال پشت سر هم در سال‌های 1955 میلادی، 1956 میلادی و 1957 میلادی قهرمان مسابقه لمان 24 ساعته شدند.
این خودرو بسیار کمیاب اولین خودروی مدل دی-تایپ تولید شده می باشد. همچنین تنها این مدل خودرو است که سالم مسابقات لمان 24 ساعته را پشت سر گذاشته است که پس از کسب مقام اول از آن زمان تاکنون تنها دو صاحب دلسوز داشته است  و در زمان حراج در شرایط عالی بوده. 

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب