× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۷,۱۰,۱۴
2235

 یک اثر هنری که توسط گروه هنری فرانسوى (پاریسى) به نام  آویس (Obvious) با استفاده از هوش مصنوعی(Artificial intelligence) کشیده شده، که در خانه حراجى کریستیز (Christie's) در مزایده نیویورک به مبلغ ٤٣٢.٥٠٠ دلار فروخته شد،

که این مزایده رویداد تازه اى برای این خانه حراجی ۲۵۲ ساله مى باشد.

این نقاشى با عنوان پرتره ادموند بلامی (Edmond de Belamy) مشهور است و اولین اثر هنری است که توسط هوش مصنوعی به طور کامل کشیده شده. تخمین زده شده بود که حدود ٧.٠٠٠ تا ١٠.٠٠٠ دلار به فروش برسد، اما نقاشى پرتره ادموند بلامی بیش از ٤٠ برابر قیمت تخمین زده شده در ٢٥ اکتبر ٢٠١٨ میلادى به فروش رسید.

کریستیز نخستین خانه حراجى مى باشد یک اثر هنری تولید شده توسط هوش مصنوعی را براى فروش به مزایده گذاشت، که در شعبه نیویورک این شرکت فروخته شد.

پرتره ادموند بلامی در یک قاب از چوب طلایی فروخته شد، این نقاشى پرتره یک مرد نجیب زاده، احتمالاً فرانسوی را در یک کت تابستانی تیره با یقه سفید ساده نشان مى دهد. ویژگی های صورت تا حدودی محو است و همچنین قسمت هاى از بوم خالی است. 

این پرتره نقاشى محصول ذهن انسان نیست و توسط یک هوش مصنوعی ایجاد شده است.

اعضاى گروه آویس سه  دانشجوى ٢٥ ساله فرانسوی هستند که در زمینه رابطه بین هنر و هوش مصنوعی فعالیت دارند و روش آنها به اختصار GAN نامیده و این اثر با استفاده از یک نوع فرمول الگوریتم مشهور به شبکه‌های تولیدی مخالف (generative adversarial network)خلق شده است.  الگوریتم متشکل از دو بخش مى باشد ، که در یک طرف مولد و در سوی دیگر تشخیص دهنده (Discrimator) قرار دارد، که کار سیستم تشخیص دهنده تعیین تفاوت بین هنر انسان و هنر تولید شده توسط قسمت مولد مى باشد. این شبکه ابتدا مجموعه اى از هزاران نقاشى قدیمی را مورد بررسی قرار مى دهد و سپس بر اساس این تصاویر مولد نقاشى هاى تازه اى را به وجود مى آورد، در حالی که تشخیص دهنده تمام خروجی ها را بررسی کرده و محصول الگوریتم را با قطعات نقاشی شده توسط بشر را مقایسه می کند و این روند تا زمانی که ادامه دارد، که دیگر قادر به تشخیص این دو از هم نباشد و تفاوتى بین آن ها حس نکند. هدف این است که تشخیص دهنده قادر به تشخیص نقاشى ایجاده شده توسط ماشین از نقاشى که توسط دستان بشر کشیده شده نباشد.

ادموند بلامی یکى از چندین پرتره مجموعه مشهور به خانواده بلامى مى باشد، که با استفاده از الگوریتم GAN  و بهره گیرى از اطلاعات یک مجموعه متشکل از ۱۵ هزار پرتره نقاشی متعلق به قرن‌های ۱۴ تا ۲۰ میلادی به وجود آمده است.

اما بعضى از افراد متعقدند که الگوریتم تولید شده برای این نقاشى عمدتاً کار هنرمند و برنامه نویس ١٩ ساله اى به نام رابی برات (Robbie Barrat) مى باشد، که به تازگى از دبیرستان فارغ التحصیل شده و الگوریتم های خود را به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته است. اعضاى گروه آویس از اینکه در بعضى موارد از الگوریتم هاى برات استفاده نموده اند را رد نکرده، اما تأیید هم نکرده اند.

 

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب