× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۹,۰۴,۲۹
2131

گجت چیست؟  

آشنایی با گجت ها در دنیای فناوری

فناوری در دنیای امروز همواره در حال پیشرفت و رشد است. بسیاری از فناوری های امروز حاصل تخیل افراد در دنیای فانتزی و عجیب خود بوده که به حقیقت پیوسته است. رشد فناوری ها آن قدر سریع اتفاق می افتد که بسیاری از آن ها سریعاً پس از معرفی و دیده شدن توسط رقبای خود، فراموش شده و سریعاً از عرصه ی رقابت خارج می شوند. رشد فناوری در ایران و جهان به قدری سریع است که روزانه زندگی ما را دستخوش تغییرات می کند؛ تغییراتی که به گفته ی خیلی از کارشناسان باعث بهبود سبک زندگی انسان شده است.  

گجت ها ابزار ها و وسایلی هستند که با استفاده از فناوری اختراع می شوند و با کمک فناوری و قابلیت های آن زندگی را برای ما راحت تر می کنند. در این وسایل علاوه بر کارآیی، نبوغ به کار رفته در ساخت یک وسیله ی الکترونیکی بسیار مهم است. در بعضی مواقع طراح گجتی را طراحی می کند که صرفاً نبوغ و ابتکار خود را نشان دهد.

گجت هایی را که قسمتی از آن ها متحرک باشد را gizmo  می گویند.

 

 

گجت های اینترنتی  

ابزارهایی کاربردی در قسمت های کناری سایت ها و برنامه ها یا تلفن های همراه قرار گرفته است در زبان انگلیسی widget نامیده می شوند. این ابزار ها امکاناتی هستند که در کادر های کوچکی قرار می گیرند و اطلاعاتی از جمله آب و هوا، دیکشنری آنلاین، نمایش وضعیت برنامه های کاربردی و.... .

معنای واژه ی گجت

در بسیاری از دیکشنری ها معنای گجت این گونه آورده شده است:

ابزار یا وسیله های کوچک مکانیکی  

هر وسیله ای که بیشتر از اینکه توجه ها را به سمت کارآیی سوق دهد، نگاه ها را به سمت به سمت نبوغ و خلاقیت طراح سوق دهد.

واژه ی گجت بی اختیار و ناخود آگاه خیلی از ما را به یاد کار آگاه گجت دوست داشتنی و فراموش نشدنی می اندازد. استفاده از این کلمه برای این شخصیت انیمیشنی به دلیل استفاده از ابزار آلات و وسایلی است که همیشه با خود به همراه داشت.

گجت ها در بیشتر مواقع به دلیل اولین بودن و یا هزینه ی بالای تولید و طراحی دارای قیمت های بالایی هستند. کار با گجت ها هیجان انگیز و لذت بخش است و کار های مخصوصی را می توانند برای ما به درستی انجام دهند.

نکته ی مهم در استفاده از واژه ی گجت آن است که برای ابزار های جدید از این واژه استفاده شود؛ برای مثال در زمان های گذشته استفاده از واژه ی گجت برای تلفن های همراه بسیار کاربردی و درست بود اما امروزه به خاطر فراگیر شدن تلفن های همراه هوشمند، به کار بردن این واژه و کلمه چندان کار درست و صحیحی نیست.  

 

 

تاریخچه ی واژه ی گجت  

بسیاری از کارشناسان و زبان شناسان بر این باورند که واژه ی گجت از زبان فرانسه گرفته شده و تغییر یافته ی کلمه ی gâchette  به معنی قطعه ای از ماشین است. داستان دیگر کلمه ی گجت این واژه را به شرکت گجت سازنده ی مجسمه ی آزادی نسبت می دهد. زمانی که آن ها مدل های کوچکی از مجسمه را درست کردند و به بازار عرضه کردند. بعضی از تاریخ شناسان هم بر این باورند که اولین بار دریانوردان در قرن نوزدهم این کلمه را به کار بردند. دریانوردان در آن دوره اسم هر چیزی را که فراموش می کردند گجت می نامیدند.

تاریخچه ی گجت ها  

هر زمان که صحبت از گجت در میان باشد شما به یاد ابزاری با سایر و انداره های معقول و کوچک می افتید و تصور می کنید گجت ها ابزار هایی جدید هستند. اما باید این نکته را یادآور شویم که گجت ها از زمان های گذشته وجود داشته و همواره انسان به دنبال ساخت ابزاری با کارآیی فراوان بوده تا بتواند در زندگی روزمره ی خود از آن بهره بگیرد و زندگی را خود را آسان تر بگذراند.  

شاید باور آن سخت باشد اما در زمان های دور داس و بیل نیز یک نوع از گجت ها بودند.

امروزه نکته ی مشترک بین تمامی گجت ها آن است که در ابعاد  های کوچکی طراحی و تولید می شود و برای کار های مخصوصی مورد استفاده قرار می گیرند. این گجت ها روزانه مورد استفاده قرار می گیرند و کاربرد های خانگی، اداری، صنعتی و یا شخصی دارند و از همه مهم تر آن که یک عملیات خاص و جدید و خلاقانه را انجام می دهند که انسان ها آن را بعضاً به سختی و با تلاش فراوان انجام می دهند. اکثر گجت ها ممکن است توانایی انجام چند کار را داشته باشند و این امکان را به ما بدهند تا بتوانیم به راحتی آن را جا به جا کنیم.  

 

 

به طور کلی گجت های امروزی دارای چند دسته هستند:  

گجت های سرگرمی: مانند Xbox Kinect  

گجت های محاسباتی و کامپیوتری: IPad  یا انواع Tablet یا  ASUS Ee PC

گجت های ارتباطی: Apple iPhone و مثلا Headset های بلوتوث  

گجت های سبک زندگی: کارت های ارتباطی یا باتری های قابل شارژ

گجت های دوربینی: مونوپاد ، دوربین های GoPro ورزشی، Quadcopter و وبکم

گجت های خانگی: سنسور تشخیص دود ، جاروبرقی دستی ، ماشین ریش تراش

گجت های سلامتی: دستگاه تشخیص سلامتی تنفس ، مسواک برقی ، سمعک ، باتری قلب

در بین گجت های مختلف وسیع ترین نوع گجت مربوط  به دسته ی گجت های سرگرمی است. گجت های بازی به سه دسته تقسیم می شوند:

دستگاه هایی که فرآیند بازی را امکان پذیر می کنند: رایانه ها و کیس ها  

لوازم جانبی که باعث بهبود روند بازی می شوند: مانیتور و هدفون

کنترل کننده های بازی که به طور مخصوص طراحی شده اند: موس، صفحه کلید، گیم پد  

از این پس در تک نشر قصد داریم گجت های جدیدی به شما معرفی کنیم با تک نشر باشید

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب