× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۹,۰۵,۰۵
2003

چگونه محتوای خوب بنویسیم

نوشتن محتوا در هر کسب و کاری یکی از مهمترین پارامتر های جذب مخاطب هدف در آن کسب و کار است. برای تولید محتوای خوب علاوه بر داشتن روحیه ی نویسندگی نیاز است که فرد نویسنده از اطلاعات روز با خبر باشد تا بتواند  ارتباط موثری با مخاطبان خود بگیرد. به کسانی که تولید محتوا متنی انجام میدهند کارشناس محتوا میگویند. کارشناسان محتوا باید بر اصول نگارشی و املایی تسلط کافی داشته باشند تا حدالامکان جلوی بروز خطاهای نگارشی گرفته شود، مخاطب محتوای شما به هدف اینکه به مقصود خود در محتوای شما برسند با دقت بسیاری متن شما را بررسی میکنند پس نیاز است که تا جایی که امکان دارد جلوی غلط های متنی گرفته شود تا مخاطب بداند که نویسنده ی این متن نویسنده ایی چیره دست است و همین دید خوب نسبت به متن و نویسنده باعث می شود دید خوبی نسبت به برند شما پیدا کند

 

 

اما چگونه حرفه ایی بنویسیم؟

کاملا بر موضوع مسلط شوید

قبل از شروع به نوشتن باید شما در ذهنتان موضوع را کاملا برای خود شرح دهید و به صورت صد در صدی به موضوع تسلط پیدا کنید . این تسلط پیدا کردن به موضوع باعث می شود شما چهارچوب و ساختار موضوع را بندانید و براحتی از پس نوشتن متنی قوی و مخاطب پسند به سادگی برخواهید آمد 

شناسایی نقاط ضعف

پس از تولید هر محتوایی ، متن خود را برای خود مجددا بخوانید. این خواندن ها باعث می شود که شما متن خود را به دقت بررسی کنید و از این رو ممکن است با نقاط ضعفی هم رو به رو شوید که تا بحال به آنها دقت نکردید. هر بار این نقاط ضعف را برای خود یادداشت کنید و برای نوشتن متن بعدی به دقت بیشتری نسبت به این نقاط ضعف متن جدید خود را بنویسید. به مرور زمان با نوشتن متن های بیشتر و بالا رفتن تجربه ی شما این نقاط ضعف از بین می روند و شما به یک کارشناس حرفه ایی محتوا تبدیل خواهید شد.

 

 

کلمات تکراری مخاطب را خسته می‌کند

تکرار بیش از حد کلمات برای مخاطب اصلا جذاب نیست بالاخص که خیلی از نویسندگان محتوا برای اینکه متن خود را در گوگل محبوب کنند در هر خط و پاراگرافی می خواند کلمه ی کلیدی خود را جای دهند تا گوگل توجه بیشتری به متن آنها بکند. این را باید بدانید که کلمات تکراری نه تنها خواننده را خسته می‌کند بلکه گوگل را هم خسته می‌کند و مقاله ی شما را یک مقاله ی غیرحرفه ایی تلقی خواهد کرد و بر اساس تصورتان مقاله ی تان را از در رتبه ی پایین تر قرار خواهد داد.

کلمه ی کلیدی محتوای شما نباید بیشتر از 3 درصد کل محتوای شما را تشکیل دهد شما برای اینکه به آن کلمه اشاره ی بیشتر کنید باید از مترادف های آن کلمه هم استفاده کنید برای مثال کلمه ی کلیدی ما در این مقاله محتوای خوب است که اگر دقت کرده باشید خیلی کم به این کلمه اشاره کرده ایم و کاملا طبیعی متن خود را پیش می بریم تا هم مخاطب را با این کلمه خسته نکنیم و هم از شر گیر دادن های گوگل در امان باشیم :-)

 

 

ساده و دقیق باشید

در مقاله های خود سعی کنید با مخاطب ارتباط کاملا ساده ایی برقرار کنید. ساده نویسی بسیار برای مخاطب جذاب است و باعث می‌شود اگر نیازمند مطلبی در متن شما است به سادگی به آن دسترسی پیدا کند. در مطالب آموزشی این امر بسیار مهم است ، شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که بارها به دنبال آموزشی خاص بودید و به یک سایتی برای آن آموزش مراجعه کردید اما انقدر اضافه گویی در  متن آن سایت وجود داشته که صرف نظر از آموزشتان سایت را به کلی رها کردید. پس برای نوشتن یک متن خوب باید ساده و دقیق بنویسید که به سادگی مخاطب را جذب خود کنید.

 

 

بازخوانی متن را وظیفه ی خود بندانید

همانطور که در بالا اشاره کردیم شما باید پس از نگارش متن خود ، آن را بخوانید تا از ایرادهای نگارشی و ...قبل از اینکه مخاطب آنها را کشف کند جلوگیری کنید. بازخوانی متن دوبار توصیه می‌شود ، یک بار زمانی که متن را آماده ارائه کرده اید یک بار هم چندین روز بعد مجددا به متن خود رجوع کنید و آن را مطالعه کنید زیرا ذهن شما درگیر آن متن نیست و می‌تواند بهتر ایراد ها و نقاط ضعف شما را برایتان مشخص کند. 

یک نرم افزار در کنار خود داشته باشید

این اصلا ایراد نیست که شما به عنوان یک نویسنده ی حرفه ایی دستیاری هوشمند در کنار خود داشته باشید. نرم افزار های خوبی هستند که به شما کمک میکنند که دیگر غلط ننویسید و متن شما را به خوبی برای مخاطب آماده میکنند . برای متون انگلیسی شما میتوانید از ویرایشگر گرامرلی استفاده کنید و برای متون فارسی هم میتوانید از نرم افزار ویراستار استفاده کنید که به راحتی شما را در نوشتن یک متن خوب و حرفه ایی یاری میکنند.

 

 

نویسنده ی خوب خواننده ی خوب است

اگر میخواهید یک نویسنده ی خوب باشید باید خواننده ی خوبی هم باشید ، تا میتوانید هر چیزی را مطالعه کنید و دایره ی اطلاعاتی خود را در زمینه هایی که نیاز است بالا ببرید.خواندن مطالب باعث می شود اطلاعات شما بسیار بالا برود و به راحتی موضوعی را برای مخاطب خود خواهید نوشت. برای حرفه ایی شدن در نگارش به شما توصیه میکنم متون ادبی برگزیده را مطالعه کنید تا شما را در ادبیات حرفه ایی کند . شما با مطالعه و صرف وقت مناسب کم کم به صورت خودکار به نویسنده ایی تبدیل می‌شوید که در متن و موضوع بسیار حرفه ایی عمل می‌‎کند.

 

 

از نوشتن دست نکشید

نوشتن زیاد مانند ورزش کردن در شما عمل میکند ، همانطور که برای تقویت عضلات خود ورزش میکنید برای تقویت مهارتهای ادبی خود هم به ورزش نویسندگی عادت کنید . هر زمانی که ‌وقتی آزاد دارید برای خود بنویسید . این نوشتن ها باعث می شود که نویسندگی و مهارت های نگارشی در شما به قدر قابل توجهی بالا برود. پس بنویسید و بنویسید و بنویسید

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب