× کسب و کارتکنولوژی و فناوریمد و زیباییگردشگریهنر و آثار هنرىساعت و جواهرات مزایده ها و حراجى هااقتصادالکتریکی حساب کاربری
۱۳۹۷,۱۲,۱۵
3279

شاید این روزها با شلوغی دنیا اطراف مان و با کم رنگ شدن ارزش هنر مواجه شدیم که براى کشورى با همچنین تاریخ و فرهنگى بسى جاى تاسف است. در این میان افرادى هستند که هنوز باور به آرمان ها و جایگاه هنر ایرانى دارند. سید رضا میرحسینى داراى دیدگاه خاص و دانش بسیار بالا در زمینه هنر مى باشد و در این خصوص گپى دوستانه با ایشان داشتم .

سیدرضا قانع میرحسینی متولد کرمان است که فارغ التحصیل هنرستان هنرهای زیبا کرمان، کارشناسی نقاشی دانشگاه هنر اصفهان است و همچنین در زمینه طراحی، نقاشی، نگارش متون تخصصی هنر (استیتمنت نویسی)، پرفورمنس آرت، ویدئوآرت، هنرهای محیطی(لندآرت و اینستالیشن) و مجسمه سازی فعالیت دارد.

ایشان دبیر انجمن علمی نقاشی دانشگاه هنر اصفهان در طى سال هاى٩٢-٩٤ بوده اند و در ضمن علاقه خاصى به هنر و آثار کلکسیونى دارند و خود مجموعه دار آثار قدیمی و هنری مى باشند. سیدرضا قانع میرحسینی چندین رتبه و مقام در زمینه هاى مختلف هنر دارند از جمله : 

-حائز کسب رتبه اول طراحی و نقاشی در چندین دوره جشنواره هنرهای تجسمی

-منتخب و تقدیر شده در دومین نمایشگاه سالانه دانشگاه در بخش نقاشی

-منتخب و حائز کسب لوح تقدیر در اولین سمپوزیوم مجسمه سازی سردیس مشاهیر اصفهان درکنار استاد عباس مجیدی در ساخت سردیس ملا محمدصالح مازندرانی.

 

از چه زمانى به هنر علاقه مند شدید ؟

سید رضا قانع میرحسینی

از همان دوران کودکى علاقه خاص به آثار هنرى داشتم، در اصل علاقه اى ذاتى که داشتم را پیگیرى کردم.

 

سبک و تکنیک کارهاى شما به چه صورت  است و بیشتر به چه سبکى علاقه دارید و دلیل علاقه شما به این سبک چیست؟

بیشتر در زمینه هنر معاصر مدیا و هنرهاى تجسمى فعالیت دارم. امروزه در دنیا با شرایط فعلى بیشتر هنر تمرکز بر مدیاهاى جدید دارد و کمتر از قلم استفاده مى شود، البته باید کار را از پایه شروع کنید تا به تجربه لازم برسید.

سید رضا قانع میرحسینی

 

با توجه به تجربه اى که به صورت حرفه ای در زمینه هنر کسب کرده اید، چه توصیه ایی برای هنرمندان و هنرجویان جوان دارید؟

در کلاسهاى که در این زمینه داشتم، همیشه به این نکته اشاره کردم که حتماً باید از ابتدا کار با قلم و تسلط کامل با تکنیک هاى مختلف شروع کنند تا بتوانید با سبک هاى مختلف آشنا شوند، راه رفتن اولیه را شروع کنید تا بعد بتوانید بدوند. اگر فاقد علم و تجربه کافى باشید نمى توانید به جایى برسید که آثارتان داراى نوآورى و خلاقیت باشد و متاسفانه امروزه برخى از آثار هنرمندان ما فاقد عنصر مهم خلاقیت مى باشد که سبب مى شود کارهایى تکرارى شوند و حرف تازه اى نداشته باشند.

 

از هنرمندان مورد علاقه شما که توصیه مى کنید چه اشخاصى هستند که از نظر شما تاثیر گذار هستند؟

ما خودمان هنرمندان ایرانى بسیار خوبى داریم که چه در داخل ایران یا خارج از کشور در عرصه هنر فعالیت دارند همچون فرهاد مشیری. هنرمندانى که در دوران انقلاب حضور پرنگى داشته اند و به خصوص هنرمندان معاصر که سهراب سپهرى یکى از بزرگان در این زمینه است ولى متاسفانه امروزه بیشتر در ایران از او به عنوان یک شاعر یاد مى شود و تمرکز کمرنگ ترى بر آثار هنرى او وجود دارد.

 

به نظر شما دلیل اهمیت و تاثیرگذارى سهراب سپهرى در هنر ایران به عنوان هنرمند چیست و چه اثرى داشته ؟

نقاشی سهراب سپهری

با ارزش ترین اثر هنرى ایرانى که تا کنون در مزایده فروخته شده از آثار این هنرمند برجسته است. تازه پى بردن چه شخصیت هنرى والایى دارد، با پشتوانه علمى قوى، باکمالات و به شدت دنیا دیده  که داراى جهان بینى هنرى قوى و برتر بود و این ویژگى ها کاملا در آثار او پدیدار است. اگر کتاب هاى سهراب سپهرى از جمله هنوز در سفرم را بخوانید، پى خواهید برد چقدر انسان فرهیخته اى بوده. شاید جایگاه او هنوز در داخل ایران به عنوان یک نقاش و همچنین آثارش کمى کم ارزش تر باشد.

 

چرا این گونه دیدگاه به هنر و ارزش به جامعه هنرى همواره در جامعه ما وجود داشته و اصولاً براى هنرمندان  و آثارشان ارزش کم ترى قائل هستیم؟

شاید یکى از دلایل این باشد که در جامعه ما نسبت به برخى از جوامع کشورهاى دیگر تمرکز کمترى به ارزش هنر قائل مى باشند در صورتى که برخى از کشورها بوجه  بسیار قابل توجه جهت این امر صرف مى کنند، در حالى که ما داراى ریشه و فرهنگ بالایى در این زمینه هستیم که شایان تقدیر است.

سید رضا قانع میرحسینی

از کى به جمع آورى کلکسیون علاقه پیدا کردید و بیشتر به چه اجناسى کلکسیونى علاقه دارید ؟

از دو سال پیش به جمع آورى آثار هنرى و قدیمى علاقه مند شدم و شروع به جمع آورى کلکسیونى از آثار هنرى و قدیمى بخصوص تابلو نقاشى، نوشته هاى قدیمى که داراى مهر و با ارزش تاریخى  کردم.

اجناس کلکسیونی

دیدگاه ها :
نوشتن مطلب