× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۸,۱۲,۱۱
2412

راهنمای خرید کالای دست دوم

مدت هاست در کشور های اروپایی و امریکایی خرید و فروش کالای دست دوم جز پارامتر های زندگی شان است ، به گونه ایی که حتی در کشور های پیشرفته ایی نظیر هلند فروشگاه های بزرگی از کالای دست دوم راه اندازی شده تا مشتریان با دید باز و خیالی آسوده به خرید هایی با قیمت پایین تر از قیمت کالای نو رو بیاورند.

البته که از قدیم هم در کشور ما این شیوه مرسوم بوده و بنگاه های دست دوم فروشی به نام های سمساری و امانت فروشی هنوز که هنوزه پا برجا هستند و از این فرهنگ کهن جهانی همچنان کسب درآمد میکنند ، اما این رویه در کشور ما با توجه به پایین آمدن ارزش نقدینگی مردم و کاهش رونق کسب و کار رو به افزایش است و مردم ترجیه می دهند به جای اینکه مثلا فلان کالای نو رو با قیمت یک میلیون تومان بخرند، همان کالا را با قیمتی پایین تر به دست بیاورند حتی به قیمت دست دوم بودن آن کالا.

جدا از بحث کاهش قدرت خرید مردم باید به این نکته هم در این عصر اشاره کرد که حضور و بروز سایت های فروش کالای دست دوم نیز در این مورد بی تاثیر نیستند ، به نحوی که روزانه هزاران نفر در این سایت ها آنلاین شده و قیمت محصولات دست دومشان را بررسی و گاها ثبت سفارش هم می کنند.

خب هر جا که تکنولوژی به کار می آید طبیعتا نقص ها و عیب هایی هم شاهد آن خواهد بود ، خرید و فروش کالای دست دوم از این سایت ها هم از این قاعده مستثنی نیست. نکاتی هست که اگر در هنگام خرید این کالا ها رعایت نکنید نه تنها خرید به صرفه و خوبی نخواهید داشت بلکه گاها ضرر هایی با قیمت بالا را نیز متحمل خواهید شد ، شاید اگر کالای نو را می خریدید به صرفه تر هم در می آید. با هم به این نکات بیشتر می پردازیم.

بررسی قیمت

قبل از هرچیزی باید در مورد جنسی که مدنظر دارید تا تهیه کنید تحقیق کنید ، یکی از مواردی که باید تحقیق کنید این است که شما جنس مدنظر را از نظر قیمتی با نمونه ی کارنکرده ی آن مقایسه کنید ، گاهی اوقات پیش می آید که جنس دست دوم محصولی با نمونه ی کار نکرده ی آن تفاوت قیمت خاصی ندارد ، پس از نظر اقتصادی به صرفه است که نمونه ی کارنکرده ی آن را تهیه کنید .

 

بررسی اصالت محصول

در بازار خرید و فروش کالاهای دست دوم ، خرید و فروش کالاهای لوکس و عتیقه جات به طرز قابل چشمگیری رو به افزایش است از این رو هستند افراد سودجویی که برای خود از این ماجرا کلاهی درست کنند و اجناسی همچون طلا ، سکه ، ساعت ، سکه های قدمت دار و ... را به صورت تقلبی برای فروش قرار بدهند ، اما شما با کمی تحقیق از اصالت آن محصول میتوانید جلوی این کلاه برداری را گرفته و خودتان از این ضرر احتمالی نجات دهید.  

Image result for عمر مفید محصول

بررسی عمر محصول

کالاها به خصوص کالاهای الکترونیکی یک عمر مشخصی دارند که برای کالاهای دست دوم حتما باید به این نکته توجه کرد ، برای مثال گوشی های هوشمند تلفن همراه بعد از گذشت مثلا 5 الی 8 سال شاهد آن هستیم که از رده ی نرم افزاری خارج می شوند و گاهی هم مشاهده شده که نظر سخت افزاری کاملا افت کرده اند و دیگر مانند گذشته کارایی بخصوصی ندارند.

برای همین در هنگام خرید لوازم حتما به عمر مفید آن کالا توجه داشته باشید.

Image result for گارانتی

گارانتی فروشنده

اگر برای خرید کالاهای الکترونیک به سراغ فروشنده به صورت حضوری رفته اید ، میتوانید با فروشنده ی آن محصول مذاکره ایی کنید تا محصول را اگر از نظر کیفیت تضمین می کند به شما تضمینی فراتر از سخن خود بدهد که خیال شما از بابت کارایی لوازم خریداری شده راحت باشد ، برای مثال کالاهایی نظیر لپ تاپ یا تلفن های همراه ممکن است پس از چندین بار استفاده مکرر تازه عیب ها و ایراد های خودشان را بروز دهند ، شما میتوانید از فروشنده خواهش کنید که جنس خود را به صورت کتبی تضمین کند و با دادن دست نوشته یا فاکتوری خیال شما را راحت کند.

 

مهلت تست

خب اگر فروشنده نکته ی بالا را قبول نکرد و تضمینی بابت کیفیت دائمی محصول نداد شما می توانید کالای مورد نظر خود را با شرط مهلت تست از فروشنده خریداری کنید به این نحو که نصفی از مبلغ کالا را دریافت کند و الباقی را زمانی بگیرد که محصولش از ازمایش های شما به سلامت عبور کرده است و خیال شما از بابت کیفیت کالای دست دوم آن راحت شده است

 

اولیوت با محصولات شرکتی است

برای تهیه ی لوازمی غیر از صنایع دستی در اول به دنبال محصولاتی بگردید که شرکت معتبری آن را تولید کرده و یا حمایت میکند ، این شرکت ها به واسطه ی اعتباری که دارند معمولا از نظر کیفیت خیال مشتری را راحت کرده و در بعضی از این محصولات ممکن است محصولات خود را تا سالها گارانتی کنند که البته در این موارد باید حواستان باشد که کارت گارانتی یا جعبه ی محصول را از فروشنده طلب کنید که محصولتان شامل گارانتی شود.

 

از نظر بهداشتی هم بررسی کنید

پس از اینکه کالا به صورت حضوری یا غیر حضوری دریافت کردید ، حتما قبل از باز کردن کالا در منزل آن محصول را بیرون از منزل باز کنید و از پاکیزگی آن محصول اطمینان حاصل کنید و سپس به منزل ببرید ، کالاهای قدیمی بخصوص کالاهای چوبی مکانی مناسب برای رشد باکتری ها و موجودات موزی نظیر ساس هستند که بهتر است این مورد را هم بررسی نمائید.

 

با تک دیل با خیال راحت کالای دست دوم بخرید

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب