× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۷,۰۶,۲۸
2011

مکانهاى خارق العاده و باورنکردى بر روى کره زمین وجود دارند، که خارج از تصوراتمان مى باشند ، دانستن مطالبى در این خصوص و همچنین تماشاى عکس هاى از این مکان دیدنى خالى از لطف نیست.

 

سالاردو ییونی   (به اسپانیایى Salar de Uyuni)

 "سالاردو ییونی" با وسعت ١٠.٥٨٢کیلومترمربع  ، بزرگترین  کویر نمک در جهان مى باشد که در نزدیکى کوه‌های آند (آنتی یا آنتیس) در جنوب غربى کشور بولیوى (امریکاى جنوبى) واقع مى باشد. 

"سالاردو ییونی" در اثر تغییرات میان چندین دریاچه های ما قبل تاریخ  بوجود آمده است.

این کویر با چند هزار متر نمک پوشانده شده است که به طرز خارف العاده اى  مسطح است ، که داراى میانگین تغییر ارتفاع یک متر در کل منطقه مى باشد!

این مکان یک منبع نمک سر شار از لیتیم است که این شامل 50 تا 70 درصد از ذخایر لیتیم شناخته شده در جهان است که در حال استخراج است.

این کوبر تقریباً خالى از حیات وحش و پوشش گیاهى است، البته با اینکه زندگى و حیات در این منطقه بسیار دشوار بنظر مى رسد، اما این منطقه زیستگاه جاندارن و گیاهان محدودى همچون گیاهانى مانند اکینوپسیس اتکمنسیس ،  کاکتوس‌های توتیا و بوته کینوآ  و همچنین داراى جاندارانى مانند روباه کُلپیو(آند) و  جونده‌ای به نام ویشاچا بولیویایی مى باشد . همچنین داراى گونه هاى از پرندگان مى باشد که ازجمله غاز آندی ،  مرغ مگس‌گیر آندی  و یک منطقه بزرگ پرورش برای گونه های مختلف فلامینگو مى باشد که داراى سه گونه فلامینگو صورتى امریکاى جنوبى است .

در طول  یخبندان  زمستان ، بزرگترین دریاچه نمک در جهان در فصل هاى بارانى (مرطوب) که سطح دشت نمک از آب پر می شود، به بزرگترین آینه جهان تبدیل مى شود ، که انعکاسى از آسمان است تبدیل مى شود و  یک افق درخشان و افسانه ای ایجاد می کنند که همچون آینه ای می درخشد و نور خورشید را در خود منعکس مى کند. 

 "سالاردو ییونی" یکى از بهترین نقاط براى عکاسى مى باشد.

 

دریاچه بایکال  (Lake Baikal)

" بایکال " یکی دیگر از دریاچه شگفت انگیز جهان مى باشد،  که در جنوب سیبری در کشور روسیه (استان ایرکوتسک و جمهوری بوریاتیا)واقع شده. این دریاچه بزرگترین دریاچه آب شیرین در جهان است که شامل تقریباً ٢٣ الى ٢٢ درصد تمام آب شیرین  روی کره زمین مى باشد. همچنین عمیق ترین قسمت دریاچه داراى عمق  ۱۶۳۷ متر است که " بایکال "  را به عمیق ترین دریاچه جهان تبدیل مى کند . در سال ۱۹۹۶میلادى  در فهرست  میراث جهانی یونسکو قرار گرفت و همچنین  این دریاچه که به cedam معروف است یکی از هفت عجایب زیر آب جهان است.

" بایکال "  زلاترین آب را درمیان دریاچه ها دارا مى باشد. این دریاچه قدیمترین دریاچه جهان مى باشد ، که  حدود ٢٥ الى ٣٠  میلیون سال قدمت دارد که همانند  دریاچه تانگانیکا در یک دره قدیمى شکل گرفته ، در مکانى در ناحیه "Baikal Rift Zone" در جایى که پوسته زمین به آرامی در حال شکافته شدن بود،  شکل گرفته. این دریاچه با مساحت ٣١٧٢٢ کیلومتر هفتمین دریاچه بزرگ جهان مى باشد.  دریاچه "بایکال" غنى از تنوع زیستى است کن بر اساس اطلاعات فعلى داراى بیش از ۲۶۰۰ گونه جانور و ١٠٠٠ گون گیاه مختلف مى باشد که ٨٠ در صد جانوران آن بومی این منطقه مى باشند و طیف گسترده ای از پستانداران زمین را می توان در زیستگاه های اطراف این دریاچه یافت، از جمله خرس قهوه ای، گرگ، روباه قرمز، سبل، گوزن، گوزن، گوزن قرمز سیبری، گوزن شمالی، گوزن گوزن، گوزن گوزن سیبری، گوزن مشک سیبری، گراز وحشی و قرمزسنجاب مى باشد.

در فصل زمستان و با فرا رسیدن سرما و یخ زدن آب این دریاچه منظره اى بى نظیر از یخ هاى فیروزه ای به وجود مى آید ، که به دلیل زلال بودن آب این دریاچه تا عمق ٣٠-٤٠ مترى قابل رویتی مى باشد، اما در تابستان تا عمق ٨ -٥ مترى  قابل مشاهد است .

دریاچه "باکال " سرشار از اکسیژن است، دریاچه تانگانیکا و دریای سیاه  در بخش های عمیق، که از آبهای مجزا شده که قابل تشخیص است . 

 درجه سرماى دما این منطقه در ماه دسامبر تا فوریه  به ١٩- درجه سانتیگراد مى رسد که یکى از سردترین دریاچه جهان است البته درجه سرماى آب بستگى به منطقه و عمیق متفاوت مى باشد.

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب