× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۸,۱۲,۲۴
3594

عوامل موثر در ترند شدن مد و فشن

بارها از کنار فروشگاه ها و مغازه های سطح شهر عبور میکنیم بدون اینکه متوجه این موضوع بشیم که چرا ویترین های این مغازه ها از پوشاک شبیه به هم شدن مثلا تم و سبک نوع پوشاک همه مغازه ها به یکباره قرمز رنگ شده اند ، گاهی اوقات هم به این نکته توجه میکنیم ولی شاید زمانی که برای خرید کردن به سمت مغازه های سطح شهر می رویم.

اما این یک حقیقت است که شما معمولا به آن تا زمان خرید کردن توجه نمی کنید که ویترین های تمامی مغازه های سطح شهر ، نوع پوشش مردمان آن شهر ، جلد مجلات یا پوشش سلبریتی ها و بازیگران تبلیغات تلوزیونی همگی از یک مُد یا سبک پوشش تبعیت میکنند. اما چه عواملی در این مدگرایی دخیل هستند؟؟؟

 

 

چه می شود که یک پوشش مد می شود

زمان های گذشته قبل از بروز و فراگیر شدن تکنولوژی در اروپا و امریکا مکان هایی به نام خانه مد وجود داشتن که در آن طراحان مد و پوشاک یک نوع پوشش با یک نوع رنگ خاص را طراحی و تولید میکردند و پس از آن مجلات و روزنامه ها با کمک ستاره های سینمایی این نوع پوشش و یا رنگ سال را در بین مردم جا می انداختن اما امروزه روند این جریان تغییر کرده و نسبتا متفاوت شده است و  عوامل بیشتری بر روی مد و پوشاک تاثیر گذار شده اند.

البته که هنوز خانه های مد و پوشاک پا برجا هستند و در قلب اروپا و آمریکا این کشتی را هدایت می کنند اما عوامل انتشار مد در جهان بیشتر و متفاوت تر شده اند ، عواملی هم چون  کت واک ها (catwalk) ، استریت استایل‌ها یا همون استایل‌های خیابانی ، سلبریتی‌ها یا افراد مشهور ، فشن بلاگرها و یا پایتخت‌های متعدد فشن در دنیا.

کت واک ها (catwalk)

ریشه ی این لغت از کلمه ی cat+walk گرفته شده است به معنی راه باریک و گربه رو (یک نوع راه رفتن شبیه راه رفتن گربه است ) که مدل­ها بر روی صحنه در مقابل دیدگان تماشاگران و مشتریان حرکت می کنند.

شما اگر در این مراسمات تا بحال شرکت نکرده باشید ولی کما بیش مراسم های کت واک ها را به صورت مجازی دیده اید و بعضی مواقع هم شاید به خاطر زشت بودن و عجیب بودن مدل های بعضی از مانکن های این مراسم ها این نوع مراسم ها را به تمسخر گرفته اید ، اما جالب است بدانید بسیاری از پوشش ها و مدهای سراسر جهان از همین مراسم های کت واک ها در هفته های فشنی که در پاریس و میلان و نیویورک برگزار می شود بیرون می آید و تاثیر بسزایی در نوع پوشش مردمان جهان دارند. خیلی از طراحان لباس در سراسر جهان هر فصل در انتظار این رویدادها هستند تا ایده یابی جدیدی برای مشتریان خود از روی این مراسم ها داشته باشند و این مراسمات را خط مشی کسب و کار خود قرار می دهند.

 

 

استریت استایل یا استایل خیابانی

استایل های خیابانی همان استایل های روزمره ایی است که هر روز با آن درگیر هستیم و شاکله ی اصلی مد و فشن را در جامعه تشکیل می دهد. خیلی از طراحان لباس ها دید کاملی به این نوع پوشش ها دارند و همیشه ایده یابی هایی را برای محصولات جدید خود از روی استایل های خیابانی دریافت میکنند چون به این امر واقف هستند که مردم این نوع پوشش ها پذیرفته اند و به راحتی با این نوع پوشش ارتباط گرفته اند.

پس اگر محصولات آینده ی خود را در این قالب پیاده سازی کنند احتمال موفق شدن در فروش محصولات جدید را دارند با توجه به اینکه مردم این سبک را پذیرفته اند با کمی تغییر در نوع پوشش قبلی مردم بازار جدیدی را برای صنعت خودشان دست و پا میکنند ، از این رو است که شما در نوع پوشش یک جامعه یک هماهنگی نسبی را شاهد هستید و اگر دقت کنید می بینید نوع پوشش در یک مقطعی از زمان کاملا از یک سبک پیروی می کند.

 

 

سلبریتی‌ها یا افراد مشهور

شاید این مورد نیاز زیادی به توضیحات نداشته باشه ، همانطور که شما می دانید بازیگران ، ورزشکاران یا افراد مشهور در جامعه یکی از منابع معروف شدن یک نوع پوشش هستند. در تمامی جوامع مردم آن جامعه منتظر هستند تا ببینند مثلا بازیگر مورد علاقه شان چه نوع پوششی را انتخاب کرده است که آنها هم همان نوع لباس یا کیف و کفش را انتخاب کنند. به همین دلیل است که شاهد هستیم خیلی از بازیگران برای یک نوع برند مدل تبلیغاتی می شوند و با آن برند ماه ها سالها یا حتی ده ها سال قرارداد امضا می کنند.

در کشور خودمان بازیگران معروفی را در ذهن داریم که برای برندی تبلیغات دائمی انجام می دهند،برای مثال نوین چرم را که در ذهن بیاورید حتما یاد بهرام رادان خواهید افتاد که دست کم چند سالی است ، بیلبرد های این برند را به خود اختصاص داده است یا در همین چند ماه گذشته برند پوشاک آقایان ال سی من را در ذهن بیاورید یاد استایل بازیگر جوان ، امیرحسین آرمان خواهید افتاد چرا که این بازیگران مدل های تبلیغاتی این برند ها شده اند و علاوه بر تاثیر گذاری در فروش در نوع پوشش مردم هم تاثیر بسزایی خواهند گذاشت.

خیلی از مردم در نوع پوشش خود چشم به سلبریتی های محبوب خود دوخته اند ، پوشاکی که آنها می پوشند ، رنگی که آنها ست می کنند ، برندی که انتخاب می کنند و حتی ساعت یا دستبندی که با هم ست می‌کنن را در ذهن دارند و از آنها تاثیر می گیرند.

 

 

فشن بلاگرها

در چند سال گذشته با پیدایش شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک و اینستاگرام افرادی که در خصوص طراحی و ست کردن لباس ها و پوشاک تخصص و سلیقه ی خاصی دارند در شبکه های اجتماعی خود را به شهرت رسانده اند و در اصطلاح به فشن بلاگر تبدیل شده اند.

فشن بلاگر ها به  علت ذوق و سلیقه ایی که در ست کردن پوشاک و مد دارند در بین مردم بسیار محبوب هستند و به همین دلیل طراحان و تولید کنندگان پوشاک هم برای تبلیغات محصولات خود به این سمت روی آورده اند و از طریق فشن بلاگر ها محصول خود را در بین مردمان جامعه معرفی و توزیع میکنند.

مردم به واسطه ی علاقه ایی که به سلبریتی ها دارند به صورت کورکورانه از آنها پیروی میکنند و لباس ها و برند های معرفی شده ی آنها را تهیه و استفاده میکنند ولی فشن بلاگر ها به واسطه ی هنری که در این زمینه دارند در بین مردم مطرح شده اند بنابرین تبلیغات و معرفی ایی که فشن بلاگر ها می کنند در بین مردم از محبوبیت صد در صدی برخوردار است برای همین است که تولید کنندگان و طراحان مد و پوشاک بخشی از صنعت خود وابسطه به فشن بلاگر ها می دانند.

 

 

پایتخت‌های فشن در دنیا

به جرات میتوان گفت که میلان ، لندن ، پاریس و نیویورک همچنان پایتخت های مد و فشن در دنیا هستند و طراحان یا ویراستاران مجلات سراسر دنیا همیشه نگاهی رصدگونه به فستیوال ها یا حتی مدهای خیابانی این چند شهر دارند تا با بهره گیری از آخرین مد های این شهر ها در شهر ها و جوامع خودشان آخرین مدهای جهان را عرضه کنند ، بنابرین می توان پایتخت های فشن در دنیا را یکی از عوامل موثر در تیپ و مد تمامی مردمان جهان دانست.

مواردی که در  بالا به آن پرداختیم عوامل موثری هستند که بر روی ترند شدن یک نوع مد و پوشش تاثیر دارند البته باید این نکته را هم گفت که عواملی همچون فرهنگ هم بر نوع پوشش یک منطقه بی تاثیر نیست .

 

 

ما ایرانی ها از دیرباز به خوش پوشی و خوش تیپی در بین مردمان جهان چهره بوده ایم و شما عزیزان هم اگر به این مورد اهمیت می دهید بهتر است سری به این لینک بزنید تا آخرین محصولات عرضه شده در دنیای مد را مشاهده و یا حتی ثبت سفارش کنید.

 

خوش پوش باشید

تک نشر

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب