× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۸,۰۵,۰۹
3026

 در طول تاریخ همواره اجناس جالبی در حراجی ها به صورت مزایده به فروش رسیده که بعضی ازاین اجناس بسیار عجیب و جالب هستند. در حالی که حراجی های هنری و جواهرات  به طور معمول بر سر تیترهای خبری قرار دارند، این بازار با دیگر اجنای غیر منتظره  و  گاهی عجیب یا  در برخی موارد حتی مسخره انباشته شده است. در عین حال حراجی ها می توانند رویدادهای بسیار جالب و خبرسازی باشند ولی برخی از آن ها بیشتر از دیگران به یاد ماندنی بوده اند که بیشتر مواقع دو عامل مهم باعث می شوند که بسیار پر هیوای هیو و خبر ساز باشند از جمله آن هایی که برای پیشنهاد های بالایشان رکورد دار شده اند و یا از نظر اهمیت کالایی که برای فروش در مزایده گذاشته شده.  هر ساله تعدادی از این حراجی های به یاد ماندنی در سراسر جهان برگزار می شوند که در سال 2018 میلادی تعدادی زیادی از حراجی های توجه ها را در سراسر جهان به خود جلب نمود،  در اینجا برخی از این  کالاهای جالب و درخشان که در این حراجی ها فروخته شده است را معرفی خواهیم کرد.

 

بزرگترین مروارید آب شیرین

بزرگترین مروارید جهان
این مروارید بزرگترین مروارید آب شیرین شناخته شده در جهان است و با نام مروارید  شیر خفته  (Sleeping Lion Pearl) مشهور می باشد که این نام جالب الهام گرفته از فرم خاص خود این مروارید است.  روز پنج شنبه  در تاریخ 31 ماه می 2018 میلادی،  این مروارید در خانه حراج وندوهوی ( Venduehuis auction house) به بهای  320,000 یورو (374,000 دلار)  در هلند به صورت مزایده فروخته شد. این مروارید حدود 120 گرم (4 اونس) وزن دارد و طول این مروارید  6.858 سانتی متر (2.7 میلی متری) می باشد که این مروارید در واقع به اندازه کافی کوچک است تا به راحتی بتواند در کف دست قرار بگیرد ولی کارشناسان معتقدند که این مبلغ می توانست به مبلغ بسیار بالاتری از این نیز افزایش یابد. این مروارید به دلایل زیادی مشهور می باشد از جمله اندازه، ظاهر  منحصر به فرد و همچنین به خاطر قدمت تاریخی که حدود 300 سال را شامل می شود و در طی این دوران  در میان افراد زیادی  دست به دست گشته  است که این افراد از بازرگانان استعماری، جواهرسازان سرشناس تا افراد سلطنتی اروپایی، از جمله کاترین دوم روسیه مشهور  به کاترین کبیر (Catherine the Great) را شامل می شوند. طبق نظرات کارشناسان مبدا اصلی این مروارید  کشور چین می باشد و متعقد بر این هستند که این مروارید در دهه 1700 طی دوران سلسه کینگ تشکیل شده است. پس از کشف این مروارید توسط تاجرهای هلندی به شهر جاکارتا (Jakarta) کنونی، اندونزی قبل از انتقال به اروپا منتقل شدند. سپس این مروارید ابتدا در سال 1778 میلادی در آمستردام پس از مرگ صاحب اش،که یک بازرگان ثروتمند از شرکت هند شرق بود برای فروش عرضه شد. این مروارید توسط امپراطور روسیه، کاترین کبیر خریداری شد و سپس به سنت پترزبورگ نقل مکان نمود.

 

سنگ‌های ماه

سنگ ماه
در ماه نوامبر 2018 میلادی سه سنگ کوچک ماه توسط خانه حراجی مشهور ساتبیز یا ساتبی ( Sotheby's) نیویورک، ایلات متحد امریکا به مبلغ 855.000 دلار در حراجی به فروش رسید که این سنگ ها توسط فضاپیمای بدون سرنشین لونا 16 شوروی در سال 1970 میلادی جمع‌‌آوری شده اند. این سنگ ها تنها سنگ های ماه شناخته شده اند که  در اختیار مالکیت خصوصی قرار دارند، آنها برای اولین بار به عنوان هدیه به نینا پاولوویچ کارالیوف (Nina Ivanovna Koroleva) بیوه سرگئی پاولوویچ کارالیوف (Sergei Pavlovich Korolev) اعطا شد که در دهه‌های ۵۰ و ۶۰  میلادی او رئیس و مهندس ارشد پروژه‌های فضایی شوروی از آغاز مسابقه فضایی آمریکا و شوروی بود. سپس در سال 1993 میلادی، کارالیوف سنگ هایی را به حراجی  ساتبی فروخت که موجب شد برای اولین بار درطول  تاریخ  یک قطعه از جهان دیگر برای فروش به عموم ارائه شود.

 

صندلی چرخدار استیون هاوکینگ

صندلی استیون هاوکینک
در ماه نوامبر سال 2018 میلادی قدیمترین صندلی چرخدار الکتریکی به جا مانده از فیزیکدان نظری و کیهان شناس مشهور انگلیسی استیون هاوکینگ (Stephen Hawking) توسط خانه حراج  کریستیز یا کریستی ( Christie's)  به صورت حراج آنلاین (Online Auction) فروخته شد که این یکی از حراجی های جالب 2018 میلادی محسوب می شود. این صندلی چرخ دار الکتریکی به مبلغ 296,750 پوند (393,000 دلار) در این مزایده آنلاین فروخته شد که درآمد حاصل از این حراجی به صندوق بنیاد استیون هاوکینگ و انجمن بیماری نورون حرکتی اهدا شد. این صندلی چرخدار الکتریکی از دهه 1960 میلادی تا اوایل دهه 1990 میلادی توسط  استیون هاوکینگ مورد استفاده قرار گرفت که پس از آن دیگر او قادر به کنترل و راندن صندلی های چرخدار با دستان نبود.

 

انگشتر تمام الماس

انگشتر تمام الماس در حراجی
یک حلقه کاملاً منحصر به فرد که از تراش یک الماس ایجاد شده است که این حلقه الماس توسط مدیر ارشد طراحی شرکت اپل (Apple Inc) جاناتان آیو یا جانی آیو (Jony Ive) و به همراه طراح صنعتی مارک نیوسان (Marc Newson) ساخته شده است . در ماه دسامبر 2018 میلادی این حلقه الماس به مبلغ 256,000 دلار در حراجی به فروش رسید. پیش از این یک انگشتر ساخته شده کاملاً از یک قطعه الماس دیده نشده بود و در واقع از این نظر این انگشتر بسیار خاص می باشد. این حلقه در میامی به حراج گذاشته شد که درآمد حاصل از این حراجی به موسسه خیریه اچ ای وی(HIV/AIDS)  اهدا شد.

 

سنگ‌نگاره باستانی 3000 ساله آشوری

سنگ نگاره باستانی 3000 ساله
در اکتبر 2018 میلادی یک سنگ‌نگاره باستانی  نادر با قدمت 3000 ساله به مبلغ 31 میلیون دلار توسط خانه حراجی کریستی نیویورک به فروش رسید که در ضمن این مبلغ فروش رکورد جهانی هنر آشوری را شکست. این سنگ‌نگاره باستانی  با شکوه به سه برابر مبلغی که توسط کارشناشان برای فروش برآورد شده بود که مبلغ 10 میلیون دلار بود به فروش رسید. این تخته سنگ گچی که در قرن نوزدهم در شهر نمرود واقع در عراق کنونی از زیر آوار کشف شده است، خدایی را شبیه شاه آشورنصرپال دوم نشان می دهد که سال ها این اثر باستانی در یک کتابخانه خصوصی از آن نگهداری می شده. پیش از حراج، وزارت فرهنگ عراق خواستار بازگشت سنگ‌نگاره باستانی به عراق شد. سخنگوی کریستی اظهار داشت که اگرچه این خانه حراجی "نسبت به ادعای اعاده بازپرداخت توسط کشورهای مبدأ حساس است" ، ولی ازطریق مراجع قانونی اطمینان داده شده که هیچ مبنای قانونی برای ادعای عراق وجود ندارد و در واقع ادعای مالکیت عراق نسبت به این اثر باستانی هیچ پایه ای ندارد.

 

زمردسبز 5,655 قیراطی

زمرد سبز در حراجی
که در ماه اکتبر 2018 میلادی یک کریستال زمرد 5,655 قیراطی از معادن یجمفیلدس(Gemfields) کشور جمهوری زامبیا استخراج شد که این زمرد در ماه نوامبر 2018 میلادی به مبلغ 28.4 میلیون دلار در حراجی در سنگاپور به فروش رسید. این زمرد بیش از 1.1 کیلوگرم (تقریبا 2.4 پوند) وزن دارد. ولی این سنگ بزرگترین گنجی نیست که در معادن شرکت یجمفیلدس یافت شده است. در سال 2010میلادی، این شرکت یک زمرد 6225 قیراطی مشهور به نام "فیل" را نیز استخراج کرده بود که این نام به دلیل بزرگی این زمرد می باشد .

 

پرتره ادموند بلامی

پرتره ادموند پلامی
در اکتبر 2018 میلادی پرتره مشهور به ادموند بلامی (Edmond de Belamy) در خانه حراجى کریستی (Christie's) در مزایده نیویورک به مبلغ ٤٣٢.٥٠٠ دلار فروخته شد که این اثر به اولین اثر هنری تولید شده توسط هوش مصنوعی(Artificial intelligence) فروخته شده در حراجی تبدیل شد و در ضمن حراجی کریستیز نخستین خانه حراجى است که یک اثر هنری تولید شده توسط هوش مصنوعی را براى فروش به مزایده گذاشت. این اثر هنری  توسط گروه هنری فرانسوى (پاریسى) به نام  آویس (Obvious) با استفاده از هوش مصنوعی(Artificial intelligence) کشیده شده است. پرتره ادموند بلامی در یک قاب از چوب طلایی فروخته شد، این نقاشى پرتره یک مرد نجیب زاده احتمالاً فرانسوی را در یک کت تابستانی تیره با یقه سفید ساده نشان مى دهد که ویژگی های صورت در این پرتره تا حدودی محو می باشند و در ضمن قسمت هاى از بوم خالی هست. 

 

نقشه اصلی وینی-د-پو 

نقشه پو در حراجی
در ماه ژوئیه 2018 میلادی نقشه وینی-د-پو یا وینی پو( Winnie-the-Pooh's) به مبلغ 600000 دلار در حراجی ساتبی  لندن فروخته شد که مبلغ فروش این مزایده رکورد جدیدی را برای تصویرسازی برجای گذاشت.  نقشه جنگل «صد هکتار»جایی است که خرس مشهور وینی د پو یا  که پو خرسه همراه با دوستانش در آنجا ماجراجویی جالبی داشتند و در این نقشه مکانهایی وجود دارد که بخشی از ماجراهای پو هستند، این نقشه در سال ۱۹۲۶میلادی توسط ای اچ شپارد ( E.H. Shepard) کشیده شده است که احتمالاً مشهورترین نقشه ادبیات کودکان می باشد. مجموعه داستان های  وینی-د-پو توسط نویسنده مشهور بریتانیایی آلن الکساندر میلنکتاب (Alan Alexander Milne) نگاشته شده است که تصویرگری این کتاب‌ها توسط ای. اچ. شپرد انجام شده. همچنین در این حراج چهار تصویر دیگر از نقاشی های شپارد نیز عرضه شده بود.

 

اسکلت دایناسور

حراجی اسکلت دایناسور
در ماه ژوئن 2018 میلادی یک اسکلت دایناسور 150 میلیون ساله به مبلغ بیش از 2.36 میلیون دلار در پاریس، فرانسه فروخته شد که توسط خانه حراج اگوتس (Aguttes) در طبقه اول برج ایفل در پاریس برگزار شد. این فسیل با ارتفاع 2.6 متر (8.5 فوت) و طول حدود 9 متر (30 فوت)، شباهت بسیار زیادی به استخوان ها گونه ی آلوساروس(Allosaurus) دارد، اگرچه دانشمندان نتوانستند گونه دقیق این دایناسور را با قطعیت تأیید کنند. این اسکلت در وضعیت خوبی می باشد و حدود 70٪ اسکلت دست نخورده و سالم باقی مانده است. همچنین در سال 2016 میلادی اسکلت تایید شده آلوساروس  به مبلغ 1.32 میلیون دلار فروخته شد، در حالی که در سال 2017 میلادی یک اسکلت کامل ماموت (Mammoth) به بیش از 641000 دلار برای مزایده به زیر چکش حراجی رفت.

راه پله برج ایفل

راه پله برج ایفل در حراجی
در ماه نوامبر2018 میلادی بخشی از پلکان برج ایفل پاریس (Eiffel Tower) به مبلغ 169,000 یورو (191,000 دلار) توسط خانه حراج آرت‌کیوریال (Artcurial)  فروخته شد. این پلکان به صورت مارپیچ است که دارای 25 پله به ارتفاع 4.3 متر می باشدو پیش از نصب آسانسور برج ایفل در 1983 میلادی این پلکان طبقات دوم و سوم برج ایفل را به هم متصل می نمود. البته این اولین باری نبود که توسط یک خانه حراجی قطعه ای از برج ایفل برای فروش به مزایده گذاشته شده است. در سال 2013میلادی، یک بخشی از پلکان برج ایفل با ارتفاع 3.5 متر به مبلغ 220000یورو فروخته شد و همچنین در سال 2016 میلادی، بلوک دیگری از پلکان این برج به 523800 یورو به فروش رسید. بخش هایی از راه پلکان برج ایفل را هم اکنون می توان در مکان هایی مختلف در سراسر جهان از جمله ژاپن ، نیویورک و سوئیس یافت.

 

رولز-رویس ملکه الیزابت 

رولز رویس ملکه انگلستان در حراجی
در ماه سپتامبر 2018 میلادی رولز-رویس،  ملکه بریتانیا الیزابت دوم (Queen Elizabeth II) به بیش از 1 میلیون دلار (800000 پوند) در حراجی لندن فروخته شد. این رولز-رویس فانتوم 4 مدل 1953، که ملکه در مناسبت های دولتی از آن استفاده می نمود و بیش از 40 سال توسط خانواده سلطنتی از آن نگهداری می شد. همچنین مشابه همان مدلی می باشد که مگان، دوشس ساسکس (Meghan, Duchess of Sussex) در روز عروسی خود در ماه می از آن استفاده نمود. مالکوم باربر(Malcolm Barber) رئیس خانه حراج بونامز (Bonhams) در مصاحبه تلفنی قبل از فروش به خبرگزاری سی ان ان ( CNN) گفت: "فقط 18 مورد از  این رولز-رویس فانتوم  4 ساخته شده بود که آنها توسط روسای دولت یا مقامات خریداری شده اند. "هیچ یک دقیقاً از آن ها یکسان نیستند و همه آنها به صورت سفارشی ساخته شده اند.

 

دختری با بادکنک

حراجی و مزایده تابلو دختری با بادکنک
 در ماه اکتبر 2018 میلادی "دختر با یک بادکنک" مشهورترین اثر هنرمند بریتانیایی اهل بریستول، بنکسی (Banksy) در خانه حراجی  ساتبی به مبلغ  1.4 میلیون فروخته شد که در کمال تعجب تنها چند لحظه پس از فروش بلافاصله این نقاشی توسط دستگاه کاغ خردکنی که در قاب جاسازی شده بود به صورت خودکار تکه تکه  شد و از پایین قاب آویزان شد که تنها بادکنک در قاب باقی ماند . این یک تصویر نمادین از دختری که سعی در گرفتن بادکنکی قرمز و قلب‌شکل را دشت بود که توسط کاغذ خردکنی که در قاب آن پنهان شده بود، بلافاصله بعد از فروش نابود شد. اندکی پس از این رویداد بنکسی در اینستاگرام (Instagram) خود همراه کنار عکسی از شاهدان بهت‌زدۀ واقعه نوشت: "می‌رود، می‌رود، رفته."   سپس خانه حراجی ساتبی اعلام کرد که این نام اثر به "عشق در سطل" تغییر یافته است. بنا بر گزارش ها، برنده حراجی خریدار اصلی این اثر می باشد، در ضمن خیلی‌ از کارشناسان هم برآورد کرده‌اند که قیمت این اثر بعد از این واقع گران‌تر از قبل هم گشته است.
 

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب