× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۹,۰۲,۲۵
1697

برندسازی یا فروش

شما ترجیح می‌دهید محصولات کسب و کار خود را زودتر بفروشید یا مدتی دست از فروش بردارید و برند سازی کنید؟ آیا تمرکز بر فروش قدرت برند سازی مارا متوقف می کند؟ آیا فروش باعث برندسازی و دیده شدن کسب و کار ما می‌شود ؟

درست است که ماحصل برند سازی به رونق در فروش ختم خواهد شد اما باید بدانید که برندسازی جریانی جدا از فروش دارد و باید برای برند سازی خود ، تمرکز و زمان خاص درنظر بگیرید تا بتوانید در برند سازی موفق شوید.

برندسازی چیزی ورای فروش است و مقوله ی فروش به خودی خود یک مبحث جدا است ، پس نمی‌توان گفت که با تمرکز کردن روی فروش می‌توانیم برندسازی کنیم یا بلعکس. اگر شما تمام تمرکز خود را روی فروش بگذارید خب مشخص است که میزان فروش خود را بالا میبرید و مشتری های شما با برند شما در حد خریدار آشنا می شوند و از طرفی دیگر زمانی که وقت خود را صرف برندسازی میکنید در اوایل برند سازی ممکن است روی فروش شما تاثیرات مثبت بگذارد، اما رسالت برند سازی صرفا بالا بردن میزان فروش نیست بلکه بزرگ کردن نام و آوازه ی شما برای مشتریانتان است.

 

 

قدم اول

به نظر من قدم اول در برند سازی این است که به صورت رایگان خدماتی را در اختیار مردم قرار دهیم. شما نمیتوانید به صورت دائمی محصولات خود را رایگان در بین مردم توزیع کنید و این کار اصلا عقلانی هم نیست ولی میتوانید مطالب مفیدی را پیرامون محصولاتتان را در بین مردم عرضه کنید تا مردم به صورت رایگان از محتوای شما استفاده کنند. مردم تشنه ی یادگیری و دانستن هستند و شما میتوانید با شرح دادن بیشتر جزئیات کسب و کارتان به صورت آموزشی توجه همگان را به خودتان و کسب و کارتان جلب کنید.

 

 

آیا هر محتوایی اهمیت دارد؟

میتوان گفت که امروزه هر محتوایی برای یک بخشی از مردم جذابیت خاص دارد. اگر کسب و کار شما تولید توت فرنگی گلخانه ایی است و دوست دارید که برند شما در بین محصولات توت فرنگی نام آشنا شود ، چه ایرادی دارد که جزئیات کار خود را برای مردم به نمایش بگذارید و مردم را از نحوی کسب و کار خود مطلع سازید. خیلی از افراد هستند که نیاز دارند بدانند که یک کسب و کار گلخانه ایی از کجا شروع می شود، یک کسب و کار گلخانه ایی نیازمند چه هزینه هایی است ، روش کاشت و برداشت توت فرنگی در منزل چیست ، چه عواملی باعث درشت تر شدن بار محصول می شود یا روش های دریافت وام های مرتبط جهت بالابردن سطح کسب و کار.

می‌بینید یک کسب و کار گلخانه ایی به راحتی می‌تواند با ارائه دادن این اطلاعات ساده که برای قشری از جامعه حتما جذابیت دارد ، کسب و کار خود را در ذهن ها برندینگ کند. امروزه به لطف وجود شبکه های مجازی روش های ارائه ی محتوا بسیار ساده شده و به راحتی میتوانید با اقشار مختلف ارتباط محتوایی و حتی تماسی برقرار کنیم.

 

 

به دراز مدت فکر کنید

دید خود من برای برندسازی دراز مدت است در واقع دید من برای انجام هر کاری دراز مدت است. شما باید برند سازی و دریافت بازخورد های آن را به صورت دراز مدت در نظر بگیرید و انتظار نداشته باشید که در کوتاه مدت برندینگ شما شکل بگیرد. اینکه بسیاری از صاحبان کسب و کار علاقه ی زیادی به فروش نشان می دهد و تمامی تبلیغات و فعالیت های خود را در خصوص بالابردن میزان فروش متمرکز کرده اند از قدرت برند سازی آنها تا حد زیادی می کاهد.

 

 

برندینگ را حس کنید

زمانی که اسمی از کمپانی های بزرگی مثل کوکا ، پپسی ، مکدونالدز به گوشمان میخورد بی شک یاد برند آنها ، رنگ سازمانی آنها و محصولات آنها می‌افتیم ، در کل با شنیدن نام این کمپانی ها یاد برندینگ آنها خواهیم افتاد حال چه بد باشد چه خوب اما چیزی است که در ذهن ما نقش بسته و برای همیشه برند شده است.

ما هدفی مشابه را برای کسب و کار خود باید دنبال کنیم. باید به دنبال برندسازی باشیم تا زمانی که اسم کسب و کار ما به گوش مخاطب رسید این نام برای آن آشنا باشد و البته واکنشی مثبت به کسب وکار ما نشان دهند.

اگر مثال بالا را مجددا در نظر بگیرید و ما کسب و کار پرورش توت فرنگی را در ذهن خود تداعی کنیم هدف از برندسازی باید این باشد تا زمانی که کسی از توت فرنگی نامی ببرد همه یاد گلخانه ی ما ، رنگ قرمز برند ما و طعم های بی نظیر توت فرنگی های ما بیافتند.

حقیقت ماجرا این است که بزرگترین کمپانی های جهان محصولشان را به صورت مستقیم برای فروش تبلیغ نمیکنند بلکه تنها برند خودشان را به شما نشان می دهند. آیا تا بحال تبلیغاتی از اپل دیده اید که به صورت مستقیم به شما بگوید این محصول را از ما بخیرید ؟ اپل برای محصولات جدید خود فقط سمینار معرفی می گذارد. برند سازی اپل به حدی قدرتمند است که محصول جدید را فقط معرفی میکند و از آن محصول میلیون ها نسخه به فروش می رسد.

 

 

گلخانه ی توت فرنگی را معرفی کن

ما برای برندسازی باید رفتاری مشابه به شرکت های بزرگی همچون اپل را پیاده سازی کنیم ، اگر ما صاحب گلخانه ی فوق باشیم نیاز نیست در تبلیغات خود جار بزنیم که مشتری گرامی لطفا محصول ما را بخر. مانند اپل فقط به معرفی محصول بپردازیم و از طعم لذت بخش و رنگ چشم گیر محصولمان برای مشتری هایمان تعریف میکنیم برندسازی کرده ایم و مشتری را با خودمان آشنا خواهیم ساخت.

محصولی موفق است که صاحب برند آن مشتری را مجبور به خرید نمی‌کند و صرفا آن را به مشتری معرفی میکند . فرق این کار با فروش محصول این است که اگر ما فقط محصول خود را معرفی کنیم و مشتری به میل خودش محصول را از ماخرید کند و متوجه کیفیت محصول ما شود دیگر محصول ما را فراموش نخواهد کرد و تا ابد زمانی که اسم برند برای بازگو شود ، برند ما ، محصول ما و حتی رنگی سازمانی ما در ذهنش نقش خواهد بست.

این برندسازی است و تمامی کسب و کار ها آرزوی این را دارند که چنین تصویر سازی از برند خود در ذهن مشتریان داشته باشند.

 

 

کسب و کار من بزرگ نیست

هیچ تفاوتی نمیکند که کسب و کار شما بزرگ باشد یا کوچک ، شما برای برند سازی باید مدت زمان زیادی را با حوصله سپری کنید و شاید چندین سال تحمل کنید تا به نتیجه گیری در برند سازی دست پیدا کنید. حتی اگر کسب و کار شما کوچک است و در حد محل یا منطقه ی خودتان است باید در آن منطقه در طول مدت زمان مشخص برند سازی مثبتی برای خود انجام دهید ، پس از کسب این موفقیت خواهید دید که چه معجزه ایی برای شما در فروش محصولاتتان در آن منطقه ی کوچک رخ خواهد داد و اگر اهداف بزرگتر داشته باشید می توانید از قدرت برند خود استفاده کنید و عرضه ی محصولتان را در دیگر منطقه ها نیز گسترش دهید.

 

 

پس اگر اهداف بلند پروازانه ایی برای کسب و کار خود دارید بجای صرف انرژی زیاد جهت بالا بردن فروش محصولات خود این انرژی را صرف برند سازی کنید.

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب