× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۹,۰۲,۰۱
5251

اگر خاطرتان باشد قبل از شروع دهه ی نود ، کمتر کسی را به خاطر داریم که در بین ما از اینترنت اقدام به خرید محصول می کرد. اعتماد کردن به سایتی که نه صاحب آن را می شناختیم نه شناختی از کیفیت محصولات آن داشتیم بسیار مشکل بود ، البته تعداد کمی بودند که محصولاتی از جمله محصولات فرهنگی مانند سی دی های آموزشی که قیمت بالایی نداشتند را تهیه کنند.

رفته رفته با پیدایش شبکه های مجازی از جمله فیسبوک استارت خرید های اینترنتی شروع شد و مردم کم کم به نحوه ی خرید و فروش در اینترنت آشنایی پیدا کردند. همین آشنایی مردم با فضای اینترنت باعث شد که سروکله ی سایت های فروشگاهی پیدا شود تا صاحبان کسب و کار محصولات خود را بر روی فضای شخصی به معرض فروش بگذارند.

 

 

یکی از اولین فروشگاه های اینترنتی ایران ، سایت دی جی کالا است که در سال 85 صرفا با سیاست نقد و بررسی محصولات دیجیتال (دوربین و موبایل ) شروع به فعالیت کرد و کم کم در اوایل دهه ی نود همزمان با شروع آشنایی مردم با خرید اینترنتی رسما به فروشگاه اینترنتی تبدیل شد. پس از آشنایی بیشتر مردم با خرید و فروش در اینترنت با گسترش شبکه های مجازی در موبایل و دسترسی راحت تر ، کم کم شبکه های فروش و بازاریابی در بستر فضاهای مجازی نظیر تلگرام و اینستاگرام و ... شکل گرفت و هم اکنون یکی از روش های فروش محصولات خرد در فضای اینترنت است.

فروش و بازاریابی در اینترنت حالا به یکی از مهم ترین مسائل کسب و کار ها تبدیل شده و کسب و کارها موظف اند برای فروش بیشتر و حتی برای بقا در دنیای کسب و کار خودشان با این فضا ها بیشتر آشنا شوند و به آنها ورود پیدا کنند.

 

 

روش های مختلف عرضه ی محصول در اینترنت

باوجود تنوع سایت ها و شبکه های اجتماعی در اینترنت روش های عرضه ی محصول هم از تنوع های زیادی برخوردار است که این روش ها را با هم بررسی میکنیم.

راه اندازی سایت اینترنتی

فروش محصول از طریق شبکه های اجتماعی

راه اندازی فروشگاه در سایت های فروشگاهی

ثبت آگهی تبلیغاتی

ثبت آگهی تخفیف

 

 

راه اندازی سایت اینترنتی

اگر شما صاحب کسب و کاری کاملا شخصی هستید و به فکر افزایش فروش محصولات خود در اینترنتید ، میتوانید با راه اندازی سایت شخصی خودتان ، شعبه ی دوم کسب و کارتان را در فضای اینترنت به مشتریان عرضه کنید.

داشتن یک سایتی که بتوانیم در آن محصولات خودمان را معرفی کنیم در فرایند فروش محصول بسیار به ما کمک میکند و باعث می شود که مشتریان جدید به سمت محصولات ما بیایند و با فرایند کسب و کار ما بیشتر آشنا شوند.

اکثر صاحبان کسب و کار بدون علم و آشنایی با نحوه ی شکل گیری سایت ها ، اقدام به راه اندازی سایت می‌کنند و با رویای دیجی کالا شدن میخواهند سایت اول حوزه ی کسب و کار خودشان باشند.

زدن سایت هم مانند هر کار دیگری نیازمند علم و آگاهی می باشد ، شما برای راه اندازی سایت خود باید اهداف خود را یادداشت کنید و بر اساس هدف های کوتاه مدت و بلند مدت خودتان برنامه ریزی داشته باشید تا در بلند مدت حداقل دو سال بتوانید مقدار قابل توجهی از کار را طی کرده باشید. اینکه با راه اندازی سایت انتظار پیمودن راه صد ساله را در یک شب دارید خیالی باطل است ، درست است که سایت در روند فروش کالا بسیار موثر است اما این امر یک شبه محقق نمیشود ، جدا از صرف هزینه ی زمانی ، شما باید هزینه های مالی را هم درنظر داشته باشید. راه اندازی سایت مانند راه اندازی یک باب مغازه برای شما هزینه خواهد داشت هرچند که هزینه ی راه اندازی سایت از راه اندازی مغازه ی حقیقی کمتر است ، اما دلیل بر این نیست که راه اندازی سایت برای ما بدون هزینه است. سایت ما بر اساس نیازی که داریم و بستری که مدنظر داریم برای ما در اول هزینه تراشی میکند.

فرض کنید که شما صاحب تولیدی کیف و کفش هستید، برای راه اندازی سایت خود باید هزینه هایی از جمله هزینه ی هاست و آدرس دامنه اینترنتی ، هزینه ی راه اندازی سایت ، هزینه ی گرافیک و تصاویر سایت ، هزینه ی بهینه سازی برای موتور های جست و جو (سئو) و دیگر هزینه ها را مدنظر بگیرید.

هرچقدر دید شما برای داشتن سایت و فروشگاه اینترنتی وسیع تر باشد به طبع باید هزینه ی بیشتری برای سایت خود بکنید.

 

 

فروش محصول از طریق شبکه های اجتماعی

در این دوره کمتر کسی هست که با این روش تبلیغات و فروش در فضای مجازی آشنایی نداشته باشد ، شما به واسطه ی شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام برای محصولات خود صفحه ایی شخصی می سازید و بر اساس نمایش دادن محصولات خود و اطلاعاتی که به مشتری در معرفی محصول می دهید میتوانید از مشتری سفارش بگیرید و جنس مورد نظر را برای آنها ارسال کنید.

این روش بر خلاف روش راه اندازی سایت از مزایای مالی بهتری برخوردار است ، به این نحو که شما در این روش نیاز به هزینه کردن برای هاست و آدرس دامنه ی اینرنتی خود ندارید و تنها کافیست صفحه ی خود را راه اندازی کنید تا به فضایی نامحدود و دامنه های رایگانی در بستر شبکه اجتماعی مدنظر دست یابید. البته موفقیت در این شبکه های اجتماعی پارامترهای هزینه بری نیز دارد که در مقاله های "موفقیت فروش در شبکه های اجتماعی" به آن اشاره کرده ایم.

از ایراد هایی که میتوان به فروش در بستر شبکه های اجتماعی مثال زد این است که برخلاف داشتن سایت شخصی ، کنترل بقای کسب و کار شما در این شبکه ها در دست شما نیست و هرموقع ممکن است به دلایلی کسب و کار شما را متزلزل کند. اگر خاطرتان باشد با فیلتر شدن یک شبه ی تلگرام در ایران خیلی از فروشگاه های ساکن در این نرم افزار با مشکلات زیادی مواجه شدند و نتوانستند با مشتری های خود مانند گذشته ارتباط بگیرند. چون فضای اصلیه این نرم افزار ها در اختیار ما نیست، ممکن است در هر برهه ایی از زمان اتفاقاتی روی کسب و کار ما تاثیر منفی بگذارد که این از معایب جدیه کسب و کار در این فضا ها به شمار می آید.

 

 

راه اندازی فروشگاه در سایت های فروشگاهی

بنده به عنوان فعال در حوزه ی کسب و کار برای فروشگاه هایی که نمیخواهند هزینه های گزاف راه اندازی سایت را بپردازند یا اینکه دوست ندارند در استرس همیشگی مشغول فروش و بازاریابی در شبکه های اجتماعی شوند ، پیشنهاد می‌کنم که در سایت های فروشگاهی که قابلیت چندفروشندگی را دارند عضو شوند و با دریافت پنل مخصوص فروشگاهی خود ، یک فروشگاه کاملا مجزا برای خود درست کنند.

از مزایای این روش نسب به دو روش بالا باید به حذف هزینه های اولیه اشاره کرد ، چون شما معمولا هیچ هزینه ایی برای اجاره هاست یا دامنه در این فروشگاه ها نمی پردازید و به رایگان میتوانید فروشگاهی در بستر اینترنت راه اندازی کنید. مزایای دیگر این روش نسب به شبکه های اجتماعی این است که شما استرس این را نخواهید داشت که ممکن است فروشگاه شما یک شبه از بین برود زیرا معمولا سایت های فروشگاهی که به این صورت فعالیت میکنند از هسته های قدرتمندی استفاده میکنند که شما را از هرگونه هک و نا امنی در امان قرار می دهد علاوه بر بحث امنیت ، این سایت ها به دلیل اینکه در داخل ایران فعالیت میکنند کاملا تابع قوانین کشور هستند و عملا شما هیچ وقت نخواهید دید که سایت فروشگاهی در ایران فیلتر شود و از ادامه ی فعالیت آن جلوگیری شود ، پس با خیال راحت می توانیم در این سایت ها فروشگاه های خودمان را راه اندازی کنیم.

فعالیت در این فروشگاه ها به معنیه عدم فعالیت در شبکه های اجتماعی نیست و شما میتوانید به عنوان کامل کننده ی کسب و کارخود در شبکه های اجتماعی نیز به فعالیت بپردازید.

 

یکی از این سایت هایی که به شما بستر مناسبی برای فروش محصولاتان را می دهد سایت "تک‌دیل" می‌باشد که با چند کلیک ساده می‌توانید از بستر فروشگاهی این سایت به رایگان استفاده کنید.

سایت تک‌دیل علاوه بر رایگان بودن خدمات از مزایای بهینه بودن برای موتور جستجوی گوگل بهره می برد و این باعث می شود که شما به راحتی محصول خود را برای هزاران نفر در روز به معرض نمایش قرار دهید.

اگر فروشگاه مجازی ندارید با چند کلیک ساده شروع کنید.

 

 

ثبت آگهی تبلیغاتی

سایت هایی هم در ایران وجود دارند که شما می‌توانید با ارائه ی تبلیغات محصول خود برای مدت زمان کوتاهی در این سایت ها به فروش و بازاریابی بپردازید ، از معروف ترین سایت های تبلیغات آگهی در ایران سایت دیوار می باشد که در بعضی از دسته بندی های شغلی شما باید هزینه ی ثبت آگهی در این سایت را بپردازید ، اکثر سایت های ثبت آگهی با پرداخت هزینه این کار را برای شما انجام می دهند.

این روش یک روش کاملا موقتی است و نمیتوانیم به عنوان بازاریابی قوی ایی به آن اشاره کنیم.

 

 

ثبت آگهی تخفیف

سایت های دیگری در اینترنت موجود است که شما می توانید محصولات خود را در این سایت ها به معرض نمایش قرار دهید ، سایت هایی که با گرفتن کوپن تخفیف از محصول شما، اقدام به معرفی محصول شما در بستر خود را می‌کنند.

از نظر هزینه هم این سایت ها معمولا کارمزد بالایی دریافت می‌کنند که علاوه بر آن شما باید محصول خودتان را هم زیر قیمت فروش واقعی عرضه کنید ، که بخاطر بالا بودن هزینه های تبلیغی در این سایت ها ، این روش هم برای مدت زمان زیاد توصیه نمیشود.

از سایت های معروف در این زمینه می‌توانیم سایت نت برگ مثال بزنیم.

 

 

در مجموع شما برای فروش محصول خود به واسطه ی گسترده شدن اینترنت در زندگی مردم ، می‌توانید روش های متنوعی را امتحان کنید و پس از مدتی فعالیت با برنامه و بررسی دقیق بهترین بهره‌وری را از فروش در اینترنت بدست آورید.

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب