× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۷,۰۷,۱۸
3054

ساعت تاریخى جیبى پتک فیلیپ (Patek Philippe) به نام گرِیوز سوپرکامپلیکیشن (Henry Graves Supercomplication) با فروش بیش از ٢٤ میلیون دلار خانه حراجى معروف ساتبیز (Sotheby's) در شهر ژنو سوئیس فروخته شده. این فروش رکورد جهانی را برای گرانترین ساعت که تا کنون در مزایده فروخته شده را کسب کرد، که البته پیش از آن این رکود متعلق همین  ساعت بوده. 

در تاریخ ژوئیه ٢٠١٤،  ساتبیز اعلام کرد که این ساعت جیبی معروف براى  بار دیگر به مزایده (حراج) گذاشته خواهد شد. در تاریخ ١١ نوامبر ٢٠١٤ میلادى، همزمان با ١٧٥ سالگرد شرکت سوئیسى پتک فیلیپ  به صورت مزایده توسط خانه حراجى ساتبیز به یک نهاد ناشناس به مبلغ  ٢٣،٢٣٧،٠٠٠  فرانک سوئیس که معادل بیش از ٢٤ میلیون دلار امریکا به فروش رسید. (در آن زمان)

 

ساخت ساعت گرِیوز سوپرکامپلیکیشن :

این ساعت دست ساز زیبا پیچیده ترین ساعت جیبى مکانیکى ساخته شده در جهان مى باشد. 

این ساعت به سفارش  سرمایه دار و بانکدار امریکایى هنری گریوز (Henry Graves) توسط پتک فیلیپس ساعت ساز مشهور ساخته شد که از ٩٢٠ قطعه از طلاى ١٨عیار تشکیل است . در سال ١٩٢٥ میلادى، هنری گریوز براى سفارش و ساخت این ساعت  مبلغ ٦٠،٠٠٠ فرانک سوئیس (١٥،٠٠٠ دلار آمریکا) را پرداخت کرد که با در نظر گرفتن  تورم، این مبلغ تقریباً ٢٠٢،٠٠٠ دلار  در سال ٢٠١٤ میلادى در ایالات متحده بر آورد شد. طراحى این اثر زیبا به مدت سه سال  و ساخت آن به مدت پنج سال طول کشید که در ١٩ ژانویه ١٩٣٣ میلادى به هنری گریوز تحویل داده شد. برای بیش از ٥٠ سال این ساعت خاص پیچیدترین ساعت مکانیکی در جهان  بود ، که در مجموع ٢٤ عملکرد (ویژگى) مختلف دارد .  ساعت گرِیوز سوپر کامپلیکیشن همچنان پیچیده ترین ساعت مکانیکی است که بدون کمک کامپیوتر ساخته شده است. 

 

سر گذشت گرانترین ساعت جهان :

هنری گریوس در سال ١٩٥٣ میلادى درگذشت. دخترش این ساعت را به ارث برد و سپس در سال ١٩٦٠میلادى به پسرش رسید، که او این ساعت  را به یک سرمایه گذار از کشور ایلینوی به مبلغ ٢٠٠،٠٠٠ دلار معادل حدود ١.٥ میلیون دلار امروز فروخت.  در سال ١٩٦٨ میلادى، این ساعت را  به موزه زمان در راکفورد (The Time Museum in Rockford) در کشور ایلینوی فروخته شد که در ماه مارس سال ١٩٩٩ میلادى این موزه  بسته شد.

در ٢ دسامبر ١٩٩٩ میلادى، این ساعت  در حراجى ساتبیز،  نیویورک  امریکا با رکورد قیمت ١١،٠٠٢،٥٠٠میلیون دلار به یک مشترى ناشناس که بعداً هویتش فاش شد فروخته شد، که یکى از اعضاى خانواده سلطنتی  کشور قطر به نام سعود بن محمد آل ثانى (Saud bin Muhammed Al Thani) بود.

 از ژانویه ٢٠٠١  تا فوریه سال ٢٠٠٤ میلادى ، در بخش موزه مجموعه زمان در موزه علم و صنعت شیکاگو ، امریکا ( Museum of Science and Industry) به نمایش گذشته شد و سپس به فروش رسید. 

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب