× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۴۰۲,۰۳,۱۲
362

یکی از مهمترین قطعات سیستم ترمز، لنت ترمز هستند. لنت های ترمز مادام العمر نیست، زیرا هنگام ترمز دائماً با اصطکاک مواجه می شوند. بنابراین، مهم است که بدانیم چه زمانی باید آنها را تعویض کنید، با چه چیزی مدلی آن را تعویض کنید  و چگونه وضعیت فعلی آنها را تجزیه و تحلیل کنید. 

در این مطلب، شما را از طریق راهنمای کامل برای خرید ترمز لنت جدید برای خودرویتان همراهی می کنیم . به شما کمک می کنیم تصمیم درستی را بگیرید تا همیشه شما و عزیزانتان در جاده در امنیت کامل باشید.

 

چه زمانی باید لنت ترمز را تعویض کرد؟

 

بیشتر سازندگان خودرو توصیه می‌کنند که لنت های ترمز هر ۳۰،۰۰۰ تا ۴۰،۰۰۰ مایل تعویض شوند، به طور کلی هر زمانی که لاستیک خودرو را تعویض می‌کنید. لاستیک و ترمز با هم همکاری می‌کنند تا به شما در توقف خودرو کمک کنند، بنابراین منطقی است که لنت های ترمز و "لاستیک ها" خودرو خود را در یک زمان تعویض کنید. با تعویض لنت های ترمز قبل از آنکه به صورت کامل فرسایش پیدا کنند، از نیاز به تعویض دیسک ترمز،  بخشی که لنت های ترمز با آن برخورد می‌کنند تا چرخ از چرخش متوقف شود، جلوگیری می‌شود. دیسک ترمز هر دو یا سه مرتبه از تعویض لاستیک یا هر ۱۰۰،۰۰۰ تا ۱۲۰،۰۰۰ مایل باید تعویض شوند. چندین علامت مشترک وجود دارد که رانندگان برای هشدار دادن در مورد نیاز به تعویض لنت های ترمز، باید به آن‌ها توجه کنند.

صدای جیغ ترمز: اگر شما پدال ترمز را فشار داده  و صدای جیغ بلندی شنیدید، علت آن لنت ترمز است. به طور خاص، یک نشانگر اصطکاک  وقتی لنت ها بیشتر از ۸۰٪ ساییده شده باشند به فشار وارد خواهند دیسک ترمز کرد. اگر لنت های ترمز به زودی پس از شنیدن این صدا تعویض نشوند، در واقع به دیسک ترمز صدمه وارد خواهد شد.

لرزش پدال ترمز: اگر شما هنگامی که پدال ترمز را فشار می دهید و احساس کردید که لرزش دارد، نشان  دیگری از لنت های ترمز فرسوده است. با این حال این همچنین می‌تواند مشکل از دیسک ترمز یا سیستم ABS باشد، بنابراین بررسی توسط یک مکانیک حرفه ای را نیاز دارد.

 

کدام نوع لنت ترمز را انتخاب کنم؟ 

 

بسته به ترکیب و مواد مورد استفاده در ساخته لنت های ترمز، چهار نوع لنت ترمز عمده در بازار موجود است. لنت ها از نظر عملکرد، قیمت، دوام، طول عمر و ساخت متفاوت هستند. هر کدام برای شرایط مختلف رانندگی مناسب هستند و مزایای خاص خود را دارند، بنابراین انتخاب صحیح لنت ترمز بسیار مهم می باشد. قبل از بررسی اینکه کدام یک برای وسیله نقلیه شما مناسب است، ابتدا هر یک را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کردیم.

 

لنت ترمز نیمه فلزی 

 

این نوع لنت های ترمز به عنوان لنت های ترمز فلزی هم شناخته می شوند. زیرا شامل مقدار قابل توجهی از فلزات هستند که حدود ۳۰ تا ۷۰ درصد را تشکیل میدهند. لنت های ترمز فلزی از فلزاتی مثل مس، آهن، استیل، یا دیگر آلیاژهای مرکب ساخته‌ شده‌اند. لنت ترمز نیمه فلزی به خاطر قابلیت ترمز گیری موثر شان، بیشتر در خودروهای سنگین  استفاده  می شوند. لنت های ترمز فلزی به خاطر مقاومت بالا در برابر اصطکاک، قادر به دوام بیشتری هستند، به همین دلیل این نوع لنت های  ترمز برای خودروهای سنگین که بار حمل می کنند و نیاز به عملکردای بلند مدت دارند بسیار مناسب هستند.

در ضمن  لنت‌های ترمز فلزی در حالی که ارزان‌تر از سایر مدل ها هستند، نسبت به ترمز ارگانیک  عمر طولانی‌تری دارند و همچنین گرمای خوبی از خود دفع می‌کنند.با این حال، آن ها فشار بیشتر بر روی دیسک ترمز وارد می کنند، درضمن گرد و خاک بیشتری تولید می کنند، در دمای پایین (هوای سرد) عملکرد ضعیف تری دارند و سنگین تر از سایر نوع های دیگر هستند. بنابراین این مدل برای خودروهایی که به طور منظم با دمای سرد مواجه هستند یا به عملکرد بسیار بالا نیاز دارند ایده آل نیستند.  در ضمن از دیگر معایب  لنت ترمز فلزی، پر سرو صداتر بودن این مدل نسبت به لنت های سرامیکی یا ارگانیک می باشد.

مزایا : توانایی ترمزگیری بی‌نظیر، دوام بالا و تفریق حرارتی مناسب.

معایب : صدای بیشتر، ممکن است باعث آسیب زودرس دیسک ترمز شود و در هوای سرد عملکرد ضعیف تری داشته باشند.

ویژگی های کلیدی:

-  برای خودروهای سنگین، پیکاپ و دیگر خودروهای کاری مناسب هستند

- به عنوان گزینه ای با قیمت مناسب برای جایگزینی لنت های ترمز قدیمی

- عملکرد بلند مدت دارند

 

لنت ترمز سرامیکی

 

 

لنت های ترمز سرامیکی یکی از باکیفیت ترین لنت در بازار هستند. لنت های  ترمز سرامیکی قادر به دفع حرارت بسیار خوبی هستند و بنابراین در برابر اصطکاک مقاومت بیشتری دارند، بنابراین طول عمر بیشتری دارند  و گرد و غبار تولید شده کمتر است، که همه ویژگی‌های ایده آلی برای یک لنت ترمز هستند. آن ها همچنین سبک تر از سایر نوع های دیگر از لنت های ترمز با اندازه مشابه هستند. ولی قیمت لنت ترمز سرامیک از مدل های دیگر گرانتر می باشد. همه این مزایا برای خودروهای اسپرت و با عملکرد بالا مناسب هستند.

مزایا : توانایی ترمزگیری بالا، عملکرد بی صدا، گرد و غبار کمتر، دوره عمر طولانی، استهلاک کمتر دیسک ترمز، عملکرد خوب در همه شرایط آب و هوایی

معایب:  قیمت بالا

ویژگی های کلیدی:

- برای خودروهای اسپرت و با عملکرد بالا مناسب هستند

- بهترین گزینه برای ارتقای لنت های ترمز 

- عملکرد کلی خوب

 

لنت ترمز ارگانیک غیر آزبست 

 

لنت ترمزهای ترمز غیر آزبستی ارگانیک یا NAO با استفاده از مواد ارگانیک ساخته شده‌اند و برای کاهش آلاینده های تولید شده از مواد فرسوده به دلیل اصطکاک لنت های ترمز طراحی شده اند.  در واقع منظور از لنت ترمز ارگانیک همان لنت ­های ترمز بدون آزبست هستند که از موادّی به غیر از آزبست در ساخت آن­ها استفاده می شود که با رزین به همدیگر وصل شده اند. لنت های ترمز ارگانیک مدرن از الیاف طبیعی مانند لاستیک، ترکیبات کربنی، شیشه یا پشم شیشه ساخته شده اند و همچنین در ساخت برخی از آنها کِولار استفاده می شود. این مواد به هنگام اصطکاک آلودگی ندارند و به راحتی دور ریخته می شوند. 

 در ضمن لنت ترمز ارگانیک  نسبت به برخی از دیگر انواع لنت ها،‌ مثل لنت های فلزی، گرد و خاک کمتری تولید می کنند و در ضمن قیمت شان معقول و کم است. اما از آنجایی که این لنت های ترمز از مواد ارگانیک ساخته شده اند عمر کمتری دارند و بنابراین در کاربردهای با عملکرد بالا و خودروهای سنگین قابل استفاده نیستند. این لنت ترمز برای استفاده در  خودروهای سدان کوچکتر و خودروهای کوچک مناسب هستند که در شرایط آب و هوایی معتدل و شرایط جاده مناسبی قرار دارند.

.

مزایا: سایش کمتر دیسک ترمز، عملکرد بی صدا، ملاطفت بیشتر در دیسک ترمز.

معایب : سایش سریعتر، بیشتر گرد و غبار تولید می کنند، دوره عمر کوتاهتر. 

ویژگی های کلیدی:

- برای خودروهای کوچک مناسب هستند

- عملکرد بی صدا و رانندگی راحتی فراهم می کنند

- جایگزینی با هزینه پایین

 

چه نوع لنت ترمز برای وسیله نقلیه شما مناسب است: 

 

اکنون که انواع مختلف لنت ترمزهای موجود در بازار را می‌شناسید، بسته به نوع خودرویی که دارید باید نوع مناسب ترمز را نصب کنید تا حداکثر تر و ایمنی را برای شما و خودرو فراهم کند.

گام اول برای انتخاب مجموعه مناسب لنت ترمز، تعیین نوعی است که در حال حاضر روی خودروی شما نصب شده است. اگر لنت ترمز OEM (از برند اصلی) دارید و برای اولین بار آنها را تعویض می‌کنید، بنابراین در این مراحل زمان زیادی صرفه جویی خواهد شد. همچنین در صورتی که لنت‌های ترمز دیگری روی خودروی خود نصب کرده‌اید که عملکرد قابل‌توجهی برای خودروی شما داشته است، می‌توانید به سادگی آنها را با مجموعه‌ای لنت‌های جدید از همان مدل تعویض کنید. 

بسته به نوع خودرو، پیشنهاد می‌دهیم که لنت های را انتخاب کنید که بیشترین مطابقت را با خودروی شما دارند. با این حال، عوامل دیگری که در ادامه  مطرح خواهیم کرد را نیز در نظر داشته باشید. 

 

 

  •  خودروهای سدان یا کوچک

برای خودروهای هاچ بک، سدان کوچک و دیگر خودروهای کوچک، لنت های ترمز ارگانیک و نیمه فلزی مناسب هستند. زیرا هر دم این مدل لنت ها به دلیل عملکردی که ارائه می دهند برای این مدل خودروهای قابل استفاده می باشد. البته انتخاب بین این دو مدل بیشتر به نیاز خود شما  بستگی دارد. اگر طول عمر بیشتری  میخواهید، لنت ترمز نیمه فلزی انتخاب بهتر است، در حالی که لنت ترمز ارگانیک برای افرادی که عملکرد بی صداتر که استفاده کمتری دارند مناسب تر میباشد.

  • خودروهای سایز متوسط

لنت ترمز نیمه فلزی انتخاب مناسبی برای خودروهای سایز متوسط هستند. زیرا این لنت  ترمز در حین مقرون به صرفه بودن، عملکرد کافی را ارائه می دهند. با این حال، اگر نیاز به عملکرد بیشتری یا در شرایط آب و هوایی سردتر دارید، لنت ترمزهای سرامیکی مناسب تر هستند.

  • خودروهای اسپرت 

 امروزه از ابتدا تولید، بسیار از خودروها از جمله خودروهای سدان و کوپه اسپرت مدرن در کارخانه مجهز به لنت ترمز سرامیکی می شوند زیرا بهترین تعادل بین عملکرد و عمر مفید را فراهم می کنند. 

تنها نقص لنت ترمزهای سرامیکی، قیمت بالای آنها و عملکرد ضعیف در زمستان است. البته برای خودروهای عملکرد بالا همچون خودروهای مسابقه، لنت های ترمز سینتر شده  گزینه مناسب تری می باشند. زیرا این مدل در اکثر شرایط آب‌وهوایی بسیار خوب کار می‌کنند. همچنین قابلیت تحمل در برابر دماهای بالا را دارند و مقاومت بالایی در برابر اصطکاک دارند که آنها را برای استفاده در مسابقات مناسب می کند.

  • خودروهای سنگین، اس یو وی، یا پیکاپ

وزن و ظرفیت بار بیشتر، نیاز به توانایی ترمز کردن بیشتر را نیز ایجاد می کند. لنت های ترمز فلزی برای این مدل بهترین گزینه هستند زیرا این مدل حداکثر توانایی ترمز کردن را فراهم می کنند. این نوع خودروها به طور معمول نیاز به لنت های ترمز دارند که به راحتی با دماهای بالا و مصرف زیاد سر و کار دارند.

چه عواملی  دیگری در خرید لنت ترمز تاثیر دارد؟ 

از نوع وسیله نقلیه گرفته تا نحوه رانندگی شما، اموال هستند که بر انتخاب لنت ترمز مناسب برای وسیله نقلیه شما تاثیر می گذارد. بنابراین، توصیه می شود همه عوامل را ارزیابی کرده و محصول مناسب را برای خودرو انتخاب کنید.

عواملی که باید در خرید ترمز پد ها تاثیرگذار هستند عبارتند از:

۱. سبک رانندگی: اگر شما زیاد رانندگی می کنید یا بار سنگینی را به صورت مداوم با خودروی خود حمل می کنید، ممکن است نیاز به لنت ترمزهای  با قابلیت عملکرد بالاتر داشته باشید.

۲. شرایط آب و هوایی: اگر در مناطقی با شرایط آب و هوایی خاص مانند باران شدید یا برف زیاد رانندگی می کنید، ممکن است نیاز به لنت ترمزهایی با کارایی بهتر در این شرایط خاص داشته باشید.

۳. نوع رانندگی: اگر بیشتر در شهر با ترافیک تردد می کنید و بیشتر با ترمز کردن مواجه هستید، نیاز به لنت ترمزهایی دارید که بتوانند با این نوع رانندگی سازگار باشند.

۴. توصیه های شرکت تولید کننده خودرو OEM: همیشه توصیه های شرکت تولید کننده خود خودرو را برای لنت ترمز خود بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که نوع درستی از لنت ترمز را انتخاب کرده اید.

۵. هزینه: در حالی که لنت ترمزهای با کارایی بالا ممکن است توانایی ترمز کردن بهتری را ارائه دهند، ولی در ضمن احتمالا  قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. برای انتخاب درست لنت ترمزها، بودجه خود را در نظر بگیرید.

۶. صدا و غبار: برخی لنت ترمزها امکان دارد بیشتر صدا و غبار تولید کنند. در انتخاب لنت ترمز های مناسب، نیاز به در نظر گرفتن نیازها و اولویت های شخصی خود دارید.

آیا لنت های ترمز OEM تنها گزینه برای تعویض لنت های ترمز می باشند

جواب به این سوال "خیر" است. ولی در واقع برخی تولیدکنندگان خودرو برای رعایت ضوابط گارانتی خودرو، استفاده  قطعات OEM در زمان تعویض را الزامی می داند. بنابراین باید همیشه با شرکت سازنده خودروی بنابراین همیشه باید ابتدا با سازنده خودرو خود مشورت کنید. با این حال، چندین شرکت خودروسازی دارای گزینه‌های لنت ترمز معادل OEM هستند که توسط تولیدکنندگان پس از فروش ساخته شده است. اگر می‌خواهید لنت ترمز بخرید، ۳ قانون اساسی زیر را دنبال کنید:

۱. همیشه از یک نام تجاری معتبر و قابل اعتماد خرید کنید. پلنت های ترمز برای ایمنی شما بسیار حیاتی هستند، بنابراین شما نباید با استفاده از لنت های  ترمز ارزان قیمت تولید شده توسط برندهای ناشناس ایمنی خود را به  خطر بیاندازید.

۲. سازگاری را بررسی کنید. مطمئن شوید که لنت ترمزی که در نظر دارید با مدل و ساختار خودروی شما سازگاری دارد.

۳. به امتیازات عملکرد و نظرات مشتریان توجه کنید. نظرات مشتریان را بخوانید و امتیازات عملکرد را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که لنت ترمزی که در نظر دارید نیازهای شما را برآورده می‌کند و عملکرد بهینه را ارائه می‌دهد.

۴. گارانتی لنت ترمز را بررسی کنید. بسیاری از تولیدکنندگان لنت ترمز (یا خرده فروشانی که آن ها را می فروشند) لنت ترمز را ضمانت می کنند. با اینکه  لنت های ترمز به گونه ای تولید شده اند که در نهایت فرسوده خواهند شد، ولی اگر با ضمانت مسافت پیموده شده پشتیبانی شوند، این نشانه خوبی از کیفیت بالای قطعه پس از فروش است.

کلام آخر: همانطور که در بالا اشاره کردیم، بهترین توصیه برای تعویض لنت ترمز این است که همیشه از توصیه شرکت سازنده خودرو برای تعویض قطعات پیروی کنید. توجه داشته باشید که لنت ترمز هایی را که توانایی ترمز کردن قابل اعتمادی را ارائه می دهند در حالی که نیازها و اولویت های شما را نیز برآورده میکنند  انتخاب کنید. همچنین مشاوره با یک مکانیک یا فرد متخصص ترمز یا نمایندگی خود شرکت سازنده در انتخاب صحیح می تواند کمک بسیار خوبی برای تعویض بهتر لنت ترمز شما باشد. صرف نظر از اینکه چه نوع لنت ترمز را انتخاب می کنید، نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که تعویض صحیح مهمترین نکته است که باید رعایت شود. هنگامی که به دنبال انتخاب لنت ترمز مناسب هستید، مطمئن شوید که یک مکانیک حرفه ای خدمات را برای شما انجام می دهد.

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب