× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۹,۰۱,۰۸
1563

با وجود کرونا ، چگونه استارت آپ خود را مدیریت کنم ؟

با توجه به شیوع کرونا و همه گیر شدن این ویروس در جهان ، ضربه ی مهلکی به پیکره ی اقتصادی تمامی کشور های جهان وارد شد که کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست و شرایط اقتصادی کشور ما را هم دگرگون کرد.

اگر شما صاحب یک استارت اپ یا یک کسب و کار هستید باید برای تمامی فصول کاری خود برنامه و پلن مشخصی داشته باشید که در این شرایط با بحران مواجه نشوید. از آنجا که معمولا اوضاع بر وفق مراد است و صاحبان کسب و کار پلن دومی برای شرایط بعدی کسب و کار خود ندارند و در شرایط این چنینی مانند همه گیر شدن یک بیماری و شرایط فعلی کشورمان غافلگیر می شوند و بدون هیچ برنامه ایی کاسه ی چکنم چه کنم بر دست می گیرند. شما همیشه باید برای استارت آپ و کسب و کار خودتان پلن های مشخصی تنظیم کنید که در هر شرایطی آمادگی انجام کارها را داشته باشید.

 

اثرگذاری این بیماری

با پیدایش این بیماری شاهد تغییرات تدریجی و گاها اساسی در کسب و کارها هستیم و کم کم تاثیر اقتصادی آن را بر خودمان و محیط پیرامونمان حس خواهیم کرد. به جرات می توان گفت این اولین باری است که به خاطر داریم برای شیوع یک بیماری مردم کشور ما جامعه گریز شده اند و به انزوای شخصی رفته اند ، همین عدم حضور مردم در جامعه تا بحال به صنایعی نظیر ، صنعت هواپیمایی کشور ، صنعت گردشگری ، صنعت پزشکی ، صنعت سینما و موسیقی ، همایش های فرهنگی ورزشی ، رویداد های اجتماعی و ...ضربه وارد کرده است و دیر یا زود گریبان الباقی صنایع و کسب و کار ها را نیز خواهد گرفت. ما هم در وسط این میدان هستیم با این تفاوت که کسب و کار ما استارت آپ است و از قدرت مالی زیادی هم برخوردار نیستیم. ما چگونه باید با تاثیرات منفی این اپیدمی مقابله کنیم ؟

 

 

چگونه خودمان را مدیریت کنیم ؟

اول از همه ترس را از خود دور کنید زیرا ، ما باید اول از همه حفظ سلامتی خودمان (و البته خانوادمان ) و کارمندانمان را در اولیت قرار دهیم چون خدایی نکرده اگر ما با این بیماری درگیر شویم قدرت مدیریت کسب و کارمان را کم کم از دو هفته تا شاید چند ماه از دست می دهیم ، سلامتی خانوادمان هم برای ما باید در اولیت باشد به این دلیل که درگیری اعضای اطراف ما با این بیماری مارا نیز از نظر روانی از پا در خواهد آورد و تمرکز ما را در مدیریت این بحران به کلی کاهش خواهد داد. حفظ سلامت کارمندان و کارگرانمان هم برای ما بسیار باید با اهمیت باشد زیرا ما در محیط کاری یک خانواده هستیم و درگیری یکی از این اعضا مانند درگیری خودمان می تواند کسب و کار مارا تحت شعاع قرار دهید. پس برای شروع ، بهتر است که ابتدا ترس را کنار بگذاریم سپس با حفظ سلامتی با تمرکز شروع به مدیریت کارمان کنیم.

 

 

شروع مدیریت بحران

برای شروع این مدیریت باید یک سری سوالاتی را برای خودمان یاد داشت کنیم

1 - هزینه های ماهانه من چقدر است ؟

2 - چقدر موجودی نقد احتیاطی برای کسب و کارمان ذخیره داریم ؟

3 - مدل کسب و کارمان به شیوه ی آنلاین چگونه خواهد شد ؟

4 - پلن های خود را برای مشکلات به ترتیب 3 ماهه ، 6 ماهه و یک ساله یاد داشت کنیم.

5 - سرمایه گزاران من تا چه برنامه ایی دارند

 

 

هزینه های ماهانه و موجودی نقد احتیاطی

هزینه های خود را یاد داشت میکنیم ، ابتدا هزینه های ثابت مثل هزینه ی اجاره ی محل ، اجاره ی وسائل ، اجاره ی سرور و ... را محاسبه می کنیم ، سپس هزینه های متغیر مانند حقوق کارگران و کارمندانمان یا هزینه های تولید. بعد از این باید درامد های واقعی خود را یاد داشت کنیم ، درامد های حقیقی خودمان که ثابت هستند نه پیشبینی کنیم که مثلا این ماه درامد بیشتری خواهیم داشت ، باید یک عدد حقیقی را داشته باشیم ، یک درآمد واقعی که به حساب واریز خواهد شد.

درآمد ثابت خود را از بدهی های کلی خود کم کنید ، اگر این عدد مثبت بود که شما به راحتی مانور برای نفس کشیدن دارید و میتوانید با سرعت کمتری نسبت به گذشته به کار خود ادامه دهید و به صورت آنلاین تجربه های جدید کاری را رقم بزنید.

اما اگر این عدد منفی بود پس یعنی شما هر ماه مبلغی را باید از جیب بگذارید تا هزینه های جاریه را صاف نمایید. در این مدتی که با این بحران سر و کار دارید نمیتوانیم روی درآمد های متغییر و پیش بینی شده حساب باز کنیم ، چون پیش بینی کردن در این شرایط به شدت مشکل است و ممکن است که شرایط درآمدی مطابق پیش بینی های ما جفت و جور نشود ، پس فقط روی درآمد ثابت خودمان حساب باز میکنیم.

برای بدهی های خود از موجودی نقد احتیاطی استفاده میکنیم و باید حساب کنیم که مثلا برای یک سال چقدر مبلغ نقد برای رد کردن بدهی ها نیاز داریم اگر این مبلغ را داریم در طول سال که هیچ ولی اگر این مبلغ مثلا از ماه چهارم تمام می شود باید به دنبال تامین مالی باشیم ، تامین مالی از طریق وام ، پیدا کردن سرمایه گذار و مذاکره برای جذب سرمایه .

طبق این روش با برنامه ی منظمی که چیدیم می توانیم تا رسیدن به حد ضرر خود فرصت این را داشته باشیم که برای مثلا چهار ماه آینده تامین مالی خود را انجام دهیم.

 

 

کسب و کار آنلاین

باید نوع کار خود را بررسی کنیم و بدانیم که شرایط فعلی با شرایط مثلا سه ماه پیش کاملا متفاوت است و ممکن است تا یک سال آینده هم اوضاع به این گونه ادامه یابد. نوع کسب و کار خودمان را باید بررسی کنیم و از شرایط جدید تولید و فروش با خبر شویم.

اگر تولید کننده هستیم باید تولیدی را با حداقل نیرو زنده نگه داریم و به صورت آنلاین اجناس را توزیع کنیم . باید پنل های فروش آنلاین خود را در شبکه های مجازی بسازیم و به مشتریان خود ارائه دهیم.

بررسی کنید که مشتری های شما در چه وضعیتی قرار دارند ، آیا مشتریان ما تولیدی ها و صاحبان کسب و کار هستند یا نه مشتریان ما مردم عادی هستند ، از احوال مشتری های خود خبر بگیرید و بدانید که در چند ماه اینده باید برای چه دسته از مشتریانی جنس تولید کنید یا ارائه ی خدمات دهید.

با خبر شدن از احوالات مشتری به شما پالس های مدیریتی جدیدی ارسال میکند و باعث می شود که شما شرایط جدیدی را از نحوه تولید ، تعداد تولید و نحوه ی توزیع به ذهن بیاورید و مدیریت این بخش های کار را برای شما سهولت خواهد بخشید.

 

 

پلن های 3 ماهه ، 6 ماهه و یک ساله

برنامه های خودمان را باید برای مدت زمان های مختلف یاد داشت کنیم که اگر بحران کنونی تا زمان های محاسبه شده به طول انجامید به مشکل برنخوریم

برنامه ی 3 ماهه : اگر بیماری کرونا تا سه ماه اینده جمع شود که احتمالش بسیار ضعیف است شما نیاز به تغییرات زیادی نخواهید داشت و با بررسی های مالی این بحران را به راحتی پشت سر خواهید گذاشت و پس از آن با تجربه ایی بیشتر با قدرت به کار خود ادامه خواهید داد ولی جدا از محاسبات مالی ، برنامه های اجرایی خود را برای این سه ماه به دقت یاد داشت کنید تا به مشکلی برنخورید.

برنامه ی 6 ماهه : اولیت باید حفظ کسب و کار باشد پس شما باید در این برنامه ی میان مدت در نظر داشته باشید که هزینه های ثابت و متغیر خود را کاهش دهید تا بتوانید کسب و کار خود را پس از گذراندن از این دوره سرپا نگه دارید ،در این برنامه باید اجاره های غیر ضروری را در نظر داشته باشید که تحویل دهید و هزینه های تولید را کاهش دهید ، و برنامه ایی جدید برای توزیع داشته باشید که درامد شما را از قبل بالاتر ببرد.

برنامه ی یک ساله : اگر وضعیت اقتصاد به اینجا کشیده شد و این بحران تا یک سال ادامه دار خواهد بود باید برای این یک سال باید کاملا تغییر موضع بدهید و سبک کسب و کار خود را تغییر دهید ، شما وظیفه دارید که کسب و کار خود را نگه دارید پس باید با شدت بیشتری هزینه های خود را کاهش دهید.

شاید ناچار باشید تعدیل نیرو کنید و کارمندان و کارگران خود را کاهش دهید ، اتفاق بدی است که تعدیل نیرو کنید ولی باید به این فکر کنید که ابتدا باید کاری باشد که کارگری هم کار کند پس حفظ کسب و کار شما در اولیت باید باشد.

 

 

سرمایه گذاران

سرمایه گذاران نیز مانند شما برای این شرایط ، پلن ها و برنامه هایی چیده اند که کسب و کارشان از رونق نیافتد ، پس شما اگر سرمایه گذاری دارید باید برنامه های خود را به آنان ارائه دهید تا در لیست تعدیل آنها قرار نگیرید و روی کسب و کار شما مانند گذشته حساب ویژه باز کنند و از سود دهی شما بعد از شرایط بحران مطمئن شوند ، باید با برنامه پیش آنان بروید زیرا اگر خیال سرمایه گذار شما از کسب و کار شما راحت شود تا پایان این بحران مسیر شما هموار تر خواهد شد.

سرمایه گذاران برای استارت آپ ها و کارهای نو پا یک اصل هستند پس برنامه های خود را برای آنان به دقت تدوین کنید.

 

 

تیم تک دیل برای تمامی صاحبان کسب و کار آرزوی رونق روز افزون کسب و کار دارد و امیدوار است به زودی شر این ویروس منحوس از جهان بخصوص کشور عزیزمان کنده شود

 

برچسب ها : کرونا ، مدیریت بحران ، کسب و کار ، استارت آپ
 

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب