× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۷,۰۶,۲۸
7535

نقاشی های زیادی در جهان وجود دارد که تحسین برنگیز هستند و در سراسر جهان معروف شده اند.اما در اینجا به معرفى ١٠ اثر نقاشی برگزیده که در جهان معروفتر و مشهورترین هستند مى بپردازیم. با ما همراه باشید تا با این آثار هنری بیشتر آشنا شویم.

 

١٠ . مادر ویسلر Whistlers Mother :

_اثر مادر ویستلر که به طرحی از خاکستری و مشکی یا مادر نقاش مشهور است. این اثر توسط نقاش مشهور امریکایى جیمز مک‌نیل ویسلر (James Abbott McNeill Whistler) در سال ١٨٧١ میلادى کشیده شده. این نقاشى با رنگ روغن بر روی بوم کتان مى باشد، که مادر نقاش (ویلستر) مادر خود را در حال نشسته  بر روی صندلی در مقابل دیوارى خاکستری طراحى کرده . نقاشی در موزه اورسی ( Musée d'Orsay) در پاریس (فرانسه) نمایش داده می شود، که توسط دولت فرانسه در سال ١٨٩١ میلادى خریدارى شده است.

چند نکته جالب در باره این اثر: 

_ ابعاد این نقاشى  ١٤٤.٣× ١٦٢.٤ سانتى متر است و قاب دور این نقاشى توسط خود جیمز ویلسر طراحى شده.

_  بانو در نقاشى مادر خود نقاش به نام انا ویلسر (Anna McNeill Whistler) است، که در مدت زندگى در لندن با پسرش جیمز ویلسر مدل نقاشى او شده بود.

_ این یکی از مشهورترین نقاشی های جهان است که توسط آمریکایی ها در خارج از ایالات متحده کشیده شده است.

_ از سال ١٨٩١ میلادى، این نقاشى متعلق به دولت فرانسه است و در موزه اورسی قرار دارد.

_همچنین به نام مونا لیزا ویکتوریایى (Victorian Mona Lisa) نیز مشهور است و به عنوان یک نماد آمریکایی شناخته می شود.

 

٩ . تداوم حافظه   The Persistence Of Memory  :

این نقاشی توسط نقاش مشهور اسپانیایى - سبک سوررئالیست  سالوادور دالی (Salvador Dali)  در سال ١٩٣١ میلادى  کشیده شده است، در این اثر از نظریه نسبیت انیشتن الهام گرفته شده، که تصویرى از  ذوب شدن اجسام سخت مانند فلز را به تصویر کشیده است. این اثر در موزه هنر مدرن (Museum of Modern Art) در نیوریک (ایلات متحده امریکاه) به نمایش گذاشته شده.

چند نکته جالب:

_ایده اصلی این نقاشی برپایه این فلسفه مى باشد، که مردم به تفکر در مورد شیوه زندگی خود و همچنین نحوه گذراندن وقت شان بیندازد.

_ایده اصلی این نقاشی برپایه این فلسفه مى باشد، که مردم به تفکر در مورد شیوه زندگی خود و همچنین نحوه گذراندن وقت شان بیندازد.

-این نقاشى اولین بار در سال ١٩٣٢میلادى در گالری جولین لو (Julien Levy) به نمایش گذاشته شد. این اثر در حال حاضر جزء مجموعه  موزه هنر مدرن نیویورک است که از سال ١٩٣٤ میلادى در امریکا واقع مى باشد.

_ عناوین زیادی به این نقاشی نسبت داده شده از جمله  : ساعتهای نرم (The Soft Watches) یا ساعتهای ذوب (The Melting Watches) مى باشد.

 

٨ . گشت شبانه The Night Watch  :

گشت شبانه یا  نگهبان شب توسط رامبراند (Rembrandt) نقاش هلندى در سال ١٦٤٢میلادى کشیده شده است ، که نشان دهنده خروج یک شهر به رهبری کاپیتان آن است. این اثر نقاشی در موزه ملی آمستردام (Rijksmuseum) در هلند نمایش داده می شود. لاک الکل تیره منحصر به فرد آن باعث شده که در نگاه بینیده همانند صحنه اى از شب  باشد.

نکات جالب : 

_نقاشى گشت شبانه یکى از مشهورترین اثار نقاشى قرن نوزدهم مى باشد.

- این اثر با نام، همراهی کاپیتان فرانس بَنینگ کاک با سروان ویلم ون رایتنبرگ (The Shooting Company of Frans Banning Cocq and Willem van Ruytenburc) نیز شناخته مى شود.

 

٧ . دختری با گوشواره مروارید Girl with a Pearl Earring :

نقاشى دختری با گوشواره مروارید توسط هنرمند هلندی یوهانس فرمیر (Johannes Vermeer i) در سال ١٦٦٥میلادى  کشیده شده. که از سال ١٩٠٢ میلادى در موزه مائریتشویس (Mauritshuis) شهر لاهه هلند نگهدارى مى شود.

نکات جالب :

_ این اثر یک نقاشى رنگ روغن است، که یک دخترى را با رسرى آبى که گوشواره مروارید به گوش دارد را ترسیم کرده.

_ این اثر با عنوان مونا لیزا هلندی (the Dutch Mona Lisa) و مونا لیزا شمالی (Mona Lisa of the North) مشهور است، زیرا مانند مونالیزا احساسات چهره دختر در تصریر قابل درک نمى باشد

 

٦ . گرنیکا Guernica :

در سال ١٩٣٧ در طی جنگ داخلی اسپانیا، نقاش اسپانیایى پابلو پیکاسو (Pablo Picasso) یکی از معروف ترین نقاشی های جهان را به نام گرنیکا ترسیم نمود. نقاشی گرنیکا الهام گرفته شده از منظره اى بمباران دهکده گِرنیکا اسپانیا توسط بمب افکن هاى آلمان نازى است.  این اثر به طور دائمی در موزه ملی مرکز هنر رینا سوفیا (Museo Reina Sofia ) شهر مادرید اسپانیا نمایش داده می شود.

نکات جالب: 

_  ااین نقاشی عمدتاً خشونت، هرج و مرج و رنج مردم را نشان می دهند .

_ این نقاشی توسط دولت اسپانیا به عنوان رنجِ (غذاب) جنگ مطرح شده است، اما بعدها به  نماد صلح تبدیل شد.

_   پابلو پیکاسو از تم رنگ هاى  خاکستری، سیاه و سفید براى ایجاد قالبی سیاه و سفید به سبک عکس‌های خبری در جراید استفاده کرده. که یکی از بهترین نقاشی ضد جنگ در تاریخ جهان شناخته شده است.

٥ . سه نوازنده Three Musicians :

سه نوازنده  نقاشی رنگ روغن است در نگاه اول یک نقاشى کولاژ بنظر مى رسد. این نقاشى توسط هنرمند اسپانیایی پابلو پیکاسو (Pablo Picasso) در سال ١٩٢١ میلادى کشیده شده.

نکات جالب :

_ پابلو پیکاسو این نقاشی را در بخش (کمون) فونتن‌بلو (Fontainebleau) در نزدیکی پاریس فرانسه کامل کرد.

_ پابلو پیکاسو در واقع دو نقاشی مشابه را نقاشی کرده و هر دوی آنها  سه نوازنده نام دارند.

_پیکاسو این اثر را به عنوان ادای احترام به دو دوست نزدیک خلق نمود. 

_یک سال قبل از خلق این اثر، پیکاسو جهت طراحی لباس و صحنه   باله پوچینلا براى (Pulcinella) توسط آهنگساز روسی ایگور استراوینسکی (Igor Stravinsky) استخدام شده بود، که براساس متن کمدیا دلارته (Commedia dell'Arte) از دهه ١٧ میلادى بود و این احتمال وجود دارد که پیکاسو در خلق این اثر از شخصیت ها کمدیا دلارت الهام گرفته است.

_ یکی از نقاشی های در موزه هنر مدرن (Museum of Modern Art) در شهر نیویورک و دیگری در موزه هنر فیلادلفیا (Philadelphia Museum of Art) امریکا قرار دارد.

 

٤ . جیغ The Scream :

جیغ معروفترین اثر ادوارد مونک (Edvard Munch) هنرمند نروژى مى باشد، او یکی از معروف ترین نقاشان سبک  اکسپرسیونیسم هست. این اثر را در سال ١٨٩٣میلادى کشیده است، که این نقاشى رنگ روغن بر روی مقوا با استفاده از چسب‌رنگ، مدادشمعى و پاستل ترسیم شده. 

نکات جالب: 

_جیغ شاهکار سبک اکسپرسیونیست مى باشد که به عنوان "موانلیزا نقاشى مدرن"  شناخته مى شود.

_جیغ بخشی از سه گروه آثار اثر ادوارد مونک  که شامل مضامین از عشق، رنج و مرگ مى باشد و  او آن‌ها را مجموع "کتیبهٔ زندگی" می‌نامید.

_این تابلو اولین اثر از چهار نسخه‌ای است که  مونک در مجموعه جیغ خلق کرد.

_ در حال حاضر سه نسخه از جیغ در نروژ مى باشد، که دو عدد از تابلوها در موزه  مونک (Munch Museum) و سومی در گالری ملى نروژ (National Gallery Norway) نگهداری می‌شوند.

_  در تاریخ در مى ٢٠١٢ میلادى، نسخه‌ی چهارم جیغ به قیمت  ١١٩.٩ میلیون دلار توسط خانه حراجی ساتبیز شعبه نیویورک به فروش رسید ، که جز گرانترین ١٠ اثر هنری است که در مزایده به فروش رسیده.

_این ٤ نسخه همیشه جز اهداف سرقت آثار هنری  بوده و در نهایت یکی از نسخه های نقاشی از گالری ملی به سرقت رفته بود، که چند ماه بعد پیدا شد.

_براى بار دیگر یکى از نقاشى هاى جیغ  و به همراه نقاشى مدونا (Madonna) از موزه مونک (Munch Museum) در اسلو نروژ به سرقت رفت، که البته دو سال بعد  پیدا شدند.  پیدا شدند.

 

٣ . شب پرستاره  The Starry Night :

شب پر ستاره نیز یکی از معروف ترین نقاشی های جهان است، که یکى از شاهکارهاى نقاش هلندى ونسان ون گوگ (ونسان ون گوگ) مى باشد. یک  نقاشى رنگ روغن بر بوم به سبک  پست‌امپرسیونیسم است . این نقاشی در موزه هنر مدرن نیویورک (The National Gallery)، امریکا قرار دارد.

نکات جالب : 

_این نقاشى در ژوئن ١٨٨٩ میلادى  توسط ونگوگ کشیده شده. او زمانى که در بیمارستان روانی در کمون (ناحیه) سن-رمی-دو پروانس (Saint-Rémy-de Provence) در فرانسه بسترى بوده، در این اثر منظره پنجره شرقى اتاق خود را ترسیم نموده، که قبل از طلوع خورشید نشان مى دهد.  جزئیات زیادى از این اثر بر گرفته از تخیلات خود ونگوگ مى باشد، مانند دهکده ایده ال که در نقاشى مشاهده مى شود.

نکات جالب:

_ ونگوگ در یک دهه ى زندگى خود ٢١٠٠ اثار را خلق کرد، که ٨٦٠ عدد از آن ها رنگ روغن مى باشند و بیشترشان و از جمله شب پر ستاره در دو سال آخر زندگى اش خلق کرده.

_  آثار ونسان ون گوگ عمداتاً شامل آبرنگ، طراحى و  سکچ مى باشد، که بعد از مرگش بسیار محبوب شدند. یک نقل قول مشهور از او وجود دارد که می گوید "نقاشان طبیعت را درک می کنند و عاشق آن هستند و به ما دیدن  را می آموزند".

 

٢ . شام آخر  The Last Supper :

شام آخر از معروف ترین نقاشی های اواخر قرن پانردهم مى باشد، که توسط لئوناردو داوینچی   (Leonardo da Vinci)  عالم و دانشمند همه چیز دان (Polymath) ایتالیایى - دوره رنسنانس ایتالیا (Italian Renaissance) کشیده شده است. این نقاشی  به صورت یک دیوارنگار است که سرتاسر یک تالار مستطیل شکلی را می‌پوشاند که  دیوار سالن غذاخوری  کلیسای سانتا ماریا دله گرتزیه  (Santa Maria delle Grazie ) ، واقع در میلان ایتالیا را پوشش داده است. (٤٦٠cm× ٨٨٠cm )

این نقاشی صحنه شام آخر عیسی را با شاگردانش ترسیم کرده. دیدن این شاهکار در این کلیساى کوچک واقعاً یکی از بهترین جاذبه های میلان است.

نکات جالب:

_نقاشی بین سالهای ١٤٩٥میلادى و ١٤٩٨ میلادى کشیده شده است.

_نقاشی آخر روزهای پایانی عمر عیسى که شام آخر او به همراه حواریون (شاگردانش) نشان می دهد. که بر گرفته از انجیل یوحنا  (Gospel of John) مى باشد.  

_شام آخر بازسازی بصری آیین عشای ربانی در میان مسیحیان است که در آخرین غروب پیش از آنکه مورد خیانت یکی از حواریون (یهودا)، قرار بگیرد برگزار شد. لئوناردو زمانى را در این اثر  ترسیم نموده که عیسی به حواریون فرمود که یکی از آنها به او خیانت می کند. در نقاشی ١٢ شاگرد وجود دارد.

_ مقدار بسیار کمی از این نقاشى امروزه باقی سالم مانده است و قسمت هاى بسیار زیادى از آن بر اثر مرور زمان آسیب دیده واز بین رفته ، که به دلایل گوناگونى بود که شامل مرور زمان و همچنین روشى که براى رنگ آمیزى این اثر استفاده شده دوام چندانى نداشته و ریزش کرده.

_  روش های بسیار زیادى برای باز سازى و ترمیم این نقاشى استفاده شده است ، که آخرین بار در سال ١٩٩٩ میلادى انجام گرفته است.

_ در سال ۲۰۰۳ میلادى، با الهام از این اثر و همچنین اثر دیگرى داونچى به نام مونالیزا رمان رمز داوینچی  (The Da Vinci Code) توسط نویسنده مشهور دن بروان (Dan Brown)  نوشته شد، که بر اساس این کتاب فیلمی در سال ۲۰۰۶ میلادى با هنرمندی تام هنکس (Thomas Jeffrey Hanks) ساخته شد.

 

١ . مونالیزا Mona Lisa :

مونا لیزا که به لبخند ژوکوند (La Joconde) نیز شناخته میشود ، یکی از مشهورترین نقاشی های دنیا و معرفترین نقاشى لئوناردو داوینچی است . این یک پرتره از خانمى است که توسط  هنرمند ایتالیایی لئوناردو داوینچی طراحی شده است.  در مورد این اثر داستانها جالبى وجود دارد.

نکات جالب :

_ این نقاشى با رنگ روغن بروى  چوب صنوبر در ابعاد ۷۷×۵۳ سانتیمتر ترسیم شده.

_باور بر این است که تصویر این پرتره متعلق به لیزا دل ژوکوندو (Lisa del Giocondo) مشهور مونا لیزا که جزء خانواده اشراف شهر فلورانس است که توسط  همسرش فرانچسکو دل گیوکند (Francesco del Giocondo) که تاجر ایتالیایى بود به داوینچى  سفارش داد..

_ بیان و درک احساسات این نقاشى مبهم  می باشد. مدل سازی ظریف از اشکال و ابهام گرایی جو ویژگی های هستند که باعث مرموز بودن این اثر شده است.

_ این نقاشی داراى لقب هاى گونگونى از جمله شناخته‌ شده‌ترین، پُر بازدیدترین ، مقلدترین (مورد تقلید قرار گرفته) اثر جهان می‌باشد که بیشترین مطالب نوشته شده و آهنگ ها مرتبط را نیز شامل می‌گردد.

_ طبق نظریه موزه لوور لئوناردو داوینچی این نقاشى را از سال ١٥٠٣میلادى  تا ١٥٠٦ میلادى کشیده است ، ممکن است تا دسامبر ١٥١٧ کار خود را ادامه داد باشد. اما تحقیقات اخیر بنا بر این مى باشد که کشیدن این نقاشى را قبل سال ١٥١٣ میلادى شروع نکرده است. 

__ داوینچی در زمانى که در ایتالیا زندگى مى کرد، کشیدن این شاهکار شروع کرد،  اما تا زمانی که به درخواست پادشاه فرانسه فرانسوای اول  (Francois I) به فرانسه رفت کشید ن این اثر را تمام نکرده بود. پادشاه فرانسوی مونالیزا را در کاخ فونتن‌بلو (Palace of Fontainebleau) خود قرار داد که در آنجا به مدت یک قرن باقی ماند. لوئیس چهاردهم چهاردهم (Louis XIV)آن را به کاخ ورسای (Château de Versailles)  انتقال داد. در ابتدای قرن نوزدهم، ناپلئون (Napoleon) بناپارت نقاشی  را در اتاق خود قرار داد.

 _   این اثر هم اکنون متلعق به جمهوری فرانسه است که از سال ١٧٩٧میلادى در نمایشگاه دائمی موزه لوور (Musée du Louvre) در پاریس فرانسه نگهدارى مى شود. 

_از خلق این اثر بیش از ٥٠٠ سال میگذرد ، که حوادث گوناگونى براى مونالیزا رخ داده. در تاریخ ٢٢ آگوست ١٩١١، نقاشی از لوور دزدیده شد ، که این سرقت تا روز بعد کشف نشد. لوور برای یک هفته تمام در جریان تحقیقات بسته شد و دو سال بعد پیدا شد که سارق آن  شخصى ایتالیایى به نام Vincenzo Peruggia بود. او شش نسخه کپى از آن را براى فروش تهیه کرده بود و در آپارتمان خود نگه داشته بود ، اما هنگامى که در آخر مجبور به فروش مونالیزا گردید، دستیگر شد. البته فقط به مدت ٦ ماه زندانى بود و هنگامى که به ایتالیا بازگشت از او براى وطن پرستى (چون مى گفتند قصد داشت آن را به ایتالیا برگرداند) تقدیر گردید. این سرقت  باعث شهرت جهانى این اثر شد.

_ نقاش مشهور پیکاسو (Picasso) به اتهام دزدى مونالیزا بازداشت شد اما تبرئه شد. 

_ این نقاشى جاذبه اصلی موزه لوور در پاریس فرانسه است که هر ساله توسط شش میلیون نفر بازدید می شود. 

_این نقاشى  یکی از با ارزش ترین نقاشی های جهان است. این نقاشى به عنوان بالاترین ارزیابی بیمه  در تاریخ در رکورد جهانی گینس (Guinness) ثبت شده ، که در سال ١٩٦٢میلادى به مبلغ ١٠٠ میلیون دلار و  در سال ٢٠١٧ میلادى به ارزش ٨٠٠ میلیون دلار ارزیابى شده.

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب