× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۹,۰۵,۲۱
4413

زندگی نامه استیو جابز

استیو جابز یکی از بنیان گذاران شرکت بزرگ اپل است. زندگی و فعالیت های او سال های زیادی، الهام بخش مردم بوده است. در این مقاله سعی بر توضیح روند زندگی و فعالیت های او داریم.

استیون پال جابز متولد 24 فوریه 1955 در سان فرانسیسکو است. پدر او عبدالفتاح جان جندلی یک دانشجوی سوری و مسلمان بود و در دانشگاه با مادر او جوان کارول شیبل آشنا شد. حاصل این آشنایی پسری بود که به دلیل عقاید خانواده ی مادری و مسلمان بودن پدرش نتوانستند از او نگهداری کنند. به همین دلیل پدر و مادر او تصمیم گرفتند سرپرستی او را به خانواده ی دیگری بسپارند. 

اندکی پس از آنکه استیو فرزند خوانده ی خانواده ی دیگری شد، پدر و مادرش با یکدیگر ازدواج کردند و فرزند دیگری به نام مونا را به دنیا آوردند که استیو تا سن 27 سالگی نتوانست مونا را ببیند. اما بعد ها او توانست رابطه ی نزدیکی با خواهرش برقرار کند. در حال حاضر خواهر او با نویسنده ی محبوب سیمسپون ها ( ریچارد اپل ) ازدواج کرده است. 

استیو در کودکی در گاراژ پدرش با وسایل برقی و الکترونیکی کار می کرد. سرگرمی او در کودکی باعث تا استعداد او آرام آرام افزایش یابد. 

 

گاراژ و خانه پدر استیو جابز

 

دوران تحصیل استیو جابز

اگر چه دوران ابتدایی برای استیو جابز بسیار خسته کننده و رقت انگیز بود اما معلم کلاس چهارم او تاثیر بسیار زیادی بر شکوفایی استعداد او داشت به گونه ای که جابز همیشه از او به عنوان یک قدیس یاد می کرد. استعداد و توانایی جابز باعث شد تا او کلاس پنجم را به صورت جهشی طی کند. 

در دوران نوجوانی جابز، علاقه ی زیادی به حضور در سخنرانی ها و کنفرانس های hp داشت. در یکی از همین کنفرانس ها بود که با دوست صمیمی اش ، استیو وزنیاک، آشنا شد. او و وزنیاک دوران دبیرستان را در کوپرتینو در شهر کالیفرنیا به اتمام رساندند. بعد از آن به عنوان کارمند تابستانه در Hewlett-Packard مشغول به کار شدند. استیو جابز در کالج رید در شهر پورتلند در ایالت اورگن ثبت نام کرد اما بعد از یک و نیم سال از آن جا انصراف داد و 18 ماه باقی مانده را صرف شرکت در کلاس های مختلف و مبتکرانه ی کالج کرد. یکی از این کلاس ها، کلاس خوش نویسی بود که سال ها بعد از آن در استیو توانست از این هنر در کامپیوتر مکینتاش استفاده کند. 

 

استیو جابز در جوانی

 

 استیو جابز و اختراع اپل

نخستین کار یارانه ای استیو جابز مربوط به زمانی می شود که در شرکت آتاری مشغول به کار بود. در سال 1979 استیو وزنیاک کامپیوتر اپل 1 را اختراع کرد که بسیار مورد تحسین استیو جابز قرار گرفت. جابز، وزنیاک و رونالد وین روی کامپیوتر های اپل کار کردند. در اوایل اختراع و فروش کامپیوتر ها، جابز آن ها را گاراژ پدرش به فروش می رساند و بعد از چند سال رایانه ها بسیار پیشرفت کردند و در بازار هدف بسیار مورد توجه عموم مردم قرار گرفتند. در سال 1984 نخستین مکینتاش را طراحی کرد. مکینتاش نخستین رایانه ی خانگی بود که از ارتباط گرافیکی استفاده می کرد و به همین دلیل از لحاظ تجاری هم بسیار موفق ظاهر شد. 

پس از مدتی از اختراعات مبتکرانه ی استیو جابز، اختلافات زیادی میان او کارکنان اپل از جمله شولی صورت گرفت و جابز از پست مدیریتی خود در شرکت اپل استعفا داد. استیو جابز درباره ی این اتفاق می گوید: استعفا دادن از اپل یکی از بهترین اتفاقاتی بود که افتاد. بعد از استعفای او سهام اپل تنها در عرض چند ساعت به مقدار 5 در صد افت کرد.

بعد از آن که استیو جابز از مدیریت در اپل استعفا داد، تیم کوک از مدیران ارشد اپل، مدیر عامل شد و جابز به عنوان رئیس هیات مدیره انتخاب شد. 

جابز بعد از استعفا از سمت خود، تمامی سهام اپل که خود مالک آن ها بود به جز یکی را فروخت تا بتواند به واسطه همان یک سهم در جلسات سهام داران اپل شرکت کند. 

 

 

تاسیس شرکت نکست 

استعفا از اپل باعث شد تا جابز حس نوآوری و قدرت خود را ارتقا دهد تا آن جا که شرکت کامپیوتری نکست را تاسیس کرد. اما این شرکت موفقیت چندانی را دست نیاورد و فروش زیادی نداشت و در سال 1996 اپل شرکت نکست را به قیمت 429 خرید.

بعد از فروش شرکت نکست، جابز شرکت پیکس آرت را تاسیس کرد و با دیزنی قرار داد بست. انیمیشن های پرفروش و پر طرفدار داستان اسباب بازی ها و در جست و جوی نمو توسط همین شرکت ساخته شد که سود زیادی را برای جابز به دست آوردند. 

 

یکی از محصولات شرکت نکست

 

بازگشت به اپل 

جابر بعد از تاسیس شرکت نکست، یعنی درست زمانی که ماکروسافت بسیار پیشرفت کرده بود، به اپل بازگشت و به عنوان مدیر اجرایی مشغول به کار شد. در آن زمان اپل باید برای به دست آوردن سرمایه بی وقفه تلاش می کرد. 

 

جابز در جوانی

 

آیفون 

در سال 2007 استیو جابز آیفون را معرفی کرد و در سخنرانی خود درباره این محصول گفت: امروز ما قصد داریم سه محصول آی پد، تلفن همراه ابزار ارتباطی را معرفی کنیم. این ها سه وسیله و سه ابزار جداگانه و مجزا نیستند بلکه یک وسیله است و ما آن را آیفون می نامیم.

تا پایان سال 2010 اپل 90 میلیون آیفون فروخت و بیش از نیمی از خرید ابزار الکترونیکی را به خود اختصاص داد. 

در جولای 2011 پس از گذشت یک دهه از تاسیس اولین فروشگاه اپل، این شرکت 326 فروشگاه نیز تاسیس کرده بود. 

 

 

درگذشت استیو جابز 

استیو جابز در تاریخ چهارشنبه 5 اکتبر 2011 در سن 56 سالگی بر اثر ایست تنفسی ناشی از سرطان لوزالمعده در گذشت. جابز بعد از یک مراسم کوچک در 7 اکتبر در قبرستان عمومی آلتا مسا مموریال پارک در پالو آلتو به خاک سپرده شد.

آثاری در رابطه با استیو جابز

کتاب ها

  1. زندگینامه استیو جابز
  2. اسطوره: استیو جابز
  3. بازگشت مجدد استیو جابز

فیلم ها 

  1. جابز
  2. غارتگران دره ی سیلیکون
  3. استیو جابز
امضا استیو جابز
دیدگاه ها :
نوشتن مطلب