× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۷,۰۶,۲۸
301

باغ لوکزامبورگ (Jardin du Luxembourg) یا پارک لوکزامبورگ در قلب پاریس (فرانسه)  در منطقه ٦ ، نزدیک محله لاتین (the Latin Quarter) واقع میباشد که بناهاى و آثار متعددی تاریخى در داخل این باغ وجود دارد از جمله کاخ لوکزامبورگ، موزه لوکزامبورگ که برگزارکننده برخى نمایشگاه های بزرگ آثار هنر است . 

این پارک یکى از بزرگترین و زیباترین پارکهاى پاریس است و همچنین محل خوبی برای استراحت توریست ها میباشد. این مکان تاریخى با طبیعت زیبا و معمارى بى نظیر خود همیشه مکان جادویى براى بازدیدکنندگان بوده است .  از بنای عظیم و باشکوه کاخ لوکزامبورگ  تا باغ  و آب نما ها  هر کدام روایت گر حکایتى جالب میباشند.

این مکان  بیش از دو قرن بصورت خصوصی کاربرد داشت و همچنین در زمان انقلاب فرانسه براى مدت کوتاهى از این کاخ به عنوان زندان استفاده می شد. این مکان  اکنون متعلق به سنا فرانسه میباشد و  ملاقات اعضاى سنا در کاخ آن صورت مى گردد ، ولى از قرن نوزدهم میلادی درب باغ آن به روی عموم گشوده شده است . 

 

 کاخ لوکرامبورگ چگونه ساخته شد :

این مکان به دستور  ملکه ماری دو مدیچى یا مدیسى  (Maria de' Medic) ، بیوه هانری چهارم ، که اصلیتش ایتالیایى بود، در  سال١٦١٢ میلادى ساخته شد.  او از زندگى در کاخ دو لوور (موزه لور پاریس) خوشحال نبود. او قصد داشت کاخ جدیدى که یادآور از دوران کودکی اش در فلورانس (ایتالیا) و همچنین  کاخى مدرن تر و راحت تر بسازد.

در سال ١٦١١میلادى، ملکه ماری بعد از به قتل رسیدن  شوهرش هانری چهارم تصمیم به ساخت یک اقامتگاه تجملى در منطقه لوکزامبورگ پاریس در کنار رود سن  (Seine) گرفت.او قصد داشت این مکان را به سبک کاخ پیتی (Palazzo Pitti) و باغ های بوبولى (Boboli Gardens) در فلورانسِ ایتالیا زادگاهش  بنا کند.

او تصمیم گرفت در  منطقه ای چپ رودخانه سین زمینه هایى را خریداری کند، که منطقه اى مطلوب، و آرام تر  شهر بود و عمارت هتلى در آن ناحیه قرار داشت ، که متعلق به دوک لوکزامبورگ بود و امروز کاخ  پتی لوکزامبورگ  (the Petit Luxembourg Palace) نامیده می شود و در دوران ساخت مدیچى در آن سکونت داشت.

او دستور داد تا معمار فرانسوی سالومون دی بروزس  (Salomon de Brosse) برایش کاخى با الهام گرفتن از کاخ پیتی بسازد. با این حال، سالومون کاخ جدید را به سبک ایتالیایی طراحى  نکرد، بلکه به سبک فرانسوی طراحی نمود . 

اولین سنگ این بنا در سال ١٦١٢میلادى گذاشته شد ، ولى ساختن این بنا  از سال ١٦١٥میلادى آغاز شد و در سال ١٦٣١میلادى پایان یافت. طراحی آن به شدت تحت تأثیر ماری مدیچی قرار گرفت . در حقیقت  شامل دو کاخ بوده ، که یکى از آنها کاخ جدید بود و دیگری  عمارت  و هتل قدیمى  که از دوک د پینی لوکزامبورگ ( Luxembourg, duc de Piney)خریدارى کرده بود و  در همان زمان باسازى شده بود  . عمارت قدیمی به نام پتی لوکزامبورگ  (Petit Luxembourg Palace) نامگذارى شد و کاخ لوکزامبورگ  که ماری با  نام مستعار کاخ مدیچى  ‏(Palais Medic) نامگذارى کرده بود.

سپس ماری نقاش پیتر پل روبنس (Peter Paul Rubens) از آنتورپ (بلژیک) را فراخواند و به او دستور داد تا کاخ را با ٢٤ نقاشى تزئین کند. 

این اثاربه عنوان  "دوره ماری دی مدیچی" شناخته مى شوند و عمدتاً زندگی زناشویی او را به هانری چهارم به تصور کشیده است ، که هم اکنون در موزه لور پاریس قرار دارد. هر دو بنا  دارى دکوراسیون Bossage به سبک توسکانی میباشند ،ولى  طرح اصلى  به سبک  فرانسوى میباشد.

 

طراحى و ساخت پارک لوکرامبورگ چگونه شکل گرفت:

این باغ که بیش از ٢٢ هکتار وسعت دارد ، که به دو قسمت ، باغ های به سبک فرانسوی و باغ های سبک انگلیسی تقسیم شده .

به دستور ملکه در سال ١٦١٢ میلادى ٢٠٠٠ تن  درخت نارون را کاشتند . براى ساخت باغ چندین  طراح باغ ، از جمله توماسو فرَنسینى (Tommaso  Francini) و ژاک بویسو (Jacques Boyceau)

مامور کرد. فرَنسینى باغى  به سبک باغ دوران کودکى او در فلورانس ساخت و همچنین تراس و آب نما ها (از جمله آب نماى مدچى ) را طراحی و ساخت .

 در سال ۱۶۳۰ او زمین های اطراف را هم خریداری و ۳۰ هکتار دیگر به وسعت پارک خود اضافه کرد و بویسیو که طراح باغ هاى ورساى بود ،  شروع به طراحى و گل آرایى قسمتهاى دیگر باغ به سبک باغهاى رسمى فرانسوى ( سبک معماری کلاسیک و قرینه ) کرد. 

در مرکز پارک روبه‌روی کاخ لوکزامبورگ، بیشتر خطوط و اشکال هندسی با گل‌ها، چمن‌ها و حوضچه «گراند بَسَن»  که همگی متعلق به سبک فرانسوی هستند. 

قسمت‌های دیگر بیشتر به سبک انگلیسی کار شده‌اند و درختان و مسیرهایی پیچ در پیچ را در آن‌ها می‌بینید.

کاخ در مرکز باغ بنا شده و  جلوى این بنا حوضچه اى هشت  ضلغى غظیم  «گراند بَسَن» (Grand Bassin) قرار دارد ، که همیشه کودکان در آن با قایق‌های کنترلی خود در حال بازی میباشند.

 از ویژگى هاى دیگر این پارک میتوان به  صدها مجسمه از ملکه های فرانسوی  ، قدیسین و اشخاص برجسته هنر و سیاست که کار دست مجسمه سازان بزرگ قرن شانزدهم تا بیستم میباشد و در طول تراس ها و مسیرها قرار دارند اشاره کرد. 

 

صدها مجسمه های پارک لوکرامبورگ :

از سال ۱۸۴۸ این پارک محلی برای نمایش مجسمه های مختلف شد که اولین آن ها پادشاه و ملکه معروف فرانسوی بودند و در کنار تراس های باغ قرار داده شدند. سپس در دهه ۱۸۸۰و ۱۸۹۰ آثار تاریخی نویسندگان و نقاشان زیادی در باغ قرار گرفت به طوری که  تا سال ۱۹۷۸ هر سال یک مجسمه جدید در این پارک قرار داده شد.

در باغ‌های میوه در جنوب لوکزامبورگ، تنوع بسیار زیادی از سیب‌ها را می‌توان مشاهده کرد؛ در حالی که زنبورهای عسل نیز در نزدیکی «کندوی عسل لوکزامبورگ» (Rucher du Luxembourg) از قرن ۱۹ به تولید عسل می‌پردازند. 

 

حوضچه (استخر) غظیم  گراند بَسَن :

کاخ در مرکز باغ بنا شده و  جلوى این بنا حوضچه اى هشت  ضلغى غظیم  «گراند بَسَن» (Grand Bassin) قرار دارد ، که همیشه کودکان در آن با قایق‌های کنترلی خود در حال بازی میباشند.

 

آب نماهاى معرف در پارک لوکرامبورگ :

 در این پارک آب نماهاى زیبایى قرار دارد و دو آب نما معروف آن  عبارتند از:  

 ( de l'Observatoire ) که به معنى رصدخانه به زبان فرانسوى میباشد. این آب نما در قسمت جنوبی پارک میباشد و  در آن مجسمه ای با نقش کره زمین قرار دارد که بوسیله چهارزن نگه داشته شده است . 

آب نماى دیگر «مدیچی» (la  Médicis) نام دارد، که درشرق کاخ یک حوضچه ماهی با فواره‌ای زیبا ، که در سال ۱۶۳۰ به سبک ایتالیایی ساخته شده، قرار گرفته است .

 

موزه‌ لوکزامبورگ در در پارک لوکرامبورگ :

موزه‌ لوکزامبورگ که در سال ١٧٥٠میلادى تاسیس شد . این موزه در محوطه‌ی باغ ، در فاصله اندکى از کاخ واقع شده است .  در سال های اخیر، گالری‌های هنری (به‌خصوص نقاشی) ارزشمندی در آن به نمایش گذاشته شده است ، از جمله آثار هنرمندانى چون مودیلیانی(Modigliani)، بوتیچلی (Botticelli) ، رافائل (Raphael) ، تیسین (Titian) ، آرچیمبولدو(Arcimboldo)، ورونز(Veronese) ، گوگن (Gauguin) و و لامینک (Vlaminck)قرار دارد .  همچنین نمایشگاه‌های موقتی معتبری مانند «سِزان و پاریس» (Cézanne et Pari) در موزه لوکزامبورگ برگزار می‌شوند.

در پشت موزه در گلخانه کاخ، درختان لیمو و پرتقال، نخل، سیب و بوته‌های خرزهره در برابر سرما محافظت می‌شوند. 

 

مدل اصلى مجسمه آزادى نیویورک در در پارک لوکرامبورگ :

 همچنین در ضلع غربی این پارک مدل اصلی مجسمه‌ی آزادی قرار دارد. این  مجسمه  یک چهارم مجسمه آزادی نیویورک است و حدود١١.٥  متر ارتفاع دارد ، که بارتلدی (Bartholdi) مجسمه‌ساز فرانسوی آن را طراحی کرده و گوستاو ایفل (Gustave Eiffel) که طراح و سازنده‌ی برج ایفل میباشد آن را ساخته است .

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب