× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۹,۰۷,۲۸
5785

برترین مجسمه سازان تاریخ 

در طول تاریخ همواره آثار هنری در مورد توجه عموم مردم بوده است. یکی از آن هنر ها که عموما مورد توجه مردم بوده، مجسمه سازی است. از این رو هنرمند بزرگی در عرصه مجسمه سازی پدید آمدند و آثار بزرگی را خلق کردند. 

در این مقاله چند تن از برترین طراحان را به شما معرفی خواهیم کرد. 

 

 

کنستانتین برانکوژی 

برانکوژی یکی از برتزین و مطرح ترین مجسمه سازان تاریخ است. او در قرن 20 بسیار مطرح شد او در سال 1876 در موبیتا رومانی متولد شده است. او در اغلب مواقع با سنگ های مرمر و برنز کار می کرد. از مهم ترین آثار او می توان به بوسه، الهه خوابیده، دوشیزه پوگانی و پرنده در آسمان اشاره نمود. او در سال 1957 در پاریس در گذشت. 

مایکل آنژ 

مایکل آنژ از نظر عموم مرد یکی از بزرگترین هنرمندان تندیس ساز جهان به شمار می رود. یکی از دلایلی که آثار او بسیار مورد توجه قرار گرفته آن است که آثار او امضا ندارد، بلکه به طرز استادانه ای یک نوع نشانه ی خاص از خود در آثارش به جای می گذارد. یکی از آثاری که نشانه های خاص او را به همراه دارد اثر آخرین قضاوت اوست. 

از سری آثار محبوب آن می توان به تندیس داوود، باکره ی سوگوار و تابلو های نقاشی نظیر آفرینش انسان و روز رستاخیز اشاره کرد. او در سال 1544 در گذشت. 

 

 

جیان لورنز وبرنینی

جیان از برترین مجسمه سازان تاریخ و یک معمار و طراح و مجسمه ساز ایتالیایی است. آثار او در رم به عنوان آثار قرن 17 به نمایش گذاشته می شود. مردم به او لقب پدر مجسمه سازی باروک را داده اند. 

سبک او دارای ساختار تزئینات نمایشی فراوان و عجیب و غریب است. او طراحی بسیاری از مکان های فوق العاده ای چون کلیسا سنت پیتر و چشمه چهار رودخانه را بر عهده داشته است. 

از آثار برجسته ی او می توان به تندیس اپولودافنه و مجسمه پلوتو و پروپینا و تندیس سنگ نیم تنه ای نجات دهنده اشاره کرد. این هنرمند در سال 1680 در گذشت. 

 

 

دوناتو نیکولو 

دوناتو نیکولو یک تصویر گر ایتالیایی است. او لقب دوناتلو مجسمه ساز را داده اند. او از بزرگ ترین و با نفوذ ترین مجسمه سازان در کل دنیا به شمار می رود. او از هنرمد قرن 15 ایتالیا بود و توسط لورن گیبرتی تعلیم دیده بود. او به دوناتلو سبک و فنون تصویر گری را آموخته بود. 

او بعد از چند سال سبک خود را ابداع کرد که به سبک او گوتیک می گویند. این سبک مذهبی است و در اکثر مواقع در کلیسا ها به کار می رود. مضمون این سبک بیشتر الهام گرفته شده از زندگی واقعی است و بسیار به سبک کلاسیک نزدیک است و چندان شباهتی به سبک های قرون وسطی ندارد. 

 

 

مجسمه سازان مطرح و پر آوازه ی ایرانی

هوشنگ سیحون 

استاد هوشنگ سیحون ملقب به پدر معماری ایران در سال 1299 و در خانواده ای اهل موسیقی چشم به جهان گشود. سیحون استاد معماری و رئیس دانشگاه هنر های زیبای دانشگاه تهران بوده است. ایشان در نقاشی نیز تبحر خاصی داشته و همرا ه نقاشان بزرگی از جمله پیکاسو در نمایشگاهی در ماساچوست شرکت کرد. و در آن جا توجه بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرد. ایشان در سال 1393 در حالی که 93 سال سن داشتند، در گذشتند. 

 

 

ابوالحسن صدیقی 

استاد ابوالحسن صدیقی متولد سال 1273 در محله ی عودلاجان در تهران بود. ایشان مجموعا 83 مجسمه ساخته اند و در نقاشی هم تبحر داشتند. ایشان علاوه مجسمه های رایج و معمول، مجسمه های افراد سرشناس معاصر ایرانی را نیز ساخته اند. افرادی چون رضا شاه، محمدرضا پهلوی، تقی زاده.

سرانجام ایشان در سال 1374 در گذشتند. 

 

 

ژازه طباطبایی

ژازه طباطبایی نقاش، مجسمه ساز، شاعر و نمایش نامه نویس ایرانی بوده است. او اولین نگارخانه ی ایران را با نام هنر جدید تاسیس کرد. ژازه نام خود را تباتبایی امضا می کرد. او شهرت خود را با مجسمه های فلزی خلاقانه که با جفت کاری قطعات ماشین آلات صنعتی و اتومبیل ها درست می کرد، به دست آورد. در سال  1346 خسرو سینایی فیلمی با نام شرح حال از آثار ژازه تولید کرد. در سال  1376 فیلم دیگری با نام کوچه ی پاییز درباره ی زندگی این هنرمند تولید کرد. ژازه طباطبایی سال های اخیر زندگی خود را در کشور اسپانیا گذراند و مدت زمان بسیار کوتاهی را در ایران زندگی کرد. ژازه طباطبایی در 20 بهمن سال 86 در سن 77 سالگی در بیمارستان آتیه ی تهران در گذشت. 

آثار مهم او در موزه ی لوور پاریس و نگارخانه ی سیحون و مجموعه ی شخصی فرح پهلوی به چشم می خورد. 

در بین تمام مجسمه سازان و نقاشان محبوب جهان نام زنان زیادی نیز به چشم می خورد. مهم ترین آن ها افرادی هستند که در ادامه ی مقاله به شما معرفی خواهیم کرد. 

 

 

کته اشمیت کلویتس   Käthe Schmidt Kollwitz 

کته گلوتیس نقاش و مجسمه ساز اصالتا آلمانی است. کلوتیس فرزندش را در جنگ جهانی از دست داد و یک مجسمه به نام والدین ماتم زده به یاد فرزندش طراحی کرد و آن را ساخت. با قدرتمند تر شدن نازی ها کلوتیتس از فعالیت های هنری خود محروم شد و آثار او از موزه ها و نمایشگاه ها جمع آوری شد. تنها مجسمه ای که از توسط نازی ها بهره برداری شد و آن را از دید عموم خارج نکردند، مجسمه ی مادر و فرزند بود. او در سال 1942 پوستر های سه گانه اش را کشید و در سال 1945 از دنیا رفت. 

 

 

هریت بکر 

هریت بکر از زنان پیشگام در هنر مدرن و نقاشی شمال اروپا و اسکاندیناوی است. خواهر او آگاتا بکر از موسیقی دانان معروف نروژی بوده و هر دو نفر آن ها تاثیر به سزایی در تغییر و تحول هنر مدرن داشته اند. آثار هریت بکر در رده ی هنر رئالیستی و گاه ناتورالیستی طبقه بندی می شود. 

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب