× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۹,۰۱,۰۷
3738

پس از رونق گرفتن کسب و کار من سر و کله ی رقبای جدیدی پیدا شده است ، با رقبای جدید در کسب و کارم چگونه رفتار کنم ؟

 

شما اگر صاحب کسب و کاری هستید که اتفاقا از نظر اقتصادی هم رونق گرفته ، حتما به مرور زمان شاهد آن خواهید شد که کم کم سر و کله ی رقبا پیدا شود . کسب و کار شما چه آنلاین باشد چه صاحب مغازه یا تولیدی خاصی باشید بعد از روی غلطک افتادن کسب و کارتان چه بخواهید چه نخواهید با توجه به رونق کار شما از مدل کسب و کار شما کپی کاری خواهد شد و شاید حتی آن منطقه ایی که شما در آن کسب و کار پر رونق راه اندازی کردید را ، کم کم به بازار بورس مدل کسب و کار شما تبدیل شود و از مدل کسب و کار شما هزاران تولیدی یا مغازه مجددا راه اندازی شود.

 

 

خب ما باید با رقبای جدید خود چه کار کنیم ؟

اینکه که پس از رونق گرفتن کسب و کار شما سر و کله ی رقبا پیدا می شود برای شما اصلا خوشایند نیست چون شاید شما پیش خود تصویر کنید که خاک این کار را شما در این بازار خورده اید و حق شما است که به صورت فردی در این بازار به کسب و کار خود ادامه دهید.اما حقیقت ماجرا این است شما نمی توانید جلوی پدیده پیدایش رقیب را بگیرید.

اما چاره کار چیست ؟ ما باید از این تهدید برای کسب و کارمان فرصت بسازیم چون همانطور که اشاره کردیم چاره ای جز کنار آمدن با این مورد را نداریم. در ابتدای کار باید یک ویژگی خوب را به شما اعلام کنیم که شما را از رقبا  متمایز می سازد. شما اگر در مرحله رونق گرفتن کسب و کارتان باشید قاعدتاً برای خودتان مشتریانی دارید که به شما وفادار اند ، کارمندان یا کارگرانی دارید که چرخه کاری شما را اداره می کنند ، تولید و فروشی دارید که مشتریانتان به آن اعتماد دارند و محصول شما را با شناخت کامل خریداری و به دیگران پیشنهاد می کنند .

در این بین رقیبان شما که تازه پا به دنیای کسب و کار شما گذاشته اند از این مزیت ها برخوردار نیستند و در اصل از شما در ابتدای کار عقب تر هستند ، پس شما در این شرایط برای مقابله با این چالش مجهزتر هستید و چند قدمی از رقبا جلو هستید . در این شرایط که شما چند قدمی از رقیب خود جلوترید باید برای شروع رقابت با رقبای تازه نفس کارهای ذکر شده را انجام دهید . شما به کلی باید رقیب را آنالیز کنید .

 

 

آنالیز محصولات رقیب

شما در اولین قدم باید کالا ها ، محصولات یا خدماتی که با رقبا بصورت مشترک در رقابت هستید را کاملا زیر نظر بگیرید ، از قیمت محصولات گرفته تا کیفیت آن ها و حتی نحوه ارائه آن ها به مشتریانشان .

اگر آنها صاحب مغازه و یا غرفه ای هستند ، می توانید بصورت کاملا نانشناس خودتان یا یکی از طرف خودتان را به مغازه رقیب بفرستید و تمامی مواردی که در بالا ذکر کردیم را از نزدیک لمس کنید ، در این روش شما به راحتی با نحوه برخورد صاحب کسب و کار رقیب هم آشنا می شوید و می توانید به راحتی میزان مهارت و توانایی رقیب خود را در این کار بسنجید .

اگر درحوزه آنلاین نیز کار می کنید و رقیبتان یک سایت یا پیج و کانالی در شبکه های مجازی است به سایت و پیج آن سر بزنید و اطلاعاتی که ذکر شد را کاملا در پلت فرم رقیب بررسی کنید . شما برای مهار کردن این چالش به این اطلاعات کاملا نیاز دارید به دلیل آن که رقیب ممکن است قبل از ورود به این کسب و کار شما را کاملا زیر نظر گرفته باشد و کاملا هوشمندانه به این حوزه ورود کرده باشد ، پس شما با داشتن این اطلاعات از رقیب خود ، در قدم اول خود را برای چالش رقیب داشتن تجهیز کرده اید .

نقاط قوت کلیدی و نقاط قوت فروش رقیب را حتما آنالیز کنید . از نقطه های کلیدی کسب و کار رقیب به راحتی به نکات جدیدی خواهید رسید که شاید تا به حال در کسب و کار خود تجربه نکرده اید و با به کارگیری نقاط قوت جدید شاید تجربه جدیدی را در کسب و کار خود امتحان کنید که به نفع کسب و کار شما خواهد بود .

 

 

رقیب با آر پی جی نزنید

وقتی شما در این شرایط قرار می گیرید نمی توانید حریف را با آر پی جی منهدم کنید ، البته که دوست دارید این کار را انجام دهید تا از شر رقبا راحت شوید ، اما باید این را بدانید که شما توانایی نابود کردن حریف را با هیچ چیزی حتی آر پی جی ندارید چون رقیب شما برای کسب و کار به میدان آمده و به این راحتی ها کسب و کار خود را رها نمی کند. اگر شما واقعا هم توانایی تهیه کردن یک آر پی جی را دارید که کسب و کار حریف را با خاک یکسان کنید ، از نظر اخلاقی  به کسب و کار نگاه کنیم شما نباید دست به تخریب حریف خود بزنید و فقط و فقط باید با بالا بردن سطح کسب و کار خود از وجود رقیب برای بهتر شدن شرایط کسب و کار خود استفاده کنید .

 

 

مشتریان فعلی را دریابید

در این زمان شما نباید مشتریان فعلی را دست کم بگیرید . مشتریان فعلی شما ، بازار هدف رقیب شما هستند و رقیب آرزوی به دست آوردن مشتریان فعلی شما را دارد . شما باید تا جایی که امکان دارد هوای مشتریان فعلی خود را داشته باشید .

اگر با آنان برخورد حضوری دارید کاملا با آن ها با احترام بیشتری برخورد کنید . اگر با آن ها به صورت مجازی در ارتباط هستید ، در پیام های خرید و فروش به آنان بیشتر شخصیت دهید تا کسب و کار شما را از آن خودشان بدانند . برای آنان کدهای تخفیف ویژه ای در نظر بگیرید که با شما بیشتر ارتباط بگیرند . این یک اصل است که مشتریان راضی مشتریان وفاداری هستند و البته علاقه دارند شما را به دیگران معرفی کنند . شما با این رفتارهای مثبت هم حفظ مشتری می کنید هم مشتریان جدیدی به دست می آورید .

 

 

تا اینجا دیدیم که پیدا شدن سر و کله رقیب نه تنها به کسب و کار ما ضربه نمیزند بلکه باعث می شود ما روی نقاط ضعف و قوت خود کار کنیم و به کلی به یک تحلیل در کسب و کار خودمان دست پیدا کنیم .  و در مجموع موجب بالا رفتن سطح کیفی کار ما هم می شود پس به رقبا با دید مثبت نگاه کنید .

 

برچسب ها : رقبا در کسب و کار ، رقیبان کاری 

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب