× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۷,۰۹,۰۴
2396

مجموعه خطى لستر (The Codex Leicester) یک کتابچه ٧٢ صفحه ای و یکی از مشهورترین دست نوشته هاى علمی داوینچی مى باشد، که توسط لئوناردو دا وینچی (Leonardo da Vinci) نوشته شده است و  شامل نظریه های ، مشاهدات و تئوری های داوینچى در درباره موضوعات گوناگونى همچون جریان آب، هوا، چرا ماه می درخشد و درباره سنگ ها و فسیل ها مى باشد.

در ١٧١٧ میلادى، این دست نوشته برای نخستین بار توسط توماس کوک_اولین ارل لستر (Thomas Coke, 1st Earl of Leicester)خریداری شد، که بنابراین نام این دست نوشته لستر نام گذارى شد.

در سال ١٩٨٠ میلادى، در مزایده  (حراجى) املاک لستر این دست نوشته نفیس به مبلغ ٥.١ میلیون دلار (برآورد قیمت ١٥.١ میلیون دلار ٢٠١٧ میلادى) به کلکسیونر هنرى ثروتمند آرماند هامر (Armand Hammer) فروخته شد، که نام آن به مجموعه خطى هامر تعییر داد. هامر تاریخ نگار دکتر کارلو پِدرتتی (Carlo Pedretti) که محقق در خصوص لئوناردو داوینچی بود، را به منظور تدوین صفحات کوچک این دست نوشته به صورت اصلی آن مامور نمود، دکتر کارلو پدرتتى صفحات را به زبان انگلیسی ترجمه کرد، که این پروژه در تاریخ ١٩٨٧ میلادى طى ٧ سال تکمیل شد.

این دست نوشته در حال حاضر به عنوان دومین رکورد گرانترین کتاب فروخته شناخته مى شود؛  که در ١١ نوامبر ١٩٩٤ میلادى در مزایده نیویورک به مبلغ ٣٠.٨٠٢.٥٠٠ دلار آمریکا (به آورد قیمت ٥٠.٨٥٨.٥٠٠ دلار در سال ٢٠١٧ میلادى) به میلیارد مشهور بیل گیتس  (Bill Gates) توسط خانه حراج کریستیز (Christie's) فروخته شد.

بیل گیتس از تمامى صفحات اسکن گرفت و فایل های تصویر دیجیتال از آن ها تهیه نمود.

تمامى صفحات این دست نوشته براى محافظت بیشتر به طور جداگانه بین صفحه هاى شیشه ای قرار داده شد، که به صورت یک بار در سال در یکى از شهر جهان به نمایش گذاشته می شود. در سال ٢٠٠٠ میلادى، در موزه نیروگاه سیدنی (Sydney's Powerhouse Museum) استرلیا نمایش داده شد.  در سال ٢٠٠٤ میلادى، در قلعه چمبورد یا شاتو دو چمبورد (Château de Chambord) فرانسه، و در سال ٢٠٠٥ میلادى در توکیو نمایش داده شد. در سال ٢٠٠٦ میلادى، یک صفحه این دست نوشته در نمایشگاه موزه پرواز سیاتل امریکا (Museum of Flight) نمایش داده شد. از ماه ژوئن تا اوت سال ٢٠٠٧ میلادى، در نمایشگاه ى که توسط کتابخانه چستر بیتی (Chester Beatty Library)در دوبلین ایرلند برگزار شد به نمایش گذاشته شد و همچنین تا امروز در بسیار از موزه ها دیگر و نمایشگاهاى گوناگون در سراسر جهان به معرض عموم به نمایش گذاشته شده است.

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب