× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۹,۰۱,۲۴
12822

اگر عاشق کتاب هستید به خصوص دنبال داستان های عاشقانه کلاسیک هستید،  در این  فهرست 10 تا بزرگترین رمان های خارجی  را معرفی خواهیم کرد که توسط بزرگترین ذهن ادبی زمان خود نوشته شده اند و همگی دارای مضامین جهانی، شخصیت پردازی های بی نظیر که هر یک دارای  تجربیات و احساسات و دیدگاه هایی منحصر به فرد هستند که حتی امروزه هنوز با  وجود مرور زمان از تاریخ نگارش همچنان با موخاطبین خود به خوبی ارنباط یرقرارم می کنند. در واقع  این رمان ها سرچشمه ی الهام ژانرهای مدرن داستان های ادبی محسوب می شوند و بیشتر از این رمان ها عاشقانه هستد که به عنوان رمان های کلاسیک مشهور هستند. همگی این کتاب ها در واقع ارزش حداقل یک بار خواندن را در زندگی دارند!

 

1.  رومئو و ژولیت  (Romeo and Juliet)  

نویسنده : ویلیام شکسپیر (William Shakespeare)

زبان اصلی : انگلیسی

ژانر : تراژدی شکسپیر

تاریخ انتشار : 1597 میلادی

 

رومئو و ژولیت  یک تراژدی عاشقانه است که توسط نویسنده بزرگ ویلیام شکسپیر در اوایل کارش  نگاشته شده است،  روایتی غم انگیز و عاشقانه است که به دوران باستان باز می گردد و به راستی این اثر یکی از مشهورترین داستان های عاشقانه تاکنون نگاشته محسوب می شود. این رمان داستان عشق دو دلباخته به نام رومئو و ژولیت را روایت می کند و این عشق به عنوان نمادی از یک عشق آرمانی و بی همتا در سراسر جهان مشهور شده است. ولی عطش یک  کدورت بی اساس موجب شکل گیری یک فاجعه حماسی می شود که  در انتها عشقی نافرجام را رقم میزند و در نهایت مرگ رومئو و ژولیت این دو دل باخته باعث آشتی خانواده های  آنها می شود. این یکی از محبوب ترین نمایشنامه های شکسپیر در طول زندگی اش ،  به همراه هملت (یکدیگر از نمایشنامه های مشهور)  بوده .  

 

2. غرور و تعصب (Pride and Prejudice)

نویسنده : جین آستین  (Jane Austen )

کشور :  انگلستان

زبان اصلی  :  انگلیسی

ژانر رمان:  کلاسیک ریجنسی (Classic Regency)  

تاریخ انتشار : 28  ژانویه 1813 میلادی

 

غرور و تعصب یک رمان عاشقانه از آثار جین آستین  در سال 1813 میلادی می باشد.  رمان غرور و تعصب به طور مداوم در صدر لیست های "محبوب ترین کتاب ها" در بین اندیشمندان ادبیات و عموم  خواندگان قرار داشته. غرور و تعصب با بیش از 20 میلیون نسخه فروخته شده به یکی از محبوب ترین رمان های ادبیات انگلیسی تبدیل شده است و الهام بخش بسیاری از آثار در ادبیات مدرن می باشد. بیش از یک قرن با اقتباس های دراماتیک، چاپ مجدد و ساخت فیلم ها و نسخه های تلویزیونی از این رمان شخصیت ها و مضامین به یاد ماندنی این رمان را بارها به تصویر کشیده اند. فیلم غرور و تعصب در سال 2005 میلادی جدیدترین اقتباسی از این  رمان است .

جین آستین با قلم بسیار زیبا خود داستانی عاشقانه را در قالب طنز بسیار شرین روایت می کند ، همچنین صادقانه اداب و رسوم و همچنین قوانین حاکم دوران ریجنسی در انگلیس را در خصوص تربیت (رفتار)، تحصیلات، ازدواج و پول را به چالش ها می کشد. این رمان به دنبال شخصیت پردازی الیزابت بنت شخصیت اول کتاب بسیار مشهور می باشد که اصل محور داستان در خصوص عواقب داوری های عجولانه و درس هایی جالبی می آموزد که در نهایت موجب به درک تفاوت بین خوبی های سطحی و خیر واقعی می شود. 

این رمان ، داستان زندگی خانواده بنت (Bennet) را روایت می کند که در اوایل قرن 19 میلادی در روستایی -انگلیس  زندگی می کنند.  آقای بنت (Bennet) دارای پنج دختر می باشد ، ولی متاسفانه املاک خانوادگی طبق قوانینی  وراثت در این خانواده مستلزم به یک سری شرایط خاص است که طبق آن اموال تنها به مردان این خانواده به عنوان وارث منتقل می شود. در ضمن همسر وی  فاقد ارثیه است، بنابراین خانواده وی با مرگ وی فاقد دارایی خواهند شد. بنابراین مادر این خانواده به ناچار به دلیل شرایطی عجیبی که در آن  واقع شده اند، در تلاش است که حداقل یکی از دخترانش برای حمایت از دیگر اعضای خانواده با یک نجیب زاده ثروتمند ازدواج کند. ولی به رغم فشارهای زیاد که برای  ازدواج برای کسب ثروت وجود دارد، به اهمیت ازدواج برای عشق، نه برای پول یا اعتبار اجتماعی می پردازد. 

3.  بلندی‌های بادگیر (Wuthering Heights)

نویسنده :  امیلی برونته (Emily Brontë)

کشور:  انگلستان

زبان اصلی : انگلیسی

ژانر :  تراژدی (Tragedy)، گوتیک (Gothic fiction)

تاریخ انتشار : دسامبر 1847 میلادی

 

رمان بلندی‌های بادگیر اثر امیلی برونته است ، این رمان بین اکتبر 1845 میلادی و ژوئن 1846 میلادی نوشته شده است که در سال 1847 میلادی با نام مستعار الیس بل (Ellis Bell) منتشر شد  و به عنوان تنها رمان تکمیل شده امیلی برونته شناخته می شود.  بلندی‌های بادگیر  پیش از موفقیت رمان خواهرش شارلوت (به نام : جین ایر) توسط ناشر مورد تأیید شد. پس از مرگ امیلی، شارلوت نسخه بلندی‌های بادگیر  را ویرایش نمود که در سال 1850 میلادی نسخه بازنویسی شده به عنوان چاپ دوم پس از مرگ امیلی منتشر شد.

گرچه بلندی‌های بادگیر امروزه به عنوان یک رمان کلاسیک در  ادبیات انگلیسی شناخته می شود، ولی با این حال مطالعات معاصر در این خصوص کاملاً متفاوت می باشند. در واقعداستان این رمان رایت گر، ظلم روحی و جسمی غیرمعمول و بحث برانگیز است که به موجب عقاید سخت گیرانه حاکم در دوران ویکتوریا رخ می داده است. در این کتاب به وضوح مواردی از جمله ریاکاری مذهبی، اخلاق ناپسند، اختلاف طبقات اجتماعی و نابرابری جنسیتی را به چالش کشیده است و همچنین به بررسی اثرات حسادت، بدخلقی، بدبینی و نارضایتی می پردازد.  این رمان الهام بخش بسیاری از اقتباس ها  از جمله فیلم های دراماتیک، نمایشنامه های رادیو و تلویزیون بوده  که در ضمن سرچشمه آهنک ها، باله ها و اپرا های بسیار زیادی بوده است.

این داستان پرشور و دوست داشتنی حکایت گر عشقی آتشین می باشد که  رقابت و انتقام بسیار عجیبی را در پی دارد.  داستان حکایت،  مثلثی از عشقی نافرجام بین سه شخصیت اصلی داستان هیث کلیف (Heathcliff)، کترین ارنشاو ( Catherine) و ادگار لینتون(Edgar Linton) می باشد.

 

4. جین ایر ( Jane Eyre)

نویسنده :  شارلوت برونته (Charlotte Brontë)

کشور : انگلستان

زبان اصلی :  انگلیسی

ژانر : رمان - ادبیات ویکتوریا

تاریخ انتشار : 16 اکتبر 1847 میلادی

 

جین ایر (در ابتدا جین ایر: با عنوان  یک زندگی نامه منتشر شد) رمانی از نویسنده مشهور  انگلیسی شارلوت برونته است که در ابتدا با نام مستعار کورل بل (Currer Bel) منتشر شد. این رمان با اولین نثر خود سبک داستان گویی را متحول کرد، در این کتابنویسنده به عنوان راوی داستان با شیوه بسیار صمیمانه، وقایع را حکایت می کند که موجب درک  عمق و همچنین روانشناسی از حوادث می شود.  جین ایر به همراه غرور و تعصب (جین آوستین) به عنوان یکی از مشهورترین رمان های عاشقانه تمام دوران شناخته می شود.

جین ایری که احتمالاً به عنوان یکی از تأثیرگذارترین قهرمان زن داستان در تمام دوران شهرت یافته، با وجود دوران کودکی آشفته و جامعه سرکوب شده ویکتوریا ، یک زن قوی و  شکست ناپذیر می باشد. این کتاب حاوی عناصر انتقاد اجتماعی با همراه حس قوی اخلاقی مسیحی می باشد و به نظر بسیاری از منتقدین این رمان به دلیل شخصیت فردگرایانه جین و همچنین نحوه پرداختن به مباحث مهمی همچون اختلافات طبقاتی، دین و فمینیسم از زمان خود بسیار جلوتر بوده است.  محور اصلی داستان این کتاب، تمرکز بر رشد اخلاقی و معنوی شخصیت اصلی آن دارد و در طول داستان تجربیات قهرمان اصلی دنبال خواهد شد، وی داری شخصیت بسیار حساس و  ظریف ولی در عین حال بسیار مستقل و قوی می باشد که به عنوان نمادی از  زنی مدرن در دوران خود  شناخته می شد. در طی این داستان شاهده  رشد او از کودکی  تا بزرگسالی و عاشق شدن ( به آقای روچستر) خواهید بود. 

 

5. آرزوهای بزرگ (Great Expectations)

نویسنده : چارلز دیکنز (Charles John Huffam Dickens)

کشور : انگلستان

زبان اصلی :  انگلیسی

ژانر :  رمان  

انتشار : به صورت داستان سریالی 1860-1 میلادی  و فرم کتاب 1861 میلادی

 

آرزوهای بزرگ سیزدهمین رمان چارلز دیکنز می باشد که این رمان اولین بار به صورت سریال در هفته نامه دیکنز (Dickens) در طول یک سال  از اول دسامبر 1860 میلادی تا اوت 1861 میلادی منتشر می شد و سپس در اکتبر 1861 میلادی، برای اولین بار به صورت رمان در سه جلد منتشر شد. جین ایری که احتمالاً به عنوان یکی از تأثیرگذارترین قهرمان زن داستان در تمام دوران شهرت یافته، با وجود دوران کودکی آشفته و جامعه سرکوب شده ویکتوریا ، یک زن قوی و  شکست ناپذیر می باشد. آرزوهای بزرگ هم از نظر خوانندگان و هم منتقدان یک شاهکار بزرگ ادبی محبوب است، که به زبان های زیادی ترجمه شده و بارها و بارها در رسانه های مختلف از  آن اقتباس شده است.

داستان این رمان در اوایل تا اواسط قرن نوزدهم در کنت و لندن رخ می دهد که داستان از یک قبرستان آغاز می شود، مکانی که پیپ جوان (شخصیت اصلی)  محکوم فراری ابل مگویچ را ملاقات می کند. آرزوهای بزرگ داستانی سرشار از تصاویر افراطی از فقر، محکومین تحت خشونت و خشم و همچنین عشق های نافرجام می باشد و درضمن دارای شخصیت پردازی  بی نظیر و منحصر به فردی می باشند که خوانندگان را تحت تاثیر  قرار می دهد و ناخودآگاه غرق خواننده ادامه این داستان می شوند. از جمله جالب ترین شخصیت های این داستان دوشیزه هاویشام (Miss Havisham) عجیب ، استلای زیبا  خود خواه، آهنگر مهربان می باشند. مضامین این رمان شامل اختلاف ثروت و فقر ، عشق و طرد و پیروزی نهایی خیر بر شر می باشد. 

 

6.  زنان کوچک (Little Women)

نویسنده : لوییزا می الکات (Louisa May Alcott)

کشور:  ایالات متحده

زبان اصلی :  انگلیسی

ژانر : رمان تربیتی یا بیلدونگسرمان (Bildungsroman)

تاریخ انتشار: 1868 میلادی (جلد اول) - 1869 میلادی (جلد 2)

 

زنان کوچک رمانی از نویسنده آمریکایی لوئیزا می آلکات (1832-1832) است که در ابتدا در دو جلد 1868 میلادی و 1869 میلادی منتشر شد. لوییزا می الکات  این رمان را به درخواست ناشر خود در طی چندین ماه نوشت. که به بیش از ۵۰ زبان ترجمه شده است و  این داستان در شهر بوستون، ایالت ماساچوست آمریکا رخ می دهد که زمان این داستان در اواسط قرن نوزدهم می باشد. اقتباسی های زیادی از این داستان در اپرا، نمایش موزیکال، برنامه‌های تلویزیونی، هالیوودو حتی  بالیوود اجرا شده است. در داستان این کتاب به جمع چهار خواهر بپیوندید که هر کدام شخصیت های برجسته خود را دارند، زیرا در دوران قرن نوزدهم نیو انگلستان سیر می کنند،  او با نوشتن این اثر موفق شده‌ از میان مرزهای فرهنگی و مذهبی عبور کند. 

محققان آن را به عنوان یک رمان زندگی نامه (autobiographical) یا نیمه اتوبیوگرافی (semi-autobiographical) طبقه بندی می کنند. زنان کوچک داستانی استزیرا داستان این رمان بر گرفته از زندگی واقعی خود نویسنده و سه خواهرش می باشد و داستانی از ماجراهای زندگی این چهار خواهر از دوران کودکی تا تبدیل شدن به بانوانی با شخصیت های قوی و خود ساخته می باشد. زنان کوچک داستان زندگی چهار خواهر مارس - مگ، جو، بت و امی را دنبال می کند که  در طی داستان این کتاب هر کدام از شخصیت ها با چالش ها و حوادث گوناگونی را تجربه خواهند کرد که حکایت هرکدام بسیا جالب و جذاب می باشد.

 

7. بابا لنگ‌دراز (Daddy-Long-Legs)

نویسنده :  جین وبستر (Alice Jane Chandler Webster)

ژانر : جونان و بزرگسالان  

زبان اصلی : انگلیسی

تاریخ انتشار : 1912 میلادی

 

بابا لنگ‌دراز یک رمان معروف در سال 1912 میلادی است که اثر نویسنده آمریکایی ژان وبستر می باشد.  در این رمان با قلم روان با نگاه طنزی بی نظیر دنیای اطراف را به تصویر می کشد و شوق فراگیری و عمق احساسات پاک را به وضوح نشان می دهد و شخصیت اصلی داستان این کتاب جرووشا "جودی" ابوت است که محور اصلی داستان این کتاب تمرکز عمده بر رشد تحصیلی، شخصیتی و اجتماعی جودی دارد. او برای خود برنامه فشرده درس خواندن  را طراحی می کند و در تلاش است دانش بنیادی فرهنگی را بدست آورد کهبه دلیل رشد در محیط بسته یتیم خانه فاقد آن بوده. در واقع این کتاب مجموعه ای از نام های جودی به سر پرست ناشناس اش می باشد  که بسیار خالق دادو باعث شکلی گیری قدرت تخیل خوانده می شود.  او در "کالج دختران" در ساحل شرقی تحصیل می کند و  نامه های او همراه با نقاشی های ساده کودکانه،  در خصوص از حوادث پیراونش می باشد.

داستان این رمان از یک یتیم خانه شروع می شود، جایی که جرووشا (جودی) در آن بزرگ شده است.  با اینکه وی در 17 سالگی تحصیلات خود را به پایان رسانده ولی هنوز هم به ناچار در خوابگاه ها یتیم خانه زندگی می کند. یک روز در پایان جلسه ی خیریه ماهانه، جودی توسط مدیر یتیم خامه با خبر می شود که یکی از اعضای خیریه پذیرفته تا هزینه تحصیل کالج وی را پرداخت کند و همچنین یک کمک هزینه ماهیانه به او نیز می دهد. ولی  در قبال این محبت وی، جودی موظفمی باشد که هر ماه یک نامه  برای وی بنویسد ( زیرا این فدر خیر اعتقاد دارد که نامه نویسی برای پیشرفت در نویسندگی بسیار مهم است). جالب ترین بخش داستان عدم آگاهی جودی از نام و هویت واقعی وی را می باشد، که همین به دلیل وی باید نامه ها را خطاب به آقای جان اسمیت بنویسد و در ضمن او هرگز به نامه های پاسخ نخواهد داد.  جودی بسیار شوخ طبع است و با دیدن سایه نیکوکارش از پشت سر در می یابد که او مردی بلند قد است و  به همین دلیل باو را بابا لنگ‌دراز می نامد. 

 

8.گتسبی بزرگ  (The Great Gatsby)  

نویسنده :  اف. اسکات فیتزجرالد (F. Scott Fitzgerald)

کشور :  ایالات متحده

زبان اصلی :   انگلیسی

ژانر : رمان- تراژدی

تاریخ انتشار : 10 آوریل 1925 میلادی (ایالات متحده)- 10 فوریه 1926 میلادی (انگلستان)

 

رمان  گتسبی بزرگ  اثر نویسنده آمریکایی  فیتزجرالد است و در سال 1925 میلادی منتشر شد که دوران اوج محبوبیت عصر جاز را به تصور می کشد. این رمان دنیایی را  راویت می کند که در آن حتی اشخاصی با داشتن ثروتی بی حد و حصر، در عشق ناکام هستند. فیتزجرالد با الهام از مهمانی هایی که وی در لانگ آیلند شرکت کرده بود،  این رمان را در سال 1923 میلادی شروع  به توشتن کرد و قصد داشت  "چیز جدیدی - چیزی خارق العاده و زیبا و ساده و با الگویی پیچیده" را خلق کند.  در سال 1924 میلادی، فیتزجرالد اولین پیش نویس خود را تکمیل کرد ولی سردبیر وی (ماکسول پرکینز ) متعقد بود  که این کتاب هنوز گنگ است و به همین دلیل نویسنده را ترغیب به بازنویسی آن نمود.  

گتسبی بزرگ  اولین بار در آوریل 1925 میلادی منتشر شد که مورد  نقد های مختلفی قرار گرفت  و فروش ناچیزی داشت. زمانی که فیتزجرالد در سال 1940 میلادی درگذشت ، باور داشت که گتسبی بزرگ  شکست خورده و این اثر در آینده فراموش خواهد شد. با این حال، این رمان در دوران جنگ جهانی دوم، اوج محبوبیت را تجربه کرد و به بخشی از برنامه های درسی دبیرستان آمریکا تبدیل شد و در ضمناقتباس های بی شماری از این رمان برای اجرای تاتر و فیلم در دهه های بعد شد. امروزه، گتسبی بزرگ به عنوان یک شکاهکار کلاسیک و  "رمان بزرگ آمریکایی" شناخته می شود که حق چاپ این رمان در تاریخ 1 ژانویه 2021 منقضی خواهد شد. گتسبی بزرگ  که به عنوان اپیزوم برجسته ای از فیتزجرالد شناخته می شود که به بررسی موضوعات آرمان گرایی، مقاومت در برابر تغییر، جهش اجتماعی می پردازد و همچنین یک پرتره زیبا  از دهه بیست و یکم را به تصویر می کشد که به عنوان یک داستان [در مورد رویای آمریکایی] شناخته می شود.  

گتسبی بزرگ  رمانی که داستان آن در تابستان سال 1922 رخ می هد که این داستان ابتدا درباره  زندگی یک جوان میلیونر اسرارآمیز به نام جی گتسبی می باشد و روایت گر اشتیاق و عشق  دیوانه وار، وی به عشق سابق اش دیزی بوچانان می باشد. 

 

9. بربادرفته (Gone with the Wind)

نویسنده : مارگارت میچل (Margaret Munnerlyn Mitchell)

کشور : ایالات متحده

زبان اصلی :  انگلیسی

ژانر : داستان های تاریخی

تاریخ انتشار : 30 ژوئن 1936 میلادی

 

بربادرفته رمانی از مارگارت میچل، نویسنده آمریکایی است که برای اولین بار در سال 1936 میلادی منتشر شد که میچل در طول زندگی او منتشر کرد.. این کتاب  از همان ابتدا در بین خوانندگان آمریکایی محبوب شد و در سال های 1936 میلادی و 1937 میلادی عنوان پرفروش ترین داستان آمریکایی را کسب نمود و در واقع این رمان در فرهنگ عامه مردم آمریکا خو گرفته است. از سال 2014 میلادی، طبق نظرسنجی این کتاب عنوان دومین کتاب محبوب خوانندگان آمریکایی را کسب کرد (جایگاه اول متعلق به کتاب مقدس می باشد). از کتاب بربادرفته بیش از 30 میلیون نسخه در سراسر جهان چاپ شده است و در ضمن محققان در دانشگاه های آمریکا در نوشته های خود به تفسیر و مطالعه آن می پردازند.  در سال 1937 میلادی،  مارگارت میچل ایزه پولیتزر برای داستان (Pulitzer Prize for Fiction) را برای این کتاب دریافت نمود و در ضمن فیلمی با اقتباس از این رمان با همین نام بربادرفته در 1939 میلادی تهیه شد که این فیلم "یکی از بزرگترین فیلمهای" تاکنون ساخته شده می باشد.

این داستان در کلینتون کانتی و آتلانتا که هر دو در جورجیا قرار دارند در طی  جنگ داخلی امریکا و دوران پس از جنگ را حکایت می کند. این کتاب داستان زندگی و عشق دختری جسوری به نام اسکارلت اوهارا می باشد.

 

10.  رنگ ارغوانی  (The Color Purple)

نویسنده :  آلیس واکر (Alice Malsenior Walker)

کشور : ایالات متحده

زبان اصلی : انگلیسی

تاریخ انتشار : 1982میلادی

رنگ ارغوانی  یک رمان معروف سال 1982 میلادی از آثار نویسنده آمریکایی آلیس واکر می باشد ک رمان رنگ ارغوانی برنده جوایز متعدد شد از جمله جایزه پولیتزر در سال 1983 میلادی و جایزه کتاب ملی را شامل می شود. این رمان زندگی زنان رنگی پوست را در دهه 1930 میلادی در  ایالات متحده آمریکا را روایت می کند. ولی به دلیل  واقعیت هایی بیان شده از خشونت آن دوران به صورت مکرر سانسور شده.

رنگ ارغوانی داستانی از زندگی زنان آمریکایی آفریقایی تبار در دهه 1930 میلادی در جنوب ایالات متحده است و به موضوعات بی شماری از جمله جایگاه بسیار پایین آن ها در فرهنگ اجتماعی آمریکا می پردازد.  داستان درباره، سلی دختر 14 ساله فقیر و بی سوادی است که در اوایل دهه 1900 میلادی در جنوب ایالات متحده زندگی می کند. پدرش آلفونسو، مرتباً او را مورد ضرب و شتم (آ؟زار فیزیکی ) قرار می دهد که همین امر موجب می شود وی نامه هایی را برای خدا می نویسد زیرا...  

 

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب