× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۷,۰۹,۲۲
4997

 

هر فرهنگ دارای  آداب و رسوم خاص خودش براى غذا خوردن مى باشد و فرانسوى ها هم در این مورد استثناء نیستند و قواعد و اصل مخصوص خود را دارند.

آنچه در یک کشور رسوم و رفتار مودبانه محسوب میشود، امکان دارد در کشور دیگری بى ادبى باشد. در بعضى فرهنگها، هورت کشیدن و آروغ زدن کاملاً قابل قبول است، در صورتى که تمیز کردن ظرف (غذا را کامل خوردن) توهین مى باشد.

 در فرهنگ غذا خوردن چین و ژاپن هورت کشیدن سوپ و نودل به معنى تقدیر کردن از غذا مى باشد. پس در نظر داشته باشید که چیزى که در آداب غذا خوردن فرهنگ ما فکر مى کنیم خوب باشد، ممکن در فرهنگ دیگر خوب نباشد.

آنچه که ما امروزه در سراسر جهان به عنوان رفتار و آداب  قابل قبول غذا خوردن  میدانیم، در ابتدا در طبقه بالای اجتماعى فرانسوی اواخر قرن هجدهم به وجود آمد.

آداب غذاخوردن براى فرانسوى ها بسیار مهم مى باشد و میتواند براى خارجى ها گیج کننده باشد.

اگر قصد سفر به پاریس یا شهرهاى دیگر فرانسه را دارید، در اینجا به چند نکته مهم درباره اداب غذا خوردن فرانسوى ها مپردازیم.

 

پیشنهاد کنید چیزى ببرید :

معمولاً از میزبان خود بپرسید  "به چیزى خاصى نیاز دارد، که شما براى مهمانى ببرید ؟ "

اگر میزبان در جواب گفت به چیزى نیاز ندارد و شما چیزى نیارید ، ولى شما در هر صورت یک چیزى با خودتان ببرید مانند: کادو، شکلات ، گل یا شیرینى. 

میزبان کادو ها که مهمان آورده اند را باز و با تمامى مهمان ها تقسیم مى کند. بى ادابى است اگر براى خودش فقط نگهدارد، مگر اینکه شخصى که آورد خود تاکید کند، که کادو فقط مخصوص خود میزبان مى باشد.

 

صبر کردن :

آقایان منتظر مى شوند، که اول میزبان سر میز غذا بشیند.

آقایان باید صندلى خانمى که کنارشان سر میز غذا مى شیند را عقب بکشند تا در نشستن به خانم کمک کنند و همچنین زمانى که یک خانم میز را ترک مى نماید و باز مى گردد، آقایان براى احترام از صندلى خود بلند مى شوند. (رسم قدیمى است)

تا قبل از اینکه میزبان اجازه نداده به این معنا تا نگویید " Bon Appétit” که به معنى "از غذ لذت ببرید" شروع به سرو و غذا خوردن نمى کنند و بعد شروع به سرو (کشیدن) غذا  و خودرن  مى نمایند. آقایان اول قبل از اینکه غذا براى خودشان سرو کنند، اول بشقاب غذا را به خانمى که در کنارشان نشسته تعارف مى کنند.

بعد از مهمانى به میزبان بگویید که از مهمانى بسیار لذت بردید و خیلى به شما خوش گذشت و تشکر کنید.

 

طرز قرار گرفتن آرنج ها و دست ها :

هرگز آرنج هاى خود را روى میز غذا قرار ندهید.

ولى دست ها زیر میز نباید باشند یا روى پایتان نگذارید. دست ها باید قابل مشاهد باشند و دست باید بالاى میز باشند.

 

نان :

نان را نباید در بشقاب اصلى بگذارید. نان را در بشقاب مخصوص نان یا رو میز قرار دهید .

 

کارد و چنگال :

براى غدا خوردن چنگال را با دست چپ و کارد را با دست راست بگیرید. اگر فقط قاشق (براى دسر و سوپ) یا چانگال استفاده مى کنید با دست راست بگیرید.

غذا را به آرامى بخورید و تمام غذا را یک دفعه نخورید، فرانسوى ها عادت (دوست) دارند که غذا را به آرامى و با لذت تمام بخورند، پس عجله نکنید.

 

رفتار شایسته در آداب غذا خوردن فرانسوى :

  • اول از همه قبل شروع غذا دستمال سفره خود را روى پایتان قرار دهید. 
  • بعد از هر لقمه با ظرافت و به آرامى لب یتان را با دست سفره تمیز نمایید، بدون اینکه آثار رژ لب و غذا روى دستمال سفره تان باقى بماند.
  • حتماً به میزبانتان نشان دید که از غذا لذت مى برید و همیشه از میزبان خود در مورد دکور میز ، طرز سرو غذا و دست پیش تعریف کنید.
  •  

رفتار ناشیایست در آداب غذا خوردن فرانسوى  :

  • هرگز هورت نکشید بسیار در آداب فرانسوى ناپسند مى باشد و با دهان باز غذا (در حال جویدن) و پر غذا نخوردید و مواظب باشید صدا در نیارید و با دهان پر حرف نزنید، آروغ زدن هم که صد در صد ممنوع است.
  • نوشیدنى تان را به آرامى بنوشید و یک دفعه سر نکشید، که لیوانتان خالى بشود یا اینکه فورى (٢ دقیقه اى) همه غذایتان تمام نکنید و آرام آرام بخورید.
  •  
دیدگاه ها :
نوشتن مطلب