× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۷,۰۸,۱۲
3631

لباس سیاه ژیوانشی مشهور آدرى هپبورن  (The black Givenchy dress of Audrey Hepburn) متعلق به فیلم صبحانه در تیفانی (Breakfast at Tiffany's) در مزایده خانه حراجى کریستیز (Christie's) به مبلغ ٤٦٧.٢٠٠ پوند (٩٢٣.١٨٧ دلار)  در ٥ دسامبر سال ٢٠٠٦ میلادى فروخته شد.

لباس سیاه  ژیوانشی  (Givenchy) آدرى هپبورن (Adrey Hepburn) به سبک لباس سیاه کوتاه (Little black dress) معروف مى باشد، این لباس شب از ساتن ایتالیایی سیاه با طراحی  اوبر دو ژیوانشی (Hubert de Givenchy) مى باشد، که آدری هپبورن هنرپیشه و مدل (بریتانیایی هلندی‌تبار متولد بلژیک) در مراسم افتتاح فیلم کمدی عاشقانه صبحانه در تیفانی (Breakfast at Tiffany's) در سال ١٩٦١ میلادى این شاهکار هنرى را بر تن نمود.

این لباس به عنوان یکی از آثار تاریخی قرن بیستم میلادى و شاید معروف ترین لباس سیاه و سفید در تمام دوران به شمار می رود.

آدری هپبورن یکى از دوستان نزدیک و صمیمى طراح فرانسوی اوبر دو ژیوانشی بود، و این طراح مد مشهور فرانسوى او را به عنوان بهترین دوست  و خواهر خود اشاره مى نمود.

 

مزایده لباس سیاه  :

در ٥ دسامبر ٢٠٠٦ میلادى، این لباس در خانه حراجى کریستیز در لندن به مزایده گذاشته شد، که توسط شرکت کننده اى ناشناسى به صورت تلفنى خریداری شد.  خانه حراجى کریستیز مبلغ  بین ٥٠.٠٠٠ تا ٧٠.٠٠٠ پوند را براى فروش این لباس بر آورد کرده  بود، اما به قیمت نهایى٤٦٧.٢٠٠ پوند (٩٢٣.١٨٧ دلار) در مزایده فرخته شد.

پولی که از مزایده فروش لباس سیاه کسب شد، برای کمک به ساختن مدرسه اى در شهر کلکته هند برای افراد فقیر اختصاص داده شد ، که ژیوانشی این لباس را جهت کمک به جمع آورى خیریه اهدا نمود.

 

طراحى لباس :

در سال ١٩٦١ میلادى، ژیوانشی یک لباس بسیار خاصى را برای صحنه آغازین فیلم کمدی عاشقانه  صبحانه در تیفانی با کارگردانى بلیک ادواردز (Blake Edwards) طراحی نمود، که در آن صحنه آدری هپبورن در کنار بازیگر جرج پپارد (George Peppard)  نقش آفرینى کرد. گردنبندى که در این صحنه آدری هپبورن بر گردن آویخته بود، توسط  راجر اسکاماما (Roger Scemama) ساخته شده است، که جواهرات را برای ژیوانشی طراحی مى نمود. 

آدری هپبورن دو مدل  لباس را به استودیوی پارامونت پیکچرز (Paramount Pictures) برد، که لباس دیگر مدل کوتاهترى بود، که مورد پسند برای این فیلم واقع نشد.

لباس اصلی دست دوز مى باشد و در حال حاضر در آرشیو خصوصی ژیوانشی موجود است، در حالی که آدری هپبورن یک کپى از این لباس را  به پارامونت بازگرداند، که در موزه فیلم در مادرید نمایش داده شده است و لباس دیگر  در دسامبر ٢٠٠٦ میلادى در خانه حراجى کریستیز (Christie's) به مزایده گذاشته شد.

هیچ کدام از لباس های اصل که توسط ژیوانشی طراحى و دوخته شده بود در فیلم یا عکاسی تبلیغاتی مورد استفاده قرار نگرفتند.

در نوامبر سال ٢٠٠٦ میلادى ، تصویرى از ناتالی پورتمن بر روى جلد مجله مد هارپرز بازار

 (Harper's Bazaar) چاپ شد. لباسى که او  در این تصویر بر تن داشت ، یکی از لباس های اصل  ژیوانشی  برای  فیلم صبحانه در تیفانی بود.

 

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب