× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۷,۰۶,۲۶
4204

کریستى یا کریستیز (Christie's) بزرگترین خانه حراج جهان مى باشد. 

این خانه حراجى انگلیسى در سال ١٧٦٦میلادى توسط جیمز کریستین (James Christie) تاسیس شد.

 

تاسیس خانه حراجى کریستیز  :

بنا به اسناد رسمى این شرکت ، جیمز کریستی اولین فروش خود را در تاریخ پنجم دسامبر ١٧٦٦ میلادى ، در لندن (انگلستان) انجام داد و اولین کاتالوگ حراجى که از این شرکت موجود است متعلق به تاریخ دسامبر ١٧٦٦میلادى مى باشد.

بنا بر شواهد دیگرى ، جیمز کریستی اتاق های را براى برگزارى مزایده  از سال ١٧٦٢میلادى اجاره کرده بود و همچنین اولین آگهى هاى تبلیغاتى فروش کریستیز در روزنامه متلعق به سال ١٧٥٩میلادى  است.

بعد از انقلاب فرانسه ، لندن به عنوان مرکز اصلی تجارت بین المللى در عرصه آثار هنرى شناخته شد و کریستىز به عنوان  یک خانه حراجى مهم  شهرت یافت.

از سال ۱۸۵۹ میلادى، این شرکت با عنوان کریستی، مانسون و وودز شناخته می‌شد. 

در سال ١٩٥٨میلادى ،   اولین دفتر خارج از کشورخود را با استخدام یک نمایند در رم (ایتالیا) تاسیس نمود و همچنین نخستین  خانه حراجى خارج کشور  خود را در ژنو (سوئیس)  افتتاح کرد، که امورزه به مزایده جواهرات اختصاص دارد.

خانه حراجى بین المللى کریستیز سیزده سال  بعد از خانه حراجى ساتبیز (Sotheby's ) در ایلات متحده امریکا  شروع به فعالیت  نمود.

از ماه مه ۱۹۹۸ میلادى، این شرکت متعلق به گروه  آرتمیس (Groupe Artémis) میباشد، که آرتمیس یک شرکت هلدینگ فرانسوى متعلق به فرانسیس پینو (François Pinault) است. 

 

موفقیت هاى خانه  حراجى کریستیز  :

 نقاشى سالواتور موندى (Salvator Mundi) به معنى مُنجى جهان که از آثار هنرمند معرف لئوناردو داوینچی (Leonardo da Vinci) ، در سال ٢٠١٧ به مبلغ ٤٥٠.٣ میلیون دلار در کریستیز فروخته شده و  این بالاترین مبلغى بود،  که تا آن زمان  برای یک اثر نقاشی  در مزایده پرداخت شده بود. 

 در نیمه اول سال ٢٠١٨ میلادى کریستیز از مجموع فروش خود، رکورد جدید ٤ میلیارد دلارى بر جا گذشت ، تا همچنان پیشتاز در عرصه بازار  مزایده آثار هنرى جهان باشد . 

 موفق‌ترین حراجی کریستیز در ابتداى سال ٢٠١٨ میلادى ( ماه می ) از مزایده فروش ۸۳۵ میلیون دلارى مجموعه هنری «راکفلر» بود ، که رکورد جدیدی از فروش یک مجموعه اثار هنری به ثبت رساند. بیش از ۸۵ هزار نفر از این نمایشگاه عمومی این حراجی در آسیا، آمریکا و اروپا دیدن کردند،  ٢٠٠٠ هزار اثرهنری این مجموعه متعلق به خانواده «راکفلر» بود. 

 

حق کمسیون خانه حراجى کریستیز :

حق کمسیون که کریستیز از مزایده دریافت میکند ، براساس  درصدى از  فروش اموال میباشد که توسط خود این بنگاه تعیین میگردد. 

احتمال دارد هزینه هاى دیگرى نیز براى فروشنده در برداشته باشد که شامل خدمات این موسسه مى شود، که شامل بازاریابى ، ترمیم اثار، حمل ونقل، اداره و سایر خدمات شامل مى شود.

 

دفاتر خانه حراجى کریستیز در سراسر جهان:

کریستیز داراى دو دفتر اصلى مى باشد، یکى در قلب  لندن (انگلیستان) واقع در محله سنت جیمزز (St James's) در خیابان کینک (King Street)  میباشد و دیگرى  در نیویورک (ایالات متحده امریکا)  واقع در راکفلر  سنتر  یا مرکز راکفلر (Rockefeller Center) در محله منهتن است .  

از ژانویه ۲۰۰۹، کریستیز دارای ۸۵ دفتر در ۴۳ کشور است. این دفاتر در شهر نیویورک، پاریس،  لس آنجلس، هوستون، مسکو، ژنو، وین، بوئنوس آیرس، آمستردام، برلین، رم، کره جنوبی، میلان، مادرید، ژاپن ،  استرالیا، هنگ کنگ، سنگاپور، چین، بانکوک، تل آویو، دبی، و مکزیکو سیتی واقع هستند. 

در سال  ۱۹۹۵میلادى، کریستیز  به اولین خانه حراج جهانى بدل گردید،  که کارهای هنری را در پکن(چین)  به نمایش گذشت . از سال ٢٠١٥ میلادى قسمت فروش آنلاین خود را راه اندازى نمود. 

 

خانه حراجى کریستیز در جزیره کیش :

در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳، وزیر فرهنگ و ارشاد (جمهورى اسلامی ایران) از مذاکرات با مقامات کریستیز جهت برگزاری مزایده در جزیره کیش خبر داده بود، اما متاسفانه اندکی بعد توسط  این شرکت تکذیب شد.

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب