× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۷,۰۷,۰۷
2089

نقاشى سالواتور موندی (منجی جهان :Salvator Mundi) اثر  مشهور لئوناردو داوینچی (Leonardo da Vinci) در روز چهارشنبه ١٥ نوامبر ٢٠١٧ میلادى  به مبلغ ٤٥٠ میلیون دلار (٣٤٢ میلیون پوند) در حراجى کریستیز نیویورک (Christie's) خریداری شد که رکورد گران ترین اثر هنری که تا به حال در مزایده فروخته شده را متعلق به خود نمود.

این نقاشی مسیح را در رداى آبی که دست راستش را بالا گرفته و در دست دیگرش گوى بلورین قرار دارد که نمادى از کره زمین است را نشان مى دهد ، این نقاشى یکی از ٢٠ اثر از آثار استاد بزرگ لئوناردو داوینچی مى باشد که هنوز هم وجود دارد. زمانى که این نقاشى با ابعاد ٤٥.٤ × ٦٥.٦  سانتى مترى  به عنوان آخرین اثر داو ینچى براى فروش در  کریستیز عرضه شد، بسیار هیجان انگیز و جالب بود .

این اثر زمانى جزیى از مجموعه سلطنتی چارلز اول (Charles I's Royal collection) بود و در١٩٥٠ میلادى زمانى که با یک کپی اشتباه گرفته شده بود به مبلغ ٤٥ پوند فروخته شد. این نقاشى آخرین اثر باقی مانده از لئوناردو مى باشد که هنوز در مالکیت خصوصی قرار دارد.

خانه حراجی این نقاشی را در یک تور جهانی به نمایش گذاشت، در حدود ٢٧٠٠٠ نفر آن را در لندن، هنگ کنگ و سانفرانسیسکو بازدید کردند. به ادعاى کریستیز این رقم بیشترین تعداد بازدیدکنندگان  از یک اثر هنری تا کنون بوده وسپس در شهر نیویوریک جایى هیچ موزه اى  اثرى از داوینچى ندارد، این نقاشى براى فروش در خانه حراجى کریستز به صورت مزایده عرضه شد.

سالواتور موندی به مبلغ کل ٤٥٠.٣١٢.٥٠٠ میلیون دلار، که شامل  حق الزحمه (هزینه هاى) به خانه حراجى پرداخت شده هم مى شد، در طى مدت ١٩ دقیقه در کریستز در نیویورک امریکا به فروش رسید. 

این مزایده به صورت خصوصى برگزار شد که  چهار تن از شرکت کنندگان به صورت تلفنى و یکی دیگر هم به صورت حضورى  در اتاق حراجى  در این مزایده شرکت کردند، که حداقل قیمت پیشنهادى ١٠٠ میلیون دلار بود. شخصى که هویت اش ناشناس بود و به صورت تلفنى در این مزایده شرکت کرده بود با پیشنهاده ٤٠٠ میلیون دلار برنده این مزایده شد و این نقاشى نفیس را خریداى نمود.

پیش از این رکورد قبلی گرانترین اثر نقاشی که در حراج فروخته شده بود، متعلق به نقاشى زنان الجزایر(Les Femmes d'Alger) اثر نقاش مشهور اسپانیایى پابلو پیکاسو (Pablo Picasso) بود، که در سال ٢٠١٥ میلادى به مبلغ ١٧٩.٤ میلیون دلار در حراج کریستیز به فروش رسید.

پیش از این بعضی از کارشناسان مشوک بودند که نقاشى توسط دستیار داوینچى ترسیم شده و می گویند که بازسازى ها و ترمیم هاى فراوانى  در این اثر صورت گرفته. در هر صورت کریستی مدعی است  که اکثریت محققان اکنون بر این باورند که این اثر اصل است و از اثر دارینچى مى باشد.

 

چه کسی مالک  نقاشى سالواتور موندی است:

در حال حاضر، موزه لوور ابوظبی (Louvre Abu Dhabi) مى گوید این نقاشى را در اختیار دارد و ادعا کرد که این نقاشى را در مزایده کریستیز خریدارى نموده، اما ٧ دسامبر٢٠١٧ روزنامه نیویورک تایمز (New York Times) خبرى را انتشار نمود که  شاهزاده محمد بن سلمان بن عبد العزیز آل سعود ولیعهد عربستان را صاحب اصلى این اثر و خریدار ناشناس از مزایده کریستیز معرفى نمود.

 

بیشتر با سالواتور موندی آشنا شوید: 

داوینچى  در سال ١٥١٩ میلادى در گذشت، تصور می شود که سالواتور موندی را بعد از سال ١٥٠٠ میلادى در یک دوره زمانى با اثر معروف خود مونا لیزا خلق نموده و موجب شد جزیى از مجموعه سلطنتی چارلز اول  در اوایل قرن هفدهم باشد.

 این اثر از سال ١٧٦٣ میلادى تا ١٩٠٠ ناپدید شد، زمانی که توسط سر چالز رابینسون (Sir Charles Robinson) یک کلکسیونر هنری  خریداری شد. در آن زمان تصور می شد که این نقاشی توسط یکى از پیروان داوینچى به نام برناردینو لوئینی (Bernardino Luini) کشیده شده.

در سال ١٩٥٨ میلادى این نقاشی توسط ساتبیز (Sotheby's) فقط به مبلغ ٤٥ پوند فروخته شد و یک بار دیگر ناپدید شد تا زمانى که در سال ٢٠٠٥میلادى در لوئیزیانا امریکا ظاهر شد.

این اثر نفیس به شدت آسیب دیده بود و حتى روى آن نقاشی کرده بودند، که توسط یک کنسرسیوم (چندین شرکت: Consortium) نمایندگی هنر آمریکایی به مبلغ کمتر از ٧.٦٠٠ پوند (١٠٠٠٠ دلار) خریدارى شد و سپس آن را بازسازى و ترمیم کردند و اسنادى براثبات این نقاشى به عنوان اثر داوینچى ارائه نمودند. در سال ٢٠١١ میلادى پس از شش سال تحقیق این نقاشی که به نام مونا لیزا مرد (the male Mona Lisa) مشهور شده بود، به عنوان یکى از اثار داوینچى تأیید شد و در نمایشگاه ملی (National Gallery) نمایش داده شد. این اولین تأیید رسمى این نقاشی به عنوان اثر داوینچى از سال ١٩٠٩ میلادى بود و به عنوان یکی از آثار هنری بزرگ ١٠٠ سال گذشته شناخته شد.

در سال ٢٠١٣ میلادى این اثر توسط دیمیتری ریبولوفلف (Dmitry Rybolovlev) یک میلیاردر روسی  به مبلغ ١٢٧.٥ میلیون دلار در فروشى خصوصی خریداری شد.

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب