× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۸,۰۱,۱۴
13461

شرکت اپل (Apple Inc) یک شرکت فناورى چند ملیتی آمریکایى است و مقرر اصلى این شرکت در شهرکوپرتینو-کالیفرنیا (ایلات متحده امریکا) واقع مى باشد، که در زمینه طراحی، توسعه و فروش الکترونیک مصرفی، نرم افزارهای کامپیوتری و خدمات آنلاین فعالیت دارد. 

محصولات سخت‌افزار رایانه شرکت اَپل شامل گوشی های هوشمند آیفون (iPhone)، تبلت آى پد (iPad)، رایانه شخصی مکینتاش یا مک(Mac)، دستگاه پخش صوتى دیجیتال آی‌پاد (iPod)، ساعت هوشمند اپل واچ (Apple Watch)، پخش کننده رسانه دیجیتال اپل تی‌وی (Apple TV) و بلندگوى هوشمند هوم‌پاد (HomePod) مى شود. در ضمن نرم افزارهاى شرکت اپل شامل سیستم عامل مک‌اواس (MacOS) و آی‌اواس (iOS)، پخش کننده چند رسانه اى آی‌تیونز (iTunes)، مرورگر وب سفارى (Safari) ، نرم‌افزار رایانه‌ای آی‌لایف (iLife)، نرم‌افزارهای اداری (iWork) و همچنین برنامه های حرفه ای مانند فاینال کت برو (Final Cut Pr)، لاجیک پرو (Logic Pro) و اکس کود (Xcode) می باشد. همچنین خدمات آنلاین شرکت اَپل شامل آی‌تیونز استور (iTunes Store)، فروشگاه برنامه اپ استور (iOS App Store) و فروشگاه مک اپ (Mac App Store)،  اپل موزیک (Apple Music)و آی‌کلاد (iCloud) هستند.

شرکت اَپل همراه با آمازون (Amazon)، گوگل (Google) و فیس بوک (Facebook) جزء یکی از چهار شرکت فن آوری بزرگ جهان مى باشد که به عنوان چهار ابر قول ها در حوزه فن آورى (Big Four tech companies) یا (چهار سوار : Four Horsemen) شناخته مى شوند.

 

تاریخچه شرکت اپل

 در اینجا به بررسى خلاصه اى از تاریخى شرکت  اپل مى پردازیم، که از ابتدا فعالیعت این شرکت در دهه ١٩٧٠ میلادى تا جدا شدن استیو جابز و سپس بازگشت او به شرکت اپل را در داستان کوتاهى دنبال خواهید کرد! 

تاریخچه اپل

استیو جابز (Steve Jobs)، استیو وازنیک (Steve Wozniak) وازنیاک توسط یک دوست مشترک به نام بیل فرناندز (Bill Fernandez) با همدیگر آشنا شدند، کسی که بعدها به عنوان یکی از اولین کارکنان شرکت اپل در این شرکت مشغول به کار شد. همکاری جابز و وازنیاک در ابتدا به ساخت قطعه ای به نام جعبه آبی (Blue box) منجر شد. جعبه آبی یک ابزار تکنولوژی بود که تماس های تلفنی راه دور را به صورت رایگان از طریق اپراتور AT&T میسر می ساخت، که اولین همکاری جابز و وازنیاک بود، البته تماس های تلفنی با این دستگاه غیرقانونی بودند. طبق بیانات استیو وازنیک " اگر این جعبه های آبی نبودند، هیچ اپل وجود نداشت." 

ساخت اپل دو توسط دو استیو

در ١ آوریل ١٩٧٦ میلادى، کمپانى اپل توسط استیو جابز، استیو وازنیک و رونالد وین (Ronald Wayne) در زمینه توسعه و فروش رایانه شخصی اپل ١ وازنیک ( Wozniak’s Apple I) تاسیس شد. در ژانویه سال ١٩٧٧ میلادى اَپل از گاراژ خانه استیو جابز  به عنوان شرکت کامپیوتر اپل (Apple Computer, Inc) وارد بازار تکنولوژى شد که با  فروش رایانه هاى خود که به وسیله استیو وازنیک با دست ساخته شده بود، کار خود را آغار نمود که به عنوان اَپل ١ در ٥٠ نسخه به مبلغ ٦٦٦ دلار فروخته شد، ولى این شرکت با معرفى و عرضه ى رایانه شخصى اپل ٢ (Apple II) به سرعت رشد نمود و به موفقیت چشمگیرى دست یافت. سپس در عرض چند سال استیو جابز و استیو وازنیک کارکنان بخش طراحى رایانه را استخدام کردند و همچنین خط تولید خود را راه اندازى نمودند. در سال ١٩٨٠ میلادى، به سرعت شرکت اپل با عرضه اولیه سهام خود به موفقیت مالی بسیارى بالایى رسید. سپس طی چند سال بعد، اپل کامپیوترهای جدیدی با رابط کاربری گرافیکی نوین همچون  مکینتاش (Macintosh) اوالیه را در سال ١٩٨٤ میلادى عرضه نمود و تبلیغات اپل برای محصولاتش با موج گسترده اى از تحسین منتقدان مواجه شد. با این حال، قیمت بالای محصولات، کاربردی محدود باعث مشکلات شدیدى براى این شرکت شد و در همچنین مبارزه های قدرت بین مدیران اجرایی مشکلاتى دیگرى را نیز براى اَپل ایجاد نمود. در سال ١٩٨٥ میلادى، استیو وازنیک از اپل جدا شد و تنها به عنوان یک کارمند افتخاری باقی ماند، در حالی که استیو جابز شرکت نکست (NeXT) راه اندازى کرد. 

گروه ساخت مکینتاش در سال 1984

همانطور که بازار کامپیوترهای شخصی از دهه ١٩٩٠میلادى گسترش و تکامل یافت، ارزش سهام شرکت اَپل کاهش یافت. در سال ١٩٩٦ میلادى، جیل آملیو (Gil Amelio) به عنوان مدیر عامل شرکت اپل منتخب شد و در سال ١٩٩٧ میلادى شرکت اَپل نکست را براى حل استراتژی سیستم عامل ناکام خود خریدارى کرد. در سال ٢٠٠٠ میلادى، استیو جابز مدیر عامل شرکت اَپل شد. شرکت اپل با کمپین و شعار تبلیغاتی خود "متفاوت فکر کنید یا متفاوت بیندیشید" به سرعت دوباره به موفقیت دست یافت، درحالیکه اپل با راه اندازی خط تولید اى مک (iMac) در سال ١٩٩٨ میلادى، همچنین بازگشایی فروشگاههای زنجیره خرده فروشی اپل در سال ٢٠٠١ میلادى و ایجاد شرکتهای متعددی در زمینه گسترش و توسعه نرم افزاری، باعث شده شرکت اَپل با دیگر به سودآوری بالاى  برسد. در ژانویه سال ٢٠١١ میلادى، جابز از مدیر عاملى شرکت اپل به دلیل بیمارى (سرطان) استعفا داد که  دو ماه بعد او در گذشت  و تیم کوک (Tim Cook) به سمت مدیر عامل شرکت اَپل برگزیده شد. 

اپل به عنوان یک ابر غول با درآمد بالاى خود در سراسر جهان شناخته شده است. در سال ٢٠١٨ میلادى، درآمد سالانه اپل مبلغ ٢٦٥ میلیارد دلار بود. اپل بزرگترین شرکت‌ فناوری اطلاعات در جهان مى باشد و در ضمن اپل سومین تولید کننده بزرگ گوشى هاى هوشمند جهان پس از سامسونگ (Samsung) و هوآوی (Huawei) مى باشد.  در اوت ٢٠١٨ میلادى، اپل اولین شرکت عمومی ایالات متحده بود که ارزش سهام آن بیش از ١ تریلیون دلار تخمین زده شد، که طبق آمار این شرکت ١٢٣.٠٠٠ کارمند تمام وقت در استخدام خود دارد و در ضمن ٥٠٤ فروشگاه خرده فروشی اپل در ٢٤ کشور جهان دارد. شرکت اپل فروشگاه آی‌تیونز استور را اداره می کند که بزرگترین خرده فروش موسیقی در جهان است. در ژانویه ٢٠١٨ میلادى، بیش از ١.٣ میلیارد محصولات اپل به طور فعال در سراسر جهان استفاده می شوند. 

این شرکت دارای سطح بالایی از وفاداری به برند توسط طرفدارن خود مى باشد و به عنوان برند برتر دنیا شناخته می شود. با این حال، اپل با انتقاد قابل توجهی در زمینه شیوه های محیط زیستی و شیوه های تجاری غیر اخلاقی، از جمله رفتار ضد رقابتی مواجه شده است.

 

نکاتى جالب درباره اپل

امروزه بیشتر افراد با داستان پدید آمدن شرکت اپل و حوادث پیرامون آن به خوبى آشنا هستند، بنابراین در اینجا تنها به بررسى نکات جالبى درباره شرکت اپل مى پردازیم.

درباره اپل بیشتر بدانید

 

استیو جابز نابغه زمان:

استیو جابز

استیو جابز متولد ٢٤ فوریه ١٩٥٥ میلادى بود که در  ٥ اکتبر ٢٠١١ میلادى در سن ٥٦ سالگى به دلیل بیمارى سرطان لوزالمعده در گذشت. او یک کار آفرین و سرمایه گذار آمریکایی بود که سمت هاى فراوان همچون رئیس، مدیر اجرایی (مدیر عامل) و یکی از بنیانگذاران شرکت اپل بود. در ضمن رئیس و داراى اکثریت سهام شرکت پیکسار (Pixar)، یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت والت دیزنی (The Walt Disney Company) پس از خرید این شرکت توسط پیکسار و همچنین بنیانگذار، رئیس و مدیر عامل شرکت نکست بود. جابز به عنوان یکی از پیشگامان انقلاب میکرو کامپیوترهای دهه ١٩٧٠ میلادى و ١٩٨٠ میلادى، همراه با استیو ووزنیاک یکدیگر از بنیانگذار اپل شناخته مى شود. استیو جابز در ٢٤ فوریه ١٩٥٥ میلادى متولد شد که والدین بیولوژیک او ، عبدالفتاح جان جندلی (Abdulfattah Jandali) سودى مسلمان فرزند یک میلیونر و مادرش سوئیسی و از تبار آلمانی به نام جونز شیبل (Joanne Schieble) بودند، در آن زمان هر دو بسیار جوان بودند و در سن ٢٣ سالگی هر دو فکر میکردند که براى ازدواج و داشتن فرزند هنوز بسیار جوان هستند. استیو جابز به فرزند خواندگى توسط پل (Paul) و کلارا (Clara Jobs) جابز هاگوپیان (Nee Hagopian) پذیرفته شد. او از همان ابتدا نبوغ خود را نشان داد و  به کمک آموزگار کلاس چهارم ابتداى خود که متوجه هوش فراوان و استعداد او شده بود، کلاس پنجم را به‌ صورت جهشی طی کرد و دورهٔ ابتدایی را یک سال زودتر به اتمام رساند.

او بعد از فارغ التحیل شدن از دبیرستان به کالج رفت، ولى استیو جابز از ادامه تحصیل در کالج رید (Reed College) در اورگن-ایلات متحده امریکا  انصراف داد زیرا نمی خواست پول پدر و مادرش خانواده خود را خرج کند، اگر چه او در برخی از کلاس ها، از جمله خوشنویسی حضور یافت. در سال ٢٠٠٥ میلادى، در سخنرانى خود در واشنگتن برای دانشگاه استنفورد (Stanford University)، استیو جابز اظهار داشت که اگر در کالج وارد این کلاس (خوشنویسى) نمى شدم، مکینتاش هرگز چندین طرح حرف یا این  فونت هاى جالب را نداشت.

 

استیو وازنیک طراح اَپل ١ و آپل ٢:

استیو وازنیک

استیو وازنیک به عنوان یکى دیگر از بنیان گزاران اپل شناخته مى شود. او متولد ١١ آگوست ١٩٥٥ میلادى مى باشد و یک مهندس الکترونیک، برنامه نویس کامپیوتر، دانشمند، مخترع و بشر دوست (نیکوکار)  امریکایى است. او در دهه ١٩٧٩ از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی (University of California, Berkeley) در ایلات متحده امریکا اخراج شد اما در اواخر دهه ١٩٨٠ میلادى تحت نامی دیگر راکی کلارک (Rocky Clark) به دانشگاه بازگشت و ادامه تحصیل داد.

او طراح و نابغه ی پشت پرده شرکت اپل بود که در سال ۱۹۷۶ میلادى و ۱۹۷۷ میلادى رایانه هاى  شخصى اپل ١ و اپل ٢ را طراحى نمود. اپل ١ اولین رایانه هاى  شخصی بودند که قابلیت اتصال به یک نمایشگر ویدئویی را داشتند، و اپل ٢ اولین رایانه هاى شخصی بودند که قابلیت نمایش رنگ و برنامه‌نویسی در زبان بیسیک را داشتند. 

او در حال حاضر دانشمند ارشد در شرکت Data virtualization مى باشد و با اینکه او شرکت اپل را در سال ١٩٨٥ ترک کرد،  ولى به عنوان کارمند افتخارى اپل هنوز باقى مانده است.

او عضو سازمان  فراماسونری (Freemasonry) است،که یک سازمان برادرى مى باشد.

 

بدترین تصمیم سرمایه گذاری تا کنون:

بنیانگذاران اپل

دو بنیانگذار اپل استیو جابز و استیو وازنیک به خوبی براى عموم شناخته شده اند، ولى شاید رونالد وین سومین عضو بنیانگذار اپل کمى ناشناس تر باشد. استیو جابز او را تشویق به سرمایه گذارى در شرکت اپل کرد تا با ده درصد سهام همچون داور در شرکت باشد.
ولى رونالد وین تنها ١٢ روز پس از راه اندازى شرکت اپل در آوریل ١٩٧٦ میلادى، ده درصد سهامى که در این شرکت داشت را تنها به ازاى مبلغ ٨٠٠ دلار به استیو جابز و استیو وازنیک فروخت  و در ضمن سال بعد مبلغ ١٥٠٠ دلار سود سهام دریافت کرد تا در آینده دیگر هرگونه ادعا حق و حقوقى در مورد شرکت اپل نداشته باشد. در کل او مجموعاً ٢.٣٠٠ دلار دریافت کرد که معادل ١٠.١٢٧ دلار سال ٢٠١٨ میلادى مى باشد. اگرچه او امروزه به عنوان سهامدار در شرکت اپل باقى مانده بود، سهم او در حال حاضر معادل ١٠٠ میلیارد دلار ارزش داشت

 

اولین کامپیوتر اپل یک صفحه کلید (keyboard) یا صفحه نمایش (screen) نداشت :

اپل یک

تصویر متعلق به یک کامپیوتر کامل اپل ١ با جعبه چوبى خانگى  مى باشد. اپل ١ (Apple 1)اولین محصول شرکت اپل بود، که اساساً یک مادربرد بود و فاقد صفحه کلید و مانیتور یا جعبه رایانه (case) بود. برخی از کاربران جعبه هاى شخصی چوبی خود را ساخته اند و به آن صفحه کلید اضافه کردند.

 

راه اندازى مکینتاش و مشهورترین آگهى جهان:

مکینتاش

در سال ١٩٨٤ میلادى، شرکت اپل خط تولید مکینتاش (MacIntosh) راه اندازى کرد و آگهى  ١.٥ میلیون دلاری تلویزیونی با کارگردانى ریدلی اسکات (Ridley Scott) ساخت که در طول سوپربول (مسابقه سالانه فوتبال آمریکایی قهرمانى) پخش شد. این تبلیغ به عنوان یکی از بزرگترین تبلیغات تلویزیونی در تمام دوران شناخته شده است.

 

استیو جابز زمانی به  سیبری تبعید شد:

جابز 1985

هنگامی که فروش مکینتاش شروع به سقوط نمود، استیو جابز  از هیئت مدیره اپل کناره گیرى کرد. سپس نقش استیو جابز در این شرکت به کلى حذف شد و یک دفتر در یک ساختمان کوچک ناشناس که تنها یک منشى و یک نگهبان امنیتی داشت به او تعلق گرفت.

استیو جابز دفتر جدید خود را "سیبرى" نامیده بود. استیو حابز ٨٥.٠٠٠ سهام اپل خود را فروخته بود، زمانی که ارزش سهام این شرکت کمتر از ١٤ دلار ارزش داشت. استیو جابز و استیو وازنیک شرکت اَپل را در سال ١٩٨٥ میلادى ترک کردند.

 

شرکت اپل ٤٢٧ میلیون دلار براى بازگشت آسیو جابز پرداخت کرد:

شرکت نیکس

در سال ١٩٨٥ میلادى، استیو جابز پس از ترک شرکت اَپل، شرکت خود را به نام نکست (NeXT) راه اندازى نمود که این شرک توسط شرکت اَپل در سال ١٩٩٦ میلادى به ٤٢٧  میلیون دلار خریدارى شد تا او به اَپل باز گردد.

سیستم عامل نکست به مک او اس (Mac OS X) تبدیل شد و این شرکت با رایانه‌های آى مک (iMac) به سود بالایى دست یافت.

ولى تنها در سال ٢٠٠٠ میلادى بود که استیو جابز سرانجام مجدداً به عنوان مدیر عامل اپل معرفى شد. تا آن زمان، او از عنوان "مدیر عامل موقت" استفاده مى کرد، که به طرز شگفت انگیزی سر انجام به عنوان مدیر عامل شرکت اَپل به ختم شد.

 

این مرد بزرگترین استعداد اپل است:

حاناتان ایو

در حالی که استیو جابز محصولات مشهور شرکت  اپل را معرفى مى کرد، جاناتان ایو (Jonathan Ive) مدیر تیم طراحی صنعتى آى مک (iMac)، آى پد (iPod) و آى فن (iPhone) بود.

سر جاناتان آیو، که علاوه بر اینکه مدیر ارشد اپل است، سرپرست کالج سلطنتی هنر (Royal College of Art) در لندن-انگلیس مى باشد.

در سال ٢٠٠٦ میلادى، سر جاناتان آیو ملقب به طراح طراحان، به پاس خدماتش به طراحی صنعتی، مفتخر به دریافت نشان امپراتوری بریتانیا با درجهٔ فرمانده (CBE) گشت و همچنین در سال ۲۰۱۲ میلادى به پاس خدمات به طراحی صنعتی و اقدامات نوآورانه‌اش خود، مفتخر به دریافت بالاترین نشان امپراتوری بریتانیا رتبه شوالیه (KBE) شد.

سر جاناتان آیو مسئول طراحی گروه صنعتی اپل است و همچنین در سال ٢٠١٢ میلادى به عنوان مدیر و رهبر رابط انسانی این شرکت انتخاب شد.

 

دلیلى حرف اى "i" که در محصولات اَپل وجود دارد:

آی در اپل چیست

حرف آى "i" اولین بار با آى مک (iMac) ظاهر شد و  همچنین در دیگر محصولات همچون آی فون (iPhone) و آى پد (iPad) استفاده شد.

این حرف که به صورت آى (i) بعد از معرفى آى مک در محصولات این شرکت جاى گرفت. در ١٩٩٨ میلادى، استیو جابز در مراسم معرفى مک توضیح داد: "آی‌مک از ارتباط هیجان انگیز میان اینترنت با سادگی مکینتاش به وجود آمده. هدف ما تولید دستگاهی بوده که  مشتریان از آن به عنوان بهترین کامپیوتر یاد کنند و انتخاب اول آنها باشد. همان طور که کاربران از این دستگاه انتظار دارد باید با آن سریع و به سادگی از اینترنت استفاده کنند."

بنابراین اینترنت (internet) یکى از دلیل آى (i) در نامگذارى هاى محصولات اَپل است. ولى استیو جابز همچنان می گوید: "این آى (i) همچنین معنى هاى دیگرى نیز برای ما دارد."

در معرفى این کلمات عبارتند از : اینترنت، فردى (individual)، آموزش (instruct)، اطلاع (inform)، الهام بخش (inspire).

 

آیفون در اصل پروژه بنفش یا پرپل (Purple) بود:

آیفون اپل

یک تیم با ١٠٠٠ کارمند به صورت مخفیانه روى این پروژه کار مى کردند که در نهایت آیفون را تولید نمودند. گفته شده است که این پروژه در طى مدت ٣٠ ماه بعد از عرضه اولین آیفون که به موفقیت ١٥٠ میلیارد دلار رسید.

در تاریخ ٢٩ ژوئن ٢٠٠٧ میلادى، اپل آیفون را با استفاده از شعارها «این تنها آغاز» است، «اپل گوشی را دوباره باز سازى می کند» به عموم معرفى کرد.

استیو جابز در این خصوص گفت: "این روزى است که من دو سال و نیم در انتظارش بودم. امروز اپل قصد دارد گوشی را مجدداً باز سازى کند."

آیفون با صفحه نمایش لمسی و برنامه ها، صنعت گوشی های هوشمند را تغییر داد.

عکس های آیفون که در تبلیغات استفاده می شوند، همواره ساعت ٩.٤١ صبح را نشان می دهند، در واقع این زمان بود که اولین آیفون توسط استیو جابز معرفی شد.

 

راز گاز در لگوى مشهور اَپل:

لوگهای اپل

به نظر می رسد که داستان لگوى اپل به آن شدید اهمیتى نمى باشد که بعضی ها باور دارند، البته نام گذارى شرکت دلیل خاص خود را دارد.

با توجه به بیانات استیو جابز، او پس از بازدید از یک مزرعه سیب، براى نام گذارى از یک سیب الهام گرفت زیرا میوه ای "مطبوع، الهام بخش است". 

یکى از دلایل مهم انتخاب نام اَپل (Apple) احتمالاً شروع آن با A مى باشد که در فهرست اسمى به ترتیب الفباى انگلیسى (...A, B,C) در ابتداى فهرست قرار مى گیرد و  از این لحاض به نفع این شرکت مى باشد.

لوگوی اولیه شرکت توسط رون وین (Ron Wayne) طراحی شد بود که  این لوگو ایزاک نیوتن (Sir Isaac Newton) را نشان مى هد که در زیر یک درخت سیب نشسته است، که البته شرکت اپل از زمان تأسیس تاکنون، بارها لوگوی خود را تغییر داده است.

به طور کلی، بعضى از افراد معتقد هستند که گاز در لگوى سیب اَپل که ادای احترام به آلن تورینگ (Alan Turing)، بنیانگذار علم محاسبه نوین و هوش مصنوعى است که با مصرف سم سیانور خودکشی کرده است که یک سیب نیمه خورده در کنار جسد او پیدا شد بود یا می تواند اشاره به داستان آدم و حوا باشد، پایه ایده از این حکایت  دارد که سیب نشان دهنده دانش است.

ولى شرکت اَپل اصرار دارد که این دلیل گاز لگوى سیب اَپل نیست و تنها گاز را طراحى لگوى سیب اضافه شده تا با گیلاس اشتباه گرفته نشود.

 

اَپل بزرگترین شرکت جهان مى باشد:

بزرگترین شرکت جهان

اپل به بزرگترین کمپانى در جهان تبدیل شده است و در عین حال بزرگترین شرکت عمومی ایالات متحده مى باشد که در سال ٢٠١٨ میلادى، ارزش سهام آن بیش از ١ تریلیون دلار تخمین زده شد. این سه برابر تولید ناخالص داخلی بعضى از کشور هاى جهان است.

 

مزایده رایانه اپل که توسط بنیانگذاران ساخته شده بود، به مبلغ ٣٧٥.٠٠٠ دلار در حراجى فروخته شد:

مزایده اپل یک

این رایانه از اولین رایانه هاى اپل است که بسیار نادر و کمیاب هستند و توسط استیو جابز و استیو وازنیک ساخته شده است. این رایانه به مبلغ   ٣٧٥.٠٠٠ دلار (٢٨٥.٠٠٠ پوند) در حراجى (Auction) در بوستون-ایلات متحده امریکا  به صورت مزایده فروخته شده است.
یک نسخه از اَپل ١ (Apple-1)، که در ابتدا در سال ١٩٧٦ میلادى به مبلغ ٦٦٦ دلار به عنوان اولین محصول شرکت به فروش رسیده بود.  در ژوئن ٢٠١٨ میلادى، این محصول اپل  در خانه حراجى ار ار (RR Auction) در ایالات متحده آمریکا فروخته شد. بنیانگذاران اَپل تنها  ٢٠٠ نسخه از کامپیوتر اپل ١ را ساخته بودند، که اولین مدل اپل ١ همین طور که قبلاً ذکر شده، به عنوان یک مادربرد ساخته شده  بود، ولى بعدها توسعه و گسترش یافت و به یکی از اولین رایانه های "شخصی" در جهان تبدیل شد.
در سال ٢٠١٨ میلادى، یکى دیگرى از کامپیوترهاى اپل ١ در خانه حراجى بونامز (Bonhams) به مبلغ ٢٣٦.٥٠٠ دلار در نیویورک-امریکا فروخته شد.

فروش اپل در حراجی

 

فیلم هاى مشهور در خصوص زندگى استیو جابز : 

فیلم های استیو جابز

چندین فیلم مختلف از زندگى استیو جابز ساخته شده است که براى آشنایى بیشتر با زندگى شخصى و کارى جابز بسیار جالب مى باشد، البته هر کدام از زوایاى مختلفى به زندگى او پرداخته اند و نمى توان گفت که این فیلم ها نگاه جامعه و دقیقى دارند.

یکى از جالب ترین و جذاب ترین این فیلم هاى، فیلمى درام امریکایى به عنوان جابز (Jobs) ساخت ٢٠١٣ میلادى با جاشوا مایکل استرن (Joshua Michael Stern) کارگردانى مى باشد، که بازیگر مشهور امریکایى اشتون کوچر (Ashton Kutcher) در این فیلم به جاى استیو جابز ایفاى نقش کرده و این فیلم درباره زندگى او در سال‌های ۱۹۷۱ میلادى تا ۲۰۱۱ میلادى است.

یکى از آن ها، فیلمى مستند به نام Steve Jobs: The Man in the Machine مى باشد که ساخت ٢٠١٥ میلادى با کارگردانى الکس گیبنی (Alex Gibney) است، که نگاهی به زندگی  استیو جابز ، بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت اپل دارد. 

یکى دیگر از فیلم هاى به نام استیو جابز (Steve Jobs) ساخت ٢٠١٥ میلادى است که یک فیلم زندگى نامه درام امریکایى با نویسندگى آرون سورکین (Aaron Sorkin) و کارگردانى دنى بویل (Danny Boyle) مى باشد. 

 

بهترین محصولات اَپل

در اینجا به معرفى و بررسى فهرستى از برخى بهترین محصولات اپل  خواهیم پرداخت، که در  صنعت فن آورى سبب انقلابی و نو آورى شده اند. در واقع اَپل دنیاى موسیقی، تلفن هوشمند، رایانه، حتی تبلیغات را به شدت تحت تاثیر قرار داد که  همچنان به نفوذ و تاثیر خود ادامه می دهد.

 

اَپل ٢ (Apple II):

اپل دو

اپل ٢ تنها دوازده ماه بعد از اپل ١ به بازار عرضه شد، اپل ٢ آغاز کننده مسیری بود که شرکت اپل امروز به آن تبدیل شده است. اَپل ٢ سریعترین کامپیوتر شخصی آن دوران بود و در ابتدا توسط استیو وازنیک  طراحی شده بود. واقعیتی که کمی شناخته شده است، اپل ٢ در واقع یک سری از رایانه هایی بود که اپل تولید کرده است که در نوامبر ١٩٩٣ میلادى با تولید و عرضه اپل ٣ (Apple IIe) متوقف شد. اپل ٢ یکی از اولین رایانه های شخصی بود که دارای گرافیک رنگی بود.

 

مک (The Mac):

مک نسخه اول

پس از موفقیت چشمگیر اَپل ٢، این شرکت با ارائه اپل ٣ (Apple III) با شکست  مواجه شد، که یک فاجعه براى این شرکت محسوب مى شد، زیرا این کمپانی زمان زیادی را صرف بازیابی این محصول نموده بود .

در سال ١٩٨٤ میلادى، تغییرات بسیار خوبى صورت گرفت، هنگامى که استیو جابز از مک پرده بردارى نمود و این محصول اَپل را در آگهى مشهور سوپربول (مسابقه سالانه فوتبال آمریکایی قهرمانى) به جهان معرفى کرد.

در ابتدا این رایانه به عنوان مکینتاش (Macintosh) اپل نامیده می شد، مک انقلاب رایانه شخصی را به سطحی دیگری تبدیل کرد. کامپیوتر طراحی شده با یک مانیتور، صفحه کلید و یک ماوس، که با طراحی بژ خاص خود و به خاطر رابط کاربری گرافیکی فوق العاده آن (GUI) به یاد می آید.

 

آی‌ مک (iMac):

ای مک
پس از آنکه استیو جابز از شرکت اپل جدا شد، اپل در تولید جدید این محصول با چندین خطای محاسباتی خود با شکست روبرو شد. سپس در سال ١٩٩٨ میلادى، بعد از بازگشت مجدد استیو جابز به اپل تغییرات زیادى رخ داد، هنگامی که این شرکت اعلام کرد که سری جدید کامپیوتر اى مک را با اى مک 3 جى (iMac 3G) عرضه مى کند. 
اى مک 3 جى یک رایانه شخصی all-in-one بود که مانیتور و پردازنده را در یک سیستم قرار داد و اولین رایانه ای بود که در واقع می توانست داخل آن را دید. در ابتدا این مدل تنها در رنگ آبی عرضه مى شد و سپس در سیزده رنگ دیگر نیز منتشر شد. این مدل همچنین شامل هدفون جک (headphone jacks ) و بلندگوهای استریو ساخته شده بود و یکی از اولین محصولات بود که توسط جاناتان ایو (معاون ارشد طراحی صنعتی اپل) طراحی شده است. مک همچنین اولین کامپیوتر بود که از پورت های USB به عنوان یک استاندارد استفاده کرد.

آی‌تیونز (iTunes):

آی تیونز

اپل برای تمام سخت افزارهای بزرگ خود که در طول سالها ساخته، مشهور مى باشد، ولى آی‌تیونز به عنوان یک پخش‌کننده چند رسانه‌ای کمک کرده است تا سرمایه این شرکت افزایش یابد.

در سال ٢٠٠١ میلادى، اپل آی‌تیونز را معرفی کرد،  یک نرم‌افزار کاربردی‌ برای بازی و دانلود و سازماندهی فایل‌های صوتی و دیجیتالی در کامپیوترهای شخصی بود. نوآوری بزرگ این برنامه به کاربر امکان داد تا تمام آهنگ ها را بر روی یک کامپیوتر ذخیره کند. بر خلاف بسیاری از محصولات اپل، آی‌تیونز یک دانلود رایگان است که در ابتدا تنها برای مک OS 9 در دسترس بود.

 

آى پاد (The iPod):

آی پاد اپل

در اکتبر ٢٠٠١ میلادى، شرکت اپل با معرفی آى پاد به مصرف کنندگان جهان را دوباره تغییر داد. آى پاد به این عنوان یک دستگاه پخش صوت دیجیتال بود که اولین آی پادها در تاریخ ٢٣ نوامبر ٢٠٠١ میلادى به فروش رسید.

ام‌پی۳ (MP3) مدتها قبل از اینکه آی پاد عرضه شده بود، ولى آی پاد بسیار ساده تر بود.

آی پاد اصلی به خاطر کلید چرخشى معروف آن شناخته شده است، که به کاربران کمک می کند تا از این طریق موسیقی خود را با سهولت تغییره دهد. آى پد در مدل های اولیه خود داراى حافظه ٥ گیگابایتی و ١٠ گیگابایتی موجود بود، ولى در نسخه های بعدی (آخرین آی پاد کلاسیک)، اپل میزان ذخیره سازی دستگاه را به ١٦٠ گیگابایت افزایش داد.

 

آی‌پاد ویدئو (The iPod Video):

آی پاد ویدیو

آی پاد امکان گوش دادن به موسیقی را براى کاربران فراهم کرد، ولى آی پاد تماشاى عکس و ویدئو را براى کاربران به ارغوان آورد که توانایی پخش فیلم با فرمت mp۴. و mov را فراهم نمود.

اَپل در اکتبر  ٢٠٠٥ میلادى آی پاد ویدئو را معرفى کرد، نسخه پنجم آی پاد را که توانایی پخش نه تنها موسیقی را داشت، بلکه کاربران با استفاده از آی‌پاد ویدئو قادر به مشاهده عکس ها و تماشای فیلم ها نیز بودند. این آی‌پاد ویدئو با حافظه ٣٠ گیگابایتی، ٦٠ گیگابایتی و ٨٠ گیگابایتی موجود بود که آی‌پاد ویدئو در رنگ های سیاه و سفید معرفی شدند.

 

آیفون (iPhone):

آیفون یک

شرکت اپل در ٢٩ ژوئن سال ٢٠٠٧ میلادى آیفون را توسط مدیر عامل اَپل استیو جابز معرفی کرد و استاندارد جدیدی را در طراحی و عملکرد گوشی های هوشمند معرفی کرد.

در سال ٢٠٠٧ میلادى، اولین آیفون در دفتر اصلى مجله مک‌ورلد (Macworld) در سانفرانسیسکو-امریکا معرفی شد که در آن زمان بسیار گران قیمت بود. دو مدل اول آیفون در یک نسخه ٢ گیگابایتی و نسخه ٨ گیگابایتی، به ترتیب به مبلغ ٤٩٩ دلار و ٥٩٩ دلار فروخته مى شد. آیفون با موج بسیار مثبتی  از طرف رسانه ها مواجه شد و در عین حال اَپل با معرفى آیفون عصر جدیدی را در گوشی های هوشمند آغاز نمود.

 

آیفون اس ٥ (iPhone 5s):

آیفون 5 اس

آیفون ثابت کرد که تحول بزرگى در صنعت گوشى هوشمند بود، ولى آیفون ٥ اس اپل عصر دیگرى را براى گوشى هاى هوشمند به ارغوان آورد، قابلیت اینکه چگونه از یک گوشی هوشمند می توان به عنوان یک رایانه هم استفاده نمود و برای رفع تقریباً تمامى نیازهای اولیه به عنوان یک رایانه از آن بهره برد. شرکت اَپل در دهم سپتامبر ٢٠١٣ میلادى آیفون ٥ اس را معرفى کرد.

آیفون ٤ ای اولین تلفن همراه با دستیار شخصی اپل سیری (Siri) بود، ولى اولین آیفون اس ٥ شامل پردازنده ٦٤ بیتی با سیستم‌عامل آی‌اواس ٧ بود که به کاربران اجازه می داد تا بسیارى نیازهاى خود را مانند یک کامپیوتر شخصى با آن انجام دهند که  در عین حال به طور باورنکردنی سریع بود. آیفو اس ٥ به همان اندازه نسخه قبلی خود (آیفون ٥) بود که در ضمن شامل سنسور اثر انگشت (TouchID) می شد.

 

آى پاد ایر (iPad Air):

ایر پد اپل

شرکت اپل در اواخر سال ٢٢ اکتبر ٢٠١٣ میلادى آى پاد ایر را معرفی کرد و در تاریخ ١ نوامبر ٢٠١٣ این محصول خود را منتشر کرد، که اولین نسل تبلت هاى آى پاد بود. آى پاد ایر بازار تبلت را به سطح بُعدی دیگر برد.

آى پاد ایر  دارای یک طراحی نازک مشابه به آى پاد مینى ٢ (iPad Mini 2) با همان پردازنده ۶۴ بیتی A7 اس و سیستم‌عامل آی‌اواس ٧ بود.

آى پاد ایر در مدل های ١٦ گیگابایتی، ٣٢ گیگابایتی، ٦٤ گیگابایتی و ١٢٨ گیگابایتی می باشد، که امکان استفاده از تبلت را برای کاربران فراهم می کند.

 

او اس ده (Mac OS X):

مک او اس

اپل همواره برای ساخت سخت افزار فوق العاده زیبا خود شناخته شده است، ولى نرم افزار آن نیز خلاقیت و زیبایی خاصی خود را دارند.

شرکت اپل در ابتدا نرم افزار نکست را که از شرکت استیو جابز خریداری کرده بود را توسعه داد. مک او اس اکس بر روی یک سیستم عامل یونیکس بنیان گرافیکى ساخته شده است که توانایی اجرای نسخه‌های بازنویسی‌شده از نرم‌افزارهای متن باز را دارد که در عین حال برای استفاده امن و آسان است و در هر دو نسخه ٣٢ و ٦٥ بیتی موجود مى باشد.

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب