× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۹,۰۴,۲۳
2540

موفقیت در یک کسب و کار به عوامل بسیاری مرتبط است ، یکی از اصلی ترین این عوامل برای ادامه فعالیت خستگی ناپذیری و پشتکار است ، در صورت نداشتن این موارد که پمپاژ اصلی آن از داشتن انگیزه نشات می گیرد به راحتی برج آمال و آرزوهای کاری ما ممکن است یک شبه به خرابه ایی متروکه تبدیل شود.

شاید برای شما این اتفاق پیش آمده باشد یا حتما در دور و اطراف خود دیده اید که کسب و کاری با وجود شروع طوفانی و روحیه ی فوق العاده به یک چشم به هم زدنی جمع شد و به حراج گذاشته شد. چه شد ؟ آن همه روحیه در روز اول ، آن همه خستگی ناپذیری به یک باره چه اتفاقی افتاد که به این وضع درآمد.

در واقع باید بگوییم که این خرابی های کسب و کار که به سرعت برای افراد یا شاید ما پیش آمده باشد یک شبه اتفاق نیافتاده است ، بلکه اگر به رفتار های کاری خود یا دوستان خود دقت کنیم متوجه این امر می شویم که روند نزولی خرابی کسب و کار از یک نقطه ایی شروع شده و بر این اساس کم کم انگیزه و پشتکار صاحب آن کسب و کار را کور کرده و ناگهان واجعه ی جمع شدن کسب و کار شکل گرفته. جمع شدن یک کسب و کار از دید من واقعا فاجعه است ، زیرا با بسته شدن یک کسب و کار تمام صاحب آن کسب و کار بسته می شود در واقع طرف به سرعت از بین می رود. پیش از این که انگیزه اش کشته شده ، پس از آن روحیه ی خستگی ناپذیری و پشتکارش از بین رفته و پس از بسته شدن کسب و کار تمامی تفکراته کارآفرینانه ی خودش را هدف قرار داده و حتی دیگر به راه اندازی هیچ کسب و کاری هم فکر نمیکند.

واقعا حیف است که کسانی که در کسب و کار زحمت می کشند و خودشان را وقت کسب درآمد حلال خانواده خود و روزی دادن دیگران می کنند به یک باره از بین بروند و چرخه ایی از چرخه های اقتصادی کشور را کم کنند.

 

 

چوا عواملی باعث تضعیف روحیه کاری می شود

در کسب و کار از همان ابتدای شروع باید با برنامه و دقیق عمل کرد که در حین کار با یک اتفاق خیلی از معادله ها به هم نریزد. مثلا اگر شما برای راه اندازی یک سوپرمارکتی برنامه ریزی کرده باشید باید به گونه ایی عمل کنید که تمامی شرایط در طرح کسب و کار شما بیان شده باشد. چقدر از کسب و کار ها را شاهد بودیم که از بهمن ماه با شروع ویروس کرونا کسب و کار خود را جمع کردند و هیچ برنامه ایی برای دوره ی بحران نداشتند. البته حق باید داد به کسب و کارهایی که کرونا به آنها شوک وارد کرد، به این علت که مدت ها بود که در کشور شرایط بحران اجتماعی به این شکل نداشتیم و مردم حتی در دوران رکود بالاخره اقدام به خرید های حضوری می کردند ، اما به یک باره با شیوع ویروس کرونا در کشور خیلی از کسب و کارهایی که با حضور مستقیم مردم سر و کار داشتند دست از کار کشیدند ، زیرا هیچ پلنی برای شرایط بحرانی کاری نداشتند.

البته خیلی از کسب و کار ها هم در این شرایط براساس هوش مدیریت آن کسب و کار توانستند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و کسب و کارشان نه تنها ضربه ایی به آن وارد نشد بلکه رونق هم گرفت.

پس نتیجه میگیریم یکی از عاملی که میتواند روحیه ی صاحب آن کسب و کار را تحت الشعاع قرار بدهند مواجه شدن با بحران است. راه مقابله با بحران چیزی جز داشتن طرح کسب و کار (business plan) نیست ، البته طرح کسب و کاری که در آن شرایط مقابله با بحران را بررسی کرده باشند.

 

 

جفت و جور نشدن حساب و کتاب

در ابتدای راه اندازی کسب و کار بهتر است کمترین میزان سوددهی را درنظر داشته باشیم زیرا زمانی که به این میزان سوددهی برسیم برای آن برنامه هایی داریم که حسابش را درست انجام داده بودیم ولی اگر بیشترین میزان سوددهی را در نظر داشته باشیم و بر اساس آن مخارج خودمان را نوشته باشیم با کوچکترین بالا و پایین شدن میزان سود ما به کلی برنامه های مخارج کاریمان را از دست خواهیم داد و با بحرانی ناخواسته رو به رو می شویم . پس بنابرین ما باید در ابتدای کار کمترین سود یا فروش را درنظر بگیریم و بر اساس آن ببینیم که آیا مثلا با این شرایط سود و فروش میتوانیم از پس مخارج اجاره ی مکان یا خرید فلان دستگاه بر بیاییم؟

کمی عدم دقت در این مورد در روند کسب و کار (البته بلند مدت) باعث می شود که از نظر روحیه تضعیف شده و دیگر مانند روز اول انگیزه ایی نداشته باشیم همین امر بارها دیده شده که متاسفانه منجر به شکست در کسب و کار خواهد شد.

 

 

شراکت غیر حرفه ایی

یکی از عواملی که ممکن است کسب و کار ما را به چالش بکشد ، شراکت است. در ابتدای کار ما به علت رفع نیازمالی ممکن است به کسانی رو بزنیم که در آن حرفه ایی که قصد شروع کسب و کار داریم ، سر رشته ایی نداشته باشند و فقط برای کسب سودی به پیشنهاد ما پاسخ مثبت داده اند.

همین عدم دقت در انتخاب شریک میتواند صاحب کسب و کار را در روند کار آزار دهد به نحوی که صاحب آن کسب و کار کاملا دلسرد شود و از ادامه ی شراکت و کسب و کارش به دلی دست بکشد.

 

 

عدم تنظیم زمان

زمان در کسب و کار بسته به نوع آن کسب و کار بسیار اهمیت دارد ، در بعضی از کسب و کار ها باید به کلی تمامی موارد را مدنظر داشته باشید که آیا از پس انجام تمامی این موارد برخواهیم آمد یا خیر. برای مثال اگر شما کسب و کار میوه فروشی را برای شروع فعالیت خود در نظر گرفته اید باید علاوه بر دیگر بررسی ها به این نکته توجه کنید که کارهای این چنینی از سختی های منوط به فعالیت های خود مثتسنی نیستند و با چالش های ویژه ایی دست و پنجه نرم می‌کنند. برای مثال برای همان کسب و کاری که مثال زدیم شما باید درنظر داشته باشید که میدان میوه و تره بار در تهران ساعت 4 صبح شروع به فعالیت می‌کند و از سراسر شهر تمام صاحبان صنف میوه و تره بار به سمت میدان اصلی شهر حرکت می‌کنند ، حال اگر شما در این نوع کسب و کار زمان رفت و آمد و استراحت خود را درنظر نگرفته باشید باید به شما این نوید را بدهم که به زودی شما هم درب کسب و کار خود را خواهید بست، چون امکان ندارد شما به تنهایی از پس اینکار بربیایید در زمانی که برای خرید محصولات خود زمان بندی در نظر نگرفته باشید. یا اگر صاحب کسب و کار سوپر مارکت باشید باید این را در نظر بگیرید که این شغل نیازمند فعالیت بیش از یک نفر است و شما به علت تایم کاری 18 ساعته قادر به تنهایی اداره کردن کسب و کار خود نخواهید بود. همین موارد کوچک معمولا در کسب و کار ها رعایت نمی شود و سرآخر منجربه شکست یک کسب و کار خواهد شد.

 

 

قبل از شروع کسب و کار تمامی مواردی که شما را ممکن است در هنگام کار دلسرد کند از پیش روی بردارید زیاد دلسرد شدن در کسب و کار و از دست دادن پشتکار روند نزولی کسب و کار شما را تا نابودی تکمیل میکند


 

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب