× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۹,۰۳,۱۶
3112

تاثیر بسته بندی بر فروش و تبلیغات

امروزه به دلیل تنوع بالای محصولات و افزایش تولید کنندگان مردم دیگر به مواد اولیه و کیفیت و توضیحات محصولات به ندرت یا بسیار کم توجه می کنند؛ به همین دلیل نوع و ظاهر بسته بندی محصولات مورد توجه عموم مردم و خریداران قرار می گیرد. تبلیغات در افزایش فروش بسیار مهم است؛ اما امروزه کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که نقش بسته بندی از نقش تبلیغات برجسته تر و مهم تر است زیرا جلب توجه مشتری بسیار مهم تر است.

 

 

تاثیر بسته بندی در فروش

می توانید تصور کنید که در اولین ملاقاتتان به زیباترین و بهترین شکل و پوشش برای آشنایی حاضر می شوید تا در دیدار اول مخاطب خود را مجذوب خود کنید تا دیدار های بعدی ممکن شود و تاثیر گذاری شما بر روی مخاطبتان بیشتر شود. این تاثیر دقیقا همان تاثیر بسته بندی در فروش است.

در واقع بسته بندی محصول امروزه با شیوه ی نگهداری و مراقبت از محصول معرفی می شود اما برند صرفاً معرفی محصول به مشتری محسوب می شود. اگرچه امروزه توضیحات تخصصی تر و حرفه ای تر و کامل تری نسبت به آنچه در بالا در رابطه با بسته بندی گفته شد ، ارائه می شود اما بسیاری از مردم هنوز هم سبک و نوع بسته بندی را مهم ترین ارتباط بین برند و خود می دانند.

بسته بندی از مهم ترین فاکتور های فروش و بازاریابی است که مزایایی مثل پیشبرد فروش و حفاظت از محصول دارد. یک بسته بندی خوب می تواند برند یک محصول را چه در زمان فروش و چه در زمان استفاده تبلیغ کند.

 

 

نقش بسته بندی خلاقانه در فروش

تحقیقات نشان می دهد که 70 درصد تصمیم به خرید توسط مشتری در فروشگاه و زمان خرید گرفته می شود که بسته بندی و ظاهر محصول در این تصمیم بیشترین نقش را دارد. با توجه به وفاداری مشتریان به یک محصول یک بسته بندی درست و اصولی و خلاقانه می تواند تاثیر به سزایی در جلب توجه مشتری و تغییر دیدگاه او در رابطه با برند داشته باشد.

در زمان طراحی بسته بندی، طراح باید خود را به جای مشتری قرار داده و از دیدگاه یک خریدار به محصول و طرح خود نگاه کند. تئوری یک برند، ارزش آن، کارآیی یک محصول و نوآوری فاکتور های مهمی هستند که با رعایت آن ها در طراحی و بسته بندی خلاقانه می توان بر ارزش استراتژی بازاریابی و تبیلغات افزود. تعیین هوشمندانه ی رنگ، ابعاد، شکل منحصر به فرد خاص یک محصول می تواند توجه مشتری را به خود و خرید آن جلب کند. چنین نوآوری در فروش یک محصول موثر است چون یک مشتری استفاده از محصولی با ظاهر مناسب را به استفاده از یک محصول با ظاهر نامناسب ترجیح می دهد.

دقت و خلاقیت در بسته بندی می تواند پیام یک برند را به خوبی به مشتری و مخاطب منتقل کند. همچنین می تواند به حضور فعال یک برند در عرصه ی فروش تاثیر به سزایی داشته باشد.

 

 

ارائه ی اطلاعات در رابطه با محصولات به مشتری

اولین نقشی که بسته بندی در فروش ایفا می کند به ارائه ی اطلاعات به مشتری و مخاطبان بر می گردد، الخصوص در رابطه با محصولات جدید نقش مهمی را ایفا می کند . این اطلاعات می توانند شامل نحوه ی پخت یک محصول خوراکی، ارزش غذایی یک محصول خوراکی، استفاده از یک محصول الکترونیکی، مواد اولیه ی محصول، نحوه ی کار کردن و دستور العمل و کارآیی یک محصول باشند.

این نقش زمانی مهمتر می شود که محصول شما در مقیاس و تعداد بالا تولید و توزیع می شود و شما نمی توانید برای هر یک محصول تولید شده یک نفر را برای ارائه ی توضیحات مورد نظر استخدام کنید.

 

 

کاربرد بسته بندی

بسته بندی علاوه بر تاثیر در جلب توجه مشتری وظیفه ی حفاظت و نگهداری از محصول را نیز به عهده دارد. در زمان های حمل و نقل بسته بندی باید از هر گونه آسیب وارده بر محصول جلوگیری کند و ایمنی محصول را تامین کند. سودمندی و افزایش بهره وری بسته بندی را با تغییرات می توان افزایش داد. برای مثال امروزه بطری ها و ظروف محصولات غذایی برای افزایش بهره وری محصول تهیه شده اند.

 

 

نقش بسته بندی در نام تجاری

در گاهی مواقع عموم مردم نام تجاری و برند را با بسته بندی محصول می شناسند. برای مثال پفک مینو و ساقه طلایی و بیسکویت مادر سال هاست که با بسته بندی خاص و منحصر به فرد خود در جامعه شناخته می شوند.

 

 

تبلیغ برند با بسته بندی

تبلیغ برند به این معنی است که مشتری به محض دیدن بسته بندی به یاد شعار و برند و نوع و حتی به یاد آهنگ تبلیغاتی محصول می افتد و متوجه می شود که با این محصول آشنا است. واضح است که مشتری به محصول و برندی که می شناسد بیشتر از سایر محصولات اعتماد می کند.

ایجاد تفاوت بین دیگر محصولات توسط بسته بندی

یکی دیگر از فایده های بسته بندی ایجاد تفاوت بین دیگر محصولات رقبا است. برای مثال دو نوع روغن از دو برند مختبف دارای بسته بندی های متفاوتی با یکدیگر هستند و دائماً در حال ایجاد تغییر در نوع و سبک بسته بندی هستند.

 

 

تبلیغات با استفاده از بسته بندی

همانطور که پیش از این نیز گفته شد با استفاده از بسته بندی می توان برای محصولات خود تبلیغ کرد. برای مثال بار ها شده است که با محصولاتی مواجهه شده اید که بر روی بسته بندی آنها نوشته شده است "3 عدد +1 عدد ویژه" که این روش به نوعی تبلیغ محصول محسوب می شود .

از دید فنی ساختار بسته بندی شامل انتخاب مواد اولیه ی تولید بسته بندی و نیاز های مشتری و ... است. همچنین طرح بسته بندی باید به گونه ای باید باشد تا بتواند محصول را از دیگر محصولات موجود در بازار متمایز کند. بنابراین باید در انتخاب طراح بیشترین دقت را به خرج دهید تا بهترین طرح بسته بندی رابه شما ارائه کند.

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب