× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۹,۰۲,۱۰
3673

شبکه سازی چیست ؟ اهداف شبکه سازی در کسب و کار

اکثر ما که در کسب و کار هستیم کمابیش با کلمه ی شبکه سازی آشنایی داریم و می‌دانیم که شبکه سازی به مجموعه‌ی روابط ما با دیگر افراد یا کسب و کار های مرتبط با ما گفته می شود. اما آیا هر ارتباطی را می‌توانیم شبکه سازی نام گذاری کنیم ؟ اصلا هدف از شبکه سازی چیست ؟ آیا شبکه سازی و گسترش روابط کاری باعث بهره وری در کسب و کار می‌شود یا ممکن است انرژی لازم برای دیگر کارها را در کسب و کار از ما بگرید؟

در ادامه با ما باشید تا به این سوالات باهم پاسخ دهیم.

 

 

شبکه سازی چیست ؟ هدف از ایجاد شبکه سازی چیست ؟

همانطور که از معنی لغوی آن پیدا است به مجموعه ی روابط‌های انسانی در کسب و کار شبکه سازی می‌گوییم. هر رابطه ی انسانی که باعث شود بخشی از کار ما در کسب و کارمان انجام شود را میتوانیم شبکه سازی گوییم. اگر ما صاحب تولیدی لباس هستیم ، ارتباط ما با فروشنده ی پارچه و منسوجات مورد نیازمان یک نوع شبکه سازی است که چرخ اولیه ی کسب و کار مارا که دریافت مواد اولیه برای تولیدی است را حرکت میدهد. حال اگر در شبکه سازی این بخش هوشمند ورود کرده باشیم میتوانیم فروشنده ی مواد اولیه ی با قیمت کمتر و کیفیت بهتر را شناسایی کنیم تا در مراحل اولیه ی تولید هزینه ی کمتری شامل محصولات ما شود.

پس میتوان گفت که هدف از شبکه سازی ایجاد ارتباط بهینه با افرادی است که بتوانند بهترین رابطه ی کاری را با ما برقرار کنند ، در مجموع شبکه سازی یکی از ارکان موفقیت در کسب و کار به حساب می آید.

 

 

شبکه سازی موثر ، چه نوع شبکه سازی است

درست است که تمام ارتباط های کاری ما جزوی از شبکه سازی است ولی نمیتوانیم هر ارتباطی را در نوع شبکه سازی موفق بیان کنیم. همانطور که گفتیم خود شبکه سازی یکی از ارکان موفقیت در کسب و کار به حساب می آید پس نحوه ی رسیدن به بهترین نوع شبکه سازی نیازمند تلاش بیشتری است تا نتیجه ی مثبت آن را در کسب و کار خودمان را مشاهده کنیم.

شاید شما صاحب کسب و کار هستید و سالهاست که سمینارهای مربوط به کسب و کار خود را شرکت میکنید ، در تمامی نمایشگاه های مرتبط با کسب و کار خود حضور دارید و با تمامی همکاران خود ارتباط برقرار میکنید ، کلی پلن برای تبلیغات کاغذی خود در نظر گرفته اید و کارت های ویزیت خود را به تمامی افراد مرتبط با کار خودتان داده اید ، عضوی فعال در شبکه های اجتماعی هستید و تمامی گروه های مرتبط با خود را رصد می کنید ، اما با اینکه ارتباط های خود را با دنیای کاری خود گسترش داده اید اما دل خوشی از شبکه سازی ندارید و تاثیر چندانی در کسب و کار شما نگذاشته است.

در واقع شما شبکه سازی خود را تشکیل داده اید اما شبکه سازی موثری را نه. روش ارتباط گیری در شبکه سازی بسیار اهمیت دارد ، باید بدانیم هر شبکه سازی با هر روشی مناسب نیست و شبکه سازی موثر نیازمند ارتباط گیری موثر است. شبکه سازی موثر رابطه ی تنگاتنگی با روش شبکه سازی شما دارد.

 

 

هدف خود را مشخص کنید

برنامه ی سالانه ی خود را تنظیم کنید تا طبق آن برنامه بندانید باید با چه افرادی در چه زمانی ارتباط های موثر بگیرید . برای مثال شما سال اول را سال تولید و سال بعدی را برای توزیع در نظر خواهید گرفت ، باید طبق این زمان‌بندی ابتدا برای شبکه سازی سراغ افرادی بروید که در سال اول به تولید شما مرتبط باشند ، شما نباید در سال اول سراغ توزیع کنندگان بروید و برای پلن دوم خود ارتباط گیری کنید چون این کار به اندازه ی کافی انرژی شما را خواهد گرفت و طرفی شبکه سازی شما برای تولید دچار عقب ماندگی خواهد شد. پس برنامه ی کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت خود را تنظیم کنید.

 

 

خودتان را ارزش گذاری کنید

شبکه سازی برخلاف تصور خیلی از صاحبان کسب و کار ، رابطه ایی کاملا دوطرفه است. شما باید جایگاه خود را برای سودمند بودن برای طرف دوم در این شبکه مشخص کنید ، گاهی اوقات پیش می آید که طرف مقابل شما نیازی داشته باشد که به شما قادر به حل آن خواهید بود ، بنابرین لازم است که خود را ارزش گذاری کنید تا در مواقعی که نیاز به ارتباط دو طرفه در شبکه سازی است ، سودمند بودن خود را به رخ حلقه های دیگر ارتباطی خود بکشید. در این مواقع افراد موجود در شبکه روی شما حسابی ویژه باز خواهند کرد.

پس زود باشید و خودتان را ارزش گذاری کنید

 

 

شبکه ایی متحد تشکیل دهید

همیشه در شبکه سازی روابط خود را به گونه ایی تعریف کنید که اتحاد و برادری در بین شما و دیگر افراد شکل گیرد. یک شبکه ی متحد شبکه ایی قدرتمند است که در مواقع بحرانی میتواند تمام قد از شما حمایت کند و باعث شود در هر شرایطی با خیال راحت از چالش های پیش رو در کسب و کار عبور کنید. شما با ایجاد رابطه ی برادرانه بین خود و دیگر اعضای شبکه زنجیره ایی محکم خواهید ساخت.

در این بخش نیاز است که شما پیش قدم شوید و در شبکه ی ساخته شده خود را برای دیگران عرضه کنید و هرکاری از دست شما بر می آید برای متحدان خود انجام دهید، اینکه شما بنشینید و منتظر باشید که آنها برادری خود را اول ثابت کنند روش غلطی است زیرا اگر آنها هم پیش قدم شوند و ارتباط خوبی از شما نبینند پس از چند ارتباط کاری به سادگی شما را از خود دور می سازند و دیگر تمایلی به ارتباط با شما نخواهند داشت ، اما اگر در این اثبات اتحاد شما پیش قدم شوید آنها بر حسب نیازشان دیگر شما را کنار نمی گذارند و تا سال های سال برای مواردی که شما توانایی انجام آنها را دارید با شما ارتباط خواهند گرفت و به طبع خدمات شایانی هم به شما ارائه خواهند داد. خیالتان راحت باشد اگر آنها در شبکه سازی دوطرفه عمل نکنند و به شما خدمات مدنظرتان را ارائه ندهند شما هم آنها را در اول کار کنار خواهید گذاشت.

این یک اصل است که هر خدماتی در شبکه سازی ارائه شود باید در قبالش خدماتی دریافت شود. پس با خیال راحت خودتان را در راس شبکه ی متحد قرار دهید.

 

 

استراتژیک حرکت کنید

شما برای شبکه سازی خود هدف تعیین کرده اید و میدانید که چه کسانی را در این شبکه سازی نیاز دارید ، پس کاملا هدفمند حرکت کنید و افرادی را در برنامه ی کاری خود قرار دهید که در آینده به کسب و کار شما رونق ببخشند و باعث هرچه بهتر شدن شرایط کاری شما شوند.

 

 

همین چند عمل ساده کافی است شبکه سازی شما در مسیر هدفمند بودن حرکت کند و در مواقع مورد نیاز به شما کمک کند تا موثر بودن شبکه سازی را در کسب و کار خود مشاهده کنید، در این مواقع شما میدانید که در کدام سمینار ها شرکت کنید ، در کدام نمایشگاه ها حضور پیدا کنید ، به چه افرادی کارت ویزیت خود را ارائه دهید و در شبکه های اجتماعی چه گروه ها و برنامه هایی را دنبال کنید.

شبکه سازی را در کسب و کار خود دست کم نگیریم. البته شبکه سازی موثر و هوشمند.

برچسب ها : شبکه سازی , شبکه سازی در کسب و کار , شبکه سازی هوشمند , شبکه سازی موثر

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب