× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۷,۰۶,۲۶
56889

آمازون (Amazon) یک شرکت فن آوری چند ملیتی آمریکایی‌ در زمینه تجارت الکترونیک (E-commerce)، رایانش ابری (Cloud computing) و هوش مصنوعی (Artificial intelligence) مى باشد، که توسط جف بیزوس (Jeff Bezos) تأسیس شده و دفتر اصلى این شرکت در شهر سیاتل-واشینگتن (ایلات متحد امریکا) واقع است. 

آمازون بزرگترین فروشگاه اینترنتى (online e-commerce marketplace) در جهان مى باشد و در ضمن همراه با گوگل (Google)، اپل (Apple) و فیس بوک (Facebook) جزء یکی از چهار شرکت فن آوری بزرگ در جهان مى باشد، که به عنوان چهار ابر قول ها در حوزه فن آورى (Big Four tech companies) یا (چهار سوار : Four Horsemen) شناخته مى شود.

در فهرست بزرگترین شرکت‌های اینترنتی جهان آمازون به عنوان بزرگترین شرکت در این زمینه شناخته شده است و همچنین در فهرست بزرگترین کارفرمایان در ایالات متحده امریگاه جایگاه دوم را دارا مى باشد. 

در تاریخ ٥ جولاى ١٩٩٤ میلادى، جف بیزوس این شرکت را به ثبت رسانید و از ١٩٩٥ میلادى، آمازون به عنوان یک استارت آپ (Startup یا Start-up) در زمینه کتاب فروشى آنلاین (فروشگاه اینترنتى) شروع به فعالیت نمود.

 درابتدا جف بیزوس شرکت آمازون را با همکارى همسر خود و همچنین استخدام شل کافِان (Shel Kaphan) برنامه نویس حرفه اى کامپیوتر راه اندازى نمود.  

در تاریخ ۶ مارس ۲۰۱۸ میلادى، جف بیزوس به عنوان ثروتمندترین فرد جهان با مبلغ ۱۱۲میلیارد دلار دارایی شناخته شد و درضمن در تاریخ ۲۸ مارس ۲۰۱۸ میلادى، ارزش خالص دارایی‌های او ۱۱۸٫۷ میلیارد دلار برآورد شده است. همچنین در آگوست ۲۰۱۳ میلادى، جف بیزوس روزنامه واشینگتن پست (The Washington Post) را با پرداخت ٢٥٠ میلیون دلار براى خود خریدارى نمود. واشینگتن پست قدیمترین روزنامه شهر واشینگتن-دی.سی (ایات متحده امریکا) مى باشد.

 در ابتدا آمازون به عنوان یک کتابفروشی آنلاین شروع به فعالیت کرد، ولى سپس فعالیت هاى خود در را در زمینه فروش ویدیو، ام‌پی۳ (MP3)،  کتاب های صوتی (دانلود)، نرم افزار، بازی های ویدئویی، لوازم الکترونیکى، پوشاک، لوازم منزل ، غذا، اسباب بازی و جواهرات گسترش داد. این شرکت مجوز انتشارات آمازون، استودیوی فیلم و تلویزیون، آمازون استودیو را دارد و همچنین خطوط تولید لوازم الکترونیکی مصرفی از جمله آمازون کتابخوان الکترونیک کیندل(Amazon Kindle)، فایر تبلت (Amazon Fire tablet)، تلویزیون آمازون فایر (Amazon Fire TV) و آمازون‌اکو (Amazon Echo) را دارا مى باشد. آمازون وب سایت های جداگانه خرده فروشی برای برخی از کشورها دارد و همچنین خدمات حمل و نقل بین المللی برخی از محصولات خود را به برخی از کشورهای دیگر ارائه می دهد. آمازون پریم (Amazon Prime) صد میلیون نفر کاربر دارد

 

زندگى حرفه اى جف بزوس قبل از تشکیل آمازون 

جف بزوس

جفری پرستون بِیْزوس یا بزوس (Jeffrey Preston Bezos) در ١٢ ژانویه ١٩٦٤ میلادى در شهر البوکرکی، نیومکزیکو (ایلات متحده امریکا) متولد شد. او یک کارآفرین فناوری آمریکایی، سرمایه گذار و نیکوکاری است و همچنین جف بیزوس بنیانگذار، رئیس و مدیر عامل شرکت آمازون مى باشد.

در سال ۱۹۸۶ میلادى، جف بزوس به عنوان دانشجوى ممتاز در رشته علوم کامپیوتر و مهندسى برق از دانشگاه پرینستون (Princeton University) ایات متحده امریکا فارغ ‌التحصیل شد.

در سال ١٩٩٤ میلادى، جف بیزوس در سن ٣٠ سالگى به عنوان جوانترین معاون ارشد شرکتى به نام D. E. Shaw & Co. مشغول به کار بود، که در این حوزه به موفقیت چشم گیرى رسیده بود، این شرکت در زمینه مدیریت سرمایه ‌گذاری چند ملیتى در خیابان وال استریت (Wall Street) در شهر نیویویک-ایلات متحده امریکا واقع است. ولى او همچنان دنبال رویاى بزرگترى بود و قصد داشت شرکت خود را داشته باشد. سرمایه گذارى در دنیاى بزرگ اینترنت در آن زمان داراى ریسک بسیار بالایى بود زیرا تقریباً ناشناخته بود. ولى با این حال جف بیزوس در مدت زمان کوتاهى به سود بالایى رسید. تنها چهار سال از راه اندازه اى آمازون به عنوان کتاب فروشى آنلاین  گذشته بود، که با فروش مبلغ ٦١٠ میلیون دلارى و داشتن ١٣ میلیون کاربر (مشترى) در سراسر جهان به عنوان الگویى جهت چگونگی اجرای تجارت الکترونیکى و یک استارت آپ موفق شناخته شد.

 

چگونگى به وجود آمد ، ایده سایت آمازون

ایده آمازون

دهه ى ٩٠ میلادى ، در سراسر جهان شبکه جهانى وب و استارت آپ هاى اینترنتى رشد بسیار سریعى داشتند. به گونه اى که استفاده از اینترنت در سال ۱۹۹۴ میلادى نسبت به سال پیش رشد ٢٣ برابرى داشت. در همان زمان جف بیزوس در اینترنت دنبال سرمایه گذار جدیدى براى شرکت Shaw بود، که متوجه رشد سریع اینترنت در جهان گشت. این جریانات موجب شد، که در اواخر ١٩٩٣ میلادى، ایده ایجاد یک تجارت فروشگاه الکترونیکى  (ecommerce store) در ذهن او شکل گرفت. 

جف بیزوس شروع به تحقیقات در این زمینه نمود و فهرستى شامل ٢٠ محصول که از نظرش پتانسیل بهترى براى فروش به صورت آنلاین داشتند را تهیه کرد. سپس این فهرست را به پنج محصول برتر محدود کرد، که شامل نرم افزار، سی دی و کتاب می شد. 

جف بیزوس پس از تحقیقات به این نتیجه رسید، که کتاب بهترین انتخاب جهت فروش آنلاین مى باشد. در درجه اول به دلیل تعداد زیادى از عناوین و تنوع کتاب هاى که وجود داشت و جف. بیزوس متوجه این نکته مهم شد، که حتی بزرگترین فروشگاه های کتاب قادر نیستند، بیش از چند صد هزار کتاب را به عنوان موجودى خود داشته باشند. این امر باعث مى شد تا تنها بخش کوچکی از هزاران کتابى که در جهان موجود بود در دسترس عموم قرار داشته باشد. در صورتى که یک کتابفروشی مجازی (آنلاین) می توانست میلیون ها عنوان کتاب را ارائه دهد.

در این زمان جف بیزوس تصمیم بسیار سختى گرفت و دست به کار بسیار بزرگى زد، که در پى این تصمیم، اول شغل خود را رها کرد و به همراه همسر خود مَکَنزی بیزوس (MacKenzie Bezos) و سگش به سیاتل نقل مکان کرد. البته در ابتداى ٢٠١٩ میلادى اعلان شد که او از همشر خود مکنزى بیزوس در حال جدا شدن مى باشد.

 در آن زمان سیاتل شهر ایده آلى برای کسب و کار جدید او بود. این شهر پتانسیل بالایى در زمینه فن آورى داشت و همچنین در مجاورت انبار انتشارات کتاب اینگرام کانتنت گروپ (Ingram Content Group) بود. در طول سفر نیویورک به سیاتل در حالى که همسرش رانندگى میکرد، جف بیزوس طرح اصلى کسب و کار خود را نوشت. 

جف بیزوس توانست با کمک گرفتن از خانواده (ناپدرى و ماردش) حدود٢٥٠هزاز دلار سرمایه به دست آورد. او خانه ای را در شهر بلویو (نزدیک شهر سیاتل)-واشینگتن اجاره نمود و سپس استارت آپ (کسب و کار) خود را از گاراژ این منزل راه اندازی کرد.

 

نخستین سالهاى کار شرکت و سایت آمازن

نخستین سال فعالیت سایت آمازون

در ابتدا وب سایت آمازون حدود یک سال جف بیزوس و کارکنانش که شامل پنج نفر مى شدند، در دفتر (که همان گاراژ ) به یادگیری نحوه تهیه کتاب و همچنین راه اندازى یک سیستم کامپیوتری که کار کردن، با این سایت را آسان تر کند پرداختند.

اغلب کتاب فروشی ها مستلزم به انجام بازاریابى در جهت فروش بهتر براى اجناس خود مى باشد. یک بازاریاب واقعی در پى ایجاد یک رابطه ى خوب با کاربران است و این امر سبب میى شود، که فرآیند خرید آسان تر شود. جف بیزوس در ضمن قصد داشت براى بازاریابى بهتر و ارتباط با مشتریان یک اجتماع مجازی (جایى براى ارتباط با کاربران) ایجاد کند.

برای رسیدن به این هدف، او و تیمش برنامه هاى نو آورانه را ایجاد کردند، که قابلیت هاى زیادى داشت از جمله امکان جست و جوی تخصصی کتاب ها را فراهم مى کرد و بخش ریویو (review) که کابران (مشتریان) در این بخش نظرات و توصیه هاى خود را در مورد کتاب به سایت اضافه مى کردند را شامل مى شود. همچنین بخش پیشنهاد مشتریان (customer review) که کتاب هاى مشابه دیگرى را براى خرید به کاربران پیشنهاد مى کنند، که این پیشنهادات بر اساس خرید قبلی مشتری مى باشد.

از مزایاى به خصوص آمازون براى کاربران طیف وسیعى بود که براى انتخاب کتاب ها وجود داشت، همچنین طراحی کاربر پسند سایت و ارتباط با کاربران به وسیله ایمیل بود.

ورژن اولیه سایت آمازون به ٢٠ طبقه بندى تقسیم مى شد، که بیش از یک میلیون کتاب را برای خرید از سایت آمازون در اختیار کاربران قرار گرفتن بود و خود را به عنوان "بزرگترین فروشگاه کتاب در سراسر جهان " معرفى کرد.

آمازون در مدت زمان کوتاهى به طرز شگفت انگیزى تا سپتامبر ١٩٩٦ میلادى به موفقیت بسیار چشم گیرى رسید، که به شرکتی با ١٠٠ کارمند تبدیل شد، که بیش از ١٥.٧ میلیون دلار فروش داشت. سه سال بعد، این میزان به بیش از ٣٠٠٠ کارمند (از جمله برخی در بریتانیا و آلمان) و بیش از ٦١٠ میلیون دلار فروش افزایش یافت.

دلیل انتخاب نام آمازون براى این سایت چه بود

آمازون

به دلایل زیادى نام های تجاری در بستر اینترنت داراى اهمیت بسیار بیشترى از برندها در دنیای فیزیکی هستند.

در ۵ جولاى ۱۹۹۴میلادى ، در ابتدا جف بیزوس شرکت خود را با نام کادابرا (Cadabra) ثبت نمود، این کلمه از ریشه ابراکادابرا (Abracadabra) که در زبان انگلیسى به معنى ورد جادویى مى باشد و معادل اجی مجی لا ترجی در فارسى مى باشد. ولى یک سال بعد نام آن را به آمازون تغییر داد. 

دلیل این تعییر نام به این شرح بود که، یک روز هنگامى که جف بیزوس با اولین وکیل آمازون تاد تاربرت (Todd Tarbert) در مورد برخی از مسائل حقوقی مکالمه تلفنى داشت، اسم شرکت را اشتباهاً کاداورا (جسد: Cadaver) شنید. این اتفاق سبب شد، جف یبزوس متوجه شباهت بسیار زیاد این دو کلمه شود و به همین دلیل تصمیم گرفت نام شرکتش را تعییر دهد.

او همچنین در سپتامبر ۱۹۹۴میلادى، دامنه دیگرى را به نام Relentless (بی رحم) خریدارى نمود، ولى دوستانش او را متقاعد کردند که این نام شوم مى باشد، این دامنه هنوز متعلق به او مى باشد.   

جف بیزوس براى انتخاب نام شرکت خود در ابتدا با رجوع به فرهنگ لغت کار خود را آغاز نمود و در نهایت نام آمازون را براى فروشگاه آنلاین خود انتخاب کرد. به چندین دلیل مهم این نام را انتخاب کرد : آمازون نامى بسیار خاص بود، همچنین بیزویس هم در نظر داشت که فروشگاه اش در نوع خود خاص باشد. در ضمن آمازون نام پرآب ترین رود و دومین رود طولانى جهان واقع در قاره امریکاى جنوبى است و جف بیزویس آرزو این را داشت که روزى شرکت اش تبدیل به بزرگترین فروشگاه آنلاین شود.

 آمازون با حرف (A) شروع مى شود که اولین حروف الفباى انگلیسى مى باشد و از این لحاض جیف بیزوس فکر کرد در ضمن اگر روزى کسی فهرستی به ترتیب الفبا از اسامى شرکت ها تهیه کند، در این فهرست آمازون در بالا قرار خواهد گرفت و این اولویت کمک خواهد کرد که در میان کاربران برترى بدست آورد.

 

طرح لگو آمازون چگونه میباشد :

amazon logo

شرکت آمازون در مدت زمان کار خود داراى سه لگو متفاوت بوده است، ولى دوتاى اولى لگو آمازون مدت زمان زیادى دوام نیاوردند. 

از سال ٢٠٠٠میلادى لگو شرکت به شکل یک فلش طراحى شد، که این فلس در زیر کلمه Amazon قرار دارد و از A به Z را به هم وصل میکند.

این فلش نارنجى نمادى از رضایت مشتری را نشان می دهد، که به عنوان یک لبخند شکل مى گیرد و همچنین بیان گر این است که آمازون همه چیز (محصولات) ر "A" تا "Z" می فروشد و سبب خشنودى مشتریان خود مى شود.

 

اولین فروش سایت آمازون چه بود :

در ٥ جولاى ١٩٩٥میلادى، آمازون اولین فروش آنلاین خود را با فروش کتابى از منزل (گاراژ) جف بیزوس آغاز نمود. 

کتابى به نام ‌Fluid Concepts and Creative Analogies ، نوشته داگلاس هوفشتاتر (Douglas Hofstadter) که در سال ١٩٩٥ میلادى منتشر شده بود. این کتاب در درباره مکانیسم‌های و دستگهاهاى تشکیل دهنده ادراک (فهم) در الگوهاى رایانه اى مى باشد و در خصوص هوش مصنوعى و ادارک است، که در این کتاب به مسائلى مختلفى در این خصوص مى پردازد ازجمله : پردازش تصویر در هوش مصنوعی، کجا برنامه نویسى (پدید) مى شود ؟ چگونه می توانیم بگوییم که یک ماشین درک (فهم) دارد؟ کجا و چگونه روند درک کردن رخ می دهد؟

 

ماجراى زنگ فروش در آمازون چه بود :

در روزهاى اول کار شرکت آمازون در دفتر سیاتل (گاراژ) زنگى قرار داده شده بود و این زنگ هر زمانى که کسى خرید مى کرد، به صدا در مى آمد که با صدا آن همه جمع مى شدند تا ببینند آیا مشتری را می شناسند یا خیر !

چند هفته بیشتر طول نکشید که فروش افزایش یافت و به دلیل صداى زنگ هاى مکرر آن را خاموش کردند. 

همچنین به دلیل حجم بالاى مصرف برق سرور رایانه ها هنگامى که بیزوس و همسرش در منزل از وسایل برقى دیگرى مانند جارو برقى استفاده مى کردند، در پى آن بلافاصله فیوز مى پرید و برق قطع مى شد، که باعث مى شد ادامه کار در گاراژ منزل سخت شود.

 

یک کتاب کمیاب درباره گلسنگ ها ، آمازون را از ورشکستگی نجات داد:

در آن زمان که آمازون شروع به کار نمود، توزیع کننده گان کتاب براى هر بار سفارش تعداد کمتر از ده عدد کتاب را جهت تحویل سفارش قبول نمى کردند. آمازون که خرده فروش نوپا بود و هنوز قادر به سفارش این تعداد نبود و کمبود بودجه داشت. 

بنابراین تیم آمازون راه حلى براى این مشکل با پیدا کردن کتاب کمیاب گلسنگ یافت. به این صورت که هرگاه آنها به یک کتاب خاص نیاز داشتند ، کتاب مورد نظر را سفارش می دادند و همچنین ٩ تا از نسخه کتاب گلسنگ را نیز سفارش مى دادند، که این کتاب همیشه موجود نبود. بنابراین توزیع کنندگان سفارش کتاب اول را آمده مى کردند و بابت عدم موجودی سفارش دوم عذرخواهی می‌کردند.

 

موفقیت آمازون توسط یاهو:

یاهو و آمازون

در اولین ماه راه‌اندازی وب‌سایت آمازون، جف بیزوس ایمیلى از طرف جری یانگ (Jerry Yang) که یکى از بنیان‌گذاران وب سایت یاهو و مدیرعامل پیشین یاهو دریافت نمود. 

در این ایمیل پشنهاد بسیار جالبى به بزویس کرده بود که بر روی صفحه اول یاهو ( Yahoo) تبلیغ و معرفی سایت آمازون قرار داده شود و او با این کار موافقت کرد. این اتفاق سبب شد، که در ظرف دو ماه اول کار خود آمازون به موفقیت بسیار بالایى دست یابد. موجب شد آمازن کتاب هاى خود را در ٥٠ ایلات از امریکا و ٤٥ کشور مختلف جهان به فروش برساند و فروش آمازون به بیش از ٢٠٠٠٠ دلار در هفته رسید.

 

شکایت بارنز اند نوبل عیله آمازون :

بارنز اند نوبل (Barnes & Noble) بزرگترین فروشگاه کتاب زنجیره اى ایلات متحده مى باشد. در تاریخ ١٢ مى ١٩٩٧ میلادى، این شرکت علیه آمازون براى شعارش "آمازون بزرگترین کتابفروشی جهان است" شکایت کرد. او ادعا کرد این شعار کذب محض است، زیرا آمازون یک کتابفروشی نیست، بلکه کارگزار (دلال) کتاب مى باشد. در نهایت هر دو شرکت خارج از دادگاه با یکدیگر مصالحه کردند، و آمازون همچنان به شعار خود ادامه میدهد.

 

ماجراى اولین کریسمس دیوانه کننده در آمازون :

اولین کریسمس آمازون

در تعطیلات کریسمس ١٩٩٨ میلادى، آمازون با انبوهى از سفارش مشتریان مواجه شد که به هیج عنوان آمادگى آن را نداشتند و با کمبود پرسنل و همچنین کم بود کاغذ بسته بندى مواجه شدند، زیرا در ایام کریسمس پیدا کردن کاغذ براى بسته بندى بسیار دشوار مى شود. 

در طول تعطیلات کریسمس تمام کارمندان و همچنین مدیران براى مدت سه هفته مجبور به اضافه کارى شدند. همگى بسیج شدند تا به ایمیل مشتریان جواب دهند و سفارشات را براى ارسال بسته بندى کنند و حتى از خانواده و دوستان خود براى یارى رساندن کمک گرفتند.

 خوشبختانه در نهایت با تمام این مشکلات موفق شدند، بیشتر سفارشات را به موقع ارسال نمایند.

 بعد از این حادثه، شرکت عهد کرد که دیگر همچین اتفاقى رخ نخواهد داد، به همین دلیل در همچنین ایامى مهمى همچون کریسمس آمازون کارمندان بیشترى را به صورت پاره وقت استخدام می کند تا دیگر با مشکل کمبود پرسنل مواجه نشود.

 

موفقیت آمازون در بحران حباب استارت آپ ها ، با ایده میز ساخته شده از در

ساخت میز با در وب سایت آمازون

زمانى که بیزوس استارت آپ خود را راه اندازى نمود، بسیار در مخارج صرفه جویى مى کرد، براى نمونه کار خود را از گاراژ منزلش به عنوان دفتر و با کامپیوتر هاى دست دوم آغاز کرد.  

هنگامی که او چندین نفر را براى کار در آمازون استخدام کرد، یک راه حل ارزان قیمت براى ساختن میزهاى کارکنان پیدا کرد. صفحه میز را از در و پایه هاى میز را از چهار چوب آن ساخت. جالب است که هنوز هم این میزها در آمازون دیده مى شوند و میز خود بیزویس هم از همین میزها مى باشد ، که این میزها به عنوان نمادى از خرج کردن صحیح هر سکه مى باشند. به گفته بزوس "این یک نماد است، که پول را در موارد بى اهمیت صرف نمی کنند، بلکه در مواردى که براى مشتریان ارزشمند است، صرف مى کنند "

از سال ٢٠٠٠ میلادى تا اکتبر ٢٠٠٣ میلادى ، بحران معروف حباب اینترنتی پدید آمد و این بحران موجب شد که شرکت‌های کوچک اینترنتی که در زمان کوتاهی به غول‌های اینترنت تبدیل شده بودند ورشکست شدند. همچنین باعث کاهش ارزش سهام آمازون شد و سهام از ١٠٧ دلار به ٣ دلار کاهش یافت. آمازون تدابیرى براى برطرف کردن، این بحران به کار گرفت ، از جمله مثل دیگر استارت آپ ها بى رویه خرج نمى کرد و همچنین شروع به صرفه جویى در مخارج و کاهش پرسنل کرد، که این امر موجب شد این بحران را با موفقیت سپرى کند و سپس توانست ارزش هر سهم را به ۷۰۰ دلار برساند.

 

چگونه فعالیت و محصولات آمازن گسترش یافت :

از سال ٢٠٠٣ میلادى، آمازون کار خود را گسترش داد و محصولات بیشترى را براى فروش در فروشگاه آنلاین خود معرفى کرد، نظیر وى.اچ.اس (VHS) ، دى.وى. دى (DVD) ، سى.دى ( CD) ،  بسته هاى نرم افزارى، لوازم الکترونیک، بازی های ویدیوئى، پوشاک، وسایل منزل، مواد غذایى، اسباب بازی ، طلا و جواهرات و.. را اضافه نمود. این شرکت همچنین تولید کننده لوازم الکترونیکی نظیر کتابخوان دیجیتال (E-reader)، تبلت  (Tablet)، اسمارت فون،  تلفن، آمازون‌اکو (Amazon Echo)و تلویزیون آتشین آمازون (Amazon Fire TV) مى باشد و همچنین بزرگترین ارائه دهنده سرویس های رایانش ابری در جهان است. 

از سال ٢٠٠٩میلادى، آمازون خط تولید محصولاتى را تحت عنوان نام تجارى AmazonBasics به را اندازى کرد، که محصولاتش شامل لوازم جانبی الکترونیکی، و لوازم خانگى و دفترى مى باشد.

در سال ٢٠١٦ میلادى ، نسخه های زبان هلندی، لهستانی و ترکی از سایت آمازون نیز راه اندازی شد. همچنین این شرکت در ٢٢ ژانویه ٢٠١٨میلادى ، فروشگاهاى زنجره اى مواد غذایى آمازون گو (Amazon Go) را در ایلات متحد امریکا راه اندازى کرد.

همچنین وب‌ سایت هاى دیجیتال فتوگرافی رویو (Digital Photography Review) ، الکسا اینترنت (Alexa) ، بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها (Internet Movie Database) ، سایت IMDb و شبکه اجتماعى کتاب گودریدز (Goodreads) متلعق به شرکت آمازون مى باشند.

راه اندازه ى سایت مزایده ى آمازون :

هنگامی که بازار آنلاین حراجى اى بى(eBay) راه اندازی شد، آمازون سعی کرد سایت حراجى آنلاین (مزایده) خود را برای رقابت با اى بى راه اندازى کند. در نهایت این ایده شکست خورد، ولى بزوس به شخصه این کار را بسیار دوست داشت.

 

پروژه ساعت ۱۰ هزار ساله:

دانشمندان در حال طراحى ساعتى مى باشند ، که به طرز متداوم ده هزار سال کار مى کند. بیزوس ۴۲ میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است.

به گفته او "این یک ساعت خاص است به عنوان یک نماد طراحى شده، که بیانگر تفکر طولانى مدت است. این ساعت عظیم در داخل صخره هاى ، کوه ى در غرب تگزاس در حال ساخت مى باشد .

 

امروزه آمازون در دنیاى تجارت چگونه میباشد 

شرکت و انبار آمازون

آمازون در ابتدا با سرمایه اندک و به عنوان یک استارت آپ شروع به کار کرد. بعد از گذشت ٢٣ سال از فعالیت این شرکت هم اکنون از نظر سرمایه و درآمد، بزرگترین شرکت تجارت الکترونیکى ( خرده فروش اینترنتی) در جهان است و همچنین دومین شرکت بعد از على بابا گروپ (Alibaba Group) از نظر کل فروش مى باشد.  

در تاریخ ٥ جولاى ٢٠١٨ میلادى، دارایى هاى آمازون ٨٢٥ میلیارد دلار بر آورد شد و در ژانویه ٢٠١٨، این شرکت ٣٠٦.٨٠٠ نفر به صورت تمام وقت را در سراسر جهان استخدام کرد .

آمازون دارای فروشگاه های آنلاین (سایت) مختص براى خرده فروشى در ایالات متحده امریکا، انگلستان ، ایرلند، فرانسه، کانادا، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، هلند، استرالیا، برزیل، ژاپن، چین، هندوستان و مکزیک دارد. 

در سپتامبر ٢٠١٨ میلادى اعلان شد، که سرمایه هاى شرکت آمازون بیش از هزارمیلیارد دلار رسید ، که به همراه شرکت آپل به تنها شرکت هاى هزار میلاردى جهان تبدل شد.

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب