× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۷,۱۰,۲۷
2802

در سراسر جهان اشخاص و شرکت هاى زیادى از طریق اینستاگرام (Instagram) کسب و کار خود را رونق مى دهند و همچنین کسب درآمد دارند. احتمالاً این روزها داستان هایی زیادى شنیده اید درباره ى اشخاصى که از طریق اینستاگرام به عنوان   اینفلوئنسر (Influencer) کسب درآمد دارند. بله امروزه اشخاصى زیادى در جهان از جمله ایران از طریق شبکه هاى اجتماعى مختلف به خصوص اینستاگرام خود درآمدهاى خوبى دارند، که اصطلاحاً به عنوان اینفلوئنسر (Influencer)  شناخته مى شوند، البته هر شخصى که با تبلغ و بازاریابى در شبکه هاى اجتماعى دیگر همچون یوتیوپ، آپارات و غیره در آمدزایى دارد، هم یک اینفلوئنسر مى باشد. ولى ما بیشتر در اینجا به اینفلوئنسر شبکه اجتماعى اینستاگرام مى پردازیم تا با روند این کسب و کار و راه اندازى آن بیشتر آشنا شوید.

 

اینفلوئنسر چیست :

در ابتدا مى خواهیم با اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer) یا بازاریابی تأثیرگذار که یک نوع از بازاریابى بیشتر آشنا شوید، تا بتوانید درک بهترى از نحوه فعالیت در این نوع کسب و کار داشته باشید.

اینفلوئنسر مارکتینگ (یا بازاریابی تأثیرگذار) یک نوع بازاریابى تاثیر گذار توسط افراد مختلف مى باشد.

در گذشته شرکت ها و برندها از چهره افراد مشهور و سرشناس که در میان مردم محبوبیت داشتند به عنوان چهره  و نماد براى تبلیغات کسب و کار خود و همچنین معرفى محصولات شان استفاده مى کردند،  از جمله هنرپیشگان ، ورزشکاران، هنرمندان و سیاستمداران و غیره...

اینفلوئنسر در رسانه های اجتماعی افرادی هستند که به خاطر دانش و تخصص خود در یک زمینه خاص شهرت یافته اند. 

اینفلوئنسر تأثیرگذار فردی مى باشد که قدرت تصمیم گیری های دیگران را به دلیل اقتدار، دانش، موقعیت یا ارتباط با مخاطبانش تحت تاثیر قرار می دهد. آنها پست های منظم در موضوع مورد نظر خود در  اینستگرام قرار می دهند و طرفداران زیادی  دارند و افراد  زیادى به نظراتشان توجه می کنند.

این افراد معمولاً در یک زمینه خاص فعالیت دارند که به این طریق با افراد بخصوص طرفداران یا فالوورها (Follower) فعالانه ارتباط برقرار می کنند تا بتوانند مخاطبین بیشتر (واقعى) که در این کسب و کار مهم ترین فاکتور است را داشته باشند.

مهم است که توجه داشته باشیم که اینفلوئنسر  تنها ابزار بازاریابی نیست، بلکه سرمایه های ارتباط اجتماعی هستند که برندها می توانند با این افراد جهت دستیابی به اهداف بازاریابی خود همکاری کنند.

امروزه تبلغیات در صفحه هاى اینستاگرام (یا شبکه هاى اجتماعى) پر طرفدار و پربازدید هستند، که جهت رونق بخشیدن به کسب و کار و معرفى محصولات براى بازاریابى بسیا رایح شده است. اینفلوئنسر براى تبلیغ برندها از آن ها کمسیونى به عنوان حق الزحمه  دریافت مى نمایند تا در صفحه اینستاگرام خود براى آن ها بازاریابى و تبلغیقات کنند، که به این افراد اصطلاحاً اینفلوئنسر  مى گویند. 

اینفلوئنسرها در رسانه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام روابط معتبر و فعالانه اى با طرفداران خود دارند. برندها و شرکت ها در حال حاضر این نکته را تشخیص داده اند و از این موقعیت براى بازاریابى استفاده مى کنند.

برندها بازاریابى در رسانه های اجتماعی (اینستاگرام) را دوست دارند زیرا می توانند روندى نو ایجاد کنند و طرفداران خود را تشویق کنند تا محصولاتی را که آنها تبلیغ می کنند خریداری نمایند.

البته این یکى از روش هاى درآمدزایى از اینستاگرام است، که امروزه در ایران بسیار پر رونق و پر طرفدار مى باشد. در دهه اخیر در سراسر جهان رسانه های اجتماعی به سرعت در حال افزایش مى باشند. بر اساس آمار جهانی ٢٠١٧ میلادى، ٣.٢٠٨ میلیارد نفر از رسانه های اجتماعی به طور فعال استفاده می کنند، که ٤٠ درصد از جمعیت جهان را شامل  مى شوند.

این نوع بازاریابى و تبلیغات به دلایل زیادى امروزه در جهان بسیار پرطرفدار مى باشد از جمله

وقتی به مشاوره یا توصیه هایی درباره آنچه که باید انجام دهید یا چه محصولی برای خریدن ، چه فیلم برای دیدن و چه مکانى براى تعطیلات برویم، هنوز هم در انتخاب و تصمیم گیرى در این زمینه ها ناخودآگاه حسى وجود دارد که ما به همه فکران خود اعتماد بیشتری نسبت به کارشناسان داریم، به این صورت که ما به اشخاصى که طرز فکر یا سبک زندگى شان با ما شباهت دارد بیشتر اعتماد داریم.

  مى خواهیم به بررسى بیشتر اینفلوئنسر در اینستاگرام (رسانه های اجتماعی ) بپردازیم تا بیشتر با طرز کار این افراد آشنا شویم.

اینفلوئنسرها در دسته های زیر قرار دارند:

١.افراد مشهور (Celebrities)

٢.کارشناسان صنعت ، متفکرین (روزنامه نگاران، نویسندگان و هنرمندان)

٣.بلاگ نویسان (بلاگرها) و سازندگان محتوا ٤.میکرو اینفلوئنسرها (Micro Influencers) 

 

ماهیت بازاریابى تأثیرگذار در حال تغییر مى باشد و میکرو اینفلوئنسرها به سرعت در حال تبدیل شدن به مهم ترین و رایج ترین بازاریابى هاى تأثیرگذار مى باشند.

بخش عمده ای از بازاریابی تأثیرگذار که امروزه در رسانه های اجتماعی مانند ایستاگرام رخ می دهد، عمدتاً توسط هنرمندان ، بلاگرها، کارشناسان صنعت و روزنامه نگاران مى باشد، که جایگاه مهمی را برای بازاریابى برندها دارد. این ها اینفلوئنسرها اصلی بودند و هنوز هم نقش مهمی بازی می کنند، گرچه اهمیت آنها به عنوان اینفلوئنسرها در حال کاهش است.

 

میکرو اینفلوئنسرهاى چه کسانى هستند :

اینفلوئنسر میکرو افراد عادی جامعه هستند که از طریق دانش و فعالیت هاى خود در زمینه خاصى در اینستاگرام و شبکه اجتماعى معروف شناخته شده اند. البته فقط تعداد طرفداران آن ها سطح نفوذشان را نشان می دهد.

قالباً این افراد با تولید محتوا، عکاسى و ساختن ویدوهاى جالب و آموزشى در شبکه هاى اجتماعى همچون اینستاگرام محبوبیت و طرفداران خاص خود را دارند، که باعث مى شود صفحه آن ها در اینستاگرام پربازدیده باشد و عکس ها و ویدیوهاى آن ها در صفحه دیگر اینستاگرام مورد اشتراک گذارى قرار مى گیرد، که پروفایل آن ها ٢ هزار تا ٥٠ هزار طرفدار (Follower) دارد.

ممکن است که یک اینفلوئنسر میکرو از وجود یک برند قبل از اینکه آنها به او رجوع کند، خبر نداشته باشد. اینفلوئنسر میکرو طرفداران خاص خود را به وجود آورده اند و نمی خواهند رابطه شان با طرفدارانشان آسیب ببیند، پس در کسب و کار خود محتاط عمل مى کنند و سعى مى کنند از صحت گفته هاى خود اطمینان داشته باشند ، تا طرفداران خود که در این کسب و کار بزرگترین سرمایه است را از دست ندهند و همچنین طرفدارن و مخاطبین بیشترى را جذب نمایند. حتى برخی از اینفلوئنسر میکرو هم هستند که با کمال میل به صورت رایگان برند را تبلیغ مى کنند، چون باعث محبوبیت و شناخته شدن بیشتر آن ها مى شود.

 

چگونه مى توانید به عنوان یک اینفلوئنسر شناخته شوید :

اگر می خواهید به یک تاثیرگذار در رسانه های اجتماعی از جمله اینستاگرام تبدیل شوید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که حوزه  مشخصى را که می خواهید در آن شناخته شوید انتخاب کنید. قبل از هر کارى باید توجه نمایید که قرار دادن عکس هاى بى محتوا در صفحه ایستاگرام در این زمینه کافى نمى باشد ، ممکن است افرادى از این طریق معروف شده باشند.

بسیار از افرادى که خود امروزه صفحه هاى تأثیرگذار و پرطرفدار در  ایستاگرام دارند، از تولید محتوا جالب و به اشراک گذارى آن شروع کرده اند. اما اینفلوئنسر موفق تر در اینستاگرام هستند که در  یک حوزه خاصى فعالیت دارند، که باعث مى شود آنها متمایز شوند، یکى از دلایل موفقیت آنها تمایل  تمرکز خاصی شان در زمینه است که در آن علاقه و تجربه دارند.

پس اگر تمایل دارید حرفه اى عمل کنید تا تاثیرگذار باشید که موجب شودشرکت و مشاغل بهترى به شما جهت تبلیغات رجوع کنند، حتماً باید در زمینه اى خاصى به آن علاقه و تجربه دارید فعالیت نمایید، تا باعث مى شود با مخاطبین ساده تر و فعال تر ارتباط برقرار نمایید.

حتماً در این راستا پروفایل هاى اینفلوئنسر معروف را در اینستاگرام  چه ایرانى و خارجى را بررسى نمایید تا ایده هاى لازم را به دست آورید و همچنین متوجه سلیقه و طرز فکر مخاطبین خاص خود شوید، که بتوانند در این زمینه کسب و کار به موفقیت دست یابید.

ولى شما باید براى جذب مخاطبین بیشر و خاص سبک خود را داشته باشید تا براى افراد، جدید و جالب باشد. به این نکته مهم دقت نمایید،  چه عنصرى وجود دارد که در این زمینه مى توانید شما را خاص تر از دیگران نماید، حتماً باید خلاقیت و نوآورى داشته باشید، اگر تکرارى باشید به سرعت خسته کننده مى شوید و طرفداران خود را از دست مى دهید. همچنین  همیشه اطلاعات خود را در زمینه فعالیت تان به روز رسانى کنید.

براى مثل اگر در زمینه آشپزى مى خواهید شروع به فعالیت نمایید، فقط از تجربیات یک جانبه خود در زمینه آشپزى تولید محتوا نکنید، مى توانید در مورد رستوران هایى که رفته اید و سر آشپزهاى مشهور جهان صحبت کنید. حتى مى توانید از دید مشریان دیگر هم بررسى نمایید براى مثال من از یک فروشگاه اینترنى خوشم نمى آید ولى چرا دوستم از طرفداران این فروشگاه اینترنى است؟ 

همچنین مى توانید با اینفلوئنسر دیگر همکارى کنید و اینفلوئنسر و برندهاى مشهور را دنبال کنید تا بیشتر در اینستاگرام دیده شوید.

گرفتن عکس هاى با کیفیت بالا و ساختن ویدیوهاى جالب به خصوص آموزشى بسیار تاثیر گذار در جذب مخاطبین و طرفداران بیشتر هستند.

حتى امکان دارد عکس بخصوصى که توسط شما گرفته شده، براى تبلیغات توسط برندى خریدارى شود لزوماً عکس نباید از چهره خودتان باشد ، فقط خلاق و جالب باشد.

فیلترهاى محبوب در اینستاگرام :

Clarendon

Juno

Lark

Ludwig

Gingham

Valencia

X-Pro II

Lo-fi

Amaro

 

چگونه مى توانید از این طریق در اینستاگرام کسب درآمد نمایید:

اول از همه در اینستاگرام ثبت نام کنید و پروفایل خود را راه اندازى کنید، براى بازاریابى بهتر در حالت Private Account به صورت عمومى انتخاب نمایید تا همه افراد به توانند پروفایل شما را ببیند. 

صفحه خود را به حالت  Business Profile تعییر دهید و زمینه اى که فعالیت مى کنید را انتخاب نمایید، که هم باعث مى شود مخاطبین با شما راحت ارتباط بر قرار کنند و حتى در بازاریابى پست هاى شما توسط آمار دقیق که اینستاگرام ارائه مى دهد به شما کمک مى کند، تا راحت تر پى برید، که کدام پست هایتان محبوبت تر بوده.

فیلتر عکس ها ، کیفیت آنها و همچنین محتوا براى اشتراک گذارى جهت جذب مخاطبین بسیار مهم مى باشد.

از هشتک هاى (# Hashtags) اینستاگرام معروف و صحیح براى پست هاى خود استفاده نمایید (در پایان صحفه فهرست هشتک محبوب اینستاگرام را معرفى کرده ایم).

 در ساعت هاى مناسب که پر بازدیدتر مى باشند، پست هاى خود را  اشتراک گذارى نمایید.

در این کسب و کار اگر واقعاً بخواهید موفق شوید (نه به صورت خریدن فالوورها تقلبى) باید صبور باشید و فعالیت پیوسته داشته باشید.

اگر صفحه اینستاگرام شما به اندازه کافى بزرگ و پرطرفدار شده باشد، احتمالاً خود برند ها شما را پیدا خواهند کرد، ولى شما مى توانید خودتان داوطلب شوید و به آن ها پیشنهاد دهید.

 حتى مى توانید براى جذب مخاطبین بیشتر در ابتدا رایگان تبلیغات نماید، در پست خود آن ها را میشن (@ mission) و تَگ (Tag) کنید و براى حمایت مالى و ارتباط بهتر با سرمایه گذاران مى توانید از هشتک هاى خاصى  استفاده کنید:

  #promotion

 #sponsored 

 #ad 

 #persian 

#persianinfluence 

#persianinfluencer 

#اینفلوئنسر

همچنین کمپین هاى تبلیغاتى جالب (که به صورت فراخوان است) برگزار کنید، که این روند باعث ایجاده انگیزه و فراخوانى مخاطبین جدید توسط طرفداران شما مى شود. فقط از صحت خدمات و محصولات آن ها اطمینان پیدا کنید تا باعث عدم اطمینان مخاطبین شما نشود.

در وبلاگ، شبکه و سیستم های اجتماعی دیگر خود را معرفى نماید و همچنین از بازارهاى آنلاین اینفلوئنسر (Influencer Marketing) که پلت فرم هایى مى باشند که به شما کمک مى کند با کارفرماها (برندها) جهت تبلیغ آن ها ارتباط بر قرار کنید، به این صورت که شما در این پلت فرم ها ثبت نام مى کنید و خود را به عنوان اینفلوئنسر معرفى مى نمایید تا برندها جهت تبلیغ با شما ارتباط برقرار نمایند و در ازاى آن این بازارهاى آنلاین کمسیونى به عنوان حق الزحمه از این کار دریافت مى کنند. البته هر کدام روش کارى و قوانین خود را دارند که حتماً قبل از ثبت نام و کار با آن ها باید تحقیقات و بررسى لازم را درباره آن ها به عمل آورید تا بهترین را در زمینه کسب و کار خود پیدا نمایید. 

چند نمونه از بازارهاى آنلاین اینفلوئنسر عبارتند   :

Shoutcart

Grapevine

indaHash

Crowd Tap

Fohr Card

 

معرفى فهرست هشتگ پر طرفدار در اینستاگرام:

#love

#instagood

#fashion

#beautiful

#happy

#photooftheday

#picoftheday

#cute

#like4like

#tbt

#followme

#follow

#nature 

#me 

#art 

#selfie 

#summer 

#instadaily 

#repost 

#friends 

#persianblogger 

#cooking

#persian_art

#iranian_art

 

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب