× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۷,۰۶,۲۱
5871

خانه حراجى یا مزایده (Auction House) یک  نوع موسسه  (بنگاه) تجارتى براى برگزارى مزایده میباشد . این موسسه ها برگزار کننده ، مزایده هاى خاصى از جمله  آثار هنری ، کالکشن و آنتیک براى فروشندگان مى باشد و معمولاً به صورت واسطه (دلال) درصدى از مبلغ فروش اموال را به عنوان   حق الزحمه خدمات (کمیسون) میگیرد.

خانه های حراجی براى اولین بار در قرن هفدهم آغاز به کار نمودند. آکشنزورک استکهم (‏Stockholm Auktionsverk)  اولین خانه حراجى  در جهان است،  که در سال ١٦٧٤میلادى در استکهلم سوئد تاسیس شد.

روش برگزارى مزایده در این موسسه ها :

در این موسسه کارشناسان  ارزش اموال را ارزیابى و  قیمت پایه براى شروع مزایده را تعیین مى نمایند، که  مبلغى پایین تر از ارزش واقعى براى شروع در نظر گرفته مى شود تا توسط پیشنهاد دهنده گان (خریداران) پیشنهاد بالاترى براى خرید اموال اعلام شود و رقابت بین خریداران آغاز شود و به بالاترین پیشنهاد فروخته میشود. جالب است که مشاهده شده است ، که پایین ترین مبلغ شروع مزایده به بالاترین مبلغ فروخته خواهد شد.

معروف ترین خانه های حراجى در سراسر جهان عبارتند از: 

کریستیز (Christie’s)

ساتبیز (Sotheby's)

فیلیپس (Phillips)

بونامز (Bonhams) 

چاینا گاردین (China Guardian) 

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب