× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۸,۰۶,۱۰
11524

جانی  ورساچه (Gianni Versace S.r.l) که معمولاً به عنوان ورساچه یا ورساچی  شناخته می شود، یک شرکت مد لوکس و برند ایتالیایی است که توسط جانی وساچه (Giovanni Versac) در سال 1978 میلادی تأسیس شده است.  این شرکت در سال 2018 میلادی، اعلام کرد که استفاده از خز را در مجموعه های آینده خود متوقف خواهد نمود.  در تاریخ 25 سپتامبر 2018 میلادی، طراح امریکایی مایکل کورس (Michael Kors) به ازای مبلغ 2.12 میلیارد دلار (امریکا) کلیه سهام ممتاز شرکت جانی ورساچه را کسب نمود که در 31 دسامبر 2018 میلادی تمامی امور انتقال مالکیت این شرکت به پایان رسید، ولی او همچنان دناتلا ورساچه (Donatella Versace) را به عنوان رئیس طراحی خلاق این شرکت در سمت خود نگه داشته است.

تاریخچه ورساچه 

تاریخچه برند ورساچه
در سال   1972 میلادی، جانی ورساچه اولین مجموعه های خود را برای  تولیدی پوشاک ایتالیایی جینی (Genny)   طراحی کرد. در سال  1978 میلادی، او این شرکت را با نام جانی ورساچه دونا  (Gianni Versace Donna) راه اندازی نمود و همچنین در سال 1978  میلادی اولین بوتیک ورساچه را در میلان افتتاح کرد.

افتتاح برند ورساچه
برند ورساچه یکی از زیر مجموعه های  اصلی  این شرکت  می باشد که دز زمینه تولید و توزیع پوشاک آماده (Ready-to-wear) و لوازم جانبی چرمی (اکسسوری) تحت ساخت ایتالیا با کیفیت بسیار فعالیت دارد، در حالی که سایر خطوط تولیدات دیگر  این شرکت اجناس خود را به طور عمده در آمریکا تولید می نمایند و در ضمن قیمت محصولات آن ها نسبت به برند ورساچه ارزانتر می باشد،  از جمله  این برندها ورسس ورساچه ( Versus Versace) و  ورساچه جین (Versace Jeans) هستند.  برند ورساچه به دلیل طراحی های خلاقانه و نمادین  و همچنین  استفاده از رنگ های روشن شهرت دارد. 

برند ورساچه
در سال 1982 میلادی، فعالیت های این شرکت در زمینه های دیگری همچون اکسسوری، جواهرات، لوازم منزل و  چینی سازی گسترش یافت. در سال 1993 میلادی، دناتلا ورساچه خط تولید یانگ ورساچه (Young Versace) و همچنین  ورسس(Versus)  راه اندازی نمود.  ورساچه یکی از معدود طراحان مستقل می باشد که تمامی امور در خصوص برند خود را از طراحی گرفته تا خرده فروشی را شخصاً کنترل می نمود. 

شرکت ورساچه
سود این شرکت در اوایل دهه 2000 میلادی روند نزولی داشت و به همین دلیل فابیو ماسیمو کاچاتوری (Fabio Massimo Cacciatori) به عنوان مدیرعامل موقت برای سازماندهی مجدد و بازسازی شرکت ورساچه در سال 2003 میلادی استخدام شد، ولی در دسامبر 2003 میلادی به دلیل "اختلاف با خانواده ورساچه" استعفا کرد. از سال 2004 میلادی جانکارلو د ریزیو (Giancarlo di Risio) مدیرعامل شرکت ورساچه تا زمان استعفای وی در سال 2009 میلادی به دلیل اختلاف نظر با دناتلا ورساچه بود.  

سال 2016 برند ورساچه
در ماه مه 2016 میلادی، گروه ورساچه جاناتان آکروید (Jonatha Akeroyd) را به سمت مدیر عامل و عضو هیئت مدیره شرکت منصوب نمودند. 
در سال 2011 میلادی، ورساچه و اچ اند ام (H&M) خط تولید جدیدی از پوشاک را عرضه نمودند که در فروشگاه های اچ اند ام برای  فروش ارائه می  شد، که این فروشگاه ها هم پوشاک مردانه ، زنانه و لوازم منزل همچون لوازم خواب (بالش و پتو) را به فروش می رساند.

برند اچ ان ام و ورساچه
در فوریه 2014 میلادی، شرکت بلک‌استون (The Blackstone Group) بیست درصد از سهام ورساچه را به ارزش 210 میلیون یورو خریداری کرد.  در سال 1991 میلادی، اولین بوتیک ورساچه  خارج از کشور  ایتالیا در شهر گلاسکو-اسکاتلند افتتاح شد و  از سال 2016 میلادی بیش از 1500 بوتیک ورساچه  در سراسر جهان فعالیت می کنند.

طراحان برند ورساچه
در 24 سپتامبر 2018 میلادی،  مایکل کورس اعلام کرد که جهت خرید ورساچه مبلغ 2 میلیارد یورو پیشنهاد داده است. در سپتامبر 2018 میلادی، ورساچه اعلام نمود که صد درصد کل سهام  شرکت بلک‌استون  و خانواده ورساچه به گروه مایکل کورس فروخته شده است. در ژانویه سال 2019 میلادی، شرکت جانی ورساچه به شرکت هلدینگ کاپری پیوست تا یک گروه جدید جهانی لوکس در زمینه مد را به همراه مایکل کورس و جیمی چو (Jimmy Choo) تشکیل دهند.

بنیانگذار شرکت ورساچه:

جانی ورساچه
جانی ورساچه  (زاده 2 دسامبر 1946میلادی - فوت  15 ژوئیه 1997میلادی) یک طراح مد ایتالیایی و بنیانگذار  ورساچه یک خانه مد بین المللی می باشد که این شرکت در زمینه پوشاک، اکسسوری، عطر، لوازم آرایش و مبلمان خانگی  فعالیت دارد و  همچنین جانی ورساچه در زمینه طراحی لباس برای تئاتر و فیلم فعالیت داشت.

جانی ورساچه
در تاریخ 2 دسامبر سال 1946 میلادی، جیووانی "جانی" ماریا ورساچه (Giovanni Maria Versace) در شهر جو کالابریا- ایتالیا متولد شد و با برادر بزرگترش سانتو ورساچه و خواهر کوچکتر دناتلا ورساچه به همراه پدر و مادر خیاط خود، فرانچسکا (Francesca) بزرگ شد.   خواهر بزرگتر  او به نام تینا (Tina) در سن 12 سالگی در اثر عفونت کزاز در گذشت.

جانی ورساچه
جانی ورساچه به شدت تحت تأثیر تاریخ یونان باستان قرار گرفت که بر چشم انداز تاریخی محل تولد وی حاکم بود. او تحصیلات خود را در زمینه  لاتین و یونان باستان ادامه دادو همچنین تحت تأثیر هنرمند امریکایی اندی وارهول (Andy Warhol) قرار گرفت. جانی ورساچه دوره کارآموزی خود را در سنین جوانی در تجارت خیاطی مادرش آغاز نمود.  او قبل از عزیمت به میلان در سن 26 سالگی  و شروع کار در زمینه طراحی مد،  به معماری علاقه شد.

جانی ورساچه
در سال 1973 میلادی، او به عنوان طراح بیبلوس(Byblos)، خط تولید پوشاک جینی برای جوانان شرو ع به کار نمود. چند سال بعد  جانی ورساچه اولین مجموعه خود را (با امضای خود را) برای زنان در موزه هنری "Palazzo della " Permanente میلان عرضه نمود و اولین نمایش مد (Fashion show) خود را در سپتامبر همان سال ارائه داد. 

جانی ورساچه و دناتلا ورساچه
جانی ورساچه اولین بوتیک خود را در سال 1978 میلادی در خیابان دلا اسپیگا (Via della Spiga)،شهر میلان افتتاح کرد و پس از افتتاح بوتیک میلان  به سرعت در صحنه بین المللی مد به یک نماد تبدیل شد.جانی ورساچه همواره به میراث ایتالیای جنوبی خود بسیار افتخار می کرد طرح ها و در طراحی های نقوش خود از جنبش های هنری و تاریخ مد  به ویژه هنر جهان یونانی رومی (Greco-Roman)  الهام گرفته است.   
 همچنین علاقه و عشق او به هنرهای معاصر کارهای او را تحت تاثیر خود قرار داد و چاپ  گرافیکی مبتنی بر آثار هنری هنرمندنی همچون  روی لیکتنستاین (Roy Lichtenstein) و اندی وارهول (Andy Warhol)  خلق  نمود. او در طراحی های خود از رنگ های روشن با طراوت، چاپ های جالب جسورانه و برش های ظرف و خاص استفاده می کرد. 

اولین مغاره ورساچه
همچنین جانی ورساچه این شرکت را از سال 1978 میلادی با حمایت خانواده خود بنا کرد و  خواهر خود دناتلا ورساچه را به عنوان معاون رئیس  و همچنین برادرش سانتو ورساچه را به عنوان  رئیس شرکت معرفی نمود. دیدگاه دناتلا در زمینه خلاقیت گسترش یافت  تا جایی که او به مشاور اصلی ورساچه تبدیل شد. جانی ورساچه همچنین قصد داشت که همسر دناتلا ورساچه، پل بک  (Paul Beck)  را در مقام مدیر پوشاک مردانه شرکت  استخدام کند. 

خانواده ورساچه
در سال 1982 میلادی، ورساچه تجارت خود  را در زمینه جواهرات،  لوازم منزل، چین  سازی و پارچه  برای لوازم منزل گسترش داد. در سال 1989 میلادی، این شرکت فعالیت اش را  در زمینه ی اوت کوتور(Haut couture) و لباس های دست دوز با راه اندازی آتلیه ورساچه (Atelier Versace) گسترش داد. ورساچه برای استفاده از افراد مشهور در کارزارهای بازاریابی خود و همچنین نشاندن این اشخاص در ردیف های جلوی نمایش های مد خود شهرت داشت  و به اولین شخصی تبدیل شد که از این روش بخصوص برای بازایابی برند خود استفاده نمود . در ضمن او شیوه سوپر مدل را در  دهه 1990 میلادی برای استفاده در تبلغات و نمایش مد باب نمود  که سوپر مدل های مشهور از جمله نائومی کمبل (Naomi Campbell)، کریستی ترلینگتون (Christy Turlington) و لیندا اوانجلیستا (Linda Evangelista) کشف کرد.

دوستان جانی ورساچه
او از اولین طراحانی بود که مد را به دنیای موسیقی پیوند داد و  از جمله دوستان او موزیسین‌  انگلیسی اریک کلپتون (Eric Clapton)، دایانا شاهدخت ولز (Diana, Princess of Wales)،  مدل و خوانده مشهور نائومی (Naomi Campbell)، کمبل (Naomi Campbell)، گروه دورن دورن (Duran Duran)، مدل بریتانیایی کیت ماس (Kate Moss)، مدونا (Madonna)،  التون جان (Elton John)،  شر (Cher)،  استینگ (Sting)،  توپاک شکور ((Tupac Shakur، نوتوریوس بی. آی. جی (The Notorious B.I.G) و بسیاری از افراد مشهور دیگر را می توان نام برد و در ضمن جانی ورساچه به طور مرتب در صحنه مهمانی های بین المللی حضور داشت. 
در تاریخ 15 ژوئیه 1997 میلادی، جانی ورساچه در سن  50 سالگی  مقابل  خانه با شکوه خود به نام  کاسا کازارینا  ( Casa Casuarina) واقع در میامی بیچ،-فلوریدا (Miami Beach, Florida) با اصابت گلوله کشته شد.

ماجرای قتل جانی ورساچه:

قتل جانی ورساچه
ورساچه درتاریخ 15  ژوئیه 1997 میلادی، در سن 50 سالگی  هنگام بازگشت از پیاده روی صبحگاهی در پلگان ورودی خانه خود ( کاسا کازارینا) با ضرب گلوله کشته شد. ورساچه توسط قاتل زنجیره ای به نام اندرو کونانان (Andrew Cunanan) به قتل رسید که سپس هشت روز بعد او باهمان اسلحه  خودکشی کرد. 
اندرو کونانان اغلب ادعا می کرد که "دوستی" بسیار نزدیک  با جانی ورساچه دارد، البته گفته می شود که این نشان دهنده توهمات او بوده که اغلب به دروغ ادعا می کرد که با افراد مشهور ملاقات و معاشرت دارد. با این حال ، مأمورین اف بی آی (Federal Bureau of Investigation) بر این باورند که ورساچه و اندرو کونانان پیش از این حوادث همدیگر را در سانفرانسیسکو ملاقات کرده بودند. گرچه رابطه این دو هنوز یک راز است، ولی همواره خانواده ورساچه  قاطعانه ملاقات این دو را پیش از این واقع  انکار کرده اند.

جانی ورساچه
جانی ورساچه قربانی پنجم و نهاییاندرو کونانان بود و پلیس اعلام  نمود که آنها دلیل قتل جانی ورساچه را نمی داند. 
جسد جانی ورساچه سوزانده شد و خاکستر وی را  به املاک خانوادگی در نزدیکی کرنوبیو، ایتالیا بردند و  مقبره خانوادگی  شان  در گورستان مالتراسیو(Moltrasio) واقع  در نزدیکی دریاچه کومو دفن شد. مراسم تشییع جنازه ورساچه ، که در کلیسای جامع میلان برگزار شد، با حضور بیش از2000 نفر از جمله کارل لاگرفلد (Karl Lagerfeld) مدیر اجرایی شانل ،  التون جان،  استینگ و آنا وینتور(Anna Wintour)  سردبیر مجله ووگ، شاهزاده دینا (حدود دو ماه بعد خود در حادثه تصادفی کشته شد) حضور داشتند.

قاتل جانی ورساچه
پس از قتل جانی ورساچه، خواهرش دناتلا ورساچه نایب رئیس سابق این شرکت به عنوان مدیر خلاق (طراحی) شروع به فعالیت نمود و برادر بزرگ تر او سانتو ورساچه (Santo Versace)  مدیرعامل شد.  در زمان مرگ وی امپراتوری ورساچه 807 میلیون دلار ارزش داشت که شامل 130 بوتیک در سراسر جهان بود.

خانواده ورساچه

در وصیت نامه خود، جانی ورساچه 50٪ از امپراتوری مد خود را به  آلگرا ورساچه (Allegra Versace) خواهرزاده اش واگذار کرد که  در  سال 2004 میلادی او در سن  18 سالگی این سهام  را که به ارزش تقریباً 500 میلیون دلار  به ارث بردو  کنترل سهام خود را بر عهده گرفت .   همچنین او و برادر کوچکترش دانیل (Daniel) مجموعه آثار  هنری نادر ورساچه را نیز به ارث برده اند.  

طراحی لگو ورساچه:

لوگی برند ورساچه
لگوی مشهور ورساچه از سر مدوسا (Medusa) یکی از اساطیری یونانی است، در واقع برای طراحی  این لگو از کف ویرانه ها در منطقه رجو کالابریا (Reggio Calabria) در جنوب ایتالیا  الهام گرفته شده است که در دوران کودکی خواهر و برادران ورساچه در آنجا با هم بازی می کردند. جانی ورساچه مدوسا را به عنوان لگو شرکت خود انتخاب کرد، زیرا مدوسا همه اشخاص را عاشق خود می کرد به شیوه ای که دیگر راهی برای فرار نداشتند و جانی ورساچه امیدوار بود که شرکت وی همین تأثیر را بر روی افراد داشته باشد.


اورتون بزرگتربن نماد جانی ورساچه:

نماد های برند ورساچه
 اورتون مجموعه  لباس های درخشان فلزی به یاد ماندنی جانی ورساچه در دور 1982میلادی، مشهورترین نوآوری های وی محسوب می شود. این  لباس ها از جنس زره زنجیری بودند که این پارچه  فلزی در واقع  همچون  توری بسیار ظریف می باشد، که به نام  اورتون (Oroton) نامگذاری شدند و اورتون همواره تا به امروز  در بسیاری از طرح ها مشاهده می شوند. 

ورساچه
در سپتامبر سال 2017میلادی، دناتلا ورساچه در طول هفته مد میلان به منایبت بیستمین سالگرد درگذشت جانی ورساچه تعدادی از سوپر مدلهای دهه 90 میلادی را که او در هنگام حیات خود با آن ها  همکاری می نمود  را برای برگزاری این نمایش مد دور هم جمع نمود که ازجمله سیندی کرافورد(Cindy Crawford) ، نائومی کمبل، هلنا کریستنسن(Helena Christensen) ، کلودیا شیفر (Claudia Schiffer) و کارلا برونی (Carla Bruni)بودند که همه آنها در لباس های طلایی  اورتون ورساچه برای این نمایش مد بر روی صحنه ظاهر شدند.


تاسیس برند Rosenthal meets Versace با همکارى رزنتال و ورساچه  :

برند روزنتال و ورساچه
ورساچی از سال 1992 میلادی با چینی سازی مشهور رزنتال ( Rosenthal China) در زمینه تولید و طراحى ظروف چینى با کیفیت بالا شروع به هم همکارى نمود و اولین مجموعه ظرف چینى برند "رزنتال& ورساچى" تحت نظارت جانى ورساچه تولید شد. در تولید و طراحی  این محصولات از سبک و هنر هر دو برند بهره گیری می شود  که بر روى  چینى سفید  رزنتال برای دکور  نقاشى هاى و طراحى ها  ورساچى ارائه می شود.
در سال ٢٠١٨ میلادى،  این دو شرکت  ٢٥ سالگى همکارى خود را جشن گرفتند و مجموعه اى از طراحهاى  محبوب این ٢٥ سال را برای تجلیلی ارائه نمودند.


مشهورترین لباس های ورساچه:

ورساچه و لباسها
ورساچه اغلب به عنوان طراح راک اند رول (Rock and roll) توصیف می شد، زیرا  برای بسیاری از مشتری های مشهوری از جمله التون جان و مایکل جکسون  (Michael Jackson) طراحی لباس نموده است. در سال 1992 میلادی،  ورساچه برای التون جان لباس های صحنه و همچنین  لباس های جلد آلبوم را طراحی کرده بود. ورساچه همچنین لباس هایی را برای دایانا شاهدخت ولز  و شاهدخت هانوفر موناکو (Caroline, Princess of Hanover) طراحی نموده بود. شرکت ورساچه برای استفاده از مدل های تبلیغات خود برای حضور در ران وی (Runway)  شناخته شده است. 

برند ورساچه
در سال 1994 میلادی، این برند با لباس مشکی ورساچه الیزابت هارلی  (Black Versace Dress of Elizabeth Hurley) به شهرت بین  المللی بدست آورد ، این لباس توسط هنرپیشه مشهور انگیلسی الیزابت هارلی (Elizabeth Hurley) پوشیده شد بود که در آن دوران به عنوان  "THAT Dress" مشهور شد.

ورساچه
در سال 2000 میلادی، لباس ورساچه سبز (Green Versace Dress of Gennifer Lopez) مورد توجه بسیاری از رسانه ها قرار گرفت که توسط جنیفر لوپز در چهل و یکمین دوره مراسم سالانه اهدای جوایز  گرامی  (Grammy Award) پوشیده شد بود و در سال 2008 میلادی طبق رای گیری روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف (The Daily Telegrap) به عنوان "پنجمین لباس نمادین تمام دوران" شناخته شد و همچنین  لباس الیزابت هارلی 1994 میلادی در رتبه اول قرار گرفت. 

فروش لباس ورساچه پرنسس دایانا در حراجی :

دایانا و برند ورساچه
در سال 2015 میلادی،  لباس مشهور اوت کوتور ورساچه  پرنسس دایانا برای حراج عرضه شد که مبلغ 200000 دلار در حراجی به فروش رسید، این مبلغ  از آنچه که کارشناسان پیش بینی کرده بودند بسیار بالاتر بود این لباس پس از نگهداری در بایگانی های ورساچه باه عنوان "لیدی دیانا" توسط خانه حراج جولیان (Julien's Auctions) برای فروش عرضه شد که این مزایده به صورت حراجی آنلاین  (Auction online) برگذار شد. پرنسس دیانا این لباس را جهت عکاسی پوشانده بود که بعد ها این عکس بروی جلد مجله چاپ شد. پاتریک دمارشلیه(Patrick Demarchelier)  از پرنسس دایانا  با این لباس در سال 1991 میلادی عکس گرفت، هرچند این عکس در سال 1997 میلادی برای ادای احترام  بر روی جلدهارپرز بازار (Harper's Bazaar) چاپ شد.  این لباس اولین طراحی بود که جانی ورساچه برای پرنسس دینا طراحی کرد. 

چند نکته جالب درباره دناتلا ورساچه: 

دناتلا ورساچه
بسیار جای شگفتی است که دناتلا ورساچه که یکی از بزرگترین امپراطوری مد جهان را اداره می کند،  هیچگاه به تنهایی  یک لباس را ندوخته است بکله در واقع  نمی تواند  خیاطی لباس را خود انجام دهد. این همان تفاوت اصلی بین او و برادرش جانی ورساچه می باشد، که از زمان نوجوانی عاشق خیاطی لباس و دوخت و دوز آن با دست های خود بود و همین امر موجب شد که جانی ورساچه  از دوران کودکی آغاز به فراگیری این حرفه از مادر خود کند. ظاهراً این اشتیاق در دناتلا ورساچه وجود نداشته، ولی هرگز این امر مانع از طراحی و پیشرفت او نشد.

دناتلا ورساچه
جانی و دناتلا ورساچه به عنوان خواهر و برادر رابط بسیار نزدیکی با هم  داشتند. آن ها به توصیه های یکدیگر گوش می داند و همچنین در این راه  از یکدیگر پشتیبانی می کردند. به عنوان مثال هنگامی که دناتلا ورساچه  11 سال بود، او موهای خود را بلوند رنگ کرد، زیرا برادرش او را متقاعد نمود که این رنگ قطعا برازنده او خواهد بود که سال ها بعد همین واقع منبع الهام دناتلا  برای خلق عطر مشهور بلوند ( Blonde) شد. هنگامی که جانی ورساچه برند خود را راه اندازی نمود، دناتلا در روابط عمومی به او کمک می کرد وهمچنین اغلب اوقات توصیه هایی درباره ظاهر مدل ها  به او می کرد. در سال 1989 میلادی جانی ورساچه خط تولید پوشاک ورسس ورساچه  را تاسیس کرد که آن را به عنوان قدردانی و حمایت از استعداد  به خواهرش هدیه داد. 

برند ورساچه 2019
جانی ورساچه در زمانی کشته شد که مشغول کار بر روی پروژه مجموعه تازه پوشاک خود به همراه دناتلا بود. او  متعقد بود که جانی دوست داشت او این راه را  ادامه بدهد و به همین دلیل او این مجموعه را  تکمیل کرد.

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب