× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۹,۰۲,۱۷
1869

ایده های موفق برای راه اندازی وب سایت یا اپلیکیشن

شروع تکنولوژی اینترنت در ایران باعث شد تا همه اقشار با نحوه ی خدمات اینترنتی آشنایی پیدا کنند و در قالب های مختلف با سایت ها ارتباط بگیرند. قبل از این تکنولوژی اکثر کارهای جامعه اعم از کارهای اداری و دولتی هم به صورت حضوری انجام می شد. شاید خاطرتان باشد که مردم برای پرداخت قبوض آب و برق خود هم به صورت حضوری به بانک مراجعه می نودند و در صفوف طولانی گاها یک روز کاری خود را صرف پرداخت قبض های جاری می کردند. شاید در آن زمان اگر به شما میگفتند که می توانید در خانه بنشینید و قبضتان را به صورت مجازی پرداخت کنید اصلا در مخیله تان نمیگنجید که این کار چگونه میتواند انجام شود.

با راه اندازی سایت های خدماتی خیلی از این خدمات حضوری به معنی واقعی کلمه حذف شدند و جای خود را به چند کلیک ساده در سایت دادند.

این مقدمه را نوشتم تا به شما یاداوری کنم اولین راه موفقیت در راه اندازی سایت داشتن ایده ایی است که بتواند راحتی و سهولت را برای قشری از مردم فراهم کند. سه سال پیش را به یاد بیاورید ، حضور اپلیکیشن‌های مسافربری چه تحولی در سیستم حمل و نقل کشور به راه انداخت. یکی از اولین دلیل های موفقیت این شرکت ها فراهم کردن شرایط راحت تر برای کسانی بود که نیاز به تاکسی دربستی داشتند. البته که پارامتر های مهم دیگری هم در موفقیت سایت ها و اپلیکیشن ها تاثیر گذار هستند که در دیگر مقالات به آنها اشاره خواهیم داشت اما در ابتدایی ترین موضوع باید ایده ایی خوب را در نظر بگیریم که به کارگیری شود، چون این اولین دلیل سایت ما بین میلیون ها سایت خواهد بود.

 

 

ایده چیست و راه های رسیدن به ایده ی خوب چیست

در بالا مثال های مناسبی درباره ی دلایل داشتن ایده ی مفید زدیم. خلاصه مطالب بالا این است

"شما باید ایده ایی گره گشا داشته باشید"

ایده ی گره گشا ایده ایی است که راه را برای مردم هموار تر کند. هر چیزی که پیرامون شما است در هر زمانی نیاز به تغییرات دارد شما باید بینش خود را در اطراف خود دقیق تر کنید و نیازهایی که به نظرتان با راه اندازی وب سایت هموار می شوند را در نظر بگرید و دست به رفع این نیاز ها با راه اندازی وب سایت یا اپلیکیشن خود شوید.

ایده های ساده عملی می شوند

ایده هرچه ساده تر باشد ، طبیعتا عملی کردنش راحت تر خواهد بود اما اینکه ایده ی شما ساده است به معنی این نیست که مخاطبان کمی را جذب کنید، یک حرکت ساده میتواند دنیای مخاطبانتان و شما را دگردون کند.

همیشه ایده دادن جزو کارهای مشکل به حساب می آید ، اگر در فکر راه اندازی سایت های اینترنتی هستید با ما باشید تا چند روش از نوع ایده‌ها را بررسی کنیم.

 

 

سایت فروشگاهی بزنید

کلیشه ایی ترین نوع ایده دادن برای سایت "زدن سایت فروشگاهی" است. در واقع هر کسی که در فکر راه اندازی سایت اینترنتی است، سریعا ذهنش به سمت زدن یک فروشگاه اینترنتی می رود ، این طرف تفکر شاید بخاطر وجود داده های مالی در ذهن ما باشد ، زیرا زمانی که از کسب و کار اینترنتی حرف میزنیم اولین چیزی به ذهن ما خطور میکند ، کسب درآمد از بستر اینترنت است که به ذهنمان سریعا داد و ستد مالی راه پیدا میکند و تصور میکنیم که داشتن یک سایت فروشگاهی میتواند سود سرشاری را نصیب ما کند.

بنده با زدن سایت یا اپلیکیشن فروشگاهی اصلا مخالف نیستم اما معتقد هستم کسی که قدم به دنیای مجازی برای راه اندازی کسب و کار می گذارد باید الفبای حضور در اینترنت را فراگیری کنند و بداند که زدن سایت های فروشگاهی مسیری بسیار دشوار تر از زدن سایت های خدماتی را به همراه دارد.

اما اگر شما صاحب کسب و کاری هستید که نیاز دارید در بستر اینترنت خود را معرفی کنید و برای محصولاتتان به دنبال صید کردن مشتری های جدید از اینترنت هستید ، شما باید نگاهی به زدن فروشگاه اینترنتی داشته باشید تا مشتریانتان به راحتی ثبت سفارش محصولاتتان را انجام دهند.

برای راه اندازی سایت فروشگاهی و گرفتن سفارش برای محصولاتتان از اینترنت قبل از هر اقدامی بیزینس پلن خود را طراحی کنید و بررسی کنید که با اضافه شدن این نوع سفارشی گیری آیا شما امکان فراهم کردن محصولاتتان را دارید ، آیا شما امکان ارسال محصولات را دارید ، درکل آیا نیاز هست که مشتری های شما اینترنتی ثبت سفارش کنند یا با یک تماس تلفی میتوانند محصولاتتان را خریداری کنند.

معمولا کسب و کارهایی که محصولاتی مثل قطعات ماشین های سنگین یا صنعت های ساختمانی و ... را تولید میکنند نیازی به سایت های فروشگاهی ندارند ، زیرا مشتریان این نوع کسب و کارها به دلیل پرداخت و ارسال محصولات تلفنی هماهنگی های خرید خود را انجام می دهند و راه اندازی سایت های فروشگاهی برای این دسته از کسب و کارها مناسب نیست. این دسته از کارهای سنگین به سایت های معرفی نیاز دارند. سایتی شکیل و درخور که کسب و کارشان را به مشتریان جدیدی که در اینترنت به دنبال محصول آنها هستند ، معرفی کنند.

برای ارائه ی محصولات سبک، شما به راحتی میتوانید سایت فروشگاهی خودتان راه اندازی کنید و سفارش گیری کنید.

 

 

سایت خدماتی بزنید

سایت ها و اپلیکیشن های خدماتی امروزه بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار میگیرند و بخشی از دنیای آنها می شوند. همانطور که در بالا اشاره کردیم ، شما باید برای راه اندازی یک سایت خدماتی گره گشایی بکنید و کاری را که برای مخاطبان کمی دشوار است برای آنها راحت تر کنید تا مجبور به استفاده از خدمات سایت یا اپ شما شوند.

اگر بخواهیم مثالی از سایت های خدماتی بزنیم ، جدا از سایت های دولتی و بانکی که همگی جزو سایت های خدماتی به حساب می آیند ، سایت آپارت در دسته ی سایت های خدماتی قرار میگیرد. سایتی با هدف خدمات اشتراک ویدیو ظهور کرد و امروزه به خاطر ایده ی مناسب خود جزو اولین سایت های ایران است.

آپارات یک مثال از سایت های خدماتی است ، طبیعتا با حضور سایت اپارات و دیگر سایت های اشتراک ویدیئو زدن سایت اشتراک ویدیئو کاری بسیار هزینه بر و مشکلی خواهد بود ، شما باید برای زدن سایت و اپ خدماتی مثل اپارات خدماتی را به مخاطبانتان ارائه دهید که مخاطبان از دشواری های درگیر با آن کار جدا شوند.

سایت اپارات ایده ایی خلاقانه نبود و ایده ایی کپی شده از سایت یوتیوب بود اما بخاطر وجود فیلترنیگ سایت یوتیوب ، آپارات باعث شد که مردم دیگر برای پیدا کردن ویدیئو های خود دست به دامان سایتهای خارجی نشوند و همین امر استارت اولیه ی سایت آپارات شد.

 


 

سایت آموزشی بزنید

اگر در کاری مهارت خاصی دارید و قابلیت این را دارید که تجربیات و معلومات خود را برای دیگران عرضه کنید (چه به صورت متن ، چه به صورت فیلم یا پادکست ) میتوانید سایتی در زمینه ی فعالیت خود راه اندازی کنید تادر حین آموزش به مخاطبان خود ، محصولات ویژه ی آموزشی خودتان را در مارکت سایت خود به فروش برسانید. خیلی از سایت هایی که روزانه به آن سر میزنیم از بخش آموزش شروع به مخاطب گیری کرده اند و درآمد های خوبی هم از فروش محصولات مرتبط با زمینه ی فعالیتشان داشته اند.

برای مثال می توانیم به سایت های آموزش وردپرس اشاره کنیم که پس از جذب مخاطب بالا در کنار آموزش ، فروشگاه اینترنتی محصولات وردپرسی هم راه اندازی کرده اند و به قطب خرید قالب ها و پلاگین های وردپرسی تبدیل شده اند.

 

 

سایت اطلاع رسانی بزنید

چه کسی به ذهنش می رسد که ما می توانیم با اطلاع رسانی سایت راه اندازی کنیم و پس از آن کسب درآمد کنیم. روزانه بیش از ده ها پیامک تبلیغات تخفیفی برای ما ارسال می شود که ما به 95 درصد آن ها هیچ واکنشی نشان نمی دهیم ، با آنکه شاید کسی باشد که نیاز روزمره ی خودش را بتواند با استفاده از این تخفیف ها رفع کند . پس ایده ی خوبی خواهد شد اگر سایتی در این زمینه راه اندازی میکردیم تا تمامی تخفیف هایی که از آن مطلع هستیم را برای مردم مجددا اطلاع رسانی کنیم و به مرجع کدهای تخفیفی اینترنتی تبدیل شویم. سایت موپون یک مثال از سبک سایت های اطلاع رسانی است که با راه اندازی این ایده توانسته مخاطب های زیادی را جذب کند

 

 

ایده اصلی ترین بخش شکل گیری یک سایت یا اپلیکیشن موفق است

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب