× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۴۰۲,۰۶,۰۸
299

شستن سگ خانگی یکی از وظایف مهمی است که صاحبان سگ‌ها باید به آن توجه کنند. انجام این فرایند به درستی و با استفاده از روش‌های مناسب، می‌تواند به سلامت و آسایش سگ شما کمک کند. در این مقاله، بهترین روش‌ها برای شستن سگ خانگی را بررسی خواهیم کرد.

دلیل شستن و حمام سگ

  

برای سگ‌هایی که پوست و موی سالمی دارند، دلیل اصلی برای انجام این فعالیت برطرف کردن بوی نامطبوع و پاکسازی آلودگی‌هایی است که بر روی موها و پوست سگ ایجاد می‌شود.

شستن و حمام کردن سگ، به تمیز کردن پوست و موی آن کمک می‌کند و باعث از بین بردن پوست مرده و تمیز کردن آلودگی روی موها می‌شود. این فرآیند بازتاب درخشندگی و زیبایی موها را بهبود می‌بخشد و به آنان زندگی شادابی می‌بخشد.

سگ‌هایی که مشکلات پوستی دارند، ممکن است نیاز به روش‌های خاصی در شستشو و حمام کردن داشته باشند. در این صورت، بهتر است با دامپزشک خود مشورت کنید تا برنامه درمانی مناسب برای سگ شما مشخص کند. درواقع در مواردی که سگ شما با مشکلات خاص پوستی روبرو هستند، شستن و حمام کردن به عنوان یک بخش اساسی از برنامه درمانی پزشکی توصیه می‌شود که توسط دامپزشکان متخصص تعیین و پیشنهاد می‌شود.

زمان و تعداد شستشو و حمام سگ

 

 

تعداد دفعات و زمان حمام برای سگ بستگی به ویژگی‌ها و نیازهای خاص آن دارد. به طور کلی، حمام برای سگ‌ها زمانی لازم است که بوی نامطبوعی داشته باشند یا پوست یا مویشان  آلوده و کثیف شده باشد.

بیش از حد شستن سگ ممکن است باعث خشک شدن زیاد پوست و موی آن شود و باعث به وجود آمدن مشکلاتی دیگری نیز شود. زیرا روغن‌های طبیعی روی پوست و موها به طور مداوم تولید نمی‌شوند.

پس اگر سگ شما بوی طبیعی دارد (به غیر از بوی نامطبوعی که اغلب سگ‌ها دارند) و همچنین پوست سگ تان پاک و تمیز باشد پس احتمالاً به حمام نیاز ندارد. 

سگ‌هایی که علاقه‌مند به شنا هستند، ممکن است نیاز کمتری به حمام داشته باشند؛ زیرا شنا می‌تواند به عنوان یک روش پاکسازی  عمل کند. اما به خاطر داشته باشید مراقب باشید که همیشه سگ تان در آب های امن و کم‌عمق  شنا کند تا از هرگونه خطر جلوگیری کنید.

اگر بوی نامطبوع سگ تان را نمی توانید علتش را تشخیص دهید  بهتر است سگتان را برای مشاوره پزشکی و معاینه به دامپزشک ببرید. این امر می تواند نشانه‌ای از مشکلات پوستی  باشد که نیاز به بررسی دارد.

انتخاب نوع مناسب شامپو

  

هنگام شستن و حمام کردن سگ تان بهتر است از محصولات مناسب استفاده کنید. در انتخاب شامپو، حتماً یک محصول مخصوص سگ‌ها را انتخاب کنید؛ زیرا پوست سگ‌ها حساس است و مقدار pH پوست آنها با pH پوست انسان متفاوت است. بنابراین، استفاده از شامپوهای انسانی بر روی سگ‌ها توصیه نمی‌شود.

هنگامی که قصد خرید شامپو برای سگ خود دارید، نباید فقط به طور تصادفی یک شامپو را انتخاب کنید. بلکه باید عوامل مهمی مانند نوع موی سگ و حساسیت پوست آن را در نظر بگیرید. همانطور که بهتر است شامپوی خود را با در نظر گرفتن نیازهای شخصیتان انتخاب کنید، انتخاب شامپوی مناسب برای سگ هم نیازمند  در نظر گرفتن نیازهای منحصر به فرد آن است.  برای مثال  آیا هدف شما از حمام سگتان شستن لکه‌های خاک است که به تازگی به موهای سگ چسبیده‌اند، یا آیا سگ تان دچار عفونت باکتریایی است که باید کنترل شود؟ آیا سگ تان خارش دارد؟ همه این مشکلات نیازمند استفاده از شامپوهای مختلف هستند. در نتیجه بسته به نیازهای خاص سگ و هدفی که از حمام آن دارید گزینه های مختلفی برای شامپو وجود دارد.

اما اگر سگ تان پوست و موی سالمی دارد، بهتر است از یک شامپوی ملایم و آرامش‌بخش با خاصیت هیپوآلرژنیک استفاده کنید. در صورتی که سگ دچار مشکلات پوستی است، دامپزشک می‌تواند نوع شامپو یا محصولی را که برای کنترل و درمان مشکلات خاص پوست و مو مناسب است را به شما توصیه کند.

 

همچنین، پس از شامپو کردن، می‌توانید از یک کاندیشنر ملایم  برای بعد از شامپو استفاده کنید تا از خشکی پوست و مو پس از شامپو جلوگیری کنید.

قبل از استفاده از محصولات شامپو، بهتر است در یک قسمت کوچک از پوست سگ تان آن را تست کنید تا مطمئن شوید هیچ واکنش یا آلرژی ایجاد نشود. اگر سگ نشانه‌های از آلرژی نشان داد، حتما با دامپزشک مشورت کنید تا از محصولی دیگر استفاده کنید که برایش مناسب باشد.

به طور کلی شامپوهایی که دارای مواد مفید برای پوست حساس هستند بهترین گزینه به عنوان شامپوی سگ می باشند، تا هرگونه تحریک ناخواسته را کاهش دهید. موادی مانند آلوئه ورا، جو دانه‌ای کلوئیدال، روغن آووکادو، ریشه مالوا و روغن نارگیل می‌توانند انتخابی مناسب باشند. همچنین، باید از شامپوهایی با بوی بسیار قوی خودداری کنید، زیرا سگان حس بویایی حساس‌تری نسبت به انسان‌ها دارند.

 

بهترین روش شستن سگ های خانگی  و نکات مهم:
 

 

 

 

یکی از نکات مهم در شستن سگ، انتخاب محل مناسب است. می‌توانید از فضای باز مانند حیاط استفاده کنید یا از وان حمام در داخل خانه استفاده نمایید. مهم است که محیط شستن آرامش و راحتی را برای سگ ایجاد کند.

قبل از شروع فرایند شستن، مطمئن شوید که تمام وسایل لازم برای شستن سگ در دسترس شما قرار دارد. شامل شامپو مناسب برای سگ، حوله‌های نرم و تمیز، دستکش‌های پلاستیکی و برس مخصوص سگ می‌شود. این وسایل به شما کمک می‌کنند تا به طور کامل و بهترین شکل ممکن سگ خود را شستشو دهید.

مطمئن شوید که آبی که برای شستن سگ استفاده می‌کنید، دمای مناسبی داشته باشد. آب ولرم بهترین گزینه  است از آب بسیار گرم یا بسیار سرد خودداری کنید. البته قبل از شستشو حتماً دمای آن را بررسی کنید تا سگتان راحت باشد.

استفاده از شامپو مناسب نیز بسیار مهم است. شامپویی که برای شستن سگ استفاده می‌کنید، باید مناسب برای پوست و موی سگ باشد. از شامپوهای مخصوص سگ‌ها استفاده کنید و از استفاده از شامپوهای انسانی خودداری کنید. همچنین، مقدار مناسب شامپو را به دقت بر روی پوست سگ ماساژ دهید و سپس آبکشی دقیقی انجام دهید تا هیچ باقیمانده‌ای از شامپو در موی سگ باقی نمانده باشد.

 

 

بعد از شستن، سگ را با حوله‌های نرم خشک کنید. می‌توانید از سشوار با حداقل حرارت استفاده کنید، اما مطمئن شوید که سشوار را به دور از سگ نگه دارید و حرارت آن را به حداقل برسانید تا سگتان راحت باشد. در هنگام شستن سگ، آرامش و صبر خود را حفظ کنید. سگ‌ها ممکن است احساس نگرانی کنند و به همین دلیل مهم است که شما آرامش خود را حفظ کنید تا سگ نیز آرام باشد.

در نهایت، با تمرکز بر آموزش تدریجی و ایجاد ارتباط مثبت با وقت استحمام، می‌توانید سگ خود را به لذت بردن از حمام و شستن عادت دهید. حواستان به رفع ترس و ناراحتی سگ در این فرایند باشد و همواره در این رونده از تشویق و جایزه استفاده کنید. با تداوم تمرین و صبوری، سگ شما به تدریج به استحمام عادت خواهد کرد و تجربه آن برای شما و سگتان لذت‌بخش خواهد شد.

کلام آخر

با رعایت روش‌های آموزشی مناسب و ایجاد ارتباط مثبت با سگ خود، می‌توانید فرایند شستن و شامپو کردن را به یک تجربه مثبت و لذت‌بخش تبدیل کنید. حمام سگ، فرصتی برای نزدیک شدن و ایجاد ارتباط عمیق تر با صاحب شان است. با این روش‌ها، سگ شما نه تنها به شستن و شامپو کردن عادت خواهد کرد، بلکه این فرایند را به یک فعالیت مثبت و مهم در زندگی روزمره خود می‌پذیرد. در نهایت با انتخاب شامپوی مناسب همچنین سگ شما پوست و موی زیباتر و سالم تر تیز خواهد داشت.

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب