× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۹,۰۸,۰۵
3697

معرفی برترین طراحان فرش ایران

در دنیا همچنان یکی از جذاب ترین و پر بازدید ترین موضوعات مربوط به فرش است. در بین تمام طراحان فرش در دنیا همچنان ایران یکی از برترین تولید کنندگان فرش در دنیاست. به گونه ای که در جای جای ایران طراحان فرش فوق العاده هنرمند و موفقی وجود دارند. 

سعید رادکان یکی از بهترین توصیف کنندگان طراحان فرش است. او در مصاحبه ای راجع به طراحان گفته است:<< طراح فرش ایده پرداز بزرگ است؛ اگر طرح و نقشه ی زیبایی نکشد، بافنده حس و حال خوبی پیدا نمیکند و قالی آن طور که باید نمی شود. اما اگر نقشه زیبا باشد، بافنده هر گرهی که می زند و هر گلی را که کامل می کند، کیف می کند و اصلاً خستگی اش در می رود. همین حس و حال به شما که آن فرش را می بینید نیز منتقل می شود. بالاخره فرش دستباف روح و جان دارد.>>

همین سخن کافی است تا شما از اهمیت وجود یک طراح خوب و خلاق فرش مطلع شوید. 

 

 

نکته ی قابل توجهی که وجود دارد آن است که در ایران به دلیل اهمیت بالای فرش در فرهنگ ایرانی، ما طراحان فرش فوق العاده و بی نظیری را داریم. 

در این بین بعضی از شهر ها مهد طراحی فرش محسوب می شوند. در بین تمام شهر ها، تبریز مهم ترین شهر در این زمینه به شمار می رود. 

 

 

آذربایجان و به ویژه تبریز از زمان های قدیم در خلق فرش های نفیس و بی نظیر نقش مهمی را ایفا کرده است. سابقه ی هنری این مردمان در هنر به دوران ماد باز می گردد. طراحان تبریز آثار فوق العاده ای را خلق کرده اند. سه تن از مشهور ترین آن ها، میر مصور، رسام ارژنگی و عبدالله باقری هستند که هر سه نفر از شاگردان مدرسه ی صنایع مستظرفه ی تبریز بودند. این سه نفر از صاحبان سبک فرش در تبریز شناخته می شوند به گونه ای که بسیاری از طراحان برجسته ی تبریز از این سه استاد بزرگ الهام می گیرند. از سری آثار معروف استاد میر منصور می توان به فرش های چهار فصل، تابلو نادر و تابلو شاهپور اشاره نمود. 

 

 

در این مقاله سعی می کنیم تا چند نفر از بزرگان طراحی فرش ایرانی را به شما معرفی کنیم.

 استاد حسین طاهر زاده بهزاد

استاد حسین طاهر زاده بهزاد در سال 1266 هجری شمسی در تبریز در خانواده ای مذهبی چشم به گشود. او به دلیل مخالفت خانواده مدتی را در نزد استاد میر غفار آموزش دید. ایشان پس از چندین سال تلاش و کار در زمینه ی طراحی و نقاشی به استانبول سفر کردند و در مدرسه ی ظریفه ی استانبول به یادگیری هنر نقاشی نزد اساتید عثمانی و ایتالیایی پرداخت. ایشان در این مقطع تحصیلی خود مقام اول را کسب نمودند. این دستاورد برای ایشان سمت معلمی مینیاتور و تذهیب به همراه آورد. ایشان در سال 1280 هجری شمسی به تهران آمدند و در آنجا به ریاست صنایع قدیم و هنرستان هنر های زیبا منصوب شدند. ایشان از موسسان موزه ی هنر های ملی هستند. 

در سال 1333 به ترکیه بازگشتند و متاسفانه در 21 اسفند 1341 در گذشتند. ایشان طبق وصیت در امام زاده قاسم به خاک سپرده شدند. 

 

 

غلام حسین اسکندانی 

استاد غلام حسین اسکندانی در سال 1280 هجری شمسی در شهر تبریز چشم به جهان گشود. ایشان از همان ابتدای کودکی طراحی سیاه قلم را شروع کردند و به طبیعت نگاری و طراحی چهره روی آوردند. ایشان در 18 سالگی به صنایع مستظرفیه ی تبریز راه یافتند و از بین تمامی رشته های هنری به طراحی نقشه ی قالی روی آوردند. در آن زمان  این رشته علاقه مندان زیادی نداشت. ایشان پس از پایان تحصیل به در سال 1311 به تهران آمدند و برای تکمیل اطلاعات هنری در هنرستان عالی به سایر هنرمندان پیوستند. در سال 1319 از هنرستان فارغ التحصیل شد و در طی سال های 1336 تا 1343 در هنرستان های وابسته به هنر های زیبایی کشور تدریس نمود و در اوایل سال 1343 بازنشسته شد. 

 

 

عبدالله باقری 

استاد عبدالله باقری در سال 1292 در تهران به دنیا آمد. در سن 13 سالگی در هنرستان مستظرفه مشغول به تحصیل شد. استاد باقری بیش از 20 هزار آثار برجسته دارد که بسیاری از آن ها توسط استاد بهزاد به استانبول برده شد و در موزه ی توپکاپی نگه داری شد. ایشان در سن 76 سالگی در خرداد ماه 1368 پس از بیماری سرطان در گذشت و در امامزاده عبدالله به خاک سپرده شد. 

 

 

استاد محمود فرشچیان 

استاد محمود فرشچیان در سال 13058 در اصفهان متولد شد. پدر ایشان از بزرگ ترین بازرگانان فرش و مشوق ایشان بود. ایشان توسط اساتید بزرگی چون حاج میرزا آقا امامی و عیسی بهادری تعلیم دید. ایشان پس از گذراندن دوره ی هنرستان به اروپا سفر کردند و در آن جا به کار  در موزه مشغول شدند. آثار ایشان که در 17 نمایشگاه فردی و32 نمایشگاه گروهی به نمایش در آمده بود و همین آثار باعث شهرت مثال زدنی ایشان شد. ایشان علاوه بر مینیاتور در زمینه ی نقشه قالی و کاشی نیز تخصص فوق العاده ای داشتند. در سال های گذشته آثار زیبایی از طرح ها و نقشه های ایشان بافته شده است که مشهور ترین آن ها می توان به قالی ثارالله اشاره نمود. این قالی توسط استاد حقیقی و قالیچی با 140 رج تبریز بافته شده است. 

 

 

 

استاد عیسی بهادری 

 استاد عیسی بهادری در سال 1284 در برچلوی اراک متولد شد. ایشان پس از تحصیلات ابتدایی وارد مدرسه ی کمال الملک شد و به عنوان استاد مدرک لیسانس را به دست آورد. از ارزنده ترین آثار ایشان می توان به فرش بشریت، شکار 

چرخ، دریا، قالیچه ی مرغ و خروس اشاره نمود.

 

 

از مشهور ترین طراحان فرش تهرانی می توان حسین رضای، اکبر عندلیب، منصور تامسون، هوشنگ فرزان و سید ابوالحسن موسوی سیرت را نام برد.

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب