× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۹,۱۰,۲۱
2222

بیت کوین چیست؟

بیت کوین نوعی ارز مجازی است که با رسیدن قیمتش به ۱۳ هزار دلار در اوایل سال ۲۰۱۸، به شهرت و محبوبیت بالایی در ایران و جهان رسید. بیت کوین ترکیبی از خلاقیت، پشت سر گذاشتن موانع قانونی، کنار زدن واسطه های امور بانکی و مالی است. بیت کوین تراکنش های مالی در سطح بین المللی را مقدور می سازد.

این دلایل باعث شد تا بیت کوین در مدت زمان کوتاهی توجه و محبوبیت زیادی را در سر تا سر جهان کسب کند. کریپتوکارنسی های مختلفی نظیر بیت کوین، در بستر شبکه ای بزرگی فعالیت می کنند که به آن بلاک چین گفته می شود. بلاک چین کاربران بسیار زیادی دارد و امکان دخل و تصرف در داده های آن وجود ندارد.

تعریف بیت کوین

بیت کوین و کریپتوکارنسی های دیگر، خطوطی از رمز های اینترنتی هستند که ارزش مالی دارند. این خطوط رمز با استفاده از رایانه های قوی و مصرف انرژی برق ببسیار زیادی تولید می شوند. به این نوع ارز ها، ارزهای دیجیتالی گفته می شود. این ارز ها شکلی از پول های دیجیتالی هستند و با محاسبات پیچیده ی ریاضیاتی خلق می شوند.

نکتهی  بسیار مهمی که در رابطه با بیت کوین و ارز های دیجیتالی مشابه وجود دارد، نبود نظارت های مرکزی بر آن هاست. به عبارت دیگر، هیچگونه دولت و نهاد ارگان خاصی بر روی این ارزها نظارت ندارند و فعالیت های آن ها در بستر آزاد و کاملا بدون سانسور است و بی هیچ مانعی فعالیت می‌کنند. البته لازم به ذکر است که بسیاری از دولت ها در تلاش برای حذف و ممنوعیت آن هستند.

 

 

بیت کوین نخستین ارز دیجیتالی است و هیچکس به طور کل نمی‌داند سازنده ی آن کیست. بیشتر ارزهای دیجیتالی اعم از بیت کوین، در سکوت تولید و ارائه می شوند. البته گفته شده که بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکوموتو تولید شده ولی مشخص نیست که ساتوشی یک شخص یا یک گروه سازنده است!

از سری مزایای بیت کوین می‌توان به ذخیره‌ی آن به صورت آفلاین در یک سخت افزار اشاره کرد. به این حالت ذخیره ی سرد گفته می شود. حتی با این وجود نیز امکان دسترسی سارقان اینترنتی به این رمز ارزها وجود نخواهد داشت. این ارز مجازی همچنین در صرافی های مختلف در سر تا سر جهان تجارت شده و به این ترتیب قیمت آن تعیین می شود.

بیت کوین را می توان بدون محدودیت از یک کشور به کشور دیگر منتقل کرد. با این حال نرخ این ارز دیجیتال در مقایسه با ارزهای تحت حمایت دولت می تواند بسیار بی ثبات باشد. این امر تا حدی به دلیل این است که گمانه زنی ها اغلب قیمت را متزلزل می کند. البته کوچک بودن بازار بیت کوین در مقایسه با ارزهای سنتی نیز یکی از این دلایل بی ثباتی قیمت است. 

 

 

آیا بیت کوین در ایران قانونی است و می توان در ایران آن را استخراج یا خرید و فروش کرد؟

با آغاز کار کاربران و ماینر های ایرانی با ارزهای دیجیتالی و استخراج آن ها، مسیله ی مهم قانونی بودن معاملات این ارز دیجیتال پیشرو بیت کوین را پیش کشیده است. برای پاسخ به سوال "آیا بیت کوین در ایران قانونی است یا خیر؟" بهتر است ابتدا وضعیت قانونی بودن بیت کوین را کشور های مختلف جهان از جمله ایالات متحده و آمریکا و اروپا بررسی کرد.

از فوریه ی سال ۲۰۲۰ میلادی بیت کوین در بسیاری از کشور های ایالات متحده، ژاپن، بریتانیا، کانادا و سایر کشور های مهم اقتصادی قانونی شد. ولی در بازار های نو ظهور وضعیت حقوقی آن همچنان به طرز چشمگیری متفاوت است. دولت هند بانک ها را از خرید و فروش بیت کوین منع کرده و وضعیت قانونی بیت کوین در این کشور نامشخص است. چین به شدت بیت کوین را محدود کرده است ولی نگهداری آن در این کشور جرم محسوب نمی شود.

حتی در بسیاری از کشور ها که بیت کوین قانونی است، بیشتر قوانینی که در مورد سایر دارایی ها اعمال میشود نیز در مورد این ارز مجازی اعمال می شوند که بیشتر آن ها مربوط به مالیات آن است و مردم را به دردسر می اندازد. به منظور اهداف مالیاتی، بیت کوین ها در اکثر موارد به جای آن که ارز محسوب شوند، با آن همانند دارایی رفتار می شود.

بیت کوین ها در یک بازار مقررات زدایی قرار گرفته اند. بنابر این هیچ مرجع قانونی متمرکزی در رابطه با آن وجود ندارد. آدرس های بیت کوین به شماره های تامین اجتماعی یا سایر اطلاعات شخصی مانند حساب های بانکی استاندارد در ایالات متحده نیاز ندارند همین امر باعث نگرانی های در رابطه با استفاده از بیت کوین برای فعالیت های غیر قانونی شد.

 

 

آیا بیت کوین در ایران قانونی است؟

در رابطه با این سوال باید گفت بیت کوین در ایران به صورت رسمی هنوز قانونی نشده است، اما استفاده از آن در کشور جرم محسوب نمی شود. البته لازم به ذکر است که نهاد های دیگری مانند نیروی انتظامی در خصوص کلاهبرداری ها در این حوزه، فعالیت و مسئولیت هایی دارند و به عنوان یک فعالیت دیجیتال هر گونه خلافی در این مورد می تواند از نظر قانونی پیگیری شده و از آن شکایت رسمی به دادگاه ارائه شود.

در ۳۱ تیر ماه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که بیت کوین را به عنوان رمز ارز با رسمیت می شناسند. با این وجود بانک مرکزی طی اطلاعیه ای ورد رمز ارز ها به حوزه ی پرداخت کشور را ممنوع اعلام کرده است.

معامله ی این ارز دیجیتال در بانک های ایران قانونی نیست البته لازم به ذکر است که این حکم به معنای ممنوعیت کامل ارز دیجیتال در ایران نیست. بر اساس بخشنامه رسمی  در دی ماه سال ۹۶ تنها بانک ها و صرافی های تحت نظر بانک مرکزی از معامله ی رسمی بیت کوین منع شدند.

ماین کردن بیت کوین در کشور ما با منع قانونی خاصی رو به رو نیست اما اگر کسی بخواهد که به صورت رسمی بیت کوین استخراج کند باید از وزارت صمت مجوز استخراج بیت کوین بگیرد. دستگاه های مختلفی برای استخراج بیت کوین وجود دارد که تماما وارداتی بوده و هیچ دستگاهی در ایران برای استخراج بیت کوین تولید نمی شود. لازم به ذکر است که واردات دستگاه های ماینر از تیرماه 98 به کشور به طور کلی ممنوع شده است.

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب