× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۹,۰۱,۲۶
1884

ما در مقاله ی گذشته مفهوم برند و برندینگ را به صورت کامل به شما توضیح دادیم و در آن متوجه شدیم که برند چیزی ورای یک نام تجاری می باشد و برندینگ یا برندسازی را پر اهمیت تر از قبل بررسی کردیم. حالا میخواهیم در این مقاله بیشتر به برند سازی بپردازیم و مفهوم برندمارکتینگ را به طور کامل بررسی کنیم.

اگر مقاله ی ما در مورد برند و برندینگ را مطالعه نکرده اید ، کلیک کنید

در این هنگام که ما با مفهوم برند آشنایی کامل پیدا کردیم باید برای حرفه ایی تر شدن در برند سازی با مفهوم برند مارکتینگ هم آشنایی پیدا کنیم. برند مارکتینگ در مفهوم بسیار گسترده تعریف شده است و میشود گفت که اهداف مشخصی دارد مانند بالابردن سطح دیده شدن برند ، بالابردن سطح آگاهی از برند و در کل شناخت کامل و صحیح از برند است .

در تعریف برند مارکتینگ باید به این نکته توجه داشته باشیم که برندمارکتینگ به معنی تبلیغات نیست و نباید آن را با تبلیغات اشتباه بگریم ، تبلیغات همانگونه که قبلا توضیح داده ایم در دسته ی برندینگ قرار میگیرد و بخشی از کار برند سازی است. برندمارکتینگ یا بازاریابی برند بسیار بالاتر از تبلیغات است ، برندمارکتینگ با روحیات و احساس مشتریانتان درگیر می شود و باعث میشود که مشتری شناخت کاملی از برند شما داشته باشد.

در برندمارکتینگ ما باید به مفهوم کارمان بپردازیم ، دلیل طراحی و تولید محصولمان را برای مشتری بازگو کنیم تا مشتری یک شناخت کاملی از برند ما پیدا کند و برندمان تا ابد در ذهنش نقش ببندد.

"مردم محصول شما را نمیخرند ، مردم دلیل تولید شما را میخرند" سیمون سینک

 

 

فکر کنم این جمله ی کلیدی از سیمون سینک مفهوم برندمارکتینگ را به خوبی برای شما جا انداخته باشد. بنابرین شما باید همیشه دلیل تولید و انگیزه ی برند خود را برای همه مشخص کنید.

چگونه برندمان ساخته میشود ؟

اگر شما یک کسب و کار دارید و یا به تازگی میخواهید کسب و کاری راه اندازی کنید بناید اهمیت برندمارکتینگ را دست کم بگیرید و باید برای برندسازی و برندمارکتینگ خود تلاش کنید ، تلاشی مداوم در طول بازه ی زمانی نسبت مناسب چراکه یک شبه هیچ برندی شکل گرفته نشده است ، پس زمان را همیشه حق خود بدانید و به کسب و کارتان فرصت مناسب بدهید.

 

چگونه برندمان را بسازیم؟

 

1- هدف خود را مشخص کنید

پیش از شروع هر فعالتی باید هدفتان را از نحوه ی شکل گیری در ذهن مخاطب تعیین کنید و مشخص کنید که با چه هدفی قرار است مشتریان ، شما را بشناسند . نقشی از یک شرکت معتبر در ذهنشان شکل بگیرد ، یا نقشی از یک شرکت با محصولات با کیفیت ، یا یک شرکت با اهداف انسان دوستانه .

شما باید در این مرحله تعیین کنید که هدفتان از برندمارکتینگ چیست و دوست دارید مشتریانتان به چه دیدی به شما نگاه کنند.

 

 

2- شناخت مخاطبان

در این مرحله حتما به شناخت مناسبی از مخاطبان خود دست یابید و بدانید که مشتریان هدف شما دارای چه خصوصیات و روحیاتی هستند که با قدرت بتوانید روی مخاطبان خود کار کنید. نداشتن شناخت کافی از مشتریان باعث می شود که تمام زحماتی که برای برندمارکتینگ می‌خواهید بکشید از بین برود و عملا نتوانید روی مشتریان خود به خوبی تمرکز کنید

 

 

3- یک پیام برای خود انتخاب کنید

برای کمپین تبلیغاتی خود حتما یک پیامی را انتخاب کنید که با آن پیام اهدافتان را به گوش مخاطبانتان برسانید. مثلا اگر هدفتان عرضه ی اولیه ی محصولاتتان است ، پیامی در این مورد تهیه کنید تا مخاطبان از هدف برند شما مطلع شوند. ممکن است شما هدفی غیر از فروش داشته باشید ، مثلا کمپینی جهت خدمات برند خود راه اندازی کرده اید پس باید روی پیام خدماتی خود کار کنید ، یا موارد دیگر.

داشتن پیام برای شما علاوه بر انتقال آن به مخاطب باعث می شود که هدف برای خودتان هم روشن تر و مسیر هموار تر شود.

 

 

4- شخصیت سازی کنید

شخصیت برند شما از روی لوگو و رنگ سازمانی شما متمایز می شود ، جوری برای خود لوگو (نشان تجاری) تهیه کنید که در بین مشتری ها به یاد بمانید و مشتری هرکجای جهان علامت تجاری شما را ببیند یاد محصولات شما بیافتد. رنگ سازمانی هم از اهمیت خاصی برخوردار است و مانند لوگو عمل می کند ، رنگی را انتخاب کنید که با روحیه ی کاری شما برابری داشته باشد ، مثلا اگر در حوزه ی سلامت کار میکنید از رنگ های سلامت محور مانند سبز و آبی استفاده کنید یا اگر در حوزه ی فروش مواد غذایی فعالیت دارید از رنگ های شاد و اشتها آور مانند رنگ های قرمز و زرد استفاده کنید.

روی کار خود روانشناسی داشته باشید تا در تم رنگی و لوگوی خودتان بهترین بازخورد را بگیرید، شخصیت برند شما از روی هویت بصری شما به مخاطب عرضه می شود پس این بخش از کار برندمارکتینگ را دست کم نگیرید.

 

 

5- گسترش روابط انتقال

وقتی که کمپین خود را با برنامه ریزی آماده کردید حالا زمان این رسیده است که اهداف خود را به مخاطبان عرضه کنید. روش های معرفی خود را حدالامکان گسترش دهید ، شبکه های اجتماعی ، سایت شخصی ، تبلیغ اثر گذار در دیگر سایت ها ، تراکت های محلی ، بیلبورد های خیابانی ، تبلیغات تلوزیونی و ...

هرچه برند شما بیشتر در چشم مردم باشد ، مردم با اطمینان بیشتری از شما خرید خواهند کرد. تا جایی که میتوانید برای این کار بودجه ی مناسب در نظر بگیرید.

 

 

6- بازریابی محتوا

جمله ایی در بین محتوا نویسان و سئوکاران موجود است " محتوا پادشاه است" ما همچنان به این جمله معتقد هستیم و این جمله را قبول داریم که محتوا بخش اعظمی از فعالیت برندمارکتینگ است بخصوص فعالیت در حوزه ی شبکه های اجتماعی.

شما برای بهتر دیده شدن مخصوصا در اوایل کار باید همیشه این را در برنامه ی کاری خود قرار دهید که تولید محتوا یک امری جدا نشدنی از کار شماست . شما با تولید مطابی مفید و مخاطب پسند می توانید برند خودتان را در بین افرادی که مطالب شما را پیگیری میکنند جا بیاندازید ، اگر مطالب فید و مبثت نوشته شده باشند چیزی نمیگذرد که مطاب شما به سرعت باورنکردنی در شبکه های مجازی و سایت ها گسترش پیدا میکند و باعث میشود که مخاطبان بیشتری برند شما را بشناسند.

 

 

آموختیم که برند و برندسازی یک لوگو یا نشان تجاری ، یک شعار ، یک سایت و یک صفحه در شبکه ی مجازی نیست بلکه برند هویت کاری شماست که به این وسیله ها میتواند معرفی شود و ارائه ی محصول و خدمات کند. شما در برندمارکتینگ باید هویت خودتان را هرچه بهتر به مشتری عرضه کنید تا برای همیشه در ذهن آنان قرار گیرید.

برای برند شدن باید برنامه داشته باشید و با استراتژی حرکت کنید ، این را بدانیم که در یک شب نمیتوانیم برند سازی کنیم ، حتی برندهای معروف هم مسیر های پیش روی مارا طی کرده اند.

امیدواریم هر روز در برندسازی خود موفقتر از روز قبل عمل کنید

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب