× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۹,۰۸,۰۵
3184

در دنیای امروز دیجیتال، کسب و کار آنلاین و هنر، مهم ترین عنصر هنرمند و گرافیست است و خیلی از کار ها بدون وجود یک طراح خوب ناقص می ماند. در همه ی کارها از جمله: وب سایت، وبلاگ، لوگو و... اگر طرح مورد نظر قانع کننده و جذاب نباشد بی شک موقعیت محصول و خدمات به خطر می افتد. به همین دلایل طراحان و گرافیست ها از جایگاه و اهمیت بالایی برخورد دار هستند. 

گرافیک از واژه ی یونانی GRAPHIKOS  گرفته شده است. این واژه به معنی طرح زدن و طراحی است. تعریف دیگر گرافیک رسم تصویر از روی یک چیز یا انگاره ای از آن با هر روشی و شیوه ای است. این تصویر و طراحی می تواند یک نشانه، علامت، نقشه، طراحی، کشیدن از روی یک چیز و به ویژه طراحی خطی یک پدیده باشد. 

 

 

هنر های گرافیکی شامل کشیدن، طراحی کلیشه و گراور برای چاپ و طراحی گرافیک است. صنایع گرافیکی شامل همه ی تکنیک ها و فعالیت هایی است که در تولید یک کار چاپی نقشی ایفا می کند. 

طراحی گرافیک شامل تلفیق واژه ها و کلمات و تصویر ها و ایده هاست تا اطلاعاتی را به مخاطب برساند. علاوه بر آن طراحی گرافیک سعی بر جذب مخاطب دارد. 

در این مقاله سعی بر معرفی چند نفر از مهم ترین و بهترین گرافیست های ایران داریم. 

برترین گرافیست های ایرانی 

  • مرتضی ممیز

استاد مرتضی ممیز شخصی است که هر طراح گرافیکی او را می شناسد. استاد مرتضی ممیز به پدر گرافیک ایران معروف است. ایشان در 4 شهریور سال 1315 در تهران متولد شدند و تلاش های استاد ممیز برای شناخته شدن طراحی گرافیک به عنوان یک رشته ی دانشگاهی غیر قابل انکار و فراموش نشدنی است. آثار فوق العاده ی ایشان هنوز هم در ایران استفاده می شود. از جمله این آثار می توان به لوگو آتش نشانی، لوگو شهرداری تهران، لوگو سایپا، لوگو سازمان استاندارد ایران اشاره کرد. 

 

 

 

  • بیژن جناب

استاد بیژن جناب از دیگر طراحان گرافیکی در ایران است. بیژن جناب استاد دانشگاه هنرهای زیبای تهران، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه الزهرا است. ایشان در 20 دی سال 1330 متولد شدند. آثار ایشان نیز هنوز در ایران استفاده می شود. از مشهور ترین آثار ایشان می توان به لوگو ایران خودرو، لوگو فرهنگسرای سرو، لوگو موسسه فرهنگی جاده ی ابریشم و لوگو صنایع غذایی دریایی اشاره نمود. 

 

 

  • ادوارد تیگران زهرابیان

استاد ادوارد زهرابیان متولد سال 1318 در تهران است که یکی دیگر از نامداران در عرصه ی طراحی گرافیک به شمار می رود. از مهم ترن آثار ایشان می توان به لوگو شرکت هواپیمایی ملی ایران است. این لوگو همچنان بدون تغییر هر چند جزئی مورد استفاده قرار می گیرد. در سال 2013 این لوگو عنوان زیبا ترین لوگو شرکت هواپیمایی را از آن خود کرد. استاد زهرابیان این لوگو را در سن 21 یا 22 سالگی در مسابقه طراحی لوگو همین شرکت طراحی کرد. استاد زهرابیان از طرح های تخت جمشید برای طراحی این لوگو الهام گرفته بود. 

 

 

  • اسماعیل کیا مقدم 

استاد اسماعیل کیا مقدم متولد سال 1340 در تهران است. ایشان دانش آموخته ی رشته ی گرافیک در دانشکده ی هنرهای زیبا است. استاد کیا مقدم در سال 1360 با سفارش روابط عمومی بانک صادرات ایران، لوگو بانک صادرات را طراحی کرد. پس از طرح نهایی تغییراتی توسط استاد ممیز در طرح ایجاد شد و به عنوان طرح نهایی ثبت شد.

 

 

  • ابراهیم حقیقی 

ابراهیم حقیقی طراح گرافیک، عکاس و مدیر هنری است. او از سال 1347 تا کنون طراح کتب و مجلات گوناگون بوده است. برای فیلم و سریال های مختلف نیز طراحی صحنه کرده است. تیتراژ بسیاری از فیلم ها و سریال ها ساخته ی او است. او در همه ی این زمینه ها جوایز متعددی را به دست آورده است. 

 

 

او در اوایل انقلاب به دعوت مرتضی ممیز در رشته ی گرافیک در دانشکده ی هنر های زیبا مشغول به تدریس شد. در سال 1360 با خسرو خورشیدی طراحی صحنه ی بخش هایی از سریال سر به داران را انجام داد و سپس طراحی صحنه ی اولیه و طراحی لباس مجموعه ی سلطان و شبان را بر عهده گرفت. در سال 1365 ساخت 10 قسمت اول از مجموعه ی تلویزیونی انیمیشن علی کوچولو را به عنوان گرافیست به اتمام رساند. طراحی سیمرغ جشنواره ی فجر و نشان نوشته مجله فیلم نیز توسط ابراهیم حقیقی انجام شده است. 

 

 

  • مسعود نجابتی 

مسعود نجابتی متولد سال 1346 است. او به عنوان طراح گرافیک، مدیر هنری و خوش نویس ایرانی شناخته شده است. فعالیت های او در طراحی گرافیک  رد شاخه های پوستر، نشانه، کتاب و گرافیک نشر با تکنیک تایپوگرافی متمرکز است. مسعود نجابتی در سال 2000 فونت پرشیا را طراحی کرده است که توسط آمریکا منتشر شد. همچنین کتاب خط در گرافیک نوشته ی اوست که در توسط انتشارات مدرسه منتشر شده است و بار ها تجدید چاپ شده است. 

 

 

آثار وی همراه با خوشنویسی در خط ایرانی است. او بابت آثار بی نظیرش جوایز متعددی را از آن خود کرده است.

برخی از آثار وی در دو کتاب با عنوان << طراحان گرافیک معاصر >> توسط انتشارات یساولی در سال 1383 و << گزیده آصار گرافیک مسعود نجابتی >> توسط موسسه ی فرهنگی و پژوهشی چاپ و نشر نظر در سال 1386 تولید و منتشر شده است.

 

 

  • قباد شیوا 

قباد شیوا طراح و گرافیست ایرانی است. او در طی چند سال تلاش توانسته است به گرافیک با ویژگی های ایرانی دست پیدا کند. آثار مهم ایشان در موزه های مختلف ایران و جهان پیدا می شود. از فعالیت های مهم او می توان تاسیس بخش گرافیک در صدا و سیمای ایران در سال 1347 و راه اندازی بخش گرافیک انتشارات سروش در سال 1350 اشاره کرد. او از جمله موسسین انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و برنامه ریز اولین دوسالانه پوستر تهران است.

 

 

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب