× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۸,۰۵,۰۳
9571

گروه بربرى (Burberry Group PLC) یک خانه مد لوکس انگلیسى است که مقرر اصلى این تشکیلات در لندن-انگلستان واقع مى باشد. تمرکز اصلى خانه مد بربرى بر روی توزیع و تولید محصولات از جمله کت ترنچ (Trench Coat: معروف ترین محصول این برند)، لباس های ردی تو ویر یا پوشاک آماده (ready-to-wear)، اکسسورى، عطر، عینک آفتابی و لوازم آرایشی را شامل مى شود و در ضمن بربرى در ٥١ کشور جهان فروشگاه دارد.

در سال ٢٠١٥ میلادى، برند بربرى در رتبه بندى برترین (با ارزش ترین) برندهاى جهان در کنار برندهایى همچون لویى ویتون (Louis Vuitton) و پرادا (Prada) در جایگاه ٧٣ این فهرست قرار گرفت.

 

تاریخچه برند بربرى

برند بربری

در اینجا به خلاصه اى بررسى و معرفى تاریخچه شکل گیرى برند مشهور بربرى خواهیم پرداخت.

در واقع بربرى بیش از ١٥٠ سال پیش تأسیس شده است و یکى از مشهورترین خانه هاى مد بریتانیا مى باشد. خانه مد بربرى در سال ١٨٥٦ میلادى توسط توماس بربرى (Thomas Burberry) ٢١ ساله در انگلستان تاسیس شد که تا سال ١٨٧٠ میلادى تمرکز اصلى این کسب و کار بر طراحى و توسعه لباس های خارج از منزل بود.

برند بربری

سپس بربرى با ساخت نوعى پارچه ى خاص به نام  گاباردین (Gabardine) که کاملاً ضد آب و منحصراً برای این برند ساخته شد بود، به بازار برتر برندهاى دنیاى مد راه یافت. روسری های، کت های ترنچ و اکسسورى هاى این برند بسیار منحصر به فرد هستند.

در سال ١٨٩١ میلادى، اولین فروشگاه بربرى در خیابان هیمارکت در لندن-انگلستان افتتاح شد. در ضمن تا سال ١٩٥٥ میلادى بربرى یک شرکت مستقل تحت کنترل خانواده بربرى بود که سپس توسط فروشگاههای بزرگ جهانی یونیورسال (Great Universal Stores) یا جى یو اس (GUS) خریدارى شد.

 

بنیان گذار خانه مد بربرى: 

توماس بربری

توماس بربری زاده ٢٧ اوت ١٨٣٥ میلادى بود که در  تاریخ ٤ آوریل ١٩٢٥ میلادى در گذشت.

توماس بربرى یکی از بزرگترین کار آفرین هاى و طراح مد انگلیسی بود و بنیانگذار شرکت زنجیره بین المللی بربرى بود که یکی از بزرگترین شرکتهای بریتانیا در زمینه لباسهای لوکس است. در ضمن او به عنوان مخترع پارچه مشهور گاباردین شناخته مى شود.

توماس بربرى دو بار ازدواج کرد بود که اولین بار با کاترین هانا نیومن (Hannah Newman) و دومین بار با مری مارشال (Mary Marshall) ازدواج نمود که درضمن او از ازدواج اول خود دو پسر و چهار دختر داشت. 

توماس بربرى متولد دهکده ى براکهم گرین (Brockham Green) در نزدیکی دورکینگ (Dorking) واقع در جنوب شرقى انگلستان بود و  در مدرسه دهکده ى براکهم گرین تحصیل کرده بود. قبل از راه اندازى کسب و کار خود در  دوران نوجوانى به عنوان یک شاگرد در مغازه پارچه فروشى مشغول به کار شد.

اولین مغازه بربری

سپس در سال ١٨٥٦ میلادى در سن ٢١ سالگى توماس بربرى فروشگاه لباس فروشى خود را در شهر بیزینگ‌استوک (Basingstoke)، انگلستان افتتاح نمود. در واقع در آن دوران بیزینگ‌استوک تنها یک شهر کوچک بود که جمعیتى حدود ٤٥٠٠ نفر داشت.  در ابتدا او براى طرح های خود از لباس های روزمره الهام مى گرفت که توسط مشریانش پوشیده مى شد. با این وجود بعدها بربری شروع به توسعه مواد و لباس ها خود نمود که از این پوشاک برای فعالیت هاى خاص در فضای باز همچون ماهیگیری و شکار نیز استفاده مى شد.

علاقه اصلی توماس بربرى در زمینه توسعه لباس ضد آب و همچنین گسترش طیف گسترده ای از محصولات دیگر بود. برای هدف ارائه پارچه های ضد آب، او با تولید کنندگان نخ بریتانیا همکاری کرد  که با تولید و عرضه این پارچه خاص به محبوبیت در میان طبقه متوسط ​​و حومه نشین حاشیه شهرها رسید و به رشد چشم گیرى دست یافت. در سال ١٩٢٠ میلادى توماس بربرى در سن ٩٠ سالگى در گذشت.

 

گسترش شرکت بربرى

اولین کارخانه بربری

بربری با توسعه تولید لباس ورزشی ضد آب مردانه به یک موفقعیت سریع و بزرگ در زمینه کسب و کار خود دست یافت. با توجه به سرشماری سال ١٨٧١ میلادى، بربرى بیش از ٧٠ نفر را در استخدام خود داشت. سپس سال ١٨٧٨ میلادى توماس بربرى یک کارخانه بزرگتر را تأسیس کرد که متشکل از تولید عمده و پوشاک آماده (ready to wear) بود که تا سال ١٨٨١ میلادى بیش از ٢٠٠ کارگر را در استخدام خود داشت. 

در دهه ١٩٢٠ میلادى طرح مشهور شطرنجی (چهار خانه) بربری بروى محصولات این برند نمایان شد که به یکى از نمادهاى این برند تبدیل شد که سال هاى مونوگرام مشهور بربرى بود و به عنوان یکى از نمادهاى بربرى همراه شناخته مى شود.

طرح شطرنجی بربری

در طول دهه ١٩٧٠ میلادى و ١٩٨٠ میلادى، بربرى با تولیدکنندگان در سراسر جهان قرارداد هایى امضا کرد تا برخى از محصولات جانبى موجود در مجموعه های خود را همچون کت و شلوار، پیراهن، لباس ورزشی، شلوار، اکسسورى برای آقایان، خانم ها و کودکان را خارج از انگلستان تولید کنند. 

طراحی بربری

این محصولات که تحت نظارت دقیق دفتر اصلى بربرى در لندن طراحی شده بودند و در ضمن از طریق فروشگاههای مستقل خرده فروشی در سراسر جهان و همچنین فروشگاه خود بربرى توزیع مى شدند. تا پایان سال دهه ١٩٩٠ میلادى با این روش این برند به رشد بسیار بالایى فروش و سود دست یافت. در سال ۱۹۸۱ میلادى اولین عطرهای تولیدی برند بربری به بازار عرضه شد.

مدیر بربری

کم کم این برند دچار رکود شده بود و دیگر جذابیت دوران گذشته را نداشت تا اینکه در سال ۱۹۹۷ رز ماری براوو (Rose Marie Bravo) تجار آمریکایی، به سمت مدیرعامل جدید بربری منصوب شد و باعث تحول و تعییرات بسیار مثبت در تمامى شرکت شد که این امر سبب شد تا دوباره نام بربرى در کنار برندهاى مشهور و لوکسى همچون هرمس(Hermès)، شانل (Chanel) ، گوچى (Gucci) و لویى ویتون قرار گرفت.

مدیران بربری

از مى ٢٠٠١ میلادى طراح مد و کار آفرین بریتانیایى  کریستوفر بیلی (Christopher Bailey) به عنوان مدیر خلاقیت به شرکت بربرى پیوست و همچنین او مدیر عامل خلاقیت بربرى از ٢٠١٤ میلادى تا نوامبر ٢٠١٧ میلادى بوده است. بیلی از مدیرعامل  خلاقیت بربرى در مارس ٢٠١٨  میلادى کنار گیرى کرد و در ضمن او تا پایان سال ٢٠١٨ میلادى این برند را کاملاً ترک خواهد کرد. از ١٢ مارس ٢٠١٨ میلادى  طراح ایتالیایى ریکاردو تیشی (Riccardo Tisci) به عنوان جانشین کریستوفر بیلی و مدیر عامل خلاقیت بربرى معرفى شد که پس از آن به موفقعیت چشم گیرى دست یافت.

آولین فروشگاه بربری در لدن

اولین فروش برند بربرى به صورت آنلاین در ایالات متحده آمریکا بود، سپس در انگلستان در ماه اکتبر ٢٠٠٦ میلادى و دیگر اتحادیه اروپا در سال ٢٠٠٧ بود.

 

پارچه گاباردین بربرى:

پارچه گاباردین

در سال ١٨٧٩ میلادى، توماس بربرى با کشف پارچه گاباردین انقلابى در این صنعت ایجاد کرد. گاباردین یک پارچه سخت،  ضخیم و مقاوم در برابر آب مى باشد، که از پنبه ى مصرى و از طریق یک فرایند نوآورانه ساخته شده بود که در ١٨٨٨ میلادى در نمایشگاه بین المللی بهداشت در کنزینگتون جنوبی (South Kensington) در لندن نظرات بسیار مثبتى را به خود جلب نمود. در ضمن این کشف مهم موجب شد که برند بربرى در سراسر جهان شناخته شود.

با توجه به موفقیت  پارچه گاباردین، توماس بربری پسرش آرتور را مامور کرد، فروشگاهى مشهور بربرى را در خیابان هیمارکت (Haymarket)، لندن به منظور سفارش از افراد خاص افتتاح کند که تا سال ١٨٩١ میلادى آن را به یک فروشگاه بزرگ تبدیل نمود.

 

تولید کت ترنچ بربرى:

کت بربری

در سال ١٩١٢ میلادى، بربرى یک کت بارانى خاص را به نام "Tielocken" براى ارتش بریتانیا طراحى و تولید نمود که بعدها به عنوان کت ترنچ (Trench coat) شناخته شد.

در واقع داستان تولید کت مشهور ترنچ بربرى به این شرح مى باشد که در آن دوران توسط دفتر جنگ بریتانیا از خانه مد بربرى در خواست شد که کت هاى نظامى جدید را طراحى کند که جایگزینى براى کت هاى نظامى فعلى که بسیار سنگین بودند باشند. این درخواست باعث طراحى و ایجاد کت هاى مشهور ترنچ از پارچه گاباردین بربرى شد که کت یک نوع بارانی نخى بسیار سبک با یقه ی پهن با سر شانه هاى مدل افسرى و کمربند مى باشد".

کت های بربری در جنگ ها

این کت ها در طول جنگ جهانى اول  مورد استفاده نظامیان قرار گرفت که در نهایت بعد از جنگ این محصول در میان افراد عادى جامعه (عموم) محبوبت یافت و مورد استفاده قرار  گرفت. در واقع کت ترنچ به عنوان نماد اصلى برند بربرى شناخته مى شود که در حال حاضر در رسانه های امروز حضور دارد.

دوخت کت های بربری

کت هاى ترنچ بربرى داراى بیش از ١٠٠ مرحله جهت تولید مى باشند که حدود سه هفته طول می کشد تا یکی از کت های ترنچ آماده شود.

 

تاثیرات تبلغات برند بربرى

تبلیغات بربری

افراد مشهور و ستارگان جهان مدرن شروع  به پوشیدن محصولات برند بربرى کردند. 

توماس بربرى پى برد که براى پیشرفت به تبلیغ در کسب و کار خود نیاز دارد، به همین جهت مصمم شد تا اطمینان یابد که هربرت کیچنر (Lord Kitchener) و لرد بادن پاول (Lord Baden-Powell) که هر دو از نظامیان نامدار بریتانیا بودند، از لباس هاى ضد آب او استفاده کنند. به این صورت  او کسب و کار خود را به یکی از بزرگترین ها در زمینه برندهاى لباس در بریتانیا تبدیل کرد.

پارچه گاباردین بربرى نه تنها توسط نخبگان استفاده می شود، بلکه توسط کاوشگران نیز استفاده قرار مى گرفت. در سال ١٨٩٣ میلادى، دانشمند و کاشف نروژی و برنده جایزه صلح نوبل، دکتر فریتیوف نانسن (Fridtjof Nansen) در سفر اکتشافاتى خود به مَدار شُمالْگان گاباردین پوشید، در واقع او به اولین کاشفى تبدیل شد که در سفر اکتشافى خود از گاباردین استفاده نمود.

کاشفان بربری

در سال ١٩١١ میلادى، این شرکت به عنوان تولید کنند پوشاک روئال آمونسن (Roald Amundsen) اولین مردی که به قطب جنوب پا گذاشت و همچنین کاشف نروژی و برنده جایزه صلح نوبل دکتر ارنست شکلتون (Ernest Shackleton) به عنوان کاشف جنوبگان شناخته شد. در ضمن جرج مالوری (George Mallory) در تلاش برای فتح کوه اورست در سال ١٩٢٤ میلادى یک ژاکت گاباردین پوشید بود.

بربری در تن مشاهیر

کت ترنچ توسط افراد مشهور همچون هنرپیشه امریکایى هامفری بوگارت (Humphrey Bogart)، در فیلم مشهور کازابلانکا (Casablanca) و همچنین توسط هنرپیشه مشهور آدری هپبورن (Audrey Hepburn) در فیلم صبحانه در تیفانی (Breakfast at Tiffany's) پوشیده شده است که این کت ترنچ مشهور  آدری هپبورن در تاریخ ٢٧ سپتامبر ٢٠١٧ میلادى در خانه حراجى کریستیز (Christie's)  براى حراج (مزایده) ارائه شد.

برند بربری

بربرى همچنین به ویژه به عنوان طراح لباس های هوانوردان شناخته مى شود. در سال ١٩٥٥ میلادى، بربرى یک حکم سلطنتی را توسط ملکه الیزابت دوم (Elizabeth II) دریافت نمود که طبق این حکم این برند به عنوان یک خانه مد لوکس منتخب خاندان سلطنتى بریتانیا شناخته مى شود و سپس براى بار دوم این حکم توسط شاهزاده ولز (Prince of Wales) چالز (Charles) به این خانه مد اعطا شد.

 

نام برند بربرى:

برند بربری

بربرى (Burberry) نام اصلی این برند بود که نام خانوادگى بنیان گذار (توماس بربرى) این شرکت است، ولى بعدها این شرکت مدتى به نام بربریز (Burberrys) مشهور شد، به دلیل اینکه در میان بسیار از مشتریان این برند در سراسر جهان به عنوان "Burberrys of London" مشهور شده بود. در سال ١٩٩٩ میلادى دوبار نام این  برند به نام اصلى خود بربرى تغییر نام یافت. با این حال، نام "Burberrys of London" هنوز هم در بسیاری از محصولات قدیمی بربرى قابل مشاهده است. 

 

طراحى لگوى بربرى

لوگوی بربری

در سال ١٩٠١ میلادى، بربرى لگوى مشهور شوالیه سوارکار خود طراحى کرد و سپس در سال ١٩٠٩ میلادى این لگو را به عنوان علامت تجاری (برند) خود ثبت نمود که همراه با مونوگرام (monogram) چهار خانه (شطرنجى) مشهور بربرى بود.

در سال ٢٠١٨ میلادى مدیر عامل خلاقیعت جدید بربرى ریکاردو تیشی یک لوگوی و مونوگرام جدید  را براى این برند ارائه کرد که توسط طراح گرافیک انگلیسی پیتر ساویل (Peter Saville) طراحی شده است.

 

سیاست سوزاندن محصولات بربرى :

سوزاندن بعد از فصل فروش

در ژوئیه ٢٠١٨ میلادى گزارش شده که در پنج سال گذشته شرکت بربرى محصولات فروش نرفته خود را از جمله لباس های،اکسسورى و عطر هایی را از بین برده است و ارزش آن ها بیش از ٩٠ میلیون پوند بوده که به ادعا این شرکت از بین بردن این محصولات به منظور محافظت از برند خود براى جلوگیری از سرقت اجناس یا ارزان فروشی آن ها صورت گرفته است. در حالی که یکى نمایندهاى سازمان  صلح سبز (Greenpeace) از این تصمیم انتقاد کرد، شرکت بربری ادعا کرد که انرژی تولید شده از سوخت این محصولات با محیط زیست سازگار بوده و باعث آسیب به محیط زیست نشده. 

سیاست سوزاندن اجناس برند بربری

در سپتامبر ٢٠١٨ میلادى، شرکت بربرى اعلان کرد که سوزاندن کالاهاى فروش نرفته خود را متوقف خواهد کرد. در ضمن شرکت بربرى اعلام کرد که دیگر از خز واقعى در تولید کالاهاى خود استفاده نخواهد کرد و اجناس با خز  موجود را از بین خواهد برد. 

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب