× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۹,۰۵,۰۱
1537

کدام شرکت ها بیشترین اثرگذاری را در پیشرفت تکنولوژی و فناوری داشته اند

دنیای فناوری، دنیایی بسیار بزرگ و بدون مرز است که امروزه توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. این دنیای بی حد و مرز امروزه قلب دنیای اقتصاد جهان است. این شرکت ها مهم ترین بخش نوآوری و خلاقیت در جهان هستند و روند زندگی عموم مردم را تغییر می دهد.

از اوایل تا اواسط قرن بیستم شرکت هایی که در اقتصاد تاثیرات به سزایی داشتند عمدتا شرکت های نفتی بودند اما از اواسط قرن بیستم تا الان شرکت های تکنولوژی جای این شرکت ها را گرفته و با کمترین هزینه بیشترین سودهی را دارند. 

البته لازم به ذکر است که بسیاری از تولیدات این شرکت ها مربوط به محصولات فیزیکی نیست و جنبه ی خدماتی دارد و برای این شرکت ها بسیار سودمند و پر بازده است.

بزرگ ترین شرکت های فناوری هر ساله رتبه بندی می شوند که این رتبه بندی، با استفاده از اطلاعات دریافتی میزان سود آن ها به دست می آید. این شرکت ها در زمینه های مختلفی از جمله سخت افزاری، نرم افزاری، اینترنت، تجهیزات الکترونیک و... فعالیت دارند. 

بیشتر این شرکت ها در زمینه ی نوآوری و طراحی خلاقانه لوازم الکترونیکی و ابزار های کامپیوتری فعالیت دارند. این شرکت ها که اصطلاحاً به آن ها شرکت های نوآوری می گویند باید چیز های جالبی برای ارائه داشته باشند تا مورد اقبال عمومی قرار بگیرند.

در ادامه لیستی از چند شرکت فناوری برتر جهان را به شما معرفی خواهیم کرد.

( لازم به ذکر است که این لیست بر اساس دارایی، سرمایه گذاری در بازار، ارزیابی جهانی، فروش سالانه، سود سالانه و درصد سود در کل می باشد.) 

اپل (apple)

شرکت اپل یک شرکت فناوری و تکنولوژی چند ملیتی است که در 1917 توسط استیو جابز و استیو وازنیک در شهر کوپرتینو در کشور آمریکا تاسیس شد. از محصولات سخت افزاری شرکت اپل می توان به آی پد، آی مک، مک بوک، آیفون، اپل واچ، آی پاد، اپل تی وی و ایرپاد اشاره کرد که در سراسر جهان طرفداران مخصوص به خود را دارد. شرکت اپل در زمینه ی نرم افزاری نیز فعالیت های مخصوص به خود و بی شماری را دارد که در این بین می توان به آی تونز، آی لایف، آی ورک اشاره کرد.

اپل در سال پیش، یعنی در سال 2019، درآمدی بالغ بر 265 میلیارد دلار را داشت. اپل اولین کار خود را با کامپیوتر هایی به نام  all in one شروع کرد؛ اما امروزه بیشترین بخش سود و درآمد خود را از تولید گوشی های جدید و هوشمند  خود یعنی آیفون به درست می آورد. این گوشی ها همه ی آپشن های موجود را با هم داشته و عملکردی فوق العاده دارند. 

لازم به ذکر است که اپل در زمینه ی نرم افزاری نیز رقیبی جدی برای رقبای خود به شمار می رود. از جمله نرم افزار های فوق العاده ی آن می توان به سیستم عامل ios  اشاره کرد که رقیبی جدی برای ویندوز ماکروسافت و اندروید گوگل به شمار می رود. 

این شرکت دارای حدود 137 هزار کارمند است. سود خالص این شرکت نیز55 میلیارد دلار بوده است. با توجه به این اطلاعات می توان گفت اپل مهم ترین و برجسته ترین و موفق ترین شرکت فناوری و تکنولوژی بوده است و پیش بینی می شود تا چند سال دیگر نیز، دیگر رقبا نتوانند از آن پیشی بگیرند.

 

 

سامسونگ ( Samsung)

این شرکت یک ابر شرکت کره ای – چند ملیتی است که در شهر سئول در کره ی جنوبی قرار گرفته است. این شرکت در سال 1969 توسط لی بیونگ چول به عنوان شرکت بازرگانی تاسیس شد که در چند دهه ی اول شروع به کار خود به عنوان صادر کننده و وارد کننده ی میوه و سبزیجات در کره ی جنوبی به شمار می رفت و در 1970 با تولید صنایع سنگین از جمله کشتی سازی گام اول برای صنعتی شدن را برداشت. 

این شرکت دارای زیر مجموعه های مختلفی از جمله سامسونگ فایر، سامسونگ تکوین، سامسونگ لایف، سامسونگ کارت، سامسونگ سی اند تی، صنایع سنگین سامسونگ و ... است. واژه ی سامسونگ در زبان کره به معنی سه ستاره می باشد. سه به منظور اشاره به بزرگی و ستاره به معنی جاودانگی است. سامسونگ الکترونیک در زمنیه ی لوازم خانگی، رقیب سر سخت هم وطن خود یعنی ال جی است. همچنین در زمینه دیجیتال رقیب جدی و پر قدرت اپل و هواوی است. بیشترین رقابت این شرکت با اپل در سری گوشی های هوشمند گلکسی s با آیفون های اپل است. 

تعداد کارمندان سامسونگ در سال گذشته ، 2019 ، 320 هزار کارمند بود. سود عملیاتی این شرکت رقمی در حدود 53 میلیارد دلار بود و سود خالص آن در حدود 40 میلیارد دلار بود.   

 

 

فاکس کان (foxconn)

این شرکت یک شرکت تایوانی است که در سال 1975 تاسیس شد و مرکز آن امروزه در تایپه قرار دارد. این شرکت قطعات الکترونیکی و کامپیوتری تولید می کند و همکاری خوبی با شرکت های اپل، ماکروسافت، توشیبا، اینتل و سونی دارد. فاکس کان نقش مهمی در ساخت و طراحی قطعات مهم گوشی های اپل و آی پد و پلی استیشن های سونی دارد. 

شرکت فاکس کان در بین تمامی رقبای خود و دیگر شرکت ها بیشترین کارمند را دارد. حدود  پنج سال پیش تعداد کارمندان این شرکت رقمی در حدود 1 میلیون نفر بود. این شرکت در سال 2019 175 میلیارد دلار درآمد کسب کرد ولی متاسفانه اطلاعاتی در رابطه با میزان سود خالص آن در دسترس نیست.

 

 

هواوی ( Huawei)

هواوی در سال 1987 توسط رن ژنگفی در چین تاسیس شد. بعد از گذشت چند سال از تاسیس این شرکت به دلیل پیشرفت چشم گیر این شرکت و فناوری آن به یکی از غول های فناوری در جهان تبدیل شد. اگرچه این شرکت را بیشتر به دلیل گوشی های هوشمند آن می شناسند، اما این شرکت تجهیزات مهمی در رابطه با اینترنت و ... ارائه کرده است.

هواوی در سال 2019 درآمدی بالغ بر 121 میلیارد دلار به دست آورد که حدود 8 میلیارد دلار آن سود خالص بوده است.

 

 

شرکت دل ( dell )

شرکت دل در سال 1984 توسط مایکل دل تاسیس شد. این شرکت بعد از اپل، سامسونگ، فاکس کان و هواوی برترین و برجسته ترین و مهم ترین شرکت در راستای تولید و طراحی گجت ها و ابزار تکنولوژی و فناوری است. در حال حاضر دفتر مرکزی و اصلی این شرکت در شهر round rock در ایالات تگزاس واقع شده است. این شرکت در زمینه ی ساخت و طراحی ابزار الکترونیکی فعال بوده است و ابزاری از جمله کامپیوتر، لب تاپ، گوشی های هوشمند، وسایل اداری از جمله پرینتر و اسکنر و ... را تولید و طراحی می کند. 

این شرکت توانست در سال  رتبه ی دوم تولید لب تاب در جهان را به دست آورد.

این شرکت در زمینه ی گیمینگ نیز فعال بوده و با نام Alienware  محصولات خود را ارائه می کند.

در سال 2016 دل دست به تغییراتی در مدیریت خود زد که این تغییرات کاملا به ضرر این شرکت شد به گونه ای که در سال 2019 این شرکت ضرر خالص 2.3 میلیارد دلاری را متحمل شد. 

لازم به ذکر است که تعداد کارکنان این شرکت 157 هزار نفر اعلام شده است.

 

 

اوراکل ( ORACLE )

اوراکل یکی از شرکت های فناوری است که در سال 1977 در کشور آمریکا، توسط فردی به نام لری الیسون تاسیس شد. این شرکت در حال حاضر یکی از ابر قدرت های شرکت ها در زمینه ی تولیدات فناوری و تکنولوژی قرار دارد. در حال حاضر دفتر مرکزی این شرکت در ردوود سیتی کالیفرنیا قرار دارد. این شرکت هم در زمینه ی طراحی و تولید سخت افزار ها و هم در زمینه ی نرم افزار ها فعالیت دارد؛ نرم افزار هایی در زمینه ی مدیریت سازمانی،  تجاری، مدیریت پروژه و مدیریت ارتباط با مشتری و ... .

اپلیکیشن ها و نرم افزار های این شرکت بیشتر حول محور مدیریت و برنامه ریزی تولید می شود. این شرکت دارای 108 هزار کارمند است و درآمد آن در سال 2011 به رقمی حدود 2 میلیارد دلار رسید.

 

 

 TSMC

شرکت تولیدی نیمه هادی تایوان بزرگ ترین تولید کننده ی مدار و تولید کننده ی ریخته گری در جهان است. محصولات این شرکت در زمینه ی تکنولوژی، یارانه ای ، ارتباطی، الکترونیک مصرفی و خودرو و تجهیزات آن است. این شرکت در سال 1987 توسط مورینگ چانگ تاسیس شد و به سرعت به یکی از مهم ترین و بزرگ ترین تولید کنندگان نیمه هادی ها در جهان تبدیل شد و امروزه در جهان این شرکت به عنوان رهبر در زمینه ی تولید نیمه هادی شناخته می شود. 

مهم ترین و بزرگ ترین مشتری این شرکت در حال حاضر اپل است. این شرکت معامله های خود را به صورت برد – برد انجام می دهد که این روش معامله باعث سود هر دو طرف قرار داد می شود. 

دفتر مرکزی این شرکت در هسینچوی تایوان قرار دارد و زیر مجموعه های این شرکت در سنگاپور، چین، هند، ژاپن و همچنین کشور های در قاره ی اروپا قرار دارند. 

 

 

TENCENT

این شرکت چینی در سال 1998 تاسیس شد. از تولیدات و محصولات این شرکت می توان به سیستم عامل های تجارت الکترونیک، شبکه های اجتماعی، پورتال ها، خدمات اینترنتی، بازی های تلفن های همراه چند نفره و... اشاره کرد.

این شرکت در تولید گوشی های هوشمند بسیار موفق است. این شرکت روزانه حدود 1 میلیارد کاربر دارد و این نشان از محبوبیت و قدرت این شرکت چینی است.

دفتر مرکزی این شرکت در نانژن واقع است. تعداد کارمندان آن 54 هزار نفر است و درآمد این شرکت در حدود 472 میلیارد دلار است.

 

 

آی بی ام (IBM)

آی بی ام یکی از شرکت های فعال و مهم در زمینه ی تولیدات تکنولوژی است. این شرکت در سال 1911 با ادغام چند شرکت مهم تجاری شروع به کار کرد. سرمایه ی این شرکت در ابتدا 17 میلیارد دلار بود و 1200 کارمند در این شرکت در حال کار بودند. 

اولین رایانه ی این شرکت در سال 1953 با نام 702 وارد بازار شد و در سال بعد یعنی سال 1954، این شرکت رایانه ی جدید تری را با نام 650 را وارد بازار کرد که لقب پر مصرف ترین رایانه ی جهان را به دست آورد.

 

 

 اینتل ( INTEL )

اینتل یکی از قدرتمند ترین شرکت های چند ملیتی – آمریکایی است که در سال 1968 توسط رابرت رابرت نویس و گودردون مور تاسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در سانتا کلارا کالیفرنیا قرار دارد. این شرکت در زمینه ی ساخت و طراحی سخت افزار ها بر اساس مادربرد، چیپست، بلوتوث و کارت شبکه فعالیت دارد. ریز پردازنده ی X86 یکی از مهم ترین اختراعات این شرکت است. اینتل در سال 1970 قوی ترین تراشه ی خود با نام اینتل 8086 را وارد بازار جهانی کرد. شرکت ای بی ام )ABM)  از تراشه ی اینتل 8086 در ساخت کامپیوتر های خود بهره برد.

در دو دهه قبل مهم ترین رقیب این شرکت، شرکت ABM بود اما بعد از سال 2013 اینتل بسیار سریع پیشرفت کرد به گونه ای که بعد از آن حدود 75 درصد از کامپیوتر های جهان از ریز پردازنده های این شرکت استفاده می کنند. 

در حال حاضر این شرکت دومین شرکت بزرگ تولید کننده ی ریز پردازنده ها به شمار می رود که در سال 2017 سود خالص این شرکت 18 میلیارد دلار بوده است.

 

 

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب