× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۹,۰۹,۲۹
2188

چشم داشتی کوچیک به شگفتی معماری های جهان

معمار و معماری واژه های عجیب و غریبی در هیچ جای دنیا به شمار نمی آیند . در واقع این آثار هنری در همه جای جهان شناخته شده است . سالیان سال معمارهای زیادی در کشورهای مختلف دنیا زندگی کردند و هنر معماری خود را برای مردمانشان به نمایش گذاشتند . تقریبا در حال حاضر در تمامی کشور های می توان آثار شگفت انگیزی از معماران آن سرزمین کشف کرد و مشاهده نمود که در زمان های خیلی دور آن معماران چگونه بناهای شگفت انگیزی بنا کرده اند که با گذشت زمان هنوز هم معماران کنونی نمی‌توانند به راز ساخت آن بناها پی ببرند .

گاهی برای ساخت یک بنا ممکن بود ده‌ها سال زمان صرف شود و یا حتی در طی ساخت بناها چند تن کارگر جان خود را از دست بدهند ، اما شگفتی علم معماری برای مردمان هیچ گاه اجازه نداد این هنر از رونق بیفتد و یا سبک شمرده شود. معماری سبک ها و روش ها و شیوه های خاص خود را دارد ، و هر سرزمینی بر اساس آب و هوا ، فرهنگ و قومیت مردمانش معماری خاص خود را دارد . ساختمان‌های عجیبی در سرتاسر دنیا ساخته شده است و ظاهر آن ها همیشه باعث شگفتی و تعجب مردم بوده است .

در سال های اخیر نیز ساختمان های عجیبی با کاربری های متعدد ساخته شده است . ساختمان‌های ساخته شده عصر جدید با هر کاربردی که داشته باشند ، مثلا کاربرد های عملی مانند : آپارتمان ، فرودگاه ، خانه های هنری ، نمایشگاه‌ها ، موزه‌ها و ... همیشه پتانسیل این را داشته اند که به المانی تحت عنوان نماد خلاقیت و نوآوری تبدیل شوند و شهر خود را زنده تر کنند. 

در سال 2019 معماران دنیا با ساخت ساختمان هایی شگفت انگیز ، نظر مردمان جهان را به خود جلب کرده اند. بعضی از این معماران کار خود را بر پایه مقاومت متمرکز کردند ، برخی مبنا را بر استفاده بهینه از فضا گذاشته اند . اما نقطه مشترک تمامی معماران استفاده از هنر بی نظیر و شگفت انگیزشان است . حال چند عنوان از شگفتی های معماری در سال های اخیر را برای شما عنوان می کنیم.

 

 

1. Under ، منطقه baly ، norway : رستورانی در شمالی ترین نقطه نروژ ساخته شده است. در منطقه ای به نام lindesnes . از شگفت انگیز ترین موارد ساخت این رستوران که هیجان را در چشمان هر مشتری بیشتر و بیشتر می کند نوع ساخت عجیب آن در سطوح مختلف زمین است . در ورودی این رستوران بالای سطح زمین قرار گرفته است ، و شگفتی اینجاست که سرو غذا و فضای اصلی رستوران 5 متر زیر سطح اقیانوس اطلس شمالی قرار گرفته است . برای همین است نام آن را under گذاشته اند و این رستوران اولین رستوران زیرآبی اروپا می باشد . وجود این رستوران زیر آب های اقیانوس اطلس ، معمار را ملزم کرده تا از مصالح قدرتمندی برای مقابله با فشار آب زیر اقیانوس استفاده کند . Snohetta شرکت معمار نروژی رستوران را با دیوار های مقاوم بتنی ساخته است ، که این دیوار با گذشت زمان ساختارش تبدیل به یک صخره عظیم الجثه مصنوعی می شود . از جالب ترین و زیباترین شگفتی های این رستوران این است که مشتری های آن غذای خود را با منظره دریای طبیعی میل می کنند . ظرفیت پذیرش این رستوران حدود 40 نفر است و گاها از آن به عنوان مرکز تحقیقاتی در رابطه با زندگی دریایی استفاده می شود . و به همین منظور ابزار و دوربین ها و وسایل مخصوصی اطراف رستوران نصب شده است تا به محققان در رابطه با مطالعه زندگی دریایی کمک بیشتری بکند.

 

 

2. Clymb ، ابوظبی ، united arabic emirates : نمی توان شگفتی در معماری عمارت متحده عربی را امری عجیب دانست . آن ها نیز معماری های شگفت انگیز مختص به خود را دارند و از نمونه این معماری ها می توان به بلندترین دیوار سنگ نوردی سرپوشیده واقع در ابوظبی اشاره کرد . این دیوار the summyt نام گرفت و با 43 متر ارتفاع ، قسمتی از محل سرپوشیده شگفتی ها در ابوظبی است که دارای بزرگ ترین و جالب ترین سالن های چتربازی در سراسر دنیا می باشد . هیچ گاه هنگام سفر به ابوظبی بازدید از clymb را از دست ندهید که قطعا پشیمان خواهید شد.

 

 

clymb در یک جزیره مصنوعی ساخته شده است که دارای ساختمانی است چند ضلعی و زاویه دار و مشاهده آن شمارا مستقیم به فیلم های علمی تخیلی میبرد و گمان می کنید clymb هم جزوی از فیلم تخیلی است.

 

 

3. The wave ، وایله ، danmark : ساختمانی شگفت انگیز و متحیر کننده را شرکت هنین لارسن طراحی کرد . ساختمانی که ساکنان آن باید بدانند و همیشه آگاه باشند که ممکن هر صبح با باز کردن پنجره اتاقشان ، چشم در چشم عکاسان متعجب و شگفت زده ای بشوند که دائما دوست دارند از پنجره های محل سکونت آن ها عکاسی کنند . عکاسان و گردشگرانی که گاهی هزاران کیلومتر راه می آیند که تنها شاهد و ناظر آپارتمانی باشند که واقعا شگفت انگیز ساخته شده است . ساختمان زیبا و فوق العاده ای که the wave نامگذاری شده است ، تشکیل شده از ظاهری شبیه به پنج موج با مساحتی حدود 14163 متر مربع و یک اسلکه عمومی محوطه جلویی ساختمان را زیباترین می کند .
در ظاهر و دیدگاه بازدیدکنندگان این 5 موج جدا از هم بنظر می رسند ولی در اصل تمامی آنها در طبقه همکف ساختمان با یکدیگر ارتباط مشترکی دارند و به هم متصل می شوند .
ساخت این ساختمان حدود 13 سال به طول انجامیده است و در سال 2019 به رونمایی رسیده ، بیانگر و نمایش دهنده میراث دریانوردی وایله می باشد و هدف دیگر معمار آن از ساخت این شگفتی معماری ، احترام به تپه ها و آبدره های اطراف است .

 


4. موزه ملی قطر ، دوحه : قبل از هرچیزی اول به گونه ای گل رز اشاره خواهیم کرد که در مناطق بیابانی بسیار خوش رو بوده و فقط آنجاست که می توانند رویش داشته باشند .
قطر نیز به علت وجودش در مناطق بیابانی از وجود این گل رز ها بی بهره نیست . معمار خوش ذوقی تصمیم بر این داشت تا ساختمان موزه قطر را با الهام گرفتن از رز های بیابانی طراحی کند ، رز هایی که در گروه هایی بلوری قرار می گیرند . ساختمان موزه تشکیل شده از صفحه های خمیده و تیز مانندی است که در زاویه های مختلف با یکدیگر برخورد دارند و همدگیر را قطع می کنند . معمار خوش ذوق jean nouvel طراحی این موزه شگفت انگیز را بر عهده گرفت و با این طراحی بر شگفتی های دوحه افزود .

 


ساختمان موزه تشکیل شده از یک تالار کنفرانس با ظرفیت 220 نفری ، یک مرکز مطالعاتی ، چندین آزمایشگاه ، یک رستوران بسیار زیبای روف تاپ و پارک فوق العاده ای که با گیاهان محلی قطر نمایان گر شگفتی دیگری در این ساختمان است.
فضای داخلی موزه شکل منحنی دارد که مساحتش به 1 کیلومتر میرسد و شامل 3 قسمت : آغاز – زندگی در قطر و تاریخ مدرن قطر می شود .


5. The forest tower ، danmark : معماری زیبا ، شگفت انگیز و عجیب دیگری در جهان که اینبار نه تنها مدرنیته بودن در آن جلوه می کند بلکه طبیعت نیز در تلفیق آن بسیار چشمگیر است . استدیو معماری efekt ساختمانی طراحی کرده که نتیجه تلفیق تکنولوژی و طبیعت است . نمایی بالایی این ساختمان ، نمایی 360 درجه ای است از درختان که نهایت زیبایی را در چشمانتان نقش می دهد .

 


مسیر پیچ در پیچ ساختمان ، یک ساعت با کپنهاگ فاصله دارد و در داخل جتگلی قرار گرفته است و این پیچ در پیچ شگفت انگیز زیبا در نهایت به یک برج 45 متری متصل می شود .
نهایت اتصال مسیر زیبا به برج به دو قسمت تقسیم می شود : مسیر بلندی که گذرگاهش از قسمت قدیمی و عجیب جنگل است و نهایتا شما را به بالای برج می رساند و قسمت بعدی مسیر کوتاه تری است که نمایشگر قسمت های جدید تر می باشد .
مسیر عبوری این ساختمان طوری طراحی شده و چنان عریض و طویل ساخته شده که عبور از آن برای همه مردم با هر شرایطی سهل و آسان باشد .

 


6. Vessel ، new york : معمار خلاق و باهوش دیگری به نام توماس هیترویک از استدیوی thomas heatherwick ساختمانی طراحی کرده است با نام vessel . این ساختمان در منطقه hudson yard نیویورک قرار رگفته است . طراحی این ساختمان به شکل سازه ای برجسته است که باعث می شوند بازدید کنندگان از آن مجبور شوند سرهایشان بالا بگیرند تا بتوانند به طور کامل ساختمان را مشاهده کنند .


ارتفاع این ساختمان پلکانی 46 متر است و طراحی به گونه ای انجام شده که مردم نیویورک و گردشگران این شهر بتوانند از بالا نمای جدیدی از شهر را مشاهده کنند .
این ساختمان شامل 154 رشته پلکانی می شود که حدود 2500 پله و 80 پاگرد دارد تا بدین سبب بازدیدکنندگان بتوانند از زاویه های مختلف مناظر را تماشا کنند .
Vessel روز ها از ساعت 10 پذیرای بازدیدکنندگان خود است و تا 9 شب ورودی های آن باز است .

 

 

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب