× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۹,۰۲,۱۳
2364


در واقع سال پیش در مقایسه با سال های اخیر شاید یکی از سال های درخشان خانه حراجی ها محسوب می شود که آثاری هنری نادر و کمیابی را عرضه و به فروش رسانده اند. برای خیلی از اشخاص از جمله علاقه مند به هنرمندان و آثار هنری یا کلکسیونرها همیشه کنجکاو هستند، چرا و چگونه یک اثر هنری یا حتی خودروهای کلاسیک با این ارقلام نجومی در مزایده ها (حراجی ها) به فروش می رسند و همواره به دنبال رمز و راز این  حرفه هستند!

در همین راستا پیش از این به معرفی و بررسی کامل " گرانترین نقاشى فروخته شده در حراجى" و همچنین  " گرانترین خودروهای کلاسیک فروخته شده در حراجى" پرداختیم.  در این مطلب "گرانترین آثار هنری فروخته شده در حراجی 2019 میلادی" که این شامل مجموعه ای از 10 اثر هنری است  را معرفی خواهیم نمود. همچنین به بررسی دقیق جزئیات و عوامل موثری که موجب  فروش این آثار هنری به ازای این مبالغ هنگفت شده اند خواهیم پرداخت.

چندین مطلب جالب مشترک  در خصوص این آثار هنری وجود دارند که از جمله :  

به جز یکی از این آثار همگی در حراجی های (مزایده : Auction) نیویورک فروخته شده اند که در ضمن همگی این معامله ها توسط دو خانه حراج (Auction House) سرشناس کریستیز و ساتیبیز صورت گرفته اند. همچنین هفت تا از این آثار برجسته در دهه 1960 میلادی خلق شده اند و تنها دو اثر آن متعلق به دوران قرن نوزدهم بوده. درضمن آثار هنری معاصر کلاسیک (Classic contemporary art) نیز با هشت مزایده برتر، درصدر بالای این فهرست  قرار گرفته اند و در واقع حاکم بازار آثاری هتری بودند.  

 

1.  «کومه علف خشک» (1891 میلادی) اثر کلود مونه (Claude Monet’s Meules )

قیمت: 110.7 میلیون دلار

زمان : 14 می  

مکان : ساتبیز  نیویورک (Sotheby’s New York)

ومه علف خشک  (Claude Monet’s Meules) 

 

کلود مونه بنیانگذار سبک امپرسیونیسم فرانسوی و استاد نقاشی فضای باز بود که در سال 1926 میلادی در سن 86 سالگی درگذشت. این تابلو یکی از سری مجموعه تابلو نقاشی این هنرمند به نام مجموعه مشهور کومه علف خشک ( Haystacks) است که شامل 25 تابلو از منظره علفزار می باشند.

نقاشی کومه علف خشک پیش از آنکه در بهار گذشته در ساتبیز  برای حراجی ارائه شود، بیش از سه دهه در  دستان کلکسیونرهای (مجموعه داران) خصوصی قرار داشته. این اثربرجسته آخرین بار در سال 1986 میلادی با ازای مبلغ 2.5 میلیون دلار توسط خانه حراج کریستیز به فروش رسید که در واقع این اولین بار  محسوب می شود که  برای بار دیگر این اثر برای مزایده عرضه به بازار هنر شد و همین امر نیز سبب محبوبیت بیشتر این اثر و در نتیجه داغ شدن بازار برای فروش شد. در این حراجی شش داوطلب برای خرید این اثر با هم به سختی رقابت کردند که تنها در مدت هشت دقیقه  به مبلغ 110.7 میلیون دلاری فروخته شد! در واقع این فروش باورنکردنی نشانگر ماندگاری و محبوبیت این استاد امپرسیونیست فرانسه می باشد.

اثر کومه علف خشک با فروش 110.7  میلیون دلاری رکورد "گرانترین اثر این هنرمند"  را کسب نمود که به عنوان با شکوه ترین و گرانترین اثر از مجموعه مشهور کومه علف خشک این هنرمند نیز شناخته می شود.  درضمن رکورد اولین تابلو نقاشی سبک امپرسیونیسم که به بیش از 100 میلیون دلار فروخته شده را نیز از آن خود نمود.  طبق شواهد یک میلیاردر آلمانی به نام هاسو پلاتنر(Hasso Plattner)‌ این تابلو نقاشی را خریداری نموده است.

 

2. «خرگوش» (1986 میلادی) اثر جف کونز  ( Jeff Koons’s Rabbit)

قیمت: 91 میلیون دلار

زمان: 15 می

مکان:  کریستیز نیویورک (Christie’s New York)

خرگوش (Jeff Koons’s Rabbit)

 

اثر هنری خرگوش در ابتدا با قیمت پایه 40 میلیون دلار در حراجی کریستیز نیویورک به مزایده گذاشته شد که پس از کشمکش طولانی نهایتا به ازای  91 میلیون دلار  فروخته شد. بر اساس منابع موثق، خریدار این اثر یک معامله گر آثار هنری به نام رابرت منوچین  (Robert Mnuchin) بوده که به نمایندگی از استیو کوهن (Steve Cohen) میلیاردر امریکایی در این  مزایده شرکت نموده. بنابراین خرگوش رکورد اثر پیشین جف کونز به نام سگ بادکنکی  را که به ازای 58.4 میلیون دلاری در نوامبر 2013  میلادی فروخته شده بود را شکست و یک رکورد جدیدی را به عنوان "گران‌ترین اثر فروخته شده در حراجی از هنرمندی که هنوز در قید حیات است "  را به خود اختصاص داد. این رکورد پیش از این برای  فروش  90.3 میلیون دلار  نقاشی پرتره استخر با دو پیکر (Pool With Two Figures) از هنرمند انگلیسی دیوید هاکنی (دیوید هاکنی ) در سال 2018 میلادی به این اثر اختصاص داشت.  

 

3. «بوفالو 2» (1964 میلادی) اثر رابرت راشنبرگ ( Robert Rauschenberg’s Buffalo II )

قیمت : 88.8 میلیون دلار

زمان: 15 می

مکان : نیویورک کریستیز

بوفالو 2 (Robert Rauschenberg’s Buffalo II)

بوفالو 2 که توسط  کلکسیونرهای اهل شیکاگو برای فروش به حراجی کریستیز نیویورک اراِئه شد. این اثر هنری در ابتدا با قیمت پایه 50 میلیون دلار به مزایده گذاشته شد ولی با فروش 88.8 میلیون دلار رکورد  اثر پیشین رابرت راشنبرگ  با قیمت  18 میلیون دلار را با تفاوت تقریباً  پنچ برابر در هم  شکست.  

چندین دلیل تاثیر  بسیار مهمی در این فروش موفق  داشت  از جمله :  

در سال 1964 میلادی رابرت راشنبرگ در همان سالی که این اثر را خلق نمود، برنده جایزه  شیر طلایی (Golden Lion) ونیز  شد و درضمن به مدت  50 سال در بازار آثار هنری عرضه نشده بود. در این اثر پر از نمادهای مشهور کلاسیک آمریکایی مشاهده می شود، ازجمله لوگوی کوکا کولا (Coca-Cola ) تا جان اف کندی (John F. Kennedy) .  

از آنجا که در حال حاضر، بیشتر آثار اولیه با ارزش رابرت راشنبرگ در موزه ها یا مجموعه های خصوصی نگهداری می شوند و در نتیجه در بازار هنر این آثار بسیار نادرو کمیاب محسوب می شوند و مجموعه‌داران بر این حقیقت کاملا واقف هستند ،  در نتیجه می شود پی برد این حراجی فرصت‌ طلایی برای خریداران به شمار می آمد. طبق شایعات خریدار این اثر  لیس والتون (Alice Walton) یکی از شرکای فروشگاه های زنجیره ای وال‌مارت (Walmart) بوده، ولی منابع موثق  این موضوع را انکار کردند.  

 

4. «کتری و میوه» (1888 میلادی) اثر پل سزان (Paul Cézanne’s Bouilloire et fruits)

قیمت: 59.3 میلیون دلار

زمان: 13 می

کجا: نیویورک کریستیز

کتری و میوه (Paul Cézanne’s Bouilloire et fruits)

 

نقاشی کتری و میوه یک اثر هنری بی نظیر از هنرمند سرشناس پل سزان است، وی به عنوان یکی از نقاشان سبک امپرسیونیسم فرانسه (French impressionist ) شناخته می شود. از زمان ترسیم این اثر ( 1888 تا 1890 میلادی) حداقل 9 مالک را داشته که این شاهکار هنری در حراجی نیویورک کریستیز  به قیمت 59 میلیون دلار فروخته شد.

در این حراجی چندین  مشتری از آسیا  شرکت کرده بودند که حکایت گر اشتیاق شدید خرید این اثر به خصوص بود. در واقع این اثر یک تاریخ جنجالی دارد : این تابلو در  سال 1978 میلادی  از خانه کلکسیونر مایکل باکوین (Michael Bakwin) در منطقه برکشرز-  اساچوست (ایلات متحده امریکا) به سرقت رفت. در نهایت در سال 1999میلادی دوباره پیدا شد و در همان سال به قیمت 29.5 میلیون دلار در ساتبیز لندن فروخته شد.

 

5. «زن با سگ» (1962 میلادی) اثر پابلو پیکاسو ( Pablo Picasso’s Femme au chien)

قیمت: 54.9 میلیون دلار

زمان: 14 می

کجا: ساتبیز نیویورک  

زن با سگ (Pablo Picasso’s Femme au chien)

 

تابلو نقاشی ‌زن و سگ تصویر همسر دوم هنرمند مشهور ‌پیکاسو، به نام ژاکلین روک (Jacqueline Roque) را در کنار سگ محبوبش می باشد. مالک پیشین این اثر یک کلکسیونر خصوصی ژاپنی بوده که  تقریباً 29 سال این اثر را نزد خود نگه داشت بود و به مبلغ 54.9 میلیون در حراجی ساتبیز نیویورک فروخته شد.  قطعاً یکی از نکات قوت در فروش این تابلو محسوب شده چراکه پس از غیبت طولانی برای بار دیگر، این اثر به بازار هنر ارائه شده .  

6.«الویس مضاعف» (1963 میلادی) اثر اندی وارهول ( Andy Warhol’s Double Elvis _ Ferus Type)

قیمت: 53 میلیون دلار

زمان: 15 مه

کجا: کریستیز

Andy Warhol’s Double Elvis _ Ferus Type

 

در ابتدا کارشناسان تخمین زده بودند که این اثر با قیمت  حدود 50 تا 70 میلیون دلار به فروش خواهد رسید که نخستین پیشنهاد در حراجی کریستیز ۳۸ میلیون دلار بود و  در نهایت به مبلغ 53 میلیون دلار فروخته به فروش رسید.

 

7. «رنج کلمه رادیو #2 » (1964میلادی) اثر ادوارد روشی  ( Ed Ruscha’s Hurting the Word Radio #2)

قیمت: 52.5 میلیون دلار

زمان: 13 آبان

کجا: نیویورک کریستیز

رنج کلمه رادیو #2 ( Ed Ruscha’s Hurting the Word Radio #2)

 

در این تابلو کلمه لاتین  "رادیو" با رنگ زرد بر زمینه آبی رنگی ترسیم شده که توسط گیره های فلزی خمیده گشته است. این اثر به قیمت نهایی 52.5 میلیون دلار در حراجی فروخته شد که با بیش از 20 میلیون دلار اختلاف  رکورد پیشین "گران‌ترین اثر پیشین این هنرمند" (30 میلیون دلاری ) این هنرمند را شکست . الکس روتر ( Alex Rotter)، مدیر بخش هنر پس از جنگ و معاصر کریستیز در خصوص تابلو نقاشی «رادیو» می‌گوید:  "این اثر بی نظیر روشی (Ruscha) نمونه اولیه نقاشی های  انقلابی وی محسوب می شود ، اثری که او را به عنوان یکی از خلاق ترین و تأثیرگذارترین نقاشان نسل خود تبدیل نمود." همچنین این اثر  سال هاست که  به عنوان یکی از "محبوبیت ترین آثار هنری در مجموعه های خصوصی" شناخته می شود.  

 

8. «مطالعه ای برای یک سر»( 1962 میلادی) اثر فرانسیس بیکون ( Francis Bacon’s Study For A Head)

قیمت: 50.4 میلیون دلار

زمان: 16 می

کجا: نیویورک  ساتیبیز  

مطالعه ای برای یک سر (Francis Bacon’s Study For A Head)

 

این نقاشی برجسته، از مجموعه جیغ پاپ (Screaming Pope) این هنرمند است و این اثر خاص پیش از این تنها یک بار برای عموم به نمایش گذاشته شده است. رئیس بخش آثار معاصر حراجی ساتیبیز  این اثر را به عنوان بهترین اثر از مجموعه جیغ پاپ شناخته و همچنین یکی از برترین آثاری که در 20 سال اخیر توسط  شخصی وی در حراجی ساتبیز ارائه شده است."  

 

9. «اتحاد» ( 1960 میلادی) اثر مارک روتکو (Mark Rothko’s Untitled )  

قیمت :  50.1  میلیون دلار

زمان: 16 می

کجا: نیویورک ساتیبیز  

اتحاد (Mark Rothko’s Untitled)

 

موزه هنرهای مدرن سانفرانسیسکو  این نقاشی رنگی را به ازای  50.1  میلیون دلار در حراجی ساتبیز نیویورک به فروش رساند. این موزه اعلام نمود که قصد دارد با مبلغ 50 میلیون دلار فروش این اثر هنری را صرف تکمیل نمودن جای خالی آثار  هنری دیگر نماید که به ویژه تمرکز اصلی آن ها " آثار هنرمندان زن و رنگین‌پوست" می باشد.  

بنا بر گفته یکی از کارشناسان : "در حالی که همواره تقاضای شدیدی برای خرید آثار مارک روتکو در بازار آثار هنری مشاهده می شود، ولی به نظر می رسد که این اثر یکی از آثار بی‌نظیر او محسوب نمی‌شود چرا که در غیر این صورت موزه‌ هنرهای مدرن سانفرانسیسکو  حاضر به فروش این اثر نمی شد.  

 

10. «هنری گلدزالر و کریستوفر اسکات» (۱۹۶۹) اثر «‌دیوید هاکنی»(David Hockney’s Henry Geldzahler and Christopher Scott)

قیمت: 49.5 میلیون دلار (37.7 میلیون پوند)

زمان: 6 مارس

کجا: لندن کریستیز

هنری گلدزالر و کریستوفر اسکات (David Hockney’s Henry Geldzahler and Christopher Scott)

این اثر نیز همچون تابلو نقاشی  مشهور استخر از دیوید هاکنی که در پاییز گذشته به  مبلغ 90 میلیون دلار فروخته شد، به عنوان یکی از مشهورترین آثار ‌دیوید هاکنی شناخته می‌شود. کارشناسان تخمین زده بودند که این نقاشی در حدود 30 میلیون پوند (38 میلیون دلار) در کریستیز لندن به فروش برسد که در نهایت به مبلغ 49.5 میلیون فروخته شد.

 

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب