× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۹,۱۱,۲۰
2952

 بازدهی بورس در زمستان هم منفی خواهد بود ؟

بورس در میانه بهمن ماه برگشته است به اواسط خرداد ماه ، نظر شما نسبت به بازار در اسفند ماه چیست ؟

برای کسانی که در بازار سرمایه فعالیت می کنند احتمالا  هفته گذشته باز هم مشابه هفته های چند ماه اخیر ، هفته زجرکش کننده ای بوده است و خیلی از سهم ها دوباره در جو منفی بوده اند و ادامه اصلاح و ادامه ریزش و یا هر اسم دیگری ، خیلی های را مستهلک کرده است . ورود و خروج پول حقیقی را هم که به بازار نگاه می کنیم و همچنان ارزش معاملات خرد ، تقریبا همین گزاره را به نحوی اثبات می کند که ارزش معاملات کمتر شده است ، دست به دست شدن سهم ها کمتر شده است و خروج پول حقیقی از بازار هم که بصورت خیلی ریز اتفاق می افتد .

با افتی که در شاخص کل روز چهارشنبه 15 بهمن هم داشتیم ، تقریبا شاخص کل به لحاظ عددی اگر بخواهیم مقایسه کنیم برگشت به اواسط خرداد ماه سال جاری .

اما اینکه بازار چرا اینطور است و آیا امیدی به آن است یا خیر یا اینکه اصلا طبیعی است این وضعیت یا خیر ؟!

آیا می توان به یکسری المان برچسب زد و بگوییم که به خاطر این المان ها است که بازار با این شرایط مواجه است ؟

تحلیلگران بازار بورس معتقدند ریزشی که از مرداد شروع شد عمدتا ناشی از این بود که نسبت قیمت ها به ارزش ذاتی فاصله قابل توجهی دارد  .

 

 

بصورت تاریخی نسبت قیمت به ارزش ذاتی سهم را 10 به عنوان یک سقف می دیدم ، حالا این نسبت را در عدد 30 دیدیم و خود این نمایشگر این است که چقدر سهام ها گران شده است نسبت به سودآوری شان . اقدامات مختلفی هم در بازار های موازی انجام شده است مانند افزایش نسبی نرخ بهره ، ثبات دلار .

اما اتفاقاتی که الان افتاده و آنچه که امروز تقریبا شاهد آن هستیم این است که 6 ماه گذشته است از شروع روند نزولی بازار 15 مرداد بود شروع آن در نمادهای بزرگ و در نمادهای کوچک از اوایل مرداد بود .

امروز 6 ماه بعد از شروع این روند ، وعده های زیادی از سمت سطوح مختلف داده شد و قرار شد حمایت بشود . ابزارهای مختلفی تعریف شد ، قرار شد پول بیاد و بازار برگرده ولی اتفاقی نیفتاد .

 

 

آنچه که شاهدش هستیم در عمده نمادها سهام دار ها بیش از 50 درصد زیان کردند نسبت به اوج بازار و همانطور که می دانید شاخص به سطح میانه رشد خود رسیده است . در نتیجه در مرحله ای که الان قرار داریم اعتماد سهامداران به طور کامل از بین رفته است و دیگر امیدی به برگشت ندارند و این اتفاقات بخشی اش ناشی از خود بازار است و بخشی از آن ناشی از قوانین و مقرراتی است که از بیرون به بازار تحمیل می شود .

مثلا اعلام شد دلار از 24 تومان می شود 15 تومان ، در حالی که بعد از یک کاهش کمتر از 20 درصدی برگشت سر جای خودش ، ولی اثر خود را در بورس گذاشت و آن را بورس جبران نکرد .

قرار شد قیمت فولاد از 80 درصد بشود 70 و این اتفاق نیفتاد و مجددا شاهدیم در بورس کالا دارد رقابت می شود روی فولاد ، در هر جهتی فولاد تقویت شد ، ولی اثرش روی سهام فولادی هنوز مانده است .

یا بطور مثال شرکت هایی مثل فولاد مبارکه که رشد قابل توجهی دارایی داشتند به طور ریالی . و حالا امروز شاهد این هستیم که به هرحال تلاش هایی در افزایش قیمت نماد هایشان انجام می دهند ، در حالی که این شرکت ها از زمانی که خصوصی شدند ، از اواسط دهه هشتاد تا الان که حدود 14 سال می گذرد ، خیلی با سیاست تقسیم سود پایین جلو رفتند و در حقیقت سال ها بازدهی پایین داشتند .

 

 

در حقیقت همه این ها هم با عوامل درونی و هم عوامل بیرونی بی اعتمادی سرمایه گذاران را تشدید کردند و این عامل اصلی بوده است که منجر به کاهش و اصلاح بازار شده است .

آیا سرمایه گذاران نام برده شده افرادی هستند که اختصاصا در سال 99 وارد بازار شده اند یا قدیمی ها هم مورد خطاب هستند ؟

بخشی از سرمایه گذارانی که از سال های قبل در بازار بوده اند ، احتمالا یا دید بلند مدتی دارند که در بازار مانده اند و یا نقد کرده اند و آن ها هم همچنان بصورت نسبی در سود هستند . اما سهامدارانی که امسال وارد بازار شده اند ، تقریبا قریب به اتفاقشان زیان کرده اند و خب به هر حال بخصوص افرادی که در مرداد ماه وارد شده اند در حقیقت بیش از نیمی از سرمایه خود را از دست داده اند .

این بی اعتمادی هم می توان گفت در جاهای دیگری هم تشدید شده .  جاهایی شاهد بودیم در هفته گذشته در پالایش یکم افزایش قیمت شدیدی رو با صف خرید انجام دادند و این سهم به طور عجیبی از نسبت قیمت به ارزش ذاتی خود فاصله گرفت که اصلا طبیعی نیست در بازار ما و اصلا عقلانی نیست که نسبت یک صندوق به طور قابل ملاحظه ای بیش از سهام های تشکیل دهنده اش باشد ، سهام های تشکیل دهنده اش هم متعادل با یک صف خرید نسبی قابل معامله هستند .

 

 

این نشان می دهد که استراتژی ها و سیاست های حمایتی نه تنها کمک نکرده بلکه در ابهام افزوده و سبب بی اعتباری بیشتر شده است .

قائله رد کلیت بودجه در مجلس جزو مواردی که ممکن جو منفی را تشدید کند می باشد یا خیر ؟

در بودجه مواردی که تصویب شده ، مثلا در مورد قیمت گاز ، بهتر است این موضوع در یک قانون دائمی تصویب شود . ولی اثراتش را در هفته های قبل گذاشته است .

کلیات بودجه رد شده است و اینکه برود و به چه شکلی بیاید ، بدیهی است که در این مقطع یک تعداد ریسک های درونی و بیرونی برای بازار است . این بودجه موارد یکه داخلش است و ابهامات و تاخیرات یکه داخلش رخ می دهد جزو موارد بیرونی است که در بازار اثر می گذارد . بودجه بشدت تاثیر گذار است به خصوص در ساختار تمام شده گروه های بزرگ بازار .

خیلی ها دلیل رد کلیت بودجه را به بحث های سیاسی ربط می دهند و به انتخابات ریاست جمهوری 1400 مرتبطش می کنند که نمی توان گفت درست است یا غلط .

چه افقی می توان برای بورس تا انتخابات قائل بود ؟ افق روشنی است ؟ با فراز و فرود است ؟ دارای روند نزولی است؟

 

 

تحلیلگران بازار بورس  معتقدند که عوامل بیرونی مانند قیمت های جهانی (قیمت دلار ) و با فرض ثبات این ها تحلیل می شود ، با توجه به عدم اعتمادی که وجود دارد بازار در طی هفته های پیش رو روند نوسانی به سمت پایین دارد ، تا زمانی که اعتماد سرمایه گذاران برگردد و این اعتماد زمانی برمی گردد که ابهامات بودجه برطرف شود در گام اول .  

در این هفته شاهد کاهش قیمت های جهانی بوده ایم مثلا در مس 5 درصد در روی 7 درصد .

اینکه همه چیز را وابسته به دلار می دانند و چشم ها به دنبال قیمت دلار است منطقی تلقی می شود ؟

بین 50 تا 70 درصد شرکت با این نظر که چطور طبقه بندی شود دلار محور هستند و درآمدهایشان نقطه به نقطه تحت تاثیر قیمت دلار قرار دارد و این تایید می کند این مبحث را که سهامداران بشدت دلار محور هستند .

نکته بعدی وجود دارد و آن این است که بعد از تصویب بودجه چند هفته ای را در پیش رو داریم و بعد وارد فاز تبلیغات انتخاباتی می شویم و آنجا ممکن است مواردی مطرح شود که موجب ریسک ها و ابهاماتی شود که تاثیر مثبتی در بازار داشته باشد .

فضای انتخاباتی و چند هفته منتهی به انتخابات فضایی است بازار در فاز خنثی قرار می گیرد وب از هم نوسانی در گروه های مختلف .

نزدیک های عید شرایط بازار به چه شکل است و اسفند ماه افت شاخص است یا خیر ؟

 

 

امسال بخش قابل توجهی از صندوق های بازنشستگی نیاز به تامین نقدینگی خواهند داشت با توجه به کسری بودجه برای پرداخت های شان. به هرحال پرداخت های صندوق های بازنشستگی در اسفند ماه حدود 2 برابر ماه های دیگر است . و برای تامین وجه احتمالا به بازار رجوع کنند . ما در میانه های اسفند تا اواخر اسفند روند نزولی داریم و در روز های دیگر که امتحان استفاده از وجوه دیگر میسر نیست معمولا روند صعودی داریم و دو هفته اول سال هم غیر از اینکه حجم معاملات کم هست قابل اتکا نیست ولی تجربه نشان می دهد هفته های اول سال بازار حدودی مثبت می شود اما کم عمق .

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب