× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۹,۰۳,۱۷
3120

تبلیغات ویروسی (وایرال) چیست؟

در دنیای رقابت عوامل بسیار زیادی باعث رفتار خریداران و مشتریان می شود. آگاهی، علاقه، آزمایش و پذیرش باعث ایجاد علاقه در مخاطب می شود. تبلیغات ویروسی یکی از مدرن ترین و جدید ترین راه های تبلیغات و مارکتینگ و بازاریابی می باشد که روز به روز بر مخاطبان آن افزوده می شود.

تبلیغات ویروسی نوعی از تبلیغات است که یک مصرف کننده با انتقال یک پیام تحریک آمیز به یک مصرف کننده ی دیگر او را به خرید یک محصول از یک برند یا استفاده از خدمات یک شرکت می کند. کارشناسان معتقدند که اگر یک پیام تبلیغاتی از یک دوست یا اعضای خانواده یا یکی از اعضای پر مخاطب شبکه های اجتماعی باشد، تاثیرات بیشتری بر روی افراد می گذارد.

در این نوع از تبلیغات و بازاریابی، پیام برند شما مانند یک ویروس سریعاً از یک فرد به فرد دیگری منتقل می شود. در این روش از تبلیغات پیام شما باید به گونه ای باشد که همه ی اکثر کسایی که پیام شما به گوش آن ها می رسد به آن علاقه مند شده و آن را به دیگران منتقل کنند. این شیوه باعث افزایش آگاهی از برند با سرعت بیشتری نسبت به سایر تکنیک های بازاریابی می شود.

تبلیغات ویروسی کاملاً هدفمند و موثر هستند اما بهره گیری از آن ها بسیار مهم است و به هیچ عنوان کار سخت و طاقت فرسایی نیست و می توان آن را به سادگی انجام داد.

 

 

انواع مختلف تبلیغات ویروسی:

1. فرستادن به یک دیگر: این نوع از تبلیغات ویروسی یک نوع از پیام است که استفاده کننده از آن را به فرستادن آن پیام به دیگران و بهره گیری از آن آگاه و تشویق می کند.

2. مشوق ویروسی: در این روش هم برای ارسال پیام و هم برای فراهم کردن نشانی دیگران، پاداشی را برای افراد در نظر می گیرند. این کار باعث افزایش مخاطبان می شود.

3. تبلیغ ویروسی مخفی: زمانی که یک پیام ارائه می شود، به عنوان یک صفحه ی غیر معمول فعال یا یک تکه از خبر فوراً آشکار نمی شود.

4. بازاریابی شایعه: این نوع از تبلیغات به طور ستیزه جویانه و به وسیله ی رقابت خلق شده اند. به این صورت که بحث در رابطه با رقابت و ستیزه جویانه منجر به ایجاد تبلیغات دهان به دهان شایعه می شود. این نوع از تبلیغات بازدهی بالایی دارند.

5. مدیریت پایگاه اطلاعات: استفاده کنندگان با استفاده از سیستم های ارتباط با بانک جامع به صورت آنلاین و با خط مدیریت می کنند.

 

 

روش های مختلف تبلیغات ویروسی چیست؟

تبلیغات ویروسی روش های گوناگونی دارند که نسبت به دسترسی ها و امکانات شما و همچنین خواسته ی شما انتخاب می شوند.

طراحی وب: در محیطی طراحی شده به نام وب و در قالبی که اطلاعات را به ایمیل مخاطبان ارسال می نماید.

طراحی و ارسال ایمیل: این نوع خیلی معمول و واضح است و پیام شما در قالب یک متن، پیام یا عکس به ایمیل افراد ارسال می شود.

طراحی پیام هایی برای عموم مردم: در این نوع پیام ها یک پیام را طراحی می کنند تا دهان به دهان و بین افراد جامعه رد و بدل می شود. این تبلیغات زیرکانه بسیار موثر و جذاب است.

طراحی پیام در شبکه های اجتماعی : خوشبختانه امروزه با گسترش شبکه های اجتماعی پیام ها با سرعت بالا و در کوتاه ترین زمان ممکن بین مردم منتقل می شود. مهم ترین شرط پخش این گونه پیام ها، جذابیت پیام است. به گونه ای که ذهن مخاطب را درگیر کند تا آن را با دیگران به اشتراک بگذ ارد.

بحث های مردمی : بسیاری از انجمن ها صفحات گروهی اجتماعی دارند که با عناوین مختلفی سر و کار دارد. این عناوین بر اساس فرهنگ اجتماعات می توانند بار های منفی و مثبت زیادی داشته باشند.

پاداش برای رجوع: گاهی اوقات شرکت ها پاداشی را برای رجوع مشتریان در نظر می گیرند و در صورت رجوع، این پاداش به آن ها داده می شود.

 

 

چه عناصری در بازاریابی ویروسی موثر هستند؟

عناصر بسیار زیادی در هر نوع از تبلیغات هستند که بسیار موثر اند. بنابراین وجود این عناصر در اثر بخشی تبلیغات ویروسی نیز صدق می کند.

عناصری از جمله:

1. ایجاد ابزار انتقالی آسان پیام : رسانه ای که برای انتقال پیامتان انتخاب می کنید باید دارای دسترسی و انتقال سریع پیام باشد و مخاطب شیوه ی استفاده از آن را بداند.

2. بهره گیری از انگیزه ها و نیاز های مشترک افراد جامعه : بهره گیری از نیاز های اساسی جامعه و انگیزه های مشترک مردم می تواند در وایرال شدن پیام شما تاثیر به سزایی داشته باشد.

3. استفاده از ارتباطات هم زمان : بسیاری از افراد در شبکه های مجازی ارتباطات خود را به گونه ای با مردم ارتقا داده اند که به راحتی می توانند وب سایت ها، محصولات، بلاگ ها و ... را با آن ها به اشتراک بگذارند. استفاده کردن از ارتباطات این گونه افراد می توانند کمک شایانی به شما و کسب و کارتان باشد.

4. بخشیدن محصولات و خدمات ارزشمند : بخشیدن خدمات و کالا ها به عنوان پاداش به صورت رایگان می توانند در جذب مخاطب به شما و کسب و کارتان کمک کند.

5. استفاده کردن از منابع پربازدید و مهم : یکی از بهترین عناصر استفاده کردن از منابع دیگر برای تبلیغ و معرفی برند است. مثلا قرار دادن تبلیغاتی در سایت های پربازدید به گونه ای که بتواند توجه مخاطب سایت و موضوع غیر مرتبط با خواسته ی مخاطب را جلب نماید.

 

 

تاثیرات مثبت تبلیغات ویروسی

تبلیغات ویروسی سبب می شود تا محصول شما در ذهن مخاطب نقش ببندد و به راحتی نتواند محصول شما و تبلیغ شما را به دست فراموشی بسپارد. حضور در تمام زمان ها و استفاده کردن از بودجه ی تبلیغات در بازه‌های کوتاه مدت تاثیر چندانی ندارد بنابراین شرکت ها ترجیح می دهند تا بودجه ی تبلیغات خود را در یک آن و به صورت گسترده استفاده کنند. این روش باعث ماندگاری نام برند در ذهن مخاطب خواهد شد.

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب