× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۹,۰۶,۲۷
1481

چگونه یک رزومه ی حرفه ایی بنویسم؟

قدم اول استخدام در یک شرکت حرفه ایی یا نیمه حرفه ایی ، شناخته شدن شما به مدیر آن شرکت یا مسئول استخام آن شرکت است. این آشنایی گاهی اوقات ممکن است با معرفی شما توسط یک فرد آشنا اتفاق بیافتد ولی در اکثر اوقات شمایی که به دنبال کار هستید از دسترسی به این افراد صاحب نفوذ بی بهره هستید، پس برای این ارتباط گیری با شرکت ها و معرفی خودتان باید دست به کار شوید و یک رزومه ی حرفه ایی برای خود بنویسید.

با یک جست و جو در سایت های کاریابی متوجه می شوید که خیلی از این شرکت های معتبر به صورت آنلاین به دنبال کارمندهای مدنظر خود هستند و شما تنها راه ارتباطی که میتوانید با آنها داشته باشید این است که با ارائه ی یک رزومه ی خوب خود را به آنان معرفی کنید. برای این معرفی شما باید یک رزومه ی حرفه ایی از خودتان بنویسید.

 

رزومه چیست؟

شاید خیلی ها حتی واژه ی رزومه به گوششان نخورده باشد پس برای شروع کار بهتر است که بدانیم اصلا رزومه چیست و بعد به این بپردازیم که رزومه ی خوب به چه رزومه ایی میگویند.

رزومه در واقع معرفی نامه ی شماست که تمامی شغل ها ، مهارت ها ، مدارج علمی ، افتخارات و ... شما را در قالب یک یا چند برگه به مخاطبانی که نیاز دارند در مورد شما بیشتر بدانند معرفی میکند.

در بسیاری از موارد دیده شده که یک رزومه ی خوب چه تاثیر به سزایی در روند استخدامی فرد داشته است. طبیعی است که کارفرما در نگاه اولی که با معرفی نامه ی شما مواجه می شود هر چقدر معرفی نامه یا رزومه ی شما حرفه ایی تر نوشته شده باشد ارتباط بهتری با سوابق شما میگیرد و زمانی که بخواهد بین چندین رزومه ی ارسالی افرادی را برای مصاحبه دعوت کند صد در صد یکی از آن افراد شما خواهید بود.

این اولین قدم برای ارتباط گیری با مدیریت یا مرکز استخدامی یک شرکت معتبر است که ضریب استخدامی شما را به شدت بالا می برد، بعد از این مرحله شما به مراحل مصاحبه دعوت می شوید که برای حضور در آن مرحله هم باید موارد مهم برای حضور در یک مصاحبه ی موفق را مدنظر داشته باشید.

 

 

طول یک رزومه چقدر باید باشد

در یک رزومه ی حرفه ایی نیاز نیست شما اطلاعات جزئی کاملی از شغل یا سایر اطلاعات خود دهید. همین مقدار که خود را معرفی کنید و اطلاعات جزئی از شغل ، سوابق کاری و دیگر اطلاعات خود دهید برای مطالعه ی مدیریت کفایت میکند زیرا شما باید توضیحات تکمیلی را در جلسه ی مصاحبه به مدیریت آن شرکت ارائه دهید.

اگر اصل جزئی نویسی را رعایت کنید ، طول یک رزومه معمولا بیشتر از دو صفحه ی A4 نخواهد شد. رزومه ی شما میتواند در قالب برگه ایی چاپ شده باشد یا به صورت فایل PDF برای شرکت ارسال شده باشد، در هر دو صورت دلیلی بر اضافه نویسی در رزومه وجود ندارد و بهتر است تنها با اشاره به جزئیات مدیریت را در شناساندن خودتان بهتر راهنمایی کنید.

 

 

چه اطلاعاتی در یک رزومه نیاز است

در اولین بخش باید اطلاعات شخصی خود را برای مدیریت معرفی کنید. اطلاعات شخصی شامل نام ، نام خانوادگی ، سن ، شماره تلفن ( حتما در دسترس باشد ) آدرس می‌شود.  

پس از نوشتن اطلاعات شخصی معمولا نوشتن اطلاعات تحصیلی و شغلی مرسوم تر است زیرا در نگاه اول برای خیلی از کارفارمایان این موارد جزو پارامتر های مهم تلقی میشود. پیشنهاد میشود اگر تحصیلات عالیه دارید پس از نوشتن اطلاعات شخصی تحصیلات خود را یادداشت کنید و سپس سوابق شغلی خودتان، ولی اگر تحصیلات شما چنگی به دل نمی زند اما در عوض سابقه ی کاری در شرکت های معتبر دارید حتما اول سوابق شغلی خودتان را در رزومه یادداشت کنید. به صورت کلی در رزومه نویسی مرسوم است که ابتدا سابقه های تحصیلی را می نویسند و سپس سوابق شغلی را ، اما از آنجا که شما برای پیدا کردن شغل در حال نوشتن رزومه هستید و طرف مقابل شما هم به دنبال فردی کاربلد است پس هیچ ایرادی ندارد که اول سوابق شغلی خود را در رزومه بنویسید.

 

 

دستاوردها

نوشتن دستاورد ها در رزومه به شما کمک شایانی خواهد کرد. اگر دستاوردهای علمی نظیر : نوشتن مقاله ، کسب مقام علمی دانشگاهی ، ترجمه کتاب ، کسب مقام ورزشی و ... دارید حتما در رزومه ی خود اعلام کنید. خواندن دستاوردهای شما برای شخصی که به دنبال کارمند است بسیار جذاب خواهد بود.

مهارت ها

هر مهارتی که دارید در این بخش بازگو کنید. اصلا خجالت نکشید و تمامی مهارت های خودتان را برای بهتر شناخته شدن خودتان به دیگران بنویسید. بخش مهارت ها میتواند برای انتخاب شدن شما در بین کسانی که رزومه ارسال کرده اند مهم باشد به این دلیل که اگر مدیریت آن شرکت هوشمندانه بخواهد نیرویی استخدام کند به این بخش نگاه ویژه ایی خواهد کرد. شما در این بخش اگر مهارت های گروهی دارید حتما آنها را بنویسید برای اینکه به کسی که رزومه ی شما را مطالعه میکند بفهماید که فردی هستید با قابلیت ها کارکرد گروهی. در شرکت های حرفه ایی فردی با قابلیت کارکردن به صورت تیم ورک از اولویت بالایی برای استخدام برخوردار است. اگر مهارت خاصی دارید که شما را از دیگران متمایز می کند آن را هم حتما بنویسید، حتی اگر ربطی به فعالیت شرکت مدنظر ندارد، زیرا این شخصیت خاص بودن شما را در رزومه نشان میدهد.

 

 

نتیجه گیری

به صورت کلی روش خاصی برای نوشتن رزومه وجود ندارد اما سعی کنید با توجه به مطالب بالا و رعایت نکات زیر بهترین رزومه را برای استخدام خود تهیه و تدوین کنید.

  • حتما سعی کنید که رزومه ی خود را به صورت اختصاصی بنویسید . یعنی رزومه ایی که نوشته اید خطاب به شرکت مدنظر باشد و برای ارسال رزومه به شرکتی جدید بر اساس نیازهای آن شرکت دوم رزومه ی خود را برای آن شرکت بهینه کنید.
  • از اضافه نویسی پرهیز کنید و سعی کنید به صورت کاملا مشخص خود را معرفی کنید.
  • از دادن اطلاعات مفید دست برندارید و تا جایی که میشود اطلاعاتی که شما را بیشتر معرفی میکند را بهتر توضیح دهید.
  • حواستان به غلط های املایی باشد
  • در فونت رزومه بسیار دقت کنید که جذاب باشد
دیدگاه ها :
نوشتن مطلب