× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۹,۰۹,۰۱
1855

دوربین های عکاسی و ساختمان ابتدایی تا پشرفته آن ها

اگر بخواهیم در مورد اولین جرقه فکری و اولین ایده درباره دوربین عکاسی بدانیم با به خیلی قبل تر ها برگردیم ، حدودا قرن های 11 تا 16 بود که بشر اتاقکی تاریک را به عنوان دورین شبیه سازی کرد . 
برای این کار اتاقکی مانند مکعب مستطیل را که هرگز نوری به درون آن نفوذ نمی کرد تولید کردند و در وجه جلویی آن سوراخی به ابعاد یک میلیمتر ایجاد کردند و بدین صورت تصویر مورد نظرشان را روبه روی طرف سوراخ دار جعبه ، روی دیوار یا پرده ای در داخل اتاق منعکس می نمودند ، که تصویر بصورت برعکس و با کیفیت های متفاوت که بستگی به ابعاد سوراخ داشت ایجاد میشد . 


اگر قطر سوراخ ایجاد شده کمتر بود تصویر با وضوح بیشتری دیده میشد و با هرچه بیشتر شدن ابعاد سوراخ، تصویر روشن تر میشد و وضوح کمتری پیدا می کرد . 
این جعبه ساخته شده در زمان خود بیشترین کاربرد را برای نقاشان داشت و آن ها با قرار دادن منظره مورد نظر خود روبه روی سوراخ و نصب پرده بوم در قسمت داخلی روبه روی سوراخ ، نقاشی خود را می کشیدند (نقاش درون اتاق مکعبی قرار می گرفت ).
جالب است بدانیم این اتاقک مکعبی هیچ گاه کار عکاسی را انجام نداد و جالب تر اینکه بدانیم مخترع آن مسلمانی بود به نام ابن هیثم که او را پدر علم مدرن اپتیک می نامیدند .
چیزهایی که در اروپا شنیده می شود مبتنی بر این است که اولین دوربین عکاسی را نیوتن ساخته اما تاریخ نشان داده که ابن هیثم خیلی قبل تر از آن عدسی یا همان لنز ها را تولید می کرده و بفروش میرسانده است .
 


نحوه کار دوربین های اولیه 
سال ها گذشت تا شخصی به نام دانیلو باربارو توانست پیشرفت نه چندان چشمگیری به این اتاقک مکعبی بدهد و با یک عدسی و یک دریچه قابل تغییر آن را مجهز کند و از این طریق بتواند تصویر را خیلی واضحتر به داخل اتاقک منعکس کند .
باز هم سال ها زمان لازم بود تا با پیشرفت علم بتوان این مستطیل مکعبی را مجهزتر کرد و بالاخره توماس وج وود با همراهی همفری دیوی توانستند در سال 1800 با کمک گرفتن از کاغذهای مخصوصی تصاویر غیرثابتی ایجاد کنند .
آن ها این کاغذ را آغشته به محلول خاصی می کردند که در مقابله با نور خورشید رنگ اصلی خود را از دست می داد و کاملا سیاه میشد و با این ویژگی کاغذ و محلول توانستند به این نتیجه برسند که وقتی جسمی را روی کاغذ قرار بدهند ، بعد از تابش خورشید قسمت هایی از کاغذ که از نور خورشید مصون مانده بود به رنگ خود باقی می ماند و بقیه کاغذ با تابش خورشید سیاه میشد. اینجوری تصویر جسم مورد نظر روی کاغذ عکاسی میشد . اما این کار هم نقص بزرگی داشت و آن این بود که قسمت سیاه نشده کاغذ بلااصله بعد از برخورد نور خورشید به آن سیاه میشد و ماندگار نمی ماند .
 


چگونه تحول بزرگی در دوربین عکاسی ایجاد شد ؟
سال ها گذشت و شخصی به نام جوزف نیسفور نیپس با خلاقیت خود توانست بادیک جعبه جواهرات یک دوربین خیلی ساده و ابتدایی اختراع کند و آن را با ذره بین و میکروسکوپ کمی پیشرفته تر کند ، اما این دوربین فقط قادر بود عکس های نگاتیوی تولید کند . 
ولی دیری نپایید که ویلیام تالبوت دست به کار شد و توانست عکس های پوزیتیو عکاسی کند ،عکس هایی که ثابت و دائمی بودند و این اختراع در سال 1835 به تولید رسید .
 


ساختمان دوربین های عکاسی به چه صورت است ؟
در واقع دوربین های عکاسی ساخته شده اند از یک اتاقکت تاریک که دیواره ها و جداره های آن را عدسی های محدب با فاصله کنونی ثابت تشکیل داده اند . در جداره های مقابل این عدسی ها فیلم و بین فیلم و عدسی دیافراگم وجود دارد و علاوه بر این تجهیزات دیگری هم در دوربین وجود دارد ، تجهیزاتی مانند: دستگاه تنظیم فاصله (مسافت یاب نوری ) ، شاتر یا بندان ، نورسنج (طیف سنج نوری) و منظره یاب مجهز .
 


دوربین های دیجیتال 
دوربین های عکاسی از نظر سیستم ضبط تصاویرشان به دو دسته دوربین های فیلم و دوربین های دیجیتال تقسیم می شوند.
نحوه کار دوربین های دیجیتال به این صورت است که اطلاعات بدست آمده از تصاویر را به صورت اعداد و ارقام های خاصی در نوعی از حافظه کامپیوتری ذخیره می کنند . و این سبک کار کردن شباهت زیادی به کارایی دوربین های فیلمی قدیمی دارد و نور بعد از گذشتن لنز روی صفحه حساس به نور، می تابد با این تفاوت که این صفحه حساس در دوربین های دیجیتال یک سنسور الکتریکی است که مثل مانیتور اما در جهت عکس عمل می کند و فوتون های تابیده شده را به صورت یک جریان الکتریکی کالیبره شده به یک دستگاه مبدل ارسال می کند . مبدل آنالوگ به دیجیتال هم به نوبه خود این اطلاعات را برای هر پیکسل به صورت عددی مابین 0 تا 225 به کارت ذخیره سازی ارسال می کند . در این جا تمامی اطلاعات مربوط به پیکسلهای درون یک سنسور که گاهی تا 16 میلیون هم در دوربین های خیلی تخصصی تر هم میرسد، در کناریکدیگر ، بصورت کلی تصویر ضبط شده را می سازند .

برخی برندهای دوربین ها از گذشته تا به الان 


1. آگفا agfa


2. الیمپوس olympus

 

 

3. پنتکس pentax


4. ریکو ricoh


5. زنیت zenit


6. سونی sony


7. فوجی fuji


8. کاسیو casio


9. کانن canon


10. کداک kodak


11. کونیکا konica


12. لایکا leica
13. لومو lomo
14. لینهوف Linhof
15. مامیا Mamiya
16. مینولتا minolta
17. نیکون nikon
18. هاسلبلاد HASSELBLAD

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب